Info články
    Nejbližší koncerty
    • 23. 10. 2020Druhý ročník benefičního mini-festivalu. Osud opuštěných ...
    • 23. 10. 2020Druhý ročník benefičního mini-festivalu. Osud opuštěných ...
    • 24. 10. 2020ROTTEN FEST 24.10.2020.Sklub Olomouc,od 17,00h. FLESHLES...
    • 24. 10. 2020Třetí pokračování pravidelně nepravidelný grind party v C...
    • 30. 10. 2020Flowers for Whores - hardcore Praha Decultivate - hardco...
    • 14. 11. 202020 YEARS IN THE BLOOD - oslava 20. let na scéně sk. Mater...
    • 21. 11. 2020ELEKTRICK MANN poprvé ve Svitavách předvedou svoji alko r...
    • 21. 11. 2020Open - 18:00 Start - 19:00 Vlez - 300/350 19.00-19.3...
    KLADIVO NA PÝCHU

    Nové album BLUES FOR THE REDSUN čítající jednu skladbu jsme probrali s JM aka Kubáncem. Došlo i na drogy a další záležitosti.

    Moravská skupina BLUES FOR THE REDSUN má od roku 2014 hezky zaplněný ediční přehled – každý rok se připomněla nějakým materiálem. Aktuální „Deadspace / Desomorphine Trance“ je v pořadí šestým dílem plným pomalé muziky a vyšlo u zahraničního labelu.

    Ahoj. Když se podíváš na výčet nahrávek BFTR, měl bys asi být vcelku spokojený, když se každý rok něco z vaší dílny objevilo na fyzickém nosiči. U „pomalých“ kapel to nebývá časté, aby takhle rychle za sebou vydávaly nahrávky… 

    Ave… Ano, měl bych být spokojený. Ale vůbec nad tím takhle nepřemýšlím. Fungování BFTR je pro mě celkem záhadná záležitost. Tak nějak plyne, stejně jako ty nahrávky.

    Máte na kontě všechny nosiče, které se dají vzít do ruky – MC, LP, CD. Každý říká, že má všechny nahrávky stejně rád, že jsou to jeho „děti“, ale LP je přece jen víc než pálené CD. Má pro tebe vinyl (split s DROM) větší hodnotu, dá se v tomto případě mluvit o splněném snu?

    Nemá. Popravdě, já sem si svoje vinylové šílenství prožil tak deset let zpět a většina nahrávek, které kdy vydaly kapely, ve kterých jsem hrál, mají asfaltovou podobu, takže to se mnou nic moc nedělá. Ale samozřejmě jsem rád, že se split s DROM vyvedl, tak jak ve finální podobě vypadá. Btw…nejoblíbenější formát, na kterém poslední roky poslouchám hudbu, jsou kazety. 

    Celkem mě překvapilo, že jste gramodesku vydali u MetalGate, což je firma, která vydává spíše melodičtější muziku. Jak se seběhlo, že jste spolu s další ne zrovna snadno stravitelnou partou skončili u MetalGate?

    MetalGate nám dělali nějaké koncerty a hráli jsme na jejich pozvání na MG Czech Death festu, který mají spolu s lidmi kolem TORTHARRY. To splitko tuším nadhodil Wrablo z DROM a Ondra z MetalGate byl pro. Jsem rád, že jsou BFTR součástí prvního vinylu, který u MetalGate vyšel. 

    Novinka vám na konci roku 2019 vyšla na CD u ruských MFL. Podobná otázka – oslovili jste ruský label, když jste zaregistrovali, že u něj vydávají i jiné tuzemské kapely?

    Evander, MFL boss, nás oslovil na koncertě, kde jsme hráli s jeho WHO DIES IN SIBERIAN SLUSH. Byl z toho víc nadšený než my. Původně chtěl vydat materiál ze splitka s DROM a z kolaborace s OMM na CD, ale nakonec jsme se domluvili, že vydá nový materiál. Vím, že u něj vyšla poslední deska QUERCUS, která se mi hodně líbí, ale na rozhodování o spolupráci to mělo nulový vliv. Samotného mě překvapilo, že o to měl zájem. Přece jenom vydává spíš klasičtější death/doom než takovou alternativu. Ale když mi napsal, že mu to zní jako mix KHANATE s řádnou dávkou funeral doom elementů, tak nebylo co řešit.

    Obaly vašich alb… Nedá se říct, že byste drželi jednotný rukopis, každý vypadá jinak, mně se víc líbí vaše kazetové obaly než ty k CD, hlavně tedy k novince, ten mi do oka nepadl a vadí mi i ty pravopisné chyby uvnitř bookletu. Jakou důležitost pro vás grafika má? Připravujete ji vy, nebo spíše labely?

    Ty chyby jsme zadrbali, stane se, no. Mně se tahle vektorová grafika líbí a sedí mi k tomu, co hrajeme. Mám rád kreslené obaly, ale nijak zvlášť si na nich neujíždím. Většinou nám někdo nabídne, že by rád udělal obal k naší další nahrávce, takže to přijde vlastně samo. Dodáme podklady a pak už necháváme dotyčnému volnou ruku. Ano, grafická prezentace je pro nás důležitá.

    O tobě je Jakube známo, že se profesně zabýváš drogovou problematikou a že se v textech BFTR tyhle záležitosti objevují. Teď jste skladbu nazvali „Deadspace / Desomorphine Trance“ („Mrtvé místo / Desomofrinový rauš“), což zřejmě směřuje k desomorfinu, slangově nazývanému krokodil. Četl jsem, že jde hlavně o ruský fenomén – už dorazil i k nám?

    Ano, desomorphine je hlavně ruský fenomén. Je to syntetický opiát, který je ale známý hlavně díky svým vedlejším účinkům na tělo a organismus uživatele. O co se přesně jedná, si asi každý dokáže vygooglit sám. Já bych jenom podal svůj pohled na věc. Často jsem se setkával s názorem, že to musí být kdoví jaká bomba, že účinek je určitě masakr atd. Já mám za to, že je prostě jenom špatně udělaná droga. Je to prostě fušeřina, kdy výrobce dostatečně nevyselektuje všechny přídavné preparáty, které v tom fetu nemají co dělat. Zajímavé bylo, když jsem se o tom bavil s kolegou z Ruska, který se zabývá podobnou problematikou jako já, tak měl podobný názor. Že to je prostě bordel, který krom té složky žádané obsahuje i všechno ostatní, co tam vůbec být nemá. Když jsem namítl, že proč to těm uživatelům takto někdo nepodá, tak mi suše odvětil, že oni stejně ničemu, co jde z oficiálních/odborných kruhů věřit nebudou. Já sám jsem žádné případy užití u nás nazachytil, možná se to ke mně jenom nedostalo. Ale u nás má v tomto směru asi fentanyl momentálně neotřesitelnou pozici. Je to farmaceuticky vyráběný syntetický opiát (xkrát silnější než heroin), který se podává většinou ve formě náplastí.

    Víš, že se o tuhle drogu otřeli i MASTER´S HAMMER, kteří svůj song nazvali „Krokodil“?

    Nesleduji počínání téhle žánrové legendy, takže o tom nic nevím.

    Jak jste novinku nahrávali? V bookletu jsou uvedeni tři kooperující zvukaři, můžeš vysvětlit, co má který na „svědomí“? Jak důležitý pro vás zvuk je? Přijde mi, že tentokrát to máte zajímavě zmixované, že se různě liší hlasitost jednotlivých nástrojů, někde převládá kytara, jinde hodně výrazně brní baskytara, bicí jsou poměrně pestré co do zvuků a ideálně se povedlo zapojit noise prvky, které nejsou rušivé…

    Nahrávání proběhlo ve Spring studiu ve Strakonicích, mix a master proběhl v domácích podmínkách v Dark Ceremony studiu a vokál sem nahrával v SF Mini v Olomouci. Zvuk je pro nás to nejdůležitější, ale tak nějak s ním nejsme nikdy spokojeni. Jsem rád, že to hodnotíš pozitivně, já bych na tom našel věci, které bych udělal jinak. Co se noise složky týká, tak ta se na téhle nahrávce fakt povedla a jsem s tím hodně v souladu, i když Erik zatím nikdy nezklamal.

