Nedávno takisto hrali na A Winter Solstice Ev3 a tak som sa rozhodla, že sa spýtam na ich dojmy, dokým sú ešte horúce.
Ahoj Vidar, ako sa darí? Ako si trávil sviatky zimného slnovratu? ;-) A keď už sme pri nich, ako tieto sviatky vnímaš?
Zdravím Ťa, Veronika.. Darí sa mi momentálne biedne, chytil som moju tradičnú vianočnú chrípku, ale práve som si na to pustil Pink Floyd, čiže na rozhovor budem určite dobre naladený :) Zimný slnovrat sme ako dva roky predtým oslávili s pár stovkami ľudí na Winter Solstice Eve v bratislavskom Babylone.
No a teraz už viac k Ethereal Pandemonium. Nedávno ste vystupovali na Winter Solstice Ev3 (treťom v poradí) v Bratislave. Na celý tento koncert boli dosť protichodné reakcie zo strany publika, jedni si pochvaľovali, iní boli sklamaní alebo kritickí. Ako sa na tento koncert pozeráš ty? Ako sa vám spolupracovalo s ostatnými zúčastnenými kapelami?
Ja som si okrem zopár našich notorických kritikov našťastie vypočul iba pozitívne reakcie, čo ma celkom teší. Čo sa mňa osobne týka, koncert som si náramne užil, netrápili ma na ňom žiadne obvyklé pódiové problémy ako zlý signál v monitoroch a podobne. Okrem toho, v našich radoch panoval dostatok uvoľnenosti, ako som sa dočítal v jednom reporte, "zanechali sme prázdnych póz" a užívali sme si každú skladbu bez nejakých povinných metalových vážnych xichtov. Tešil som sa, že si zahrám nové skladby konečne naživo a takisto na našich hostí, čo s nami mali vystúpiť. Čo sa týka zúčastnených kapiel, nebol tam nikto, s kým by som mal mať nejaký problém, veľa z tých ľudí poznám už roky a mám ich rád.
Inak, tento koncert sa vlastne volá tak, ako váš prvý počin, predpokladám, že je zo zámer. Čo mi nie je ale celkom jasné a predpokladám, že by to chceli objasniť aj ostatní - Winter Solstice Ev3 organizoval Crom z Orkrist a EP mu poskytlo autorské práva, alebo vy ako skupina? :-) Alebo to bolo nejaké spoločné dielo? A čo hovoríš na ozvučenie? Aj naň padlo veľa kritických slov, hoci sa do zvukára a aparatúry údajne investovali nemalé peniaze.
Akcie "A Winter Solstice Eve" sú z veľkej väčšiny pod palcom Croma. Z našej kapely sa na nich organizačne z väčšej časti podieľa náš bubeník Roman, my ostatní len ako rámcová výpomoc, napr. návrhy plagátov, vytvorenie webstránky a samozrejme špinavá robota - vylepovanie plagátov:). Žiadne autorské práva sme Cromovi dávať nemuseli a takisto ten názov nebol myslím náš nápad, ak sa správne pamätám, prišiel s ním Crom a viazal sa na to, že prvý ročník, ešte predtým, než sme tušili, že koncert bude mať vôbec pokračovanie, sa konal 21.12., čiže v deň zimného slnovratu. Od ozvučenia som si veľa sľuboval, pretože čo do techniky to bola naozaj aparatúra na úrovni, bohužiaľ, vraj jeden z najlepších zvukárov na Slovensku si očividne (alebo ušislyšne) nevedel rady s metalovou hudbou. Takže tak, osobne som zvuk počul len počas Tears Aside a prvej polovici Snovonne, zopár ľudí nám vravelo, že my sme mali zvuk ako tak lepší, čo ale ja posúdiť neviem.
No a teraz opäť odbočím na trošku iný chodníček a to priamo už do histórie Ethereal Pandemonium. Začínali ste v skupine Tombfield, ktorú ste založili v auguste roku 1996... Ako vznikol nápad sformovať túto skupinu, pri akej príležitosti? Aká bola vtedajšia zostava? Aká je terajšia zostava? A čo vás priviedlo k tomu, aby ste prijali do svojej skupinky v roku 1997 prvú ženskú vokalistku? Vtedy to bol ešte nie tak častý jav, aj keď v tej dobe nebolo na SVK veľa kapiel štýlovo pohybujúcich sa niekde medzi gotikou a black metalom.
To je dosť veľa otázok naraz.. Nápad spraviť kapelu vznikol asi dosť klasicky, zopár kamarátov chodí spolu von, debatuje sa o hudbe, reč sa zvrtne aj týmto smerom. Tak sme dali dokopy traja štrnásť až šestnásťroční fagani, z ktorých iba ja som mal aké také skúsenosti s hudobným nástrojom, zobrali sme začínajúceho bubeníka, ktorý mal vtedy dokonca iba nejakých jedenásť a v panelákovom byte, na španielkách a "bicích" z linolea sme si hrali skladby našich obľúbených kapiel. Prišla prvá normálna skúšobňa, prvé ako tak normálne nástroje, zobrali sme do kapely klávesáka Ľuboša a našu prvú speváčku.. Prečo ženský spev? Ženské spievali v našich vtedy obľúbených kapelách, Theatre of Tragedy, The Gathering, Anathema a páčilo sa nám to. Inak v tom čase sme vôbec neuvažovali o tom, či sme, alebo nie sme black metal, či gotika. Teda určite sme vedeli, že gotika nie sme, pretože oproti nám mali skúšobňu The Last Days of Jesus a povedali nám, že gotiku hrajú oni :)). Len sa nám zdalo mrhanie časom hrať iba jeden náš obľúbený štýl, preto sme ich do našej hudby skombinovali niekoľko.
Ďalej by som bola rada, keby si dačo napísal k vašim počinom, ktoré sem vypíšem. Nejaký Tvoj názor na dané albumy s odstupom času, kde ste ich nahrávali, koľko vám to trvalo... Všimla som si, že všetky albumy vám vydal Darkoldus z Dark Night`s Sky, druhý album vám vydal aj Leviathan rcs. z ČR a tretí aj Esprit. Aký bol náklad CDs, je ešte možné zohnať niekde vaše staršie materiály alebo sú už vypredané?
A Winter Solstice Eve (MC - december 1997) - naša prvotina, otrasný zvuk, takmer "punkové" aranže a ultra black metalový image. Na tento album sa viaže také to milé obdobie naivity, kedy sme v podstate nemali šajnu, ako sa to má robiť. Nahrávanie zabralo čosi cez týždeň, stálo dosť veľa, pretože túto našu naivitu využili zvukári v štúdiu vysokoškolského IRŠka a trochu nám to natiahli, aby sme platili viac. Kazeta vyšla v náklade možno 250-300 kusov a asi by som nevsadil veľa na to, že ju ešte niekde dostať.
Arcanum Lunae (CD, MC - január 1999) - S týmto albumom som asi najviac spokojný z hľadiska nášho potenciálu v období, keď sa nahrával. Nahrávanie prebehlo iba rok od nahrávania prvotiny a zvládli sme ho celkom obstojne. K niektorým skladbám cítim dodnes príjemnú nostalgiu, nakoniec obdobie Arcanum Lunae bolo aj atmosférou tým najlepším v histórií našej kapely. Nahrávali sme ho u Maťa Pappa v Šali, myslím, že potom do štúdia Moonset začali chodiť všetky ostatné bratislavské kapely :). Album už tiež nie je príliš k dostaniu, vyšlo tak zo 300 ks kaziet u DNS a neskôr 500 CD u firmy Leviathan.
jesus.christ@hell.com (CD, MC - 2001) - Tento album mohol byť rozhodne nahratý, zahratý aj zaranžovaný oveľa lepšie, než počuť na výsledku. Počas prác na ňom sa v kapele diali veľké zmeny, postretlo nás aj najviac smoly a aspoň ja to teda na konečnej verzií dosť počujem. Nahrával sa taktiež v Šali, vydal ho najprv DNS a Esprit v napálenej verzií, čo sa teraz odráža na výdrži nosičov, ktoré už aj pomaly začínajú odchádzať. Neskôr Hirax vydal album na kazetách a pomohol nám k vydaniu u Ruskej firmy CD Maximum, ktorí ho vydali konečne v lisovanej podobe, v tom čase už aj s bonus videoklipom ku skladbe "Wisdom". Čiže dohromady sa náklad pohybuje niekde okolo tisíc kusov, ktoré k dostaniu stále sú.
A ako si spokojný s prvou skladbou The Fields Of Tombs, v podstate smečky Ethereal Pandemonium, aj keď v tej dobe ešte Tombfield? Zložil si ju ty, tak by si to aj mohol okomentovať nejak... :-) A ako taký časový protiklad by som bola rada, keby si okomentoval aj Perinbaba theme. Všimla som si, že máš v EP dosť pod palcom aj čisté vokály, čo naozaj vyžaduje odvahu, pretože voči čistým vokálom je publikum naozaj dosť kritické. Ako si ty spokojný so svojimi výkonmi na albumoch? :-)
Fields of Tombs je asi jediná neskôr vydaná skladba, ktorá vzikla ešte v tom "španielkovom" období Tombfield a povedal by som, že je to klasický prvý pokus. Namiesto "Perinbaba Theme", ktorá pochádza ešte z roku 2000 by som to skôr porovnal s našou najposlednejšou skladbou "Pod Telgártom", ktorú pripravujeme na náš štvrtý album.. Takže "Fields..": celá aranžérska genialita spočívala v tom, že sa štyrikrát opakovali akordové podmazy, ktoré hrali gitary s basou unisono, nad to maximálne nejaká minivyhrávka, spev sa frázovaním nedokázal odpútať od rytmiky bicích, sólo zhŕňa prakticky všetky moje vtedajšie gitarové schopnosti. Čiže v podstate taký punk :). "Pod Telgártom" je vo všetkých smeroch pravý opak ;). Moje čisté vokály? Do nich som v podstate vhupol skladbami "Balada o Furmanovi" a "In the twilight of the Thrird" z nášho druhého albumu, pretože tónina oboch skladieb obom vtedajším spevákom nesedela. Inak neviem, asi na nich nemakám ako napríklad Zuzana, ktorá sa v speve aj vzdeláva, zrejme moju aktuálnu formu ukáže najbližšie štúdio. Ale čo sa týka spevu, aj u iných sa mi páči skôr taký prirodzený štýl, ako nejaký školený jačák. Taký Thom Yorke má otrasný hlas, ale spieva fantasticky :). (no mne sa Vidarov spev páči :-) - pozn. weronyka)
Teraz k trošku zákernejšej otázke. :-) Na fotkách zo starých koncertov ste mali tak trošku satanic image... :-) Ako sa na toto konkrétne pozeráš? Mladí... Ovplyvnení severským black metalom? :-) (to vieš, to sú tie pikošky... :-) hihi)
Čiže zákerná otázka o tom, aký sme boli zlí a zákerní? :) Niekedy v lete 97 sme začali fungovať na black metale, od Cradle of Filth až po nórsko a nápad s tým image prišiel proste ako túžba súvisieť s tým všetkým. Konkrétne si spomínam na koncert v Žiline v novembri 97, kedy tento náš evil image pritiahol do sály aj komplet osadenstvo priľahlej krčmy. Postupne, ako sa menil náš vkus, aj hudba, ktorú sme hrali sme s tým celým mali čoraz menej spoločného a muselo to byť aj čudné, keď sme pomaľovaní hrali napríklad spomínanú "Perinbabu". Tak sme s tým prestali a nechali to kapelám, ktoré k tomu majú pevnejší vzťah a viac sa im to hodí.
A ďaľšia vec, ktorú si asi všimne každý, tou je tematika, ktorá panuje vo vašej hudbe a najmä textoch. Sú veľmi silno slovanské, občas trošku dynamikou pripomínajú štúrovské básne z čias Rakúsko-Uhorska, čo je nepochybne veľmi dobré, lebo funguje naozaj dosť málo známejších formácií, ktoré by takéto niečo hrali. Čo vás viedlo k tomu, hrať práve tento druh hudby s týmito textami? Hojne používate slovenčinu, čo občas dokáže slovenské publikum veľmi ťažko prekusnúť, konkrétne v metale... Tak ma napadlo, predávajú sa vaše materiály aj niekde vo vzdialenejšom zahraničí?
V Rusku, hehe.. Čo sa týka toho slovanstva, ak si všimneš, námetovo to nikdy netvorilo viac než 50% našich textov, dokonca možno aj toľko je veľa. Na prvom albume bol taký text jeden, na druhom zopár náznakov a zase iba dva texty, na treťom možno tri - štyri. Na novom albume ho už bude ešte menej a bude nenápadnejšie, napríklad textovo už cítim, že k tomu nemám viac čo povedať, aby som sa neopakoval. Momentálne už nie sme príliš v takej tej "obroditeľskej" rovine, pretože sa mi s odstupom času zdá príliš polopatistická. Podľa mňa každá téma potrebuje aj svoj kontext, preto už dnes nemôžeš písať texty tak, ako sa písali v devätnástom storočí, pretože chýba tá realita okolo toho. Vlastne, každý môže hocičo, pokiaľ ho to baví a nájde si poslucháčov, ale my sme sa toho tak nejak vzdali.
A späť ku koncertom. Ktorý bol pre Teba aj celé EP z hľadiska skupín a spolupráce najlepší, ktorý naopak najhorší? Chystáte sa aj v najbližšej dobe si niekde zahrať? Ak áno, kde, kedy a s kým? :-)
Najlepší bol jednoznačne "A winter solstice ev3".. Prvý raz sme hrali pre viac ako 500 ľudí, hralo sa nám fantasticky, nebolo to ďaleko domov :). Ako na náš najhorší koncert si spomíname na akciu v dedine Horná Štubňa, kde sme hrali niekedy v roku 1998. Keď sme prišli na miesto, zistili sme, že ide o predvolebnú agitku HZDS, Mečiarov ksicht na každom umelohmotnom poháriku, navyše sme mali hrať niekedy o štvrtej nadránom. Bol to open air na futbalovom ihrisku, prvých pár radov metláci, za nimi agro zostava miestnych voličov Lenona Mečiara (o ktorých by ti vtipnú historku vedel povedať Belo zo Sanatoria :). Tma, na august neskutočná kosa, vtedy sme neboli autami, prvý vlak šiel niekedy o siedmej ráno. Proste kopec nostalgických spomienok, ktoré už nikdy viac nechceš zažiť. Pred sebou máme zatiaĺ jeden koncert, konečne v Košiciach a naplánovaný je na 29. januára 2005.
Čo hovoríš na vývoj metalovej scény za posledné desaťročie čo sa týka hudby a aj čo sa týka konkrétne slovenského publika a jeho návštevnosti koncertov?
Máš na mysli Slovenskej scény, alebo celkovo? O Slovenskej metalovej scéne nemám žiaden prehľad, pretože na zopár výnimiek tu nie sú albumy, ktoré by ma zaujali natoľko, aby som si ich pustil viac než raz. V poslednom čase ma celkom prekvapila Snovonne, ktorej demáč a nejaké bonusové skladby počúvam pravideľne a už ich poznám naspamäť. Čo sa týka zahraničia, je to podobné. Strašne veľa kapiel hrá na jedno kopyto, kedysi kvalitné kapely už dnes len vykrádajú samých seba, navyše tu vznikol taký ten ničím nezaujímavý metalový mainstream s Nightwish a Dimmu Borgir na čele, ktorý ja príliš nemusím. Čiže ak metal, počúvam klasiky, ktoré som počúval aj pred piatimi rokmi, z novších vecí možno Entombed, či Strapping Young Lad.. Okrem toho asi iba taký ten post-doom, The Gathering, Anathemu, In the woods... Návštevnosť koncertov na Slovensku? Dokážem pochopiť, že niekoho, kto nás nemusí, asi celkom rozladí číslo 576 z winter solstice ev3, ale uznávam, že sme mali iba obrovské šťastie, že si akcia medzi ľuďmi vytvorila takúto povesť a navštevujú ju. Inak je to tá klasická bieda, organizátori si väčšinou musia vypočítať náklady tak maximálne na 150-200 ľudí, pri zahraničných kapelách možno o stovku viac. A potom sú šťastím bez seba, keď ich pokryjú. Toto im teda nezávidím, ale nesúhlasím s tým, že si má niekto vstupovať do svedomia, že na koncerty nechodí. Sme proste v trhovej ekonomike a neochota ľudí chodiť na koncerty je jeden z faktorov, s ktorým treba počítať dopredu a snažiť sa ju zmeniť inak než socialistickou agitkou.
Máte ako skupina nejaké motto alebo filozofiu? :-)
Doktor (náš gitarista) zvykne občas na skúškach zvolať jeho obľúbené: "Rakenrol! _|,,|".. Nič iné, čo by sa blížilo mottu, či filozofií ma momentálne nenapadá :).
Navštevuješ občas nejaké webziny? Ak áno, ktorý je Tvoj najobľúbenejší? (FOBIA? :-) žmurk žmurk ;-)))) )
N_ght z Essence of Existence na rovnakú otázku odpovedal celkom šikovne a alibisticky, čiže v podstate to zopakujem a napíšem ti webziny a stránky spojené s metalom, ako ich mám zoradené v IE v stĺpčeku Favorites: Abyss, Blabbermouth, Ethereal Pandemonium website, Fobia (žmurk žmurk :), Metal Man, Metal Music, Metalopolis, incipitum, Metalirium.. Bližší vzťah mám k Abyssu, kde pôsobím ako redaktor (ak teda zrovna nemáme mesačný výpadok v aktualizácií) a k Metalopolisu, ktorý považujem za najkvalitnejší a kam zase prispievam do Fóra.. No a takisto vlastne už asi pol roka sledujem posúvanie termínu spustenia webzinu Payo, ktorý som v tlačenej podobe mal rád, takže sa celkom teším na nový rok, kedy by už snáď naisto mali spustiť.
No tak Vidar, ďakujem Ti krásne za rozhovor a prajem Ti príjemne strávený a divoký Silvester. :-) Nashledanou na nejakom koncerte. :-) Ak chceš čitateľom zanechať nejakú message, posolstvo, tak len smelo do toho! :-)
Ďakujem za príjemný rozhovor, Weronyka. Tebe, Fobia zinu ako aj jeho čitateľom želám priaznivý rok 2005 :)..