Nejbližší koncerty
F.O.B. - Outside The Palace Walls

MINORITY SOUND – The Explorer CD 2012, MetalGate Records

MINORITY SOUND se předchozím albem Analysis zapsali mezi posluchači jako „čeští Pain“ s příměsí mnoha slavných spolků, pohybujících se v elektronikou nabitých prostorách strašidelných továren. Po dvou letech, vyplněných hlavně koncertní činností, se konečně pochlapili a vyvrhli z útrob nové album. Název zní The Explorer (průzkumník, badatel), takže počítám, že kluci se snažili na věc jít trochu jinak a snažili se tvorbu posunout dál, více do hloubky. Po opravdu pečlivém poslechu novinky musím uznat, že k posunu opravdu došlo a to slyšitelně značnému. Začněme technickými parametry.

Obal, tak často opomíjený aspekt alba, se myslím, hodně povedl a celkově sedí do koncepce a názvu alba. Zamrzí nekompletní texty, ale úryvky aspoň naznačují myšlenkovou podstatu písní. Fakt, že hlavní grafický motiv alba mnohým připomíná spermii je už jen shoda náhod a projekce prasáckého podvědomí. 

Zatímco na Analysis krom bicích bastlili kluci vše na koleně v domácím studiu, na nové fošně zamířili do prověřené Šopy Standy Valáška, který desku nahrál a s mixem, masterem a produkcí The Explorer pomohl Rom Di Prisco, což je vážení přátelé člověk, který se mimo jiné podílel také na hudbě ke hrám Unreal Tournament, Mass Effect 2 nebo třeba filmu Saw 2. Když si za sebou pustíte Analysis a The Explorer není co řešit. Produkce je mnohem, ale opravdu mnohem lepší a to ve všech směrech. Vypíchnout musím kvalitu samplů. Troufám si tvrdit, že v Česku by nikdo podobnou práci neodvedl a už vůbec ne pro metalovou kapelu. Album zkrátka hraje nečesky dobře, a jedinou malou vadou na kráse jsou pro mé uši místy divně znějící bicí, kdy činely znějí v některých pasážích skoro až rušivě. Zvuk kopáku je ale lahůdkově měkký.

Změnou prošla i samotná struktura skladeb, jež nejsou tak přímočaře painovské jako na Analysis, což na jednu stranu znamená, že kluci mysleli na náročnější posluchače, ale skladby je potřeba trochu více naposlouchat, než se zaryjí pod kůži. The Explorer je rytmicky rozmanitější, takže už nejde o takovou „diskotéku“ jako minule. No a poslední větší změnou jsou melodické vokály, na kterých zpěvák a hlavní řvoun Gulesh zamakal, a pokud se i nadále bude zlepšovat, mohou být postupem času třeba i ozdobou skladeb. Ale dost omáčky kolem a pojďme na krátký popis jednotlivých pecek.

Album rozjíždí vypalovačka Hostile In Your Skull, která plní účel rozjezdového fláku; líbí se mi pomalejší, skoro až progresivní pasáž. Dvojka Load Of Destruction je už jiná káva. Skladbou se proplétá ústřední arpeggio (pohříchu trochu utopené), jehož motiv v kombinaci s ostře sekanými kytarami a úderným refrénem tvoří základ pro jednu z nejsilnějších skladeb na albu. Hitovka. Titulní kousek je největší tucárnou alba a klidně by mohla být i na Analysis. Sem tam se přistihnu, že si notuji refrén. Polo skladbou a polo intrem je Zealots. Melodická linka je podařená, snadno zapamatovatelná, je hodně filmová, ale raději bych skladbu slyšel na začátku alba. Následuje další minoritní diskotéka v podobě Binary Child, o které platí podstatě to, co o The Explorer, jen není tak přímočará. A na řadu přichází má nejoblíbenější skladba Wipe Out The Virus. V té kluci představují dosud neslyšenou polohu, ve které převládá elektro část a musím přiznat, že nějak takto bych si do budoucna MINORITY SOUND představoval. Kdybych měl ukázat na nejlepší skladbu na albu, vybral bych tuto. Na matadory Fear Factory si vzpomenu u příznačně pojmenované sedmičky Fear. Chladná atmosféra, morseovkové riffy, celkově asi nejtvrdší skladba na albu. Poslední věc je nejexperimentálnější a zároveň nejprogresivnější skladbou na albu, a naznačuje směr, kterým by se mohli (chtěli?) průzkumníci z MINORITY SOUND příště vydat. Pohoda a uklidnění na závěr.

Takže jak? The Explorer je povedené album, o tom není pochyb, v téměř všech směrech je lepší než předchůdce, jen těch hitů je o něco méně než na Analysis. Rozhodoval jsem se mezi sedmičkou a osmičkou. Ale vzhledem k tomu, že tímto albem vykročili MINORITY SOUND za hranice naší republiky a vydali se prozkoumávat terén, kde se hraje trochu vyšší liga, dávám poctivých sedm a těším se na věci příští.

Seznam skladeb:
  1. Hostile In Your Skull
  2. Load Of Destruction
  3. The Explorer
  4. Zealots
  5. Binary Child
  6. Wipe Out The Virus
  7. Fear
  8. The End Of All

Čas: 35:52

Sestava:
  • Aleš Gulesh Hampl – vocals, guitars
  • Otus Hobst – programming, guitars
  • Petr Bláha – bass
  • Šimon Staněk – drums

www.minoritysound.com


Zveřejněno: 23. 10. 2012
Přečteno:
3754 x
Hodnocení autora:
7 / 10

Autor: Skipi | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

23. 10. 2012 23:53 napsal/a DW
Nejlepší
deska Minority Sound. Jen tak dál.
23. 10. 2012 19:57 napsal/a Johan
Tracklist
doplněn. Moje chyba, omlouvám se.
23. 10. 2012 16:03 napsal/a skipi
End of
jen tam není jmenována...
23. 10. 2012 16:02 napsal/a skipi
nechybí
hledej :-)
23. 10. 2012 15:59 napsal/a Gulesh
chybi skladba
Recka je super, diky, jen mam pocit, ze v tracklistu vam po Fearu chybi The End of All...