„Pokud má někdo pocit, že skvělý death metal se dá dělat jen někde na slunné Floridě a jinde ve světě pro něj není místo, ať trochu zapátrá i v katakombách starého kontinentu. A jestli nevíte kde začít, tak zkuste sáhnout právě po aktuální nahrávce DESTROYING DIVINITY.“ To jsem napsal do recenze; a když se naskytla možnost kapelu vyzpovídat, neváhal jsem... Na otázky odpovídal bubeník Zdeněk.
Jste na scéně poměrně dlouho, tak můžete zavzpomínat... Bylo náročné dát tehdy kapelu dohromady? A jak se vám dnes po hudební stránce daří? Dle mých informací jste především studiová kapela. Na pódiích vás není moc vidět.
Je to čtrnáct let, co jsme dali kapelu dohromady a až takový problém to nebyl. Všichni, kdo se v DESTROYING DIVINITY sešli, už dříve hráli v několika kapelách, ale až zde vše nabralo víc na vážnosti. První demo jsme nahráli po třech měsících existence kapely a nic výjimečného ani neočekávali. Měli jsme jen jediný záměr a to natočit co nejlepší materiál. Po uvolnění tohoto dema nás překvapilo, jak dobře bylo přijato. Ať už mezi posluchači, či kritikou. Navíc od první nahrávky až k „Hollow Dominion“ víme, jakou hudbu chceme tvořit. Právě tento jasný směr nás i nadále nutí hrát temný death metal, jimž se s další nahrávkou posouváme dál, k větší agresi, brutalitě a zralosti.
V období prvních dvou desek „Created“ a „Hell Unleashed“ jsme i občas koncertovali, sice jen u nás a trochu na Slovensku, ale koncertovali. Bohužel pak se věci začaly ubírat špatným směrem. Nejprve se objevily problémy osobního, pak pracovního a nakonec zdravotního rázu, které z nás udělali především studiovou kapelu. Ale na druhou stranu by to pro posluchače neměl být problém, vždyť spousta fanoušků si poslechne kapelu odněkud z Chile nebo Kolumbie i přesto, že její koncert patrně nikdy neuvidí.
Před několika lety jste potvrdili, že byl Erik z kapely vyhozen. Dnes je podepsaný pod zpěvem na vaší nové desce. Vzali jste jej zpět z důvodu, že se žádný další zájemce o post zpěváka nepřihlásil a staré křivdy byly zapomenuty? Či jste si ujasnili budoucí postup kapely, se kterým se všichni členové včetně Erika ztotožnili? Nebo opět hrozí, že budete vystupovat jen jako instrumentální komando?
Ano, před několika lety bylo v kapele dost dusno a došlo to tak daleko, že jsme se octli bez zpěváka. Proto jsme hledali někoho, kdo by se Erikovi podobal stylem zpěvu, nehledali jsme totiž plnohodnotného zpěváka, ale spíš jen někoho, kdo by s námi byl na koncertech. Pár kandidátů se ozvalo a někteří i dorazili na zkoušku, ale nakonec nikdo nebyl dost vhodný. Většinou proto, že jim náš hudební styl nevyhovoval. Proto nezbylo nic jiného, než pokračovat dal, jako instrumentální death metalové těleso. V tomto složení, tedy bez zpěváka jsme hráli na stejném pódiu s veličinou VADER, nebo s EXECRATION /Norsko/ či ESCARNIUM /Brazílie/ a několika dalšími.
Po první části nahrávání „Hollow Dominion“ jsme se s Erikem domluvili, že se ujme mikrofonu a album nazpívá. Vzhledem k jeho kvalitám je právě tohle pro nás ta nejlepší varianta. Jsme rádi, že můžeme fungovat aspoň jako studiová kapela. Je to lepší, než nefungovat vůbec. Koncerty stále ještě hrát nebudeme. Zdraví je přednější a to rozebírat nebudeme.
Předešlou desku jste vydali u americké firmy Brutal bands, o které dnes tvrdíte, že s vámi přestala komunikovat. Z toho jistě plyne nějaké ponaučení, proto mě zajímá, zda jste si nejprve Lavadome productions proklepli a až poté s nimi začali spolupracovat a jestli po předešlé zkušenosti máte ještě chuť se protlačit za hranice?
Brutal Bands byli po dlouhé době hledání jedni z mála, kteří projevili zájem „Dark Future“ vydat a my jsme byli rádi, že budeme pod dobrou firmou. Bavíme se o době, kdy měli pod sebou i DEVOURMENT. Proto jsme si mysleli, že vše bude probíhat v pohodě. CD vyšlo v termínu, jak bylo domluveno, poslali nám náš podíl nosičů i promo CD a tím naše komunikace z jejich strany skončila. Dodnes nevíme, zda něco poslali na recenze a kam, kolik se prodalo kusů, jestli opravdu udělali merchandise, trika a mikiny, jak inzerovali na svých stránkách. Vlastně ani nevíme, zda vůbec fungují.
I kdyby sis zjistil vždy a všechno o lidech, se kterými spolupracuješ, tak stejně předem nikdy nevíš, jak ty věci, co po nich požaduješ, dopadnou.
Lavadome prod. je momentálně ta nejlepší firma, kterou jsme kdy měli. Dostat naši hudbu za hranice určitě chceme a právě pro Lavadome prod. to nebude žádný problém.
Jak došlo k vaší spolupráci s Lavadome productions a jak zatím probíhá?
Úplně přesně to nevím, ale Honza o vydání uvažoval, ale protože měl v plánu nějaké jiné věci na vydání, šla tato myšlenka na druhou kolej. Nakonec mu v jeho vydavatelském plánu něco odpadlo a došlo k vzájemné domluvě, že album vyjde právě u něj.
Spolupráce je úplně vynikající, Honza se podílel i na výsledném zvuku nahrávky. Například pětkrát za sebou poslechl neúplnou verzi a hned napsal detailní popis toho, co by se mělo a kde změnit, popřípadě upravit. Od vydání dělá dobrou reklamu, rozesílá CD po recenzích, dává dohromady design nového trika D.D.. Už teď víme, že to bude speciální motiv. Prostě se stará, jak to jde.
Jak dlouho probíhalo skládání nového materiálu od počáteční myšlenky, až k samotnému nahrávání?
Samotný proces skládání není zas tak dlouhý, jak to nakonec vypadá. Asi čtyři roky a kousek mezi posledními nahrávkami. Nezkoušíme zase tak často, i když jsme v podstatě z jedné vesnice. Tedy až na Flagina, který dojíždí. Vždy nás něco zdrží, co nám nedovolí skládat, anebo jen chybí momentální inspirace. Skládat něco násilím nechceme a nebudeme. Takže určitě materiál nevznikal po celou tuto dobu, ale průběžně, ze čtyř pasáží nám většinou zůstanou jen dvě a ty se pak dále mění. Jednu skladbu tvoříme zhruba dva,až tři měsíce.
Posledně jsi říkal, že skupina jako je ta vaše, prodá jen velmi málo CD. Tehdy byla řeč o nahrávce „Dark Future“. Dnes je tu čerstvý zásek a mě zajímá, jaká je zatím po „Hollow Dominion“ poptávka?
V tak krátkém období se může jen těžko něco změnit. Navíc stále se bavíme o undergroundu a tam už není rozdíl, zda někdo prodá 300, nebo 900 kusů. Ale jen do té doby, než se vše vyjádří v procentech. To už pak vypadá jinak, když se napíše 100 %, nebo 300 %.
Poptávka po „Hollow Dominion“ je slušná, lepší než po „Dark Future“, ale na konkrétní čísla jsme se ještě neptali. Pokud to tedy nebude obchodní tajemství, tak je rádi zveřejníme.
Vždycky si pro nahrávání zvolíte studio Šopa? Je to z důvodu ne až tak velké vzdálenosti od domova? Nebo jste přesvědčení, že v jiném studiu by nedosáhli takovéhoto výsledku?
Studio Šopa je opravdu velice blízko od domova, což je velká výhoda. Všichni můžeme jezdit každý večer domů, a druhý den v pohodě a čerství nastoupit zpět do nahrávacího procesu. Jezdíme tam od první nahrávky DESTROYING DIVINITY a za tu dobu jsme si tam zvykli. Dá se říct, že se právě tohle studio pro nás stalo při natáčení domovem, a proto nemáme důvod jezdit někam jinam. Navíc i výsledný zvuk nahrávky je podle našich představ. Kdyby to tak nebylo, tak bychom jeli nahrávat jinam. Konec konců ani nevíme, kdo jiný, než zvukový mistr Stanislav Valášek by měl s naší kapelou takovou trpělivost. Za to mu děkujeme.
Některé kapely se nespokojí jen s domácími studii a věří, že jméno si krom hudby mohou získat i natáčením ve věhlasných studiích. České spolky občas koukají na polskou stranu do studia Hertz. Neměli jste, či nemáte, i vy tyto ambice a co tomu popřípadě brání?
Jak už bylo řečeno výš, nemáme zájem měnit studio. Je sice spousta výborných studií s vynikajícími zvukaři, ale my se snažíme, aby nám jméno dělala především hudba, kterou hrajeme, než jméno nahrávacího studia. Pro nás je vyhlášené studio Šopa a to je to hlavní.
Death metal není na hraní zrovna jednoduchý hudební styl. Proto mě zajímá, jestli mají jednotliví členové nějaké hudební vzdělání, nebo těží pouze z vlastní píle a talentu?
Nikdo z nás nemá hudební vzdělání, konzervatoře ani jiné školy podobného ražení. Taky nehrajeme nijak zvlášť složitou tvorbu. Nejde nám o to předvádět instrumentální výkony, ale přenést do hudby temné nálady a pocity, samozřejmě na barbarský způsob. Nechceme znít jen brutálně nebo naopak moc uhlazeně. Melodie a atmosféra jsou jen prostou součástí naší tvorby. Pro nás je důležité, aby hudba vycházela z nitra člověka. A právě tohle tě na žádné škole nenaučí
O obal nového alba se postaralo německé studio Misanthropic-Art. Musím říct, že se mi titulní obrázek opravdu líbí. Jak jste na tohoto malíře narazili? A ještě chci vědět, zda jste s ním mluvili o různých detailech v malbě, nebo vše namaloval dle vašich představ na poprvé?
Dík za poklonu, nám se titulní obrázek a vlastně celé zpracování bookletu, při srovnání s našimi předešlými deskami, zamlouvá nejvíc. Misanthropic-Art nám byl nabídnut na výběr spolu s kontakty na pár dalších studií vydavatelem. Práci na obalu, od vymyšlení základního motivu až po dodělání detailů, měli na starost Erik a Honza Fastner. Ti své myšlenky a představy předávali Chrisovi z Misanthropic-Art, který nakreslil základ a poslal k posouzení. Postupně jsme dodělávali detaily, aby vše bylo podle našich představ, až jsme se dopracovali k finální podobě alba.
Dle kapel, které uvádíte jako inspiraci, se v ranku smrti orientujete. Sledujete i nové kapely, nebo se přikláníte k názoru, že v death metalu již bylo všechno řečeno?
V žádném případě ještě nebylo v death metalu řečeno vše – to platí i o ostatních stylech metalu a vůbec o hudbě jako celku. Protože kdyby tomu tak bylo, tak by nemělo smysl a žádný význam, aby vznikaly další nové kapely. Každá kapela a každý muzikant přidá kus svého já, a proto, i když budou hrát dvě uskupení stejnou skladbu, tak pokaždé vyzní jinak. Stejné to je se stylovým zaměřením. Vždy každý přidá jiné ingredience, a proto každý hudební styl dál roste a časem se mění. Tím jsem chtěl především říct, že sledujeme i nové kapely. Neboť pořád se děje něco zajímavého.
Nová deska je konečně venku. Jaké máte plány do budoucna?
Plány jsou jednoduché. Především vydržet co nejdelší dobu tvořit ten náš jihomoravský, temný death metal. Dělat materiál na další album, a protože nejsme vázáni žádným termínem, tak to půjde pěkně našim tempem. Vidím to tak, že za dva, tři roky, až bude všechno OK, půjdeme do studia zplodit nového potomka.
Díky za rozhovor a na závěr máš prostor, aby si něco vzkázal našim čtenářům?
V první řadě díky za zájem a prostor ve Fobii. Čtenářům, kteří to dočetli až sem, dík za pozornost a všem, kteří by měli zájem o naše CD nebo trika, mám vzkaz, aby se ozvali a podpořili nás, buď to u vydavatele, nebo na našich stránkách. https://destroyingdivinity.bandcamp.com/, http://bandzone.cz/destroyingdivinity. A hlavně se mějte OK a buďte v pohodě.
RECENZE
Jste na scéně poměrně dlouho, tak můžete zavzpomínat... Bylo náročné dát tehdy kapelu dohromady? A jak se vám dnes po hudební stránce daří? Dle mých informací jste především studiová kapela. Na pódiích vás není moc vidět.
Je to čtrnáct let, co jsme dali kapelu dohromady a až takový problém to nebyl. Všichni, kdo se v DESTROYING DIVINITY sešli, už dříve hráli v několika kapelách, ale až zde vše nabralo víc na vážnosti. První demo jsme nahráli po třech měsících existence kapely a nic výjimečného ani neočekávali. Měli jsme jen jediný záměr a to natočit co nejlepší materiál. Po uvolnění tohoto dema nás překvapilo, jak dobře bylo přijato. Ať už mezi posluchači, či kritikou. Navíc od první nahrávky až k „Hollow Dominion“ víme, jakou hudbu chceme tvořit. Právě tento jasný směr nás i nadále nutí hrát temný death metal, jimž se s další nahrávkou posouváme dál, k větší agresi, brutalitě a zralosti.
V období prvních dvou desek „Created“ a „Hell Unleashed“ jsme i občas koncertovali, sice jen u nás a trochu na Slovensku, ale koncertovali. Bohužel pak se věci začaly ubírat špatným směrem. Nejprve se objevily problémy osobního, pak pracovního a nakonec zdravotního rázu, které z nás udělali především studiovou kapelu. Ale na druhou stranu by to pro posluchače neměl být problém, vždyť spousta fanoušků si poslechne kapelu odněkud z Chile nebo Kolumbie i přesto, že její koncert patrně nikdy neuvidí.
Před několika lety jste potvrdili, že byl Erik z kapely vyhozen. Dnes je podepsaný pod zpěvem na vaší nové desce. Vzali jste jej zpět z důvodu, že se žádný další zájemce o post zpěváka nepřihlásil a staré křivdy byly zapomenuty? Či jste si ujasnili budoucí postup kapely, se kterým se všichni členové včetně Erika ztotožnili? Nebo opět hrozí, že budete vystupovat jen jako instrumentální komando?
Ano, před několika lety bylo v kapele dost dusno a došlo to tak daleko, že jsme se octli bez zpěváka. Proto jsme hledali někoho, kdo by se Erikovi podobal stylem zpěvu, nehledali jsme totiž plnohodnotného zpěváka, ale spíš jen někoho, kdo by s námi byl na koncertech. Pár kandidátů se ozvalo a někteří i dorazili na zkoušku, ale nakonec nikdo nebyl dost vhodný. Většinou proto, že jim náš hudební styl nevyhovoval. Proto nezbylo nic jiného, než pokračovat dal, jako instrumentální death metalové těleso. V tomto složení, tedy bez zpěváka jsme hráli na stejném pódiu s veličinou VADER, nebo s EXECRATION /Norsko/ či ESCARNIUM /Brazílie/ a několika dalšími.
Po první části nahrávání „Hollow Dominion“ jsme se s Erikem domluvili, že se ujme mikrofonu a album nazpívá. Vzhledem k jeho kvalitám je právě tohle pro nás ta nejlepší varianta. Jsme rádi, že můžeme fungovat aspoň jako studiová kapela. Je to lepší, než nefungovat vůbec. Koncerty stále ještě hrát nebudeme. Zdraví je přednější a to rozebírat nebudeme.
Předešlou desku jste vydali u americké firmy Brutal bands, o které dnes tvrdíte, že s vámi přestala komunikovat. Z toho jistě plyne nějaké ponaučení, proto mě zajímá, zda jste si nejprve Lavadome productions proklepli a až poté s nimi začali spolupracovat a jestli po předešlé zkušenosti máte ještě chuť se protlačit za hranice?
Brutal Bands byli po dlouhé době hledání jedni z mála, kteří projevili zájem „Dark Future“ vydat a my jsme byli rádi, že budeme pod dobrou firmou. Bavíme se o době, kdy měli pod sebou i DEVOURMENT. Proto jsme si mysleli, že vše bude probíhat v pohodě. CD vyšlo v termínu, jak bylo domluveno, poslali nám náš podíl nosičů i promo CD a tím naše komunikace z jejich strany skončila. Dodnes nevíme, zda něco poslali na recenze a kam, kolik se prodalo kusů, jestli opravdu udělali merchandise, trika a mikiny, jak inzerovali na svých stránkách. Vlastně ani nevíme, zda vůbec fungují.
I kdyby sis zjistil vždy a všechno o lidech, se kterými spolupracuješ, tak stejně předem nikdy nevíš, jak ty věci, co po nich požaduješ, dopadnou.
Lavadome prod. je momentálně ta nejlepší firma, kterou jsme kdy měli. Dostat naši hudbu za hranice určitě chceme a právě pro Lavadome prod. to nebude žádný problém.
Jak došlo k vaší spolupráci s Lavadome productions a jak zatím probíhá?
Úplně přesně to nevím, ale Honza o vydání uvažoval, ale protože měl v plánu nějaké jiné věci na vydání, šla tato myšlenka na druhou kolej. Nakonec mu v jeho vydavatelském plánu něco odpadlo a došlo k vzájemné domluvě, že album vyjde právě u něj.
Spolupráce je úplně vynikající, Honza se podílel i na výsledném zvuku nahrávky. Například pětkrát za sebou poslechl neúplnou verzi a hned napsal detailní popis toho, co by se mělo a kde změnit, popřípadě upravit. Od vydání dělá dobrou reklamu, rozesílá CD po recenzích, dává dohromady design nového trika D.D.. Už teď víme, že to bude speciální motiv. Prostě se stará, jak to jde.
Jak dlouho probíhalo skládání nového materiálu od počáteční myšlenky, až k samotnému nahrávání?
Samotný proces skládání není zas tak dlouhý, jak to nakonec vypadá. Asi čtyři roky a kousek mezi posledními nahrávkami. Nezkoušíme zase tak často, i když jsme v podstatě z jedné vesnice. Tedy až na Flagina, který dojíždí. Vždy nás něco zdrží, co nám nedovolí skládat, anebo jen chybí momentální inspirace. Skládat něco násilím nechceme a nebudeme. Takže určitě materiál nevznikal po celou tuto dobu, ale průběžně, ze čtyř pasáží nám většinou zůstanou jen dvě a ty se pak dále mění. Jednu skladbu tvoříme zhruba dva,až tři měsíce.
Posledně jsi říkal, že skupina jako je ta vaše, prodá jen velmi málo CD. Tehdy byla řeč o nahrávce „Dark Future“. Dnes je tu čerstvý zásek a mě zajímá, jaká je zatím po „Hollow Dominion“ poptávka?
V tak krátkém období se může jen těžko něco změnit. Navíc stále se bavíme o undergroundu a tam už není rozdíl, zda někdo prodá 300, nebo 900 kusů. Ale jen do té doby, než se vše vyjádří v procentech. To už pak vypadá jinak, když se napíše 100 %, nebo 300 %.
Poptávka po „Hollow Dominion“ je slušná, lepší než po „Dark Future“, ale na konkrétní čísla jsme se ještě neptali. Pokud to tedy nebude obchodní tajemství, tak je rádi zveřejníme.
Vždycky si pro nahrávání zvolíte studio Šopa? Je to z důvodu ne až tak velké vzdálenosti od domova? Nebo jste přesvědčení, že v jiném studiu by nedosáhli takovéhoto výsledku?
Studio Šopa je opravdu velice blízko od domova, což je velká výhoda. Všichni můžeme jezdit každý večer domů, a druhý den v pohodě a čerství nastoupit zpět do nahrávacího procesu. Jezdíme tam od první nahrávky DESTROYING DIVINITY a za tu dobu jsme si tam zvykli. Dá se říct, že se právě tohle studio pro nás stalo při natáčení domovem, a proto nemáme důvod jezdit někam jinam. Navíc i výsledný zvuk nahrávky je podle našich představ. Kdyby to tak nebylo, tak bychom jeli nahrávat jinam. Konec konců ani nevíme, kdo jiný, než zvukový mistr Stanislav Valášek by měl s naší kapelou takovou trpělivost. Za to mu děkujeme.
Některé kapely se nespokojí jen s domácími studii a věří, že jméno si krom hudby mohou získat i natáčením ve věhlasných studiích. České spolky občas koukají na polskou stranu do studia Hertz. Neměli jste, či nemáte, i vy tyto ambice a co tomu popřípadě brání?
Jak už bylo řečeno výš, nemáme zájem měnit studio. Je sice spousta výborných studií s vynikajícími zvukaři, ale my se snažíme, aby nám jméno dělala především hudba, kterou hrajeme, než jméno nahrávacího studia. Pro nás je vyhlášené studio Šopa a to je to hlavní.
Death metal není na hraní zrovna jednoduchý hudební styl. Proto mě zajímá, jestli mají jednotliví členové nějaké hudební vzdělání, nebo těží pouze z vlastní píle a talentu?
Nikdo z nás nemá hudební vzdělání, konzervatoře ani jiné školy podobného ražení. Taky nehrajeme nijak zvlášť složitou tvorbu. Nejde nám o to předvádět instrumentální výkony, ale přenést do hudby temné nálady a pocity, samozřejmě na barbarský způsob. Nechceme znít jen brutálně nebo naopak moc uhlazeně. Melodie a atmosféra jsou jen prostou součástí naší tvorby. Pro nás je důležité, aby hudba vycházela z nitra člověka. A právě tohle tě na žádné škole nenaučí
O obal nového alba se postaralo německé studio Misanthropic-Art. Musím říct, že se mi titulní obrázek opravdu líbí. Jak jste na tohoto malíře narazili? A ještě chci vědět, zda jste s ním mluvili o různých detailech v malbě, nebo vše namaloval dle vašich představ na poprvé?
Dík za poklonu, nám se titulní obrázek a vlastně celé zpracování bookletu, při srovnání s našimi předešlými deskami, zamlouvá nejvíc. Misanthropic-Art nám byl nabídnut na výběr spolu s kontakty na pár dalších studií vydavatelem. Práci na obalu, od vymyšlení základního motivu až po dodělání detailů, měli na starost Erik a Honza Fastner. Ti své myšlenky a představy předávali Chrisovi z Misanthropic-Art, který nakreslil základ a poslal k posouzení. Postupně jsme dodělávali detaily, aby vše bylo podle našich představ, až jsme se dopracovali k finální podobě alba.
Dle kapel, které uvádíte jako inspiraci, se v ranku smrti orientujete. Sledujete i nové kapely, nebo se přikláníte k názoru, že v death metalu již bylo všechno řečeno?
V žádném případě ještě nebylo v death metalu řečeno vše – to platí i o ostatních stylech metalu a vůbec o hudbě jako celku. Protože kdyby tomu tak bylo, tak by nemělo smysl a žádný význam, aby vznikaly další nové kapely. Každá kapela a každý muzikant přidá kus svého já, a proto, i když budou hrát dvě uskupení stejnou skladbu, tak pokaždé vyzní jinak. Stejné to je se stylovým zaměřením. Vždy každý přidá jiné ingredience, a proto každý hudební styl dál roste a časem se mění. Tím jsem chtěl především říct, že sledujeme i nové kapely. Neboť pořád se děje něco zajímavého.
Nová deska je konečně venku. Jaké máte plány do budoucna?
Plány jsou jednoduché. Především vydržet co nejdelší dobu tvořit ten náš jihomoravský, temný death metal. Dělat materiál na další album, a protože nejsme vázáni žádným termínem, tak to půjde pěkně našim tempem. Vidím to tak, že za dva, tři roky, až bude všechno OK, půjdeme do studia zplodit nového potomka.
Díky za rozhovor a na závěr máš prostor, aby si něco vzkázal našim čtenářům?
V první řadě díky za zájem a prostor ve Fobii. Čtenářům, kteří to dočetli až sem, dík za pozornost a všem, kteří by měli zájem o naše CD nebo trika, mám vzkaz, aby se ozvali a podpořili nás, buď to u vydavatele, nebo na našich stránkách. https://destroyingdivinity.bandcamp.com/, http://bandzone.cz/destroyingdivinity. A hlavně se mějte OK a buďte v pohodě.
RECENZE