TRNY & ŽILETKY "Podměstí"

S Lordem Morbivodem o novém albu, inspiračních zdrojích, nahrávání, hledání správného zvuku i koncertech.

Ahoj, čím to, že na předchozí album „Záře zápalných šňůr“ se čekalo pět let a nyní jen rok a půl? Měl jsi kvůli covidu víc času na skládání, když nebylo tolik příležitostí koncertovat, nebo na to epidemie vliv neměla a jednoduše byla chuť tvořit a nahrávat?

Ona ta prodleva mezi alby „Šum v pološerech“ a „Záře zápalných šňůr“ v mých očích nebyla až tak dlouhá, jelikož samotným skládáním jsem se zabýval průběžně delší dobu, tak jak nápady přicházely. Nějaký čas pak zabralo nahrávání bicích, jejich editace, následně nahrávání nástrojů a vokálů naostro, a pak mix a mastering. No a následně ještě byl potřeba čas na samotné vydání. V případě nového alba byl samotný proces skládání a ostrého nahrávání více sloučen, sice pak déle trval mix a mastering, ale zase se to sešlo, že CD edici bylo možné vydat velmi rychle po dokončení. Je pravda, že v tom sklíčeném období bylo více času, možná to taky mělo podíl. 

A měla na název alba vliv znečištěná Bečva, mediálně dlouho propíraná událost? On to nemusí být vyloženě záměr pojmenovat po oné nešťastné situaci desku, ale v hlavě to možná někde je schované… 

To skutečně nesouvisí, ani mě to nenapadlo. Název jsem stanovil při snění o kanalizačním světě. A náhodném zvráceném nahlížení do bible. Jsou tam tak strašidelné výroky, že se nechávám inspirovat k některým obratům. Ta událost s otravou řeky je až tak strašná, že to bych snad ani zhudebňovat nechtěl.

Na první poslech mi přišlo, že „Jediný poskvrněný přítok“ je tvrdší a rychlejší album než předchůdce, ale s rostoucím počtem poslechů jsem to korigoval, nahrávka je tak akorát pestrá, klasické STÍNY PLAMENŮ, dalo by se říci – často běs, ale nechybí zvolnění, melodie, old school party. Jak se na album díváš ty – vnímáš nějaké podstatné rozdíly vůči dřívějším počinům?

Nejpodstatnější charakter alba spočívá v kytarových postupech, které tam převládají. Nijak se netajím s inspirací u DARK FUNERAL, hlavně jejich specifický způsob souhry dvou kytar. Dohledal jsem si, co a jak mají složené, a dostal jsem chuť s podobným přístupem skládat, ale zas hlídat, abych to moc nevykrádal. Byla to inspirace i v minulosti mockrát, ale chyběly tomu přesně ty jejich harmonické postupy. Nejrychlejší naše nahrávka to bezpochyby je, jak dominancí blast beatů, tak samotnými jejich rychlostmi, různá zvolnění pak ve správných chvílích mají jejich řádění zdůraznit. 

Když skládáš, přemýšlíš u každé skladby, jestli bude hratelná i naživo, nebo to není tak podstatné, songů máte dost a pro živé hraní je z čeho vybírat? Případně lze píseň pro živé hraní upravit? 

Občas takto skutečně rovnou uvažuju, u některých skladeb myslím na to, aby tam nebyl nějaký matoucí moment, který by nás naživo rozhodil, a taky aby mi šel vokál s basou. Taková skladba může být klidně i v některých ohledech složitější, kytaristi i bubeník zvládnou hodně, spíš tedy beru ohled na sebe, abych se v tom sám pak nezamotal. Když už ale skladba na albu má jasnou podobu, naživo se pak musí hrát přesně podle toho. Tentokrát je to „Šachtové pole“, zatím jsme to na koncertech nehráli, je to v přípravě. Když jsem dělal nejstarší alba, tak jsem o možnosti živého hraní ani nesnil, nezohledňoval jsem nic, tam platí, že i něco z toho by se mi naživo moc dobře nehrálo, i když je to třeba primitivní. Docela žádanou „Visutou stoku smrti“ z prvního dema jsme v minulosti párkrát hráli, ale nešlo mi to, podobně mi nešla třeba „Vodárenská mafie“.

Na minulých nahrávkách se autorsky podílel i Lord Opat, tentokrát bylo vše v tvé režii. Asi to bude tím, že Marek chystal novou desku MALLEPHYR a taky má časově náročné zaměstnání – ale jak to bylo ve studiu? Nahrál jsi kytary i baskytaru sám, nebo se kluci taky podíleli?

