Nejbližší koncerty
  • 22. 08. 2020Rotten Fest Open Air 2020 22.8.2020 venkovní areál Sklu...
  • 05. 09. 2020Montana Metal Fest: Depresy, Dehydrated, Orkrist, Morn...
  • 05. 09. 2020Třetí ročník open air festu konajícího se v areálu Kaliko...
  • 05. 09. 2020Sušice - Chatová osada LUH mini D.I.Y. open air festival...
  • 12. 09. 2020Farářova sluj / Orthodox club Vystoupí:AGGRESSIVE TYRANTS...
  • 18. 09. 2020V rámci svého minitour nás poctí svojí návštěvou mocní SI...
  • 19. 09. 2020BUGRFEST je rodinný metalový fest pořádaný čtyřmi bratry....
  • 24. 10. 2020Třetí pokračování pravidelně nepravidelný grind party v C...
Asmodeus

Nejen o novém albu s Pavlem, kytaristou rokycanského deathmetalového ansámblu.

Ahoj. Od předchozího rozhovoru s vaší kapelou na Fobii utekly skoro čtyři roky, stejná doba dělí současné a minulé album. Považuješ ty čtyři roky jako ideální rozestup – propagace předchozího alba, oddych, tvorba nového materiálu.

Ahoj, je to tak, novinku „Collapsing Existence“ jsme vydali po necelých čtyřech letech od předchozího CD. Jestli je to ideální rozestup, nemůžu s jistotou říci, ale s ohledem na to, že máme rodiny, práce a volný čas nemůžeme věnovat jen kapele, mohl být rozestup mezi alby ještě delší. 
Samotná tvorba zabrala necelé tři roky a jen čekání na volný termín ve studiu zabralo skoro rok a jsou to necelé čtyři roky.

Přiznám se, že jsem o vaší kapele vždycky věděl, ale nikdy ji pořádně neposlouchal. Až album „Collapsing Existence“ se mi nepodařilo v redakci udat (úsměv), a tak jsem se do něj ponořil. A ač nejsem váš cílový posluchač, album mě baví a považuji jej za výborné. Stává se vám často, že se vaše muzika dostane k lidem, kteří nepoznají SUFFOCATION od CRYPTOPSY nebo CANNIBAL CORPSE, a přesto se jim zalíbíte? Je pro vás takový ohlas překvapivý?

A to jsi nás moc nepotěšil, že jsi v redakci nemohl udat naše CD na poslech. (úsměv) Ale podle tvé reakce teď mohu jen říct, jejich chyba. (úsměv)
To, že nová deska osloví nejen brutal death metal fanoušky, bylo i naším skromným cílem, chtěli jsme naši hudbu posunout dál. Už těsně po vydání byly pozitivní reakce na naše nové hudební ukázky na síti, především ze zahraničí, tak uvidíme jak doma. (úsměv)

Lišilo se nějak skládání nového materiálu od komponování toho zaznamenaného na „The Perfect Suicidal Act“? Promítl se odchod Tomáše Halamy na vyznění „Collapsing Existence“? Myslíš, že by s Tomášem znělo album jinak, nebo jsi hlavním skladatelem ty a vklad ostatních není tak významný, byť v bookletu uvádíte, že hudba i texty jsou kolektivním dílem?

Skládání probíhalo podobně, to znamená, že autor napíše a nahraje skladbu komplet a pošle ostatním. Kdo chce, řekne si k tomu svoje. V případě invenční krize proběhne domácí jam zkouška, kde nápady probereme a něco vymyslíme.
Tomáš se podílel skladatelsky songem „Rebirth of Silence“, kterým jsme si ujasnili, jakým směrem chceme dál  pokračovat. V čase přípravy nové desky FEEBLE MINDED se Tomáš začal zase naplno věnovat skládání a nahrávání nových HEAVING EARTH, tak nás opustil, samozřejmě v dobrém. Už při předprodukcích náš zvuk směřoval k současnému vyznění a pokud by s něčím nesouhlasil, určitě by se ozval, přece jen má na desce také svůj tvůrčí otisk.
K  autorství – já mám na kontě dvě skladby, o zbytek se postaral Adam. Texty si píše zpěvák Honza. V bookletu uvádíme, že skladby jsou kolektivním dílem, to je pravda, nijak to zatím neřešíme.

Zakládáte si na tom, aby muzika, kromě drtivého dopadu, vyznívala pestře, nešetříte technickými finesami, ani odklony od death metalu. Třeba „The End of the Soul That Never Was“ je plná zvratů –  death/doom, grind i špetka thrash metalu. Snažíte se udržovat posluchače ve střehu a pořád něčím překvapovat?

Ten drtivý dopad si ani neuvědomujeme, ono to z nás leze nějak přirozeně.
Když jsem psal „The End…“ tak jsem jen chtěl, aby ta skladba nebyla nuda, aby se v ní něco dělo a zároveň to nebyl chaos. Ta skladba byla v pracovní verzi i delší, ale to už by asi bylo hůř stravitelné pro posluchače. Někdy méně je více.
Chceme dělat skladby se zajímavými riffy. Kapel, co si jsou podobné, je jako máku – a proto se snažíme odlišit. Snad se nám to daří.

Muzikanti často říkají, že skládají takovou muziku, kterou chtějí sami poslouchat. Je to i tvůj případ? Posloucháš i s odstupem nahrávky, na kterých ses podílel? Kterou nahrávku se svým otiskem považuješ za nejpovedenější?

Z našich nahrávek poslouchám často poslední desku, ta mě baví zvukově a jsou tam skladby, co jsem nesložil já (úsměv), z „TPSA“ mám oblíbenou „The Pain is Fascinating“, tu hrajeme často i na živo a stává se z ní klasika FM. Ještě musím připomenout skladbu „Recycling Despair“ z alba „Pernicious Intergrowth“, protože „v ní jako sorry, jsou prostě riffy!!!“ Tímto zdravím Tomáše Halamu a Adama. (úsměv)
A ještě doplním, že rád si poslechnu HEAVING EARTH – „Denouncing the Holy Throne“, ta deska už je klasika.

V recenzi jsem pochvaloval zvuk. V dnešní době je to téma, na které se lze dívat z různých úhlů. První – že dnes nemá moc valný smysl řešit extra dobrý zvuk, protože lidí, kteří si nahrávku opravdu pečlivě poslechnou na slušné aparatuře, je minimum, většina si vystačí s poslechem z netu nebo z mobilu do obyčejných sluchátek. Tvůj komentář?

My jsme šli do Davosu právě proto, abychom měli dobrý zvuk, už se s Otynem známe a víme, co od sebe očekávat. On už zná naše slabiny a umí pomoci producentsky, což jsme uvítali. Hlavní byl výsledný dobrý zvuk nahrávky, kterou lidi můžou poslechnout třeba na mobilu.
Že to někdo má jinak, je jeho věc, u FEEBLE MINDED chceme mít co nejlepší zvuk, který je za daných podmínek možný.

Druhý úhel – čitelnost a přirozenost zvuku nástrojů. Přiznám se, jako první vnímám bicí a strašně mi vadí, když nemají hluboký plný zvuk, když jsou činely sesypané do chrastivé koule… v recenzi jsem psal, že se mi zvuk bicích na albu hodně líbí – dopadl přesně podle vašich představ?

Zvuk bicích překonal naše očekávání, před nahráváním jsme konkrétně bicím věnovali větší přípravu než na minulých nahrávkách a vyplatilo se. Zapůjčením kvalitní sady bicích a pečlivým výběrem těch správných činelů pro naši potřebu jsme dosáhli požadovaného zvuku.

Nahrávali jste v Davosu s Otynem i ve vlastním studiu. Co kde? Měli jste dopředu jasnou představu o zvuku, kterého chcete dosáhnout? Občas kapely říkají, že dají zvukaři nějaké album jako mustr, do kterého by se chtěly trefit. Byl to i váš případ?

V Davosu se nahráli jen bicí, vše ostatní doma. Otyn se postaral o mix  a mastering. Na našich předprodukcích už jsme měli zvukovou představu a Otyn ji v Davosu dotáhl k dokonalosti.
Pro zvukaře je jednodušší, když kapela ví, jak by chtěla znít. Použili jsme referenční nahrávky od čtyř kapel, co mají obdobné ladění a styl.

Texty u deathmetalových kapel jsou taky zajímavé téma. Zpěvákovi v podstatě není rozumět, takže řada kapel neřeší, o čem huláká, se zájmem fanoušků o hloubku slov je to ještě o poznání slabší než u vnímání zvuku. Přiznám se, že pro mě jsou texty, když jsou v angličtině, na okraji zájmu, protože anglicky pořádně neumím a nemám sílu si to složitě překládat. Vy se snažíte mít v textech něco víc, myšlenky, které byste rádi sdělili?

