Děčínská kapela, kterou tvoří dvojice Vládin & Levi, se loni přihlásila o slovo hned dvakrát. Po debutovém albu „The Last Day On Earth“ se na konci roku objevil novější materiál „Ocvltism“. Zatímco prvotina vyšla na CD a gramodesce, novinka pouze na vinylu – i přesto, že jde jen o dvě skladby o celkovém hracím čase kolem deseti minut. Místo sedmipalce, na který by se písničky vešly, ale ORIGIN OF INFINITY vydali velkou gramofonovou desku, na jedné straně s muzikou, na druhé s velmi pěkným obrázkem. Ani balení není úplně běžné, dvanáctipalec je vložený do plastové kapsy společně s nosičem a listem s texty, fotkou a infem. Pokud jsem obrázek na vinylu označil za pěkný, tak příloha moc krásy nepobrala, ale účel plní.
Songy na „Ocvltism“ jsou podobně staré jako ty na prvním albu, jen se od materiálu na „The Last Day On Earth“ lišily natolik, že se na něj nehodily. I nahrávání se odehrálo jinde, v německém studiu Bouda. To mi přijde natolik zajímavé, že sem lupnu krátké info z jeho webu: Bouda je nahrávací a masteringové studio kotvící v srdci Hamburku (asi 5 hod. jízdy z Prahy). Studio se nachází na palubě námořní lodi MS Stubnitz, která již od roku 1994 funguje jako unikátní kulturní prostor se třemi koncertními sály, klubem a galerií. Studio je zároveň malou kytarovou laboratoří, kde se můžete setkat s řadou zásadních i raritních zesilovačů, kytarových “krabiček” a samozřejmě kytar samotných, které po dohodě můžete pro své nahrávání využít.
Zvuk se v Německu pod taktovkou českého zvukaře Tomáše Boudy podařilo namíchat kvalitní, typicky současný, což myslím tak, že je to zahuštěné a nabušené, ale ono k muzice, kterou kapela na EP produkuje, což je něco mezi progresivním death metalem a deathcorem, by ani jiný nepasoval.
Dva songy lemují intro a outro, intro z rodu noise, outro z rodu instrumentálního. Šumění a brnění (nebo co to je) na začátku mi přijde zbytečné, klidně by mohla rovnou začít muzika, která se nikam nežene a sází na budování ponuré atmosféry, k níž přispívá i řev (nikoliv typicky deathový growl) vokalisty, kterým je hostující Tomáš „Hospi“ Hospodka. Hudba nestojí na místě, je poměrně variabilní, sem tam se zrychlí, ale hlavně se mění motivy, takže je třeba být neustále ve střehu. Kytara sází nabroušené riffy, do nichž vplouvají krátké melodické vyhrávky, odspodu to tvrdí dusot bicích a nad vším ční (ale nikoliv, že by byl v mixu vytažený) přesvědčivý vokál. Hospi s výrazem pracuje, kromě proměnlivého řevu se sem tam objevují i zachmuřené polohy.
První song uteče rychle, ze čtyř minut zabírá jednu ono intro, druhý je zdánlivě delší (celkem šest minut), ale zase ho nastavuje dojezd. Co se týká rychlosti, jedeme tady na vyšší stupeň, ale pořád je to spíše střední než rychlé tempo, opět se sází na atmosféru a drobné vychytávky, kterými Vládin nešetří, objevuje se i ryze oddychová pasáž prostá bicích, po níž se vrací drsnější muzika. Z ní mám obecně smíšené pocity, dokud „to“ hraje, v podstatě nic proti, ale jakmile se deska dotočí, nedostavuje se žádný pocit – ani negativní, ani radostný, v hlavě nezůstává žádná výrazná stopa. Dobře odvedená práce, nicméně v záplavě dnešních kapel poněkud nevýrazná, nenápadná… ale na pěkně vyvedeném vinylu, což by mohla být potřebná nadhodnota.
Přesné hodnocení: 6,5/10
Seznam skladeb:
- Bonewood
- Cadmivm Blood / Morbid Silence
Čas: cca 10 min.
Sestava:
- Vladimír „Vládin“ Novák – guitars, bass
- Miroslav „Levi“ Kočegura – drums
Host:
- Tomáš „Hospi“ Hospodka – vocals