Sladká Francie, říká se často. Metalisté by ale spíše řekli černá Francie, a nemělo by to jiný význam než ten, že se v zemi galského kohouta daří black metalu. Kapel, které tam tohle řemeslo provozují, je spousta, jen label Les Acteurs de l'Ombre Productions jich má ve stáji čtyři desítky. Relativně novou akvizicí jsou MÒR, kteří sice fungují deset let, ale teprve letos se dopracovali k debutu „Hear the Hour Nearing!“. I když – oni na něm pracovali pět let, protože bicí, kytary i baskytara byly nahrány v roce 2019, v roce 2021 proběhl reamping strunných nástrojů a v roce 2022 bylo album nazpíváno. V témže roce se osm z devíti songů objevilo na live záznamu jednoduše nazvaném „MMXXI“, jež vyšel na kazetách (ve „velkorysém“ nákladu 66 kusů), které byly v prodeji pouze na turné v březnu 2022. Ještě předtím, v roce 2015, nahráli MÒR pětiskladbové demo, které se taky objevilo jen na kazetách, v roce 2017. Všechny songy jsou i na debutu a jsou nově nahrány.
Kdo kapelu tvoří, těžko říci, podobně, jako řada dalších blackových skupin, i tahle uvádí u členů pouze iniciály, takže identitu protagonistů nechme stranou (něco lze samozřejmě dohledat na metalové encyklopedii, ale přezdívky ani kapely mi nic neříkají) a pojďme se podívat na jejich dílo. První vjem zprostředkovává obal, který je v režii LADLO většinou kvalitně zpracovaný. I tentokrát, šestistránkový digipack (lakovaný papír), 12stránkový booklet (křídový papír), grafika stylová, titulka žel nevýrazná.
To muzika je výrazná dost. Asi bych ji označil jako epický black metal. Pánové rozhodně nedrhnou raw zběsilosti, ale vyžívají se v dlouhých atmosférických plochách, které nejsou vyloženě melodické, ale zároveň jimi ty melodie probleskují. První song tepe v pochodových rytmech a během jeho poslechu vnímám i zvuk, který je poměrně zvláštní, zahuštěný, což ale neznamená nečitelný, protože třeba baskytara je slyšet parádně. Kytary disponují zvláštně zatuchlým soundem, což by se dalo říci i o bicích, které mi ale úplně do uší nelezou, hlavně šustivé činely. Zpěv je… taky tak nějak nahalovaný, zastřený, a není to klasický havraní skřehot, spíše potemnělý řev.
Další tři skladby nemají složitou strukturu, většinou se v nich kapela drží stěžejního motivu, zpěvu není až tolik, místy je to bez zpěvu celkem dlouho a třetí song je dokonce instrumentální – a nutno uznat, že se po celou jeho hrací délku daří držet mou pozornost. S druhou instrumentálkou je to slabší, ta už tak silná není, a vůbec je s podivem, že na blackovém albu jsou hned dvě věci beze slov. Novější tvorbu reprezentující položky 6, 7 a 8 mi přijdou nápaditější, více se pracuje se změnami temp i nálad, „The Letter of Loss“ zpočátku fičí pěkně zostra, asi se v ní dá najít inspirace sychravým severem, nikoliv francouzskou školou, ostatně texty jsou v angličtině a i to řadí MÒR spíše mimo hranice Francouzské republiky. Ale zpět k „Dopisu“, ten nabízí i vybrnkávanou pomalou pasáž a výpravný part, poté se vrací vichřice, přičemž slovy se opět šetří; když se na konci objeví, používá D.H. dosud neslyšené polohy připomínající bědování nějakého šílence. Asi nejlepší věc alba, osm minut dlouhá, přesto díky několika změnám atmosféry v pohodě poslouchatelná. Solidní válec je i „Sulfur“, tady bych naopak o francouzské pokřivenosti mluvit mohl, a opět i o tom, že to pánové dokázali udělat napínavé a hlavně se jim povedl hlavní motiv, který je návykový až běda. Druhá polovina alba mi obecně přijde silnější, do třetice všeho dobrého tady platí, „Sutcivni Los“ je taky dobrý flák, v němž je nejzajímavější pomalý doomový part.
„Slyšte blížící se hodinu!“ je solidní album, které sice nepřepisuje blackmetalové dějiny, ale přináší necelých pětačtyřicet minut vcelku nápaditého atmosférického/epického black metalu.
Seznam skladeb:
- The Vanishing of Matter
- Eden
- Third Path
- The Apprentice
- Cave of Shadows
- The Letter of Loss
- Sulfur
- Sutcivni Los
- Smaragdina
Čas: 43:47
Sestava:
- B.S. – guitar
- B.R. – guitar
- J.P. – bass
- D.H. – drums & vocals