Francouzská firma Norma Evangelium Diaboli hovadiny nevydává. Toto tvrzení by se podle mého dalo vytesat do kamene, neboť při sázce na kteroukoli z jimi vydaných desek fanoušek black metalu chybu neudělá. Jasně, ne všechno je stoprocentní skvost, ale je znát, že si label poctivě vybírá a dává prostor vytříbenosti. Výrazně spojený je například s DEATHSPELL OMEGA, ANTAEUS, FUNERAL MIST, KATHARSIS nebo TEITANBLOOD. Žhavá jména, že? Mezi ně se řadí také portugalský artikl MONTE PENUMBRA, který do světa na sklonku letošního roku vypustil třetí dlouhohrající nahrávku „Austere Dawning“.
Za MONTE PENUMBRA stojí jistý W.uR, rodák z Nizozemska, žijící v Portugalsku a u zmíněného projektu starající se o vokál, kytary i basu. Na kytaru to valí také v dalším blackovém ansámblu ISRATHOUM, který posledními dvěma deskami rovněž pořádně naložil. Stejně jako v případě předcházejícího počinu „As Blades in the Firmament“ (2021) se W.uR spojil s věhlasným islandským bubeníkem Bjarnim Einarssonem. Tenhle týpek je znám asi každému, kdo kolem ostrovní scény jen letmo prošel. SINMARA, ALMYRKVI, SLIDHR, REBIRTH OF NEFAST, kapely excelentní úrovně, v nichž se tento frajer angažuje.
Personální nabitost tedy MONTE PENUMBRA nechybí, jak je tomu z hlediska kompozičního? Bez skrupulí, od prvního poslechu mi „Austere Dawning“ urvalo dekl. Propadal jsem poslední dobou lehčí skepsi, když v záplavě nových počinů jsem jen málokdy objevil něco, co by mě na delší dobu mělo provázet životem. Jasně, vyšly skvosty typu 1349, MITOCHONDRION a dalších, ale i tak jsem čekal na něco třeba i z nových jmen, co by mi zase pořádně nakopalo. A už úvod s riffem, který jako by se Bjarni na rozdíl od obvyklých devastačních snah pokoušel zbržďovat, v kombinaci s excelentní produkcí, mě utvrdil v tom, že závěr roku bude patřit právě MONTE PENUMBRA.
S Francií nemá kapela společný pouze label, ale také výraznou a slyšitelnou inspiraci zejména v bohužel již neaktivních AOSOTH, dále bych našel podobnost s DRASTUS nebo VI. A pak je, možná dle očekávání, slyšitelný vliv Islandu, ať už zvukem (čisté kytary, nahallované bicí, pořádně nadupané přechody), ale i některými riffy a vybrnkávkami. Co je ovšem nesmírně důležité, není nouze o různé zvraty, změny tempa, které udržují neustálou posluchačovu pozornost. „Austere Dawning“ je prostě zábavná, muzikantsky vyšperkovaná deska, která sice inspiraci nezapře, ale funguje skvěle.
Víc zmiňovaných nečekaných obratů lze najít v první polovině desky, tam se to jimi vysloveně hemží a jsou pasáže (namátkou v dvojce „Void of Quietude“ v čase 1:23 nebo v následující „Lux Electa“ v 2:06), kdy MONTE PENUMBRA skutečně nefalšovaně zabíjí. Druhá půlka „Austere Dawning“ už mi přijde trochu přímočařejší, na síle jí to ale neubírá. Navíc vše dotváří Bjarniho kreativita, například v závěrečné „Stamen of Barrenness“ si s rytmikou hraje precizně. Nejen tahle skladba dokazuje, že basa v MONTE PENUMBRA není jen do počtu. Škoda jen toho trochu teatrálního konce.
K dokonání atmosféry MONTE PENUMBRA využívají různé ambientní předěly mezi skladbami, o které se postaral Iunus, bývalý bubeník kapely. Kapela se na třetí desce prezentuje ve skutečně skvělé kompoziční formě, a ačkoli by troška vlastního xichtu neškodila, k „Austere Dawning“ se vracím s chutí a stále je co objevovat.
Přesné hodnocení: 8.5/10
Sestava:
- W.uR – zpěv, kytary, basa
- Bjarni Einarsson – bicí
- Iunus – noise
Čas: 40:54
Seznam skladeb:
- Ab.gott
- Void of Quietude
- Lux Electa
- Sub Forma de Animal
- Murrain Unveiled
- To Sleye No Beginning but an End
- Stamen of Barrenness