To už se tak sešlo, samozřejmě každý nápad je vítán, a kdyby teď v době vzniku nápady pro STÍNY PLAMENŮ měl, jistě by to tam bylo. Vytížen skládáním pro MALLEPHYR byl, to bude stát za to. A v zaměstnání to měl extrémně náročné. Kytary i basu jsem komplet nahrával sám.

Podobný dotaz k bicím – naklepal je Lord Sheafraidh? O jeho studiu KSV není v bookletu zmínka, tak mě napadá, jestli bicí nejsou tvým dílem, „vyrobené“ pomocí moderní techniky v PC?

Tentokrát jsem to dělal já přes virtuální nástroje, převážně kvůli specifickému požadavku na zvuk, který jsem v tom objevil a chtěl jsem ho využít. Snažil jsem se tam co nejvíce živou hru napodobit, piplal jsem ty bicí několik měsíců. Také u alba „Šum v pološerech“ jsem dělal bicí podobně, ale tam jsem detaily tolik neřešil, tam zas byl záměr udělat stejný zvuk jako na demu „Pokles do temnot kanalizačních hlubin“, použil jsem na to z tohoto důvodu identické vzorky kopáku a virblu jako tehdy. Takže se to tak střídá, některá alba nahraje Sheafraidh, některá udělám takhle. Až by se časem dělalo něco dalšího, budu se velice těšit na jeho dílo. Teď je hlavní zkoušení a koncerty.

Kolika vokály přispěl Lord Opat? Myslím, že mu patří začátek druhé skladby „Zával šedých spisů“, v první „Klenot bodá do nebes“ asi jen jedna krátká sloka… Jak si vokály dělíte – máš jasno už při psaní textů, nebo až při nahrávání řešíte, kde se Marek zapojí?

Ano, je to jedna sloka ve skladbě „Klenot bodá do nebes“, první část „Závalu šedých spisů“, a pak několik výpadů v „Nepleťte si víru s náboženstvím“. Když jsem měl skladby hotové a přemýšlel jsem o přesném frázování, dělal jsem i nějaké úpravy textu. Představoval jsem si, co kde bude jak podáno, a zkrátka v některých místech jsem jasně cítil, že by se na to hodil jeho bestiální vokál. A měl jsem pravdu.

V závěru písně „V zájmu vyšším zproštěn zákona“ jsou některá slova zadrmolená, jako kdyby vypadla nějaká slabika – to je nevýhoda češtiny, že je všechno slyšet, v angličtině by to nikdo neřešil. Jak se to stalo? 

Je tam rychlá palba slov, hlavně „Tajné měnírny a dieselagregáty, dokonce i elektrárny na odpadní vodu“, v tom tempu téměř jazykolam. Ale žádná slabika tam nechybí, jen připouštím, že je to v té rychlosti už zadrmolené. Budu rozhodně rád, když se budou podobné věci řešit, ale žádná slabika tam skutečně nechybí, nemohu tedy na otázku poskytnout odpověď.

Je na nahrávání vokálů povinné triko s logem STÍNŮ PLAMENŮ? (úsměv)

Nezbytné takové triko není, pouze doporučené, ale je povinné v srdci uctívat Pána z Čistírny. (škleb)

Když máš album smíchané a finišuješ zvuk, řešíš s někým, jak nahrávka zní? Přece jen další ucho někdy může prospět, někdy samozřejmě naopak, čím víc názorů, tím hůře… 

Stále se učím správně zvuk poslouchat, abych se do toho nezamotával a nevedl to špatným směrem. I to se stává, ale zvládnu to už včas poznat. Pomáhá tomu neustálé porovnávání s cizí referenční nahrávkou, jejíž zvuk je prověřený a kterému se chci přiblížit. O záležitostech zvuku se rádi bavíme s Sheafraidhem, je prospěšné zvuk pustit na jeho monitorech, posoudit, zda se to chová i tam správně. V našem případě je dobré mít dostatek času, mnoho týdnů dolaďování některých parametrů, spousty kontrolních poslechů na studiových, ale i na obyčejných zařízeních. Pak další odstup a znovu další cílené vrtání v detailech, a až když nahrávku kontroluju třeba měsíc v kuse a už cítím, že je to přesně ono, tak to uzavřu jako hotové. Stalo se mi třeba desetkrát za sebou právě u nyní rozebírané nahrávky, že jsem nastavil  masteringový řetězec, v tu chvíli jsem z toho byl nadšen, druhý den jsem si to pustil, a málem jsem se poblil. Pak jsem se rozhodl ještě zasáhnout do mixu, měl jsem nápad, co zlepšit, a následovalo další a další piplání masteringu. Také neustále sleduju videa a články s příslušnou tématikou, každý nový poznatek může prospět.  