Ano, tak ve většině případů asi fans nejen u nás moc texty neřeší, o to víc potěší, když si někdo dá práci přečíst texty a označí nás jako czech suicide death metal. Tím vlastně mířím k dotazu, o čem jsou texty. Zpěvák Honza nějaký čas pobýval v Japonsku a tamní fenomén sebevražd ho zaujal tak moc, že na posledních dvou albech se tomu věnuje.

Jak s materiálem na „Collapsing Existence“ souvisí obrázek přední straně obalu CD?

Skladba „Black Strobe“ byla námětem pro obal CD,  Rudi se toho ujal jako správný umělec, vše míří v chaosu k slepému světlu.

S obrázky to je vůbec zajímavé… máte jeden coby titulku, druhý na samotném CD a rovněž inlay se pyšní originální prací. Každý obrázek navíc tvořil jiný autor a každý by obstál jako titulní. Já bych třeba volil jinak – dal bych na předek ten zpod CD, ale to je vedlejší… Jak jste volili vítěze vy, když jste měli tři obrázky na stole? Nebo jste měli s „dodavateli“ dopředu domluveno, kam jejich obrázek padne?

Tak titulku jsme měli asi rok a půl před nahráním alba, zbývající ďáblík se nám líbil na internetu, tak jsme ho koupili, že ho použijeme na trika a nakonec skončil roletách a dělá nám společnost na našich koncertech na pódiu. Zbývající trojnoha je Honzou předělaný obrázek, který jsme také koupili na netu od indonéského umělce a používá se na trikách a Cdčkách, je to takové naše nenápadné poznávací znamení na našem merchandise.

Proč jste vlastně nešetřili penězi a zaplatili tři díla?

Tak ono to nebylo tak drahé, když to třeba porovnáš s Olofssonem, kterého máme na CD „Pernicious Intergrowth“.

CD vyšlo u Bizarre Leprous Production, předtím jste byli pod Nice To Eat You, předtím u Grodhaisn a debut vyšel u Copremesis. Dá se říci, že jste vystřídali většinu tuzemských plus minus deathmetalových labelů. Proč jste nikde nevydrželi delší dobu, aspoň dvě alba?

U Grodhaisn nám vyšly čtyři nahrávky. Po nahrání „The Perfect Suicidal Act“ nám šéf Nice To Eat You odpověděl jako první na naši nabídku a Bizarre se nám ozvali sami ještě před nahráním „Collapsing Existence“, tak si to kluci po nahrání poslechli a domluvili jsme se.

Samozřejmě se doba měnila, ale přesto můžete srovnávat – jaké podmínky vám nabídl vydavatel u debutu a jaké u novinky? Jak se lišil počet vydaných kusů v roce 1998 a letos?

U debutu jsme byli rádi, že o nás někdo měl zájem a zaplatil v té době drahé nosiče a u novinky nám samotný vydavatel Bizarre Leprous přijde cool.

Máte představu, jaký podíl prodaných kusů míří do zahraničí a jaký zůstává doma? 

Je to asi půl na půl. Ještě vím, že Roman CD v distru už moc nemá. 

Jak silná je podle tebe současná tuzemská deathmetalová scéna? Kdybys měl vybrat řekněme pět kapel, jejichž přístup je ti nejsympatičtější, které by to byly? A máš nějaký tip na kapelu, o které se příliš nemluví, nepíše, ale považuješ ji za výjimečnou, dejme tomu příslib do budoucna?

V Čechách to má death metal težší než jiné extrémní styly jako grind , black, thrash. Death není moc v kurzu, tak to podle toho vypadá. (úsměv)
A k druhé části otázky, tak GODLESS TRUTH se mi líbili na Brutal Asaultu, z dalších deathmetalových kapel mě baví CUTTERED FLESH, BRUTALLY DECEASED, HEAVING EARTH, těším se na nový SHAMPOON KILLER a tip mám, na jaře jedeme pár koncertů po Čechách nazvaných Return Of Collapse 2.0.2.0. s kapelami ELYSIUM, DYSANGELIUM a PHYLACTERY. Tak se přijďte podívat.

Co budoucnost FEEBLE MINDED? Asi už to máte srovnané jinak, než když jste skoro před čtvrtstoletím začínali… Čeho byste ještě s kapelou chtěli dosáhnout?

Prozatím žijeme, tak máme v plánu natočit další desku, a když nás někdo pozve na koncert, tak i zahrát si na živo.

RECENZE

Facebook
Bandzone
Reverbnation


 


Zveřejněno: 19. 01. 2020
Přečteno:
2945 x
Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář