Nejbližší koncerty
  • 16. 10. 2024Stress Positions - hardcore d-beat z Chicaga dorazí poprv...
  • 17. 10. 2024Black metalová trojice Ellende, Groza a Servant přijížděj...
  • 18. 10. 2024Kapela HENYCH666 odehraje kultovní album INSTITUT KLINICK...
  • 19. 10. 2024Rotten Fest S-klub Olomouc 19.102024 od:18:00-2:00 vs...
  • 21. 10. 2024Dvě skvělé německé blackmetalové kapely Naxen a Äera vydá...
  • 23. 10. 2024Monster Magnet – považovaní za jednu z nejkreativnějších,...
  • 26. 10. 202420 let legendární Jedové chýše neboli Skleníku. Přát bla...
  • 27. 10. 2024METAL THERAPY - Modrá Vopice (Praha) kapely: In the Abyss...
TELEPATIE VI

Krásný vinyl, 15 let na scéně, Nezávislý festival Branišovice... Nejen tato témata jsme probrali hlavně s Baldou, kterému přizvukoval Olla.

ŠKODA 120 projíždí podzemím už od roku 1997, tak nějak nenápadně, bez většího mediálního ohlasu. Možná se to změní letos, po vydání vinylové verze alba „Samorost“, které vyšlo loni na CD.


ŠKODA 120


Vzhledem k tomu, že v našem webzinu se prostřednictvím rozhovoru ŠKODA 120 představuje poprvé, mohli bychom se aspoň krátce ohlédnout do roku 1997, kdy jste se poprvé sešli. S jakými plány jste tehdy založili kapelu? Napadlo vás, že budete hrát ještě v roce 2013?

Balda: Zdarec, tak úplně poprvé jsme se sešli na základce, o pár let později v hospodě, na koncertech a jako „Grindnoisebeat“ kapela ve zkušebně v létě 1997. Plány byly jasny. Hrát,  dělat bordel, dělat si ze všeho prdel, provokovat... Hltali jsme všechny ty extrémní bandy, co v tu dobu hrály, a chtěli jsme být toho všeho součástí nejen jako fanoušci, ale i jako kapela. Že budeme hrát do dnešních dnů nás nenapadlo a asi  jsme o tom ani nepřemýšleli, ale když to teď zpětně vidím, bylo to vlastně jasný, pro "hluk" jsme žili a žijeéém!

Olla: Ano, je to tak, název vznikl z legrace a sám za sebe jsem tomu moc nevěřil, že by se mohl udržet, ale od zrodu už uplynulo řadu let a název zůstal.

Jak bohatá je vaše diskografie? Já vás registruju až od loňska, kdy jste nám do redakce poslali promo...

 
B: Nijak extra, zkraje vesměs všechny ty dema na kazetách, pak se začlo pálit, kazety šly bokem, začli céda, splitka, kompilace a  "regulérní alba"... Ideálně se podívat na bandzone profil Škodovky do alb, tam je to téměř vše. Trochu jsem s tím pohrál, jsou tam naskenovaný komplet obaly atd., takže taková malá pozvánka do časů dávno minulých.

Název vaší kapely svádí k tomu, že vznikl z legrace. Jak vás taková blbinka napadla?


B: Nikdy jsme nebyli nějakou radikální, politickou a já nevím jakou kapelou. Máme rádi srandu, ten název kapely byl dřív než kapela samotná a došlo k němu úplnou náhodou. Někdy v devadesátymšestym jsme seděli v hospodě a zase dávali dohromady ten náš band posilněni alkoholem a lehkými drogami, vymýšleli jsme název a z ostré točky před hospodou vylítl za strašnýho řevu motoru jako když podřadíš v devadesáti na trojku. Sobák vykřikl "škodastodvacet!!" a nám bylo jasno. Když pak banda fakt vznikla, název už jsme nehledali .

Měl někdo z kapely tohle spolehlivé autíčko? Já jím jezdil několik let a kromě několika drobností (jako třeba zamrzání dveří tak, že nešly otevřít – smích) jsem na něj nedal dopustit... (úsměv)


B: Zamrzání dveří byla klasika a naopak v létě uvařený motor, takže jsi musel topit i v srpnových pařácích? Jasně, stodvacku jsme měli všichni.

O: Mám pocit, že tuhle legendární káru jsme vlastnili všichni. (smích) Takže jsme si s ní užili opravdu dost a rádi na to vzpomínáme. (úsměv)

Škoda Mladá Boleslav by z vás měla mít radost... nebo ne? Nenapadlo vás nechat si od Škodovky nechat platit za reklamu? Nenapadlo Škodovku, že byste jí měli platit za používání jejich názvu? (smích)

B: Jasný, to jsou takový ty srandičky, škoda 1203, garde, hundrtka apod., jak vykřikují někteří fans na koncertech... Jinak se ŠKODA AUTO a.s. máme kontrakt o doživotním břemenu, jde o to, že komplet financují naše chlastačky a posílají nám hulení. Vlastně od té doby, co šli  do holpecu s Němčourama se hodně vycajchnovali, předtím nám jen rozehrávali kazety a kopčili černobíly obaly. (smích)

O: Tak určitě, co se reklamy týče, tak bych to zase tak nehrotil, ale možná se někdy dočkáme. (smích)

Pojďme k „Samorostu“. Jestli správně chápu souvislosti, nahráli jste to, aniž byste měli s nějakým labelem dohodu o vydání. Pak jste rozeslali promo a na jeho základě jste se dohodli s Lecterem a Láďou Olivou na vydání CD. To se ozvali oba najednou, nebo... Jak došlo k dohodě?

B: Ano, nahráli jsme mjúzik, pak šli promáče mezi labely...  Lecter nám chtěl vydat už i "Experiment". Povedlo se mu to ale až se "Samorostem". Řekli jsme mu, co přesně chceme a jak by mělo CD vypadat, on s tím neměl větší problém, takže jsme si plácli a dohoda o vydání byla na světě. Jak k tomu přišel Láďa vlastně ani nevim, to si pak ladili kluci mezi sebou, ale myslím, že se na cédu podílel nějakou finanční částkou.

„Samorost“ jste nahrávali v Davosu u Otyna, což je pro váš žánr asi nejvýhodnější varianta. Zvuk je podle mě skvělý, ale to se dalo čekat. Mě spíš zajímá, jak jste to stihli za pouhé tři dny? Šli jste do studia komplet připraveni? Nahrávali jste si třeba předem nějaký pracovní demáč? Nebo jste ještě ve studiu něco dodělávali?

B: Nevím, jestli je to nějaká kór rychlost? Měli jsme zamluvený studio na dva dny. To byl myslím původní záměr, nahrát vše ve dvou dnech, ale to jsme nedali. Takže se udělala komplet hudba a na termín nahrávání zpěvů jsme potom nějakou dobu museli čekat, to byl pak ten den třetí. Do studia jsme šli připravení ze zkušebny a nedodělávalo se prakticky nic. Jinak Davos vřele doporučujeme.

O: S mistrem Otynem byla výborná spolupráce, je to chlap od fochu, takže ví, co dělat má a když se na to připravíš, tak to jde jako po másle. Šli jsme do toho s tím hlavně se nezdržovat nějak dlouho ve studiu, prostě to tam naflákat a jít, což se povedlo a bylo to super.

Jestli správně počítám, tak „Samorost“ vyšel k 15 letům existence ŠKODY 120. Bylo to tak plánované? Oslavili jste patnáctiny ještě nějak jinak, nějakým extra koncertem?

B: Máš recht, k patnácti letům, ovšem záměr nebo plán to nebyl. Jinak my slavíme skoro na každym koncertě tak, že se extra pořádně zliskáme. (smích)

Pojďme k vinylu. Ten vyšel skoro po roce od CD. Měli jste vinyl v plánu dopředu, nebo rozhodla slušná prodejnost CD?

B: Trvalo to dlouhých deset měsíců, než se nám ho povedlo dát do kupy. CD šlo jako první, protože to zatáhl Lecter, jasná věc. Vinyl v plánu byl, ale bylo jasný, že nevyjde zároveň s CD, protože to je věc o úplně jiných penězích, ale hlavně to bylo všechno časově náročnější. Sehnat labely, grafika, překlad, tisk a jiný blbiny, B strana vinylu... na to pak hafo nedodržených termínů ze stran některých zainteresovaných. Prostě ne každej, kdo se na "Samorost LP" podílel, to prožíval jako my. Na prd je, že ty to neovlivníš kdyby ses rozkrájel, protože na to nemáš žádnou páku... Proto to zpoždění, ale s tím jsme počítali. Kdo na to ale čekal, tak se dočkal a vyplatilo se.

Vinyl jste pojali velkoryse a já před provedením smekám. Přesně takhle to mám rád – když už vinyl, tak ať to za to stojí. První, co mě potěšilo, je že přináší něco navíc oproti CD, živé provedení „Samorostu“. Jak vás to napadlo?

B: Diky. Bavili jsme se o rozdělení nahrávky... ty vole ale deset minut na každé straně? To by byla loupež a výsměch všem pankáčům.  A navíc kdo má pořád lozit z toho kanape a přehazovat strany? Napadlo mě, že LP by mohlo být jiný. Dát na něho něco víc, protože vinyl si prostě něco víc zasluhuje.  Prapůvodně to mělo být tak, že A strana bude klasická verze samorostu (teda "CD") a na B straně mělo být jen nějakých pět-šest minut jako bonus,  vály co nařvali hosti (Alča - Ex-lex a Buďa), ale bez našich zpěvů, plus nějaký šílený noise mišmaš. Tak jsme to taky připravili, ale nebylo to ono, vlastně to bylo to samý a nijak extra zajímavý (tady pozor, první zdržení z naší strany...). Další varianta byla sítotisk na B straně (dobrý, ale raději necháme na trika). Pak se blížil jeden z koncertů a s Prďem jsme po cestě ze zkušebny špekulovali co teda jako a nakonec jsme vymysleli, že na B stranu uděláme "Samorost živě". Geniální myšlenka byla na světě. (úsměv)

O: Tak nějak se pořád debatovalo, co hodit na druhou stranu a nakonec jsme se rozhodli pro živák. I když zrovna já jsem byl na začátku proti... ale teď ve finále jsem rád, že to tak dopadlo

Další pochvalu zaslouží grafika a přiložené materiály. Jednak to vypadá hezky (kdo se o výtvarnou stránku postaral?), ale hlavně to potěší sběratele. Pěkný papír, obsáhlý booklet, plakáty, rozhovor na extra papíru, prostě luxus, navíc za velmi příznivou cenu 250 korun. Dělali jste to všechno tak, aby se to líbilo hlavně vám?

O: Aby se to líbilo všem. (úsměv)

B: Ano, dělali. Taky sbírám desky (teď trochu zamachruju, od jedné mé oblíbené kapely mám doma něco přes sto šedesát kousků!), mám to rád, rád se v tom všem hrabu, takže to bylo něco pro mě. První věc byl  booklet, chtěli jsme texty i v angličtině, to by se ale na obyčejný insert list včetně těch českých nevlezlo, tak vznikla ta "prasečí brožura", plakáty byly vytištěny už před lisováním céda, jen čekali na LP. Komplet celou grafiku má na svědomí Peťa. Můžete ji znát z někdejšího působení v bandě Není úniku. Velice šikovná a trpělivá slečna (se divím, že mě neposlala někam za to moje  věčny vymýšlení si). Taky nesmím zapomenout na  insert s Buryzone rozhovorem, tam se o grafiku postaral samozřejmě Bury. Já jsem pak udělal obi strip a plagát festivalu. Každopádně díky všem, krásná práce!
250 kaček je za českej vinyl standard a i přes tu výbavu jsme nechtěli, aby stál víc. S tou cenovkou na obale jsme to řekli jasně. Jde o to, že když vyšel Samorost na CD, tak ho mělo v distru  pár chytráků za 250,- . My jsme byli s Lecterem ještě před vydáním domluveni, že CD nesmí v žádným případě stát víc jak dvě kila (což za digipack není zas taková garda). Tak jsem si říkal, za kolik teď ti chytrolíni budou prodávat to naše elpo? Z tohoto důvodu je na obalu to "neplať víc jak 250 Kč", takhle jsme to podchytili a funguje to, vlastně nic novýho. Sice z toho máme prakticky hovno, ale je čerstvy a hřeje!
Ještě k samotnýmu asfaltu, trochu mě mrzí že jsem neuhlídal dvě věci. Na vinylu mělo být gravírování a živák na B straně neměl být natrekovaný, to znamená jedna stopa bez drážek mezi jednotlivýma  válama. Do lisovny jsem to posílal jako jednu stopu, jeden dvaadvacetiminutový trek! Říkali jsme si, bude to  zajímavější, taková frajeřinka. Přišli desky, gravírování nikde a B strana? ...ty vole, oni si dali práci s tím to natrekovat... (úsměv)

Gramodeska vyšla v kooperací řady labelů, většinou malých, undergroundových, za kterými stojí jediný člověk. Jak probíhají taková jednání a jaké příspěvky jednotlivé firmičky do vydání vložily? Nemyslím teď nějaké přesné částky, ale třeba kolik procent z nákladů vám pokryly a kolik jste museli splašit vy sami, resp. vaše NFB Crew?


B: Jasný, nic jinýho než undreground nejsme. Necelou půlku jsme si zatáhli sami, zbytek doházely jednotlivý labely. Naprosto klíčové ale bylo naše spojení s PHR records. Byl to Pavel, kterej nám nabídl realizaci LP. Profi přístup, ale kurva Punk, žádný vopičky, jen poctivá práce. Rešpekt Pavliku! Finální kompletace u něho, to už byl jen krásnej závěr celýho samorostího příběhu. Zdarecáda a díky za vše !

Abychom kapelní dění nějak uzavřeli a nenápadně přeskočili k festivalu, zeptám se ještě na koncerty. Jsou kapely, které se snaží hrát co nejvíce, ale jsou i takové, které dávají přednost studiové práci. U rambajzníků většinou vyhrává možnost hrát a hrát, je to i váš případ? Jste v kapele zajedno?

B: Pro nás je samozřejmě živý hraní to, co nás kope do prdele a nenechá chcípnout. Takže hrát a hrát, vymýšlet nový vály, plánovat koncerty, festival a motat se kolem toho všeho UG dění. V tom jsme  všichni za jedno.

A na závěr, kam se letos chystáte s tím svým grindcorebeatem zavítat?

B: Jsme na začátku léta,  ale nějaký akce už jsou za námi, jinak za pár dní Praha, hned druhý den multižánrový Chodov, pak v srpnu  Brno-Vegalité, statek Hella, DIY fest ve Vedryni a další jsou v jednání... Jestli děláš akce a chceš pozvat Škodovku, písni a pošpekulujem.


NEZÁVISLÝ FESTIVAL BRANIŠOVICE (20.- 21.7.2013)

Léta pořádáte letní festival, letos proběhne 17. ročník. Ta sedmnáctka znamená, že už akci pořádáte 17 let, nebo proběhly třeba dva ročníky v jednom roce? Jak vás vůbec napadlo pustit se do pořádání letního festivalu?

B: Do ročníku IX. dělal fesťák náš kámoš Václav, pak koncem roku 2005 nám ho přenechal, že už ho to moc nebaví a taky už v té době jaksi přestávali na akce chodit lidi.
V Branišovicích jsme hrávali docela pravidelně a zřejmě měl pocit, že jsme ti praví, co by v tom měli pokračovat. Samozřejmě jsme do toho za určitých podmínek šli a dnes jsou "Branišky" už komplet jen naší záležitostí. Letos tedy osmý ročník pod NFB crew vedením. Díky všem těm, kteří na tu akci chodí. Je jasný, že bez vás to nejde.

Jak se třeba v průběhu let vyvíjela soupiska kapel? Který ročník dopadl nejlépe? Kolik lidí tak v průměru do Branišovic míří?

B: No, za naší vlády, teď si nejsem úplně jistý... myslím, že nejlépe dopadl ten poslední, teda šestnáctý. Za Václava to byl ročník, kdy hráli Ratos De Porao. Jak se vyvíjela soupiska, asi nejlíp zjistíš, když se mrkneš do historie na webu branisovice.com. S návštěvností na akcích podobně "velkých" jako my to není žádná pecka, páč letní festival dnes pořádá kde kdo, takže lidi už si vybírají a co si budeme povídat, taky nemají love anebo mají ale nedají. (úsměv) Teď o víkendu jsme byli na Antitrend party, tam bylo myslím něco přes 300-350 platících. My jsme na tom v průměru o pár desítek hlav víc. Hodně důležitá věc je samozřejmě počasí.

Před lety, kdy byl po muzice mnohem větší hlad, to možná bylo snazší, ale co dnes? Festivalů je přes léto celá řada, kapely hrají jako divé pořád dokola a přilákat dostatečný počet návštěvníků není zrovna snadné... Když vidím letošní soupisku, vychází mi, že akce není zrovna levná... Přitom máte vstupné posazené hodně nízko, kdo přijde včas, zaplatí pouhé dvě stovky (kdo později, 290,-). Nemáte strach, že to neutáhnete?

B: Teď jsem to psal, fesťáků tři prdele, takže je to boj. Co se týče návštěvnosti, tak bývalo líp. No a když se setkají dva podobný v jednom víkendu, tak to je úplně v hajzlu, což letos potkalo nás... ale srát na to, zpátky ni krok! Každopádně  jsme se zase trošku rozšoupli, a máš pravdu, úplně levné to  není... K tomu vstupnýmu 200/290,-, chceme tak motivovat, lidi aby přišli hned z kraje akce a podpořili tak i úplně první kapely, který nejsou nikterak slabší než ty večerní, ale jsou prostě třeba jen služebně mladší. Na webu je přehrávač a videa ke každé bandě, co letos zahraje, můžeš sám posoudit, jakých kvalit všechny tyhle kapely jsou. Věřím, že lidi zase letos přijdou a podpoří snahu NFBcrew "něco dělat".

Když už jsme u letošního ročníku, na co chcete fanoušky nalákat? Nemyslím jen kapely, ale i ostatní záležitosti... Třeba areál jaký je, co nabízíte proti jiným akcím speciálního?

B: Nalákat? Jestli tě zajímají tyhle kapely tak přijdeš,, to je jasná věc ne? (úsměv) No, dobře... Tak je to ten program, na kterej se teď neptáš, je to vlez, o kterým jsme už psali, novej zvuk, je to supr pivo za slušnej peníz, vege i maso jídlo, ale hlavně to je pohodová atmosféra, která v Braniškách vždycky  byla. Tuhle "věc" tam vykouzlil už Vašek a my jsme pyšní na "to", že zůstává i s námi. Ty vole tam je pohoda i když  chčije. (smích)  No, a abych nezapomněl, speciálně, poprvé navíc aftershow párty, takže v neděli po desáté zase rachot, bude sedm kapel (jako hlavní O Inimigo z Brazílie - bokovka Juninha z Ratos De Porao a Discarga) a vstup s náramkem se soboty zdarma. Areál je parádní, stromy, rybníky, konec světa, krása... jak někde u báby na chalupě.

Ale abychom kapely nenechali stranou – letos zahrají třeba MASTER, ČAD, DAVOVÁ PSYCHÓZA a řada kapel ze zahraničí (INSANITY ALERT, THE SHINING, HUMAN ERROR...). Jak složité je takové vyjednávání se zahraničními partami, třeba z Maďarska, Nizozemí, Rakouska nebo Polska? Máte třeba uzavřené smlouvy, nebo všechno běží na „punkové“ bázi a na čestné slovo?

B: Je to 100% DIY festival. Takže punk. Napíšeš jim a pokud mají zájem, tak ti odepíšou jaké mají podmínky a pak už je to jen na tobě. Třeba se Speckmenem z Master bylo hodně pohodový jednání, to samý s Davovkou, Insanity alert, Human error... vlastně se všema.  The Shining nám třeba napsali sami, že mají zájem si u nás brnknout, což je příjemný, že jo. Některý kapely chcou kontrakt, ale nic šílenýho, jenom halabala cár papíru kdo-co-za kolik, s čímž nemáme problém.

S čím byste byli 21.7.2013 večer spokojeni?

O: Podstatný je počasí, od toho se vše odvíjí, takže uvidíme, co nám letošní léto přinese, každopádně budeme rádi za každého návštěvníka a hezký počasí.

B: To je jednoduchý. Se spokojenýma lidma a kapelama. S tím, aby vše klaplo jak má, nestal se žádnej průser, a s tím, že jsme jako pořádající přežili.(?)

Johane, diky za prostor a VY BANDO, DORAZTE !!!

Čau!

bandzone.cz/skoda120
www.branisovice.com

RECENZE vinyl
RECENZE CD

Zveřejněno: 07. 07. 2013
Přečteno:
4113 x
Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

08. 07. 2013 17:37 napsal/a Johan
Souhlas s Láďou
Je to přesně tak, jak píše Láďa, přehrávač mi desku načítá jako jeden track...
08. 07. 2013 17:10 napsal/a balda
B strana
Zdar Laďo, \"jedna stopa bez drážek mezi jednotlivýma válama...\" to je přece jasny o co nám šlo ne?
08. 07. 2013 13:36 napsal/a Oliva
Natrekování LP
\"Živák na B straně neměl být natrekovaný, to znamená jedna stopa bez drážek mezi jednotlivýma válama\" - ať na to koukám jakkoli, mám dojem, že B strana LP není natrekovaná a že je to tedy v pořádku. Pokud jsou tam vidět nějaké hranice mezi songy, je to pouze proto, že jsou mezi nimi tiché pauzy a jak známo, tiché pasáže na LP vypadají opticky tmavěji.
08. 07. 2013 10:46 napsal/a Peťan
Srdcaři
tak to má být. Fajn rozhovor. Velká škoda, že se Branišovice kryjou s Playfastem. I když jsou pro mě dost z ruky, rád bych tuhle akci vyrazil podpořit... tak třeba příště :)