Nejbližší koncerty
  • 21. 12. 2024BLUES FOR THE REDSUN - těžkotonážní sludge-doom pošramoce...
  • 21. 12. 2024SLUNOVRAT FEST, Sobota 21.12.2024 PARLAMENT CLUB PLZEŇ ...
  • 13. 01. 2025Death black metaloví Thulcandra a Sacramentum vyrážejí na...
  • 18. 01. 2025Rotten Fest vol.32 18.10.2025 S-klub Olomouc od:16:00...
  • 25. 01. 2025Srdečně vás všechny zveme na koncert do táborské pivnice ...
  • 30. 01. 2025Po 6 letech se do Prahy během svého evropského turné (A S...
  • 22. 02. 2025Festival Muziq je hudební festival bez žánrových mantinel...
ASMODEUS - "Pobřeží královny Marie"

LP 2020, MetalGate & Naše Desky & The Barakos / black metal / Česko

Jihočeská (jindřichohradecká) skupina NĀV rozčeřila tuzemské blackmetalové vody v roce 2019 debutem „Smrtci“, ještě hlasitěji se o ní začalo mluvit v souvislosti s druhým zářezem „Arcizlo“, který vyšel loni (stejně jako debut „Smrtci“) na kazetě. Což mrzelo nejen mě, ale i Coorneluse, který ve své recenzi uvedl: „A tak stejně jako u předešlé nahrávky je jediným minusem vydání, kdy celá tahle parádní muzika skončila na kazetě, což je nesmírná škoda. Doufejme, že se ,Arcizlo‘ někdy objeví na LP, protože to by byl formát, který by si tahle nahrávka zasloužila. A to nejen díky hudbě, ale i titulní malbě, která je opět povedená.“

Přání řady podobně smýšlejících bylo vyslyšeno a na konci srpna se „Arcizlo“ díky třístranné kooperaci a podílu kapely na tom vinylu objevilo. A hned ve dvou verzích, na klasické černé desce a limitované oxblood červené (viz galerie). Placka je vložená v celofánem vystlané černé kapse, černý je i podklad pro informace a texty na přiloženém vnitřňáku z kvalitního tvrdého papíru, na kterém nechybí ani tři namalovaní fešáci, nejspíš „malinko“ upravení členové kapely; tím pádem fotky netřeba. (úsměv) Stylový je i titulní obrázek, který k produkované muzice pasuje ideálně; velmi pěkná a zajímavě koncipovaná malba (autorkou je Kera Uno) vypadá jako olej na plátně. 

O historii, respektive zrodu NĀV už bylo napsáno mnohé, ale pro pořádek jen krátce – část sestavy se paralelně realizuje nebo realizovala ve FIVE SECONDS TO LEAVE, KALLE, DAERRWIN, OF THE WOODS či momentálně hibernujících NOD NOD, což jsou většinou odlišné žánry od arcizlého black metalu, jaký NĀV produkují. 

Materiál jsem si v čase vydání samozřejmě poslechl z Bandcampu, ale to je přesně taková ta chvilková záležitost: první poslech – překvapil, druhý poslech – potěšil, třetí poslech – fakt je to dobré a zajímavé. Ale… vyšlo to na kazetě a tu si kupovat nebudu, počkám si na CD nebo raději na LP. Pak už jsem se k poslechu nevracel, což v případě fyzických nosičů, které mě zaujaly, porůznu činím s různou kadencí a frekvencí. Takže s vinylem jsem nahrávku znovu objevoval, a že je co objevovat.

O tom, že inspirace vane ze severu Evropy, není pochyb. Na druhou stranu na to jdou NĀV po svém, a ani nemusí „utíkat“ k post-čemusi. Tu do ortodoxně pojaté rachoty zařadí nějaký syntetický zvuk, tam varhany, zazní dokonce lesní roh, vše v rozumné míře, aniž by (u)trpělo černé řemeslo. Hned v první skladbě jsou k mání dvě polohy – pekelná rotyka a pomalejší pasáže, a v obou případech se dá mluvit o hitovosti. Kytara předpisově kvílí a vyšívá melodie, zpěvák řve různými polohami, bicí jedou ratata, ale když dojde na atmosférické zvolnění a krátký úsek připomínající nějaký kmenový rituál, říkám si, co je vlastně silnější, jestli zběsilost, nebo tribální bědování; každopádně první song je šleha jako hrom (pro pořádek… s malým há). „False Messiah“ fičí a fičí… zpěvák chrlí text jako kulomet MG 42 náboje, skladba osciluje mezi old school a nervním modernějším blackem, během dvou a půl minuty se stihne i krátký oddych. Pozvolna se rozjíždějící „Shadow of Man“ taky postupně nabere na kvaltu, v „Hang the Saints“ se střídají odlehčené polohy s divými, stěžejní pasáž je parádní, po ní následuje chroptěná řeč a poté další mluvené slovo, snad nějaký ujetý proslov. Zdánlivě neslučitelné, nebo spíše různorodé projevy ale překvapivě do songu sedí, stejně jako občasné syntetické „zakuňkání“. Ponurá „Fallen“ se drží při zemi, zpočátku se odvíjí v doommetalovém tempu, přechod do vyšších obrátek mi ale přijde takový obyč, až kvílející kytarový part zase posouvá laťku na správný level, výborně pak dotvářejí atmosféru tympány (nebo jejich klon). 

V „Lost Kingdom“ dotváří atmosféru zmíněný lesní roh, a nejde jen o jakýsi štěk, nástroj dostává celkem zajímavý prostor. Kreativita nepolevuje, každá z pěti „béčkových“ skladeb disponuje nějakým nosným nebo výrazným záchytným bodem, pozornost sice strhává hlavně kytara, ale když se člověk pozorně zaposlouchá, dají se objevit i zajímavé party baskytary. Zvuk z Low Resolution Studia je k dané muzice akurátní, není to úplný old school pravěk, ale ani moderna, takový příjemně umazaný, ale srozumitelný. Podobně jako na straně A, i druhý song na druhé straně je kratší rychta, ale nejen kytarovým běsem živená, opět se objevují synťáky a taky ďábelský chechot, který nebyl opomenut v přehledu „co-kdo“. Pěkně vytvarované bicí upoutají na začátku třetí drážky, „Gaia“ je zahalena jakousi temnotou, navíc opět vystrkuje růžky baskytara, dojde i na rytmické zapeklitosti, ale nechybí ani epická honosná pasáž. NĀV dokazují, že jim nápady nedocházejí, materiál na „Arcizlu“ je vyrovnaný a pořád dokáže zaujmout, ani dlouhá instrumentální pasáž nenudí, a když z ní vyjede „francouzská“ špinavost, je tu další poloha. V „Looking Into Abyss“ se muzika různě přelévá, až je těch proměn možná příliš, takový řízený chaos od melodických stravitelných částí po iritující party, které drásají nervy, zejména kvůli vokálům. Ty jsou obecně různorodé, dělí se o ně oba strunní borci a ve sborech přispívá i hostující kvartet. „Pick Your Poison“ uzavírá album v pomalejším zadoomaném módu, takže mustr z áčka se opakuje podruhé, jak „dvojky“, tak „pětky“ jsou si v lecčems podobné, i tady se postupně sešlapuje plynový pedál a muzika nabírá na spádu. I tak jde o song s největším podílem umělých zvuků a s nejmenším hitovým potenciálem, kdyby byl o dvě minutky kratší, nic by se nestalo.

Co mi přijde škoda, je, že jsou texty v angličtině. Je mi jasné, že kdyby byl v češtině text k „False Messiah“, stejně by mu nebylo rozumět, ale album by pro mě mělo ještě větší kouzlo, kdybych sem tam něčemu rozuměl a mohl si texty přečíst, aniž bych musel některá slova lovit ve slovníku. Z desky mám ale i tak radost, sice s ročním odstupem, ale pochvala za ni všem vydavatelům i kapele. Díky vinylu jsem se do hudby pořádně dostal, což by se mi s kazetou ani s digitálem nepodařilo. 

Seznam skladeb:

  • A
  1. March Towards the Dying Sun
  2. False Messiah
  3. Shadow of Man
  4. Hang the Saints
  5. Fallen
  • B
  1. Lost Kingdom
  2. The Enabler
  3. Gaia
  4. Looking Into Abyss
  5. Pick Your Poison

Čas: cca 44 min.

Sestava:

  • Ivarg - guitars & vocals, synths
  • Hrom - bass & vocals, synths, organ, additional guitar (10)
  • Herm - drums, percussion, lunatic laugh (7)

Disciples of cult:

  • Pavlína Kováříková - french horn (6)
  • Dawith, Bongo, Vac, Hans, Ren - gang vocals (2, 3, 4, 5, 6, 7) 

Bandcamp
Facebook
YouTube

 


Zveřejněno: 06. 09. 2021
Přečteno:
1732 x
Hodnocení autora:
8 / 10

Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář