Už několik nocí bloumám rozlehlými lesy a pasekami ozářenými jen bílým svitem měsíce. Když zvednu své unavené oči, spatřím třpytící se hvězdy, jež mi ukazují směr, ale jejich vzdálené teplo mě nezahřeje, pouze sklíčená představa samoty i nadále chladí. Jsem na cestě už mnoho dní a nalézt uvnitř sebe úrodnou krajinu se mi stále nedaří. Snad na sklonku života, až budu u konce svých sil, zvednu tu hořící pochodeň, jež pohltí nekonečnou temnotu a okolí zalije svým teplým, žlutým světlem, které ohřeje mou zpustlou duši. A právě tam najdu klid. Ten klid, který tak usilovně hledám.
Možná se úvod může zdát poněkud zavádějící od běžné reality. Dokonce takový, že má s nahrávkou polské stálice ABUSIVENESS (hrají od roku 1991) pramálo společného, ale opak je pravdou. Lyrika tohoto tělesa byla přesně v tomto duchu definovaná už na první demonahrávce. Fanoušek může namítnout, že tehdy se texty skládaly pouze v angličtině a možná právě kvůli tomu nemají ještě toliko jasné sdělení jako nyní. Kapela od té doby ve svém přístupu mnohé změnila, krom hudby zapracovala i na textech, a před pěti lety vydala nahrávku kompletně opatřenou polskými texty. To vnímám jako správný krok. Hlavně z toho důvodu, že pokud by i nadále zpívali v angličtině, tak by s hudbou, co hrají, snadno zapadli mezi skandinávskou většinu. Nehledě na fakt, že dnes je in mít zpěv v rodném jazyce a stále víc kapel se k tomuto názoru přiklání. A aby se dostalo jasnějšímu sdělení, některé úryvky skladeb jsou nazpívány (nebo namluveny) ukrajinsky.
Když jsem poprvé spatřil černobílý booklet, tak jsem ani trochu nevěděl, co od kapely přesně čekat. Nějak mi neseděla ta potemnělá atmosféra s rohatou nestvůrou pod „červánkovým“ nebem a zmítající se loďka se středověkým rybářem. Navíc po otevření osmistránkového sešitku se na mě vyvalili, krom plného znění všech textů, různí rytíři, meče, sekery, vlajky a králové. Celé mi to připadalo, jako když Pejsek a Kočička vařili dort. Nakonec po několikátém přehrání zvukových stop jsem měl stoprocentně jasno. Obal sice úplně nekoresponduje s hudbou, ale jisté podobenství v obou složkách nacházím. Hudba těchto Poláků je totiž atmosférická, lehce temná a občas zazní i pohanství. Pohanskou složku je slyšet spíše v čistých zpěvech a závěrech skladeb, než v použití lidových nástrojů. Ale i na ty se během necelých čtyřiceti šesti minut dostane. Především roh a různé bubínky jsou hojně využívány. Ale ne zase v takovém množství, aby utlačovaly metalovou složku. Na té si cením především atmosféru a chytlavé pasáže, díky kterým se celá nahrávka nezdá zas až tak dlouhá. Jen po sáhodlouhém štychu „Welesowy cień“ moje pozornost slábne (trvá skoro jedenáct minut). Ale hned po pár tónech nové skladby jsem připraven opět nasávat tu potemnělou atmosféru.
Zvukově není nic moc co vytknout. Nahrávání probíhalo v Sinquest Sound Studiu pod taktovkou Grzegorza Kulawiaka a zvuk se mu podařilo udělat opravdu dobrý. Jen mi poslední dobou spousta nahrávek připadá dělaná podle stejného mustru. Sice na nich nechybí temnota, trochu toho mrtvého kovu a atmosféry, ale právě kvůli tomuto aspektu jsou všechny tak docela stejné a obávám se, že posluchači brzy budou těmito produkty přesycení a začnou se více zaměřovat na jiný druh soundu. Nutno podotknout, že o vydání se postarali Arachnophobia Records, tedy firma, jež má hojné aktivity v polském hudebním podzemí.
To ovšem neznamená, že bych se „Bramy Nawii“ do budoucna vyhýbal. Naopak už dnes po mnoha posleších vím, že se k tomuto albu budu během několika měsíců i nadále vracet a vždycky si rád poslechnu tuto slovanskou epopej. Bardzo dobrze!
Seznam skladeb:
Čas: 45:47
Sestava:
https://www.facebook.com/pages/Abusiveness/215532371982184?fref=ts
http://arachnophobia.pl/shop/cd/abusiveness-bramy-nawii-cd/
Možná se úvod může zdát poněkud zavádějící od běžné reality. Dokonce takový, že má s nahrávkou polské stálice ABUSIVENESS (hrají od roku 1991) pramálo společného, ale opak je pravdou. Lyrika tohoto tělesa byla přesně v tomto duchu definovaná už na první demonahrávce. Fanoušek může namítnout, že tehdy se texty skládaly pouze v angličtině a možná právě kvůli tomu nemají ještě toliko jasné sdělení jako nyní. Kapela od té doby ve svém přístupu mnohé změnila, krom hudby zapracovala i na textech, a před pěti lety vydala nahrávku kompletně opatřenou polskými texty. To vnímám jako správný krok. Hlavně z toho důvodu, že pokud by i nadále zpívali v angličtině, tak by s hudbou, co hrají, snadno zapadli mezi skandinávskou většinu. Nehledě na fakt, že dnes je in mít zpěv v rodném jazyce a stále víc kapel se k tomuto názoru přiklání. A aby se dostalo jasnějšímu sdělení, některé úryvky skladeb jsou nazpívány (nebo namluveny) ukrajinsky.
Když jsem poprvé spatřil černobílý booklet, tak jsem ani trochu nevěděl, co od kapely přesně čekat. Nějak mi neseděla ta potemnělá atmosféra s rohatou nestvůrou pod „červánkovým“ nebem a zmítající se loďka se středověkým rybářem. Navíc po otevření osmistránkového sešitku se na mě vyvalili, krom plného znění všech textů, různí rytíři, meče, sekery, vlajky a králové. Celé mi to připadalo, jako když Pejsek a Kočička vařili dort. Nakonec po několikátém přehrání zvukových stop jsem měl stoprocentně jasno. Obal sice úplně nekoresponduje s hudbou, ale jisté podobenství v obou složkách nacházím. Hudba těchto Poláků je totiž atmosférická, lehce temná a občas zazní i pohanství. Pohanskou složku je slyšet spíše v čistých zpěvech a závěrech skladeb, než v použití lidových nástrojů. Ale i na ty se během necelých čtyřiceti šesti minut dostane. Především roh a různé bubínky jsou hojně využívány. Ale ne zase v takovém množství, aby utlačovaly metalovou složku. Na té si cením především atmosféru a chytlavé pasáže, díky kterým se celá nahrávka nezdá zas až tak dlouhá. Jen po sáhodlouhém štychu „Welesowy cień“ moje pozornost slábne (trvá skoro jedenáct minut). Ale hned po pár tónech nové skladby jsem připraven opět nasávat tu potemnělou atmosféru.
Zvukově není nic moc co vytknout. Nahrávání probíhalo v Sinquest Sound Studiu pod taktovkou Grzegorza Kulawiaka a zvuk se mu podařilo udělat opravdu dobrý. Jen mi poslední dobou spousta nahrávek připadá dělaná podle stejného mustru. Sice na nich nechybí temnota, trochu toho mrtvého kovu a atmosféry, ale právě kvůli tomuto aspektu jsou všechny tak docela stejné a obávám se, že posluchači brzy budou těmito produkty přesycení a začnou se více zaměřovat na jiný druh soundu. Nutno podotknout, že o vydání se postarali Arachnophobia Records, tedy firma, jež má hojné aktivity v polském hudebním podzemí.
To ovšem neznamená, že bych se „Bramy Nawii“ do budoucna vyhýbal. Naopak už dnes po mnoha posleších vím, že se k tomuto albu budu během několika měsíců i nadále vracet a vždycky si rád poslechnu tuto slovanskou epopej. Bardzo dobrze!
Seznam skladeb:
- Prawia - świątynia światła
- W górę chorągwie
- Żywe kamienie
- Lędziańska krew
- Niezłomni
- Welesowy cień
- Proces
Čas: 45:47
Sestava:
- Wizun – bicí
- Lucass – baskytara, zpěv
- Mścisław – kytara, zpěv, akustická kytara, klávesy
- Gonthy- kytara, zpěv
https://www.facebook.com/pages/Abusiveness/215532371982184?fref=ts
http://arachnophobia.pl/shop/cd/abusiveness-bramy-nawii-cd/