    Jak nahrávání tak dlouhé písně probíhá? Nahráváte po krátkých úsecích, které se pak spojují? Nebo jste schopni nahrát celý song naráz? To si moc představit neumím…

    Tak i tak, ale většinou jedeme na jeden zátah. Poslední nahrávku jsme dali na dvakrát, půl hodina je přece jenom hodně. 

    Zvuky, ruchy, šumy... přidáváte až na konec, nebo máte už v průběhu skládání jasno, kde dostanou prostor? 

    První hudba, pak noise. Máme zevrubnou představu, jak by to mělo vypadat, ale poslední slovo má samozřejmě Erik. Ze startu jsme byli vždycky překvapení, jak přidání hlučné složky naši produkci změní, ale teď už si dovedeme celkem dobře představit, jak to bude ve finále vypadat.

    Na jaře 2016 jsi říkal, že Brutal Assault není něco, co by jsi považoval za metu BFTR, a ještě v tom roce jste si tam zahráli a v roce 2018 znovu. Jak na vystoupení vzpomínáš?

    Moc nevím, co o tom napsat. Byl to příjemně strávený čas. Jak na pódiu, tak mimo něj. Jsem rád, že jsem měl možnost trochu nakouknout „za pódium“ a vidět, jak fungují věci okolo takového velkého „podniku“. V omezené míře, samozřejmě.

    Vaše koncerty jsou optimálně jak dlouhé? Teď máte skladbu dlouhou skoro 33 minut, takže se nabízí, že přehrajete jen ji? 

    Kolem 45 minut. Máš pravdu, měli jsme období, kdy jsme hráli jenom song z poslední nahrávky. Většinou ale hrajeme dva songy a v určitém období jsme „Deadspace / Desomorphine Trance“ upravili tak, abychom ho mohli hrát ještě s „Crime Reduction“ ze splitu s DROM.

    Máte na letošek v plánu nějaký speciální koncert, nebo tradičně nějaké klubovky, dané nabídkou a vašimi možnostmi? Kolik koncertů považujete ročně za optimum? 

    Patnáct koncertů zůstává optimem. Jak to bude letos s koncertní činností, nevím. Ať už kvůli situaci s Covidem, tak i vzhledem k situaci v mém osobním životě. Momentálně prožívám mírně řečeno turbulentní časy.

    Při kadenci vašich nahrávek lze i letos čekat nový materiál? Jaký formát by to měl být? Už máte něco složené, případně nahrané?

    Materiál v délce cca 40 minut máme složený. Dva songy v mírně hudebnější rovině, než jsme prozatím vyprodukovali. Kdy a kde to zvěčníme, ale prozatím nepadlo konečné slovo. Já osobně bych se rád vrátil do SF Mini v Olomouci, kde jsme nahráli „Waiting For Enlightenment“.

    RECENZE

    Facebook
    Bandcamp
    Bandzone


    Zveřejněno: 20. 09. 2020
    Přečteno:
    663 x
    Autor: Johan | Další články autora ...

    Fotogalerie


    Komentáře

    27. 09. 2020 22:12 napsal/a kubánec
    Myslím, že díky způsobu, jakým na to nahlížím, to není tak úplně potřeba.
    25. 09. 2020 22:59 napsal/a Sliz
    Kurwa začněte někdo z vás fetovat, tak aby se vám ten celej cirkus dal veřit....