Obálku opět namaloval Míra Zapletal, který už vám dělal obrázky na „Mrtvé komoře“ a „Výpravě za pravdou špíny“. Tentokrát je obrázek skoro fantasy, nebýt toho víru a přítoku. S Mírou jste předem řešili, jak by měla malba vypadat, nebo měl úplně volné ruce a znal jen plánovaný název alba?

Posílal jsem mu pro inspiraci určitou koláž z fotografií, kde byl dole nafocen kanalizační vírový separátor a nahoře krajina se sopkou. V našem snovém světě tato kompozice představuje prameny vody v horách, které postupně puklinami ve skalách vtékají do mohutné kmenové stoky. Stoka je poskvrněná, znamená to, že poskvrněnost je žádoucí. Z obrazu jsem nadšen, první, co mě napadlo, když jsem ho viděl, bylo, že bych se do té krajiny hned vydal na výpravu.

CD vyšlo u Strnyho, ale zase pod jinou značkou, Hellstorm Productions, čert aby se v jeho sublabelech vyznal… (úsměv) Nasphyr neměl o CD edici zájem a vydá jen LP? Kdy se na vinyl můžou fanoušci těšit? Prý se bude jednat o „luxus vymazlenej“, co si pod tím představit?

Je fakt, že pro Nasphyr je CD formát trochu zátěž navíc, zaměřen je hlavně na LP. A zase Hellstorm měl o CD zájem, takže jsme se snadno domluvili. LP u Nasphyr vyjde zhruba koncem zimy, je to čistě z důvodu delší čekací doby u výrobce. Prakticky každé LP je docela luxusní krásná věc, ten titulní obraz se tady více zhodnotí a uvnitř také bude k vidění celý. On totiž originál má obdélníkový rozměr, na titulní straně je ho jen část a různé výřezy na detaily, zde bude představen i kompletní. 

Letos jste si zahráli na několika pěkných akcích, mj. Josefstadt, Metal Madness, Plzeň. Které vystoupení se nejvíc povedlo, ať už z pohledu kapely, nebo ohlasu fanoušků?

Josefstadt i Metal Madness bych hodnotil jako geniální akce po všech stránkách, po dlouhé pauze to bylo skutečně dobré zadostiučinění a pozvednutí nálady. Obě akce perfektně organizované, zvuk skvost, ohlas velký, nelze než pochvalovat. Koncert v Plzni byl bohužel bez Lorda Opata, ale i tak se podařilo udělat řádný rachot a měl jsem z toho dobrý dojem.

Jak často měníte seznam skladeb, které hrajete živě? Máte např. na každý rok trochu jiný, s tím, že některé nesmrtelné fláky prostě zaznít musí, nebo výběr nazkoušených písní měníte nahodile, podle toho, co vás zrovna napadne? (úsměv)

Většinou když přijde nové album, přidáme jednu nebo více skladeb z toho, a něco staršího vypustíme. Třeba „Síť meziměstských stok“ nebo „Tajný plán“ už nějaký čas nehrajeme. Ač ty skladby mám velmi rád, byl potřeba prostor na novější a zároveň prostor na nejstarší. A pak jsou třeba různé skladby, které zahrajeme nebo nezahrajeme podle toho, jaký kde máme čas. Občas se stane, že musíme koncert odehrát pouze s jednou kytarou, tam pak upravujeme playlist tak, aby tam druhá kytara tolik nechyběla. Prakticky úplně jsme vypustili pomalejší skladby. 

Na jak dlouho dopředu máte naplánované koncerty – máte je v plánu i přes zimu, kdy se dají čekat různá omezení, která můžou některé fanoušky od návštěvy akcí odradit? 

Jeden koncert máme potvrzen ještě letos, věřím, že proběhne. Pak v březnu budeme v Brně. Pak jsou také v plánu koncerty WAR FOR WAR. Čím větší předstih při domlouvání, tím lépe.

RECENZE

Facebook
Bandcamp


Zveřejněno: 28. 11. 2021
Přečteno:
540 x
Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář