Nejbližší koncerty
  • 15. 08. 2020Ústečtí WYRM pokřtí letošní album Purge podpoří je KRAAKE...
  • 22. 08. 2020Rotten Fest Open Air 2020 22.8.2020 venkovní areál Sklu...
  • 25. 08. 2020První pražský koncert deathmetalových Poppy Seed Grinder ...
  • 05. 09. 2020Montana Metal Fest: Depresy, Dehydrated, Orkrist, Morn...
  • 05. 09. 2020Třetí ročník open air festu konajícího se v areálu Kaliko...
  • 05. 09. 2020Sušice - Chatová osada LUH mini D.I.Y. open air festival...
  • 12. 09. 2020Farářova sluj / Orthodox club Vystoupí:AGGRESSIVE TYRANTS...
  • 18. 09. 2020V rámci svého minitour nás poctí svojí návštěvou mocní SI...
ETEF 2020

Neděle 12.10.2014, Praha - Rock Café

Když jsem v nedávné reportáži z koncertu SPOCK'S BEARD spílal nepříliš veliké příchylnosti Česka k progresivnější rockové hudbě, netušil jsem, jak moc se mýlím. O měsíc a den později jsem totiž lapal po posledních doušcích vzduchu v Rock Café, doslova přetékajícím masou metaluchtivého lidství. Legendární pražský klub je vůči tvrdé hudbě přívětivý už z podstaty svého názvu; tentokrát svou náruč otevřel moderní progresi, známou spíše pod termínem "djent". Vystupujícím kapelám bylo i přesto žánrové škatulkování těsně; důkazem budiž fakt, že ač je jejich hudba vystavěna převážně na metalu, internetová bible Metal-Archives.com se k nim nezná...

Brzký start show byl situován do sedmé hodiny večerní. Mluvit o prvním účínkujícím jako o "kapele" by bylo těžce zavádějící. Půl hodiny opanovala zahlcený klub one-man show v podání Navena Koperweise, produkujícího osobité spojení metalových postupů s dub-stepem pod hlavičkou projektu NAVENE K. Unikátní živá produkce je postavena na počítačem řízených syntezátorových samplech, do kterých Navene v jednu chvílí "navrství" kytarovou smyčku; výsledný zvuk je následně vystaven palbě bicích, tepajících do posluchačova ucha složitou polyrytmiku. Navene (primárně se věnující právě bicím) netrápí kytaru žádnými začátečnickými postupy; svými komplexními vyhrávkami zastíní nejednoho aspiranta na kytarového mága.

Nástup TESSERACT na scénu zdánlivě kopíruje vzestup britského metalu (tedy oné slavné nové vlny). Narozdíl od nadgeneračních souputníků je však vydávání desek této skupiny dimenzováno do kontextu dnešní doby - první nahrávka (EP "Concealing Fate") vzniká až po dlouhých 7 letech od založení formace. V té době začíná raketový vzestup TESSERACT; k dnešnímu dni mají na kontě dvě dlouhohrájící nahrávky a stejný počet EP. Vypovídající jsou ale především zástupy oddaných fanoušků, kteří kapelu následují. Pozici Britů stvrzuje i současné turné s ANIMALS AS LEADERS, se kterými se dělí o totožnou délku hrací doby. Premiéra pionýrů djentového hnutí v tuzemsku byla sice plánována dva měsíce zpět (Brutal Assault), rodinné problémy v kapele (a zřejmě i výměna zpěváka) vyústily v přesun vystoupení na podzimní termín. Staronový frontman Daniel Tompkins se partů svého předchůdce zhostil na výbornou; eklektický epos "Of Matter" z loňské studiovky "Altered State" odprezentoval s naléhavostí, vyvolávající husinu. Živá produkce Angličanů stvrdila esenciální roli baskytarových figur v hudbě TESSERACT - virtuozní party Amose Williamse jsou pro skupinu vedoucím elementem, který na sebe nabaluje tlumené kytarové riffy jakoby mimochodem. Odezvu kotle na přehrání konceptu "Concealing Fate" těžko popisovat; singlová "Of Mind: Nocturne" - to nejlepší nakonec?

Američanům ANIMALS AS LEADERS pod vedením Tosina Abasiho připravilo vystoupení jejich souputníků horkou půdu pod nohama. Trio ze Států si u nás buduje základnu fanoušků soustavně již několik let - co deska, to koncert. Aktuální album "The Joy of Motion" se od hudby, prezentované na debutu, vzdaluje; jazzové kudrlinky, vpletené do těžkotonážních progresivních riffů na elektronickém pozadí jsou od kompozic, inspirovaných postupy MESHUGGAH, přeci jen vzdálené. Jiný formát aranžmá a Orwellovci by z fleku mohli okupovat prkna kabaretních pódií. Úvod koncertu v podobě "Tooth and Claw" nastínil průběh celého vystoupení. Technické problémy, které po první skladbě následovaly, vyústily ve spontánní jamování v intencích jazzu a definitivně tak potvrdili žánrovou všestranost formace. Mrzí mě jen má nepřítomnost v prvních řadách; sledovat virtuozitu ANIMALS AS LEADERS z povzdálí není to pravé ořechové. Hádal bych, že úzký okruh okolo obou osmistrunných krotitelů byl složen především z aktivních muzikantů. Kytarové umění Abasaiho předchází a není divu, že o něm s obdivem mluví i takový John Petrucci (DREAM THEATER). Geniální riff "Ka$cade" v živém provedení vybičoval publikum k nadšené odezvě. "Lippincott" i "Air Chrysalis", které staví na značně netradičním pojetí bluesových postupů, dávali sálu prostor pro vydechnutí. Závěr hodinové produkce tradičně uzmula skladba"CAFO"; navzdory geniálním kompozicím a hráčskému umu poslední minuty vystoupení poněkud splývaly. Do mysli se vkrádala otázka, jak by Abasiho skladatelské umění vyznělo (alespoň občas) s přídavkem v podobě vokálu...

Zveřejněno: 19. 10. 2014
Přečteno:
2803 x
Autor: Tomáš | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář