KLADIVO NA PÝCHU

Hlavní tvář francouzského projektu Jerry La Malice se nám rozpovídal o nové fošně, ale i o tvůrčí síle.

S příležitostí vydání páté desky „Le tyran et l'esthète“ („LT&LE“) tu máme i interview s hlavním mozkem projektu, Jerrym, primární postavou LES CHANTS DE NIHIL (LCDN) a probereme jak novou fošnu, tak i další témata. 

Ahoj Jerry, díky za tuhle možnost. Určitě se u nás najde mnoho čtenářů, kteří něco od a o LCDN neslyšeli. Můžeš nám krátce představit svůj projekt, co tě vedlo k realizování?

Ahoj Fobie! LCDN byl původně „sólo“ projekt, který jsem měl s kamarádem Mistem z jiné staré kapely. Na začátku jsme chtěli jen vylepšit naše nahrávací techniky a bavit se atmosféričtější blackmetalovou hudbou. Pak jsem potkal chlápka, který provozoval undergroundovou značku Dernier Bastion. Nabídl nám, že nám vyrobí naše první vydání na kazetě, a my jsme souhlasili. Poté následovalo druhé a třetí vydání. V roce 2009 se naše hlavní kapela rozpadla, a tak jsem se rozhodl udělat z LCDN seriózní projekt. Přijal jsem bubeníka a basistu pro náš první live koncert a pro nahrávání prvního skutečného alba „La Liberté guidant le Fer“.

Můžeš  malinko představit sebe? Co tě baví a je tvým hlavním zdrojem inspirace? Viděl jsem, že maluješ a staráš se o booklety a grafiku svých alb. Co dál? Oblíbené kapely, které tě ovlivnily a mají dosah na tvorbu LCDN?

Řekl bych, že jsem obvykle diskrétní a mám rád ticho. Nechodím často na koncerty a ani neposlouchám metal. Se svým vnitřním násilím se vyrovnávám skládáním a hraním black metalu. Moje inspirace pocházejí z mých dospívajících let, kdy jsem objevil black metal s klasickými norskými kapelami. Také jsem poslouchal spoustu francouzských kapel jako CRYSTALIUM, ANOREXIA NERVOSA, BLUT AUS NORD ... Osm let jsem studoval klasickou hudbu, čtyři roky jsem hrál na pozoun. Pak jsem se sám učil klasickou kytaru, elektrickou kytaru a bicí. Řekl bych, že orchestrální díla, která miluji, hodně ovlivnila LCDN na albech jako „Propagande Erogène“ a „Le tyran et l'esthète“.

Co děláš ve svém nehudebním životě? Co děláš pro svou obživu? Myslím, že to není jen hudba, že?

Jsem učitel na základní škole. Moji žáci jsou ve věku od 7 do 10 let. Ve Francii učíme na této úrovni každý předmět, dokonce i hudbu, umění, sport, angličtinu.

Jestli to chápu, tak  z některého známého zdroje to vypadá, že jsi měl před LCDN snad jen jeden projekt. Nebo jiné info dobře tutláš? Kvalita vaší tvorby je velká hned od debutu. Čím si to vysvětluješ? Měl jsi nějaký hudební background třeba na škole?

Máš pravdu. Už jsem zmínil svou starou kapelu LÉGION MORTIFÉRE. S tím jsem vstoupil na BM scénu  prostřednictvím svých prvních koncertů. Byl to pro mne i trénink pro komponování hudby. Naše první demo vyšlo v roce 2007, black metal ze staré školy, nic vážného. Druhé demo z roku 2008 nás ale dostalo do povědomí okolí. Vlastně jsem ale nikdy neopustil onu násilnou surovost. Ale mám rád složitost emocí, takže LCDN se mohlo vyvíjet v mnoha aspektech, znatelné je to zejména v textech. Proto i mnoho tichých pasáží. Poslední album „LT&LE“ je však příběh o válce a konfliktech, takže je zcela v duchu LÉGION MORTIFÉRE.

Kdo přichází s hudebními kompozicemi a texty? Ty, Mist, oba? Po 2015 jste přibrali i další dva členy. Je to aktivní součást jako vy, nebo do kreativního hudebního a lyrického procesu nezasahují a je to kvůli živým vystoupením?

Na první kazetě se Mist podílel na kytarových partech a nahrál nějaké vokály. Pak jsem se ujal komponování, psaní textů a kreslení obalů. Mist se podílí na procesu nahrávání a mixování našich alb. Na jevišti hraji na hlavní kytaru a zpívám, Mist hraje na rytmickou. Prvními členy, které jsme přidali do LCDN, byl Marc na bicí v roce 2009, poté Pierre-Louis na basovou kytaru v roce 2010. Mist se přestěhoval na východ Francie (jsme ze severozápadu), takže ho vystřídal Yohann v roce 2010. Byla to první sestava LCDN v tomto bodě. Tito členové opustili projekt v roce 2015. Mist se vrátil, našli jsme našeho nového bubeníka Sistreho a později Oberkommandera pro basovou kytaru. Toto je aktuální sestava, ta, která nahrála „LT&LE“. Vždy jsem byl jediným skladatelem všech nástrojů. Osstatní mají ale volnou ruku vylepšovat nebo upravovat své části pro nahrávání.

Jak sbíráš inspiraci pro alba? Každé se zdá být tématicky jiné, ale vesměs si to dovolím hodnotit pouze dle coverů.

Rozdělil bych své práce do dvou kategorií. Standardní alba: „La Liberté guidant le fer“ a „Armor“, která jsou sbírkou různých skladeb, které nejsou tematicky spojeny. A koncepční dyptické „Propagande Erogène“ a „Le tyran et l'esthète“. Pro ty jsem vytvořil celý příběh s pozadím, postavami, chronologií. Jejich texty jsou postaveny jako opera s dialogy mezi různými postavami. K vyjádření této rozmanitosti jsem použil jiný způsob zpěvu. Nebo jsem pozval hosty jako na „Propagande ..“ Na těchto koncepčních albech cover na obalu zobrazuje vrchol příběhu.

Zkoušel jsem si nějaké vaše texty projít, ale nevládnu francouštinou a google translate mi dává nekonzistentní výsledky, když už něco přeloží. Přijde mi, že je dost obtížné se vyznat  a pochopi tvaše texty. Je to záměr a libuješ si ve velkém užívání metafor a snažíš se obsah i trošku skrýt?

Vlastně ani ne, snažil jsem tu naopak vyhnout příliš mnoha metaforám. Mým přáním bylo navrhnout něco silného ve smyslu a v souladu s pravidly poezie. Google ale neumí poezii překládat. Nechtěl jsem skrýt obsah, je to příběh s monology a dialogy. Někdy je ale slovní zásoba postav zcela formální, aby odpovídala jejich charakteru.

Řekl bys, že je rozdíl v mentalitě a tvoření u francouských interpretů? Jejich texty, obsahem?

Nemyslím si to. Každá země má samozřejmě specifickou historii, která slouží jako inspirace pro umělce. Ale hudba přehrávaná v mainstreamových rádiích jsou stejné hip-hopové r'n'b  hovna, které můžete slyšet po celém světě. Neumím vystát taková média a lidi, kteří tohle žerou...

Zmínil jsi Mista, který se po nějakém čase odpojil a např. v době vydání alba „ARMOR“ v sestavě nebyl. Nyní je opět s v LCDN. Jaký to byl rozdíl bez něj?

Za prvé, bez něj byl můj zvuk žalostný a je to i jeden z mých nejlepších přátel, takže se cítím mnohem sebejistěji, když je blízko mě.

Dlouho jste byli u vydavatele Dernier Bastion. Jak vnímáš změnu a přechod k  Les Acteurs de l'Ombre Productions?

Je to jako den a noc. S LADLO komunikujeme téměř každý den i o těch nejmenších detailech. Propagace a celý tým jsou opravdu seriózní a velmi efektivní. U posledního alba jsem chtěl a potřeboval takový label, aby album bylo schopné konkurovat dnešním propagandám  a jeho produkce byla silná a taková, jakou jsem chtěl.

Jak vaši tvorbu ovlivnila situace s nynější epidemií a co si o dnešní situaci myslíš?

Situace s C-19 neměla žádný dopad na nahrávání nebo produkci „LT&LE“. Mohu mluvit jen o situaci ve Francii. Vládnou nám lháři a zkorumpovaní lidé, kteří ztrácejí čas, energii a peníze lidí. Mnoho zemí po celém světě používá známou léčbu nebo koordinuje nějaký výzkum. Dokonce i ve Francii našli specialisté možnosti léčby, ale všechny byly vládou omezeny, protože by nepřinesly žádné peníze zpět. Místo toho jsme v uzamčení a Evropská unie bude nutit lidi, aby dostali injekci  vakcíny, kterou zařídili s velkými farmaceutickými lobby.

Nyní k aktuální desce. Jestli dobře počítám, je to dlouhých šest let od vydání poslední LP desky. Proč vám to zabralo tak dlouho?

Ve skutečnosti to byl velký okamžik mého života, protože jsem poslední léta prakticky každý rok měnil místo svého pobytu, dokud jsem si nekoupil svůj vlastní dům. Také jsem měl ve své práci nový post a sestava se po „Armor“ se úplně změnila. Chvíli trvalo, než jsme znovu nastartovali LCDN.

Jak moc je jiné „LT&LE“ oproti jiným albům? Osobně mi přijde z vaší diskografie jak nejjemnější, díky klidným pomalým kytarovým vyhrávkám a sólům, tak naopak i snad nejbrutálnější v tom ostatním. Určitě je kompozičně nejbohatší. Mýlím se?

Máš pravdu. Hudebně i textově je nejsložitější, ale také nejbohatší, epické a zároveň velmi brutální.

Zvukově mi aktuální počin také přijde nejplnější a má nejblíže k remasterované  kompilaci vašich prvotin vydaných k výročí kapely, rozdílný proti předchozím deskám. Změnil se způsob nahrávání a následného zpracování? Vím, že o mix, master i recording u „LT&LE“ se staral Mist. U některých desek tomu tak nebylo? 

Mist měl na starosti nahrávání všech verzí LCDN, kromě „De la Gloire“, „Ma plus douce vermine“ a „Propagande Erogène“. Mix a mastering jsme vždy dělali společně. Můžeš si všimnout, že každým rokem své schopnosti a znalosti v oblasti zvukového inženýrství zdokonaluje,  žene výše a dál. Uhodl jsi to přesně. Naše kompilace z roku 2017 byla zaznamenána úplně stejným způsobem jako „LT&LE“. Náš nový bubeník Sistre hrál také na těchto dvou počinech.

Na současné desce, ale i v minulosti, je slyšet i bezpražcová basa, proč to? Na BM je to poměrně netradiční. Jaké další zvláštnosti jsou pro vaši tvorbu typické?

Náš bývalý basista Pierre-Louis nahrál bezpražcovou basu na albech „Propagande“ a „Armor“. Vždy jsem chtěl přizpůsobit své skladby různým schopnostem svých hudebníků a Pierre-Louis vycházel z jazz-funkovou prostředí a kultury. Na našem nejnovějším albu ale použita  nebyla, jen ta standardní. Další zvláštností „LT&LE“ je to, že jsem chtěl omezit použití samplů na minimum. Nahrál jsem tedy v podstatě i sborové hlasy, abych se dotknul emocí.

Jaké a proč zrovna téma je na albu „LT&LE“?

Téma posledního alba není vůbec středověké nebo nacionalistické, ale spíše univerzalistické. Revoluční tón je samozřejmě charakteristický pro Francii na konci 18. století a diktátorská vyobrazení mohou připomínat napoleonské období. Témata jsou nicméně velmi moderní. Jde o konfrontaci mezi dvěma vizemi světa: jednotlivce proti globalismu. Nejdu podrobněji do ideologie hlavního hrdiny, ale představuje kulturu spojenectví proti individualismu. Otázka zůstává nezodpovězena, protože je zde také pozice a otázka totality a demokracie. Na albu jsou také další sekundární témata, jako je otázka náhradního mateřství, stárnutí a sebeurčení.

V čem bys viděl největší progres a rozdíl u nejnovější desky oproti minulé tvorbě?

Zvuková produkce je podle mého názoru nejzřetelnějším rozdílem ve srovnání se zbytkem naší diskografie. Kompozice je nepřekonatelná. Můj pohled je, že texty nikdy nebyly tak dobře napsané, ale samozřejmě byste museli být frankofonní, abyste si toho všimli. Veškeré materiální aspekty (merch, booklet, design LP atd.) nám label LADLO udělal tak, jak to dokáže pouze skutečná profesionální značka.

Kam chceš s projektem směřovat v budoucnu? 

Myslím, že další věc, kterou LCDN udělá, bude opět konvenční album, jako bylo „Armor“, s lehčími tématy a bez tak komplikovaného příběhu a s menšími hudebními omezeními, než jaké ukládá koncepční album, jako je „LT&LE“.

Díky za tvůj čas a tenhle rozhovor. Je něco, co bys chtěl vzkázat našim čtenářům?

Doufám, že tento rozhovor umožní, aby se kapela LCDN stala známější ve vaší krásné zemi, kterou jsem měl tu čest navštívit čtyřikrát. Děkujeme a doufáme, že brzy budeme moci navštívit Českou republiku!

RECENZE

Bandcamp

Facebook


Zveřejněno: 25. 04. 2021
Přečteno:
346 x
Autor: Pavel | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář