I Jirka slíbil, že se občas podívá na naší diskuzi, takže kdyby jste se ho chtěli na něco zeptat, dostane se vám odpovědi.
Ahoj Jiří, hned na úvod se našim čtenářům představ, vzdělání, věk, zájmy, pole působnosti atd.
33 let, 10 let ženatý, dva kluci (7 a 3 roky), věřící 11 let. Původně elektrikář, pár let kazatelská služba v Církvi bratrské. Zájmy? Kromě Boha a lidí určitě muzika, počítačová grafika, focení, a v rámci možností nějaká ta dobrota pro můj mlsný jazyk.
Jsi tedy věřící od svých 22 let, co se tenkrát stalo? Jak jsi přišel k Bohu a co bylo před tím? S tím souvisí i otázka, jak se z elektrikáře stane kazatel?
To ve 22 letech byl důsledek delšího hledání. Nějakou dobu předtím jsem si říkal, že mít ženu, děti a pak začít sbírat nemoci a nakonec to zapíchnout dva metry pod zemí, je fakt dost malý důvod k tomu, abych žil.
Zajímalo mě hodně věcí - posmrtný život, satanismus, budhismus, Jehovisti... ale furt to bylo hodně o mě a všechno bylo dost prázdný. Jen snaha se nějak pomocí nějakých názorů vyrovnat s okolním světem.
Nakonec jsem se dostal mezi lidi, kteří Boha fakt znali. Na jedné akci, kde se právě na tohle téma mluvilo, jsem se modlil, abych mohl s Bohem začít žít - ´´odevzdal jsem mu svůj život´´. Od té chvíle se to hodně změnilo. Bůh už pro nebyl drsňákem kdesi daleko. Od té doby se s Ním a se sebou učím žít.
No a jak se z elektrikáře stane kazatel? Prostě změníš práci :)
Proč zrovna Církev bratrská? Přibliž nám ideologii této církve, její vznik a poslání?
V téhle církvi jsem uvěřil a vím, že v ní mám zůstat a sloužit. No, stará je asi 130 let a jako každá menší protestanstká církev se snaží o to, aby lidé, kteří do ní patří, měli osobní vztah s Bohem. Neboli - myslím si, že nechceme lidem v tomto vztahu překážet, ale naopak je k tomu povzbuzovat a vyučovat.
Předpokládám, že protestanté čerpají jako většina církví hlavně z Nového zákona. Netrápí Tě trochu skutečnost, že Bible už není tak autentická jako v době jejího vzniku. Totiž byla několikrát přepsána a to kolikrát lidmi, kteří neměli čisté úmysly nebo měli jistá nařízení z vyšších míst.
To jsi mě fakt pobavil. Pro církev totiž nebylo nikdy nic horšího, než konfrontace s Božím slovem. Proto církev, když je v pytli a daleko od Boha nebere vážně Bibli, ale jen názory svých vůdců. Kdyby bylo pravdou, co už mnoho lidí před tebou uvádělo jako skutečnost, tak by v Bibli už dávno nebyla podobná slova jako ´´kdo chce být mezi vámi nejvyšší, ať je služebníkem všech ostatních´´, nebo výtky na adresů boháčů, výzvy k milování nepřátel apod.
Je mi sympatické, že neodmítáš tvrdou muziku, což se u podobně nábožensky založených lidí nevidí až tak často. Považují ji, zcela po právu, za protiklad. Řekni mi co Tě na ní tolik přitáhlo? Jak se smiřuješ s její textovou vložkou a celkovým poselstvím jistých odnoží metalu vyjít vstříc ďáblu a pokořit Boha?
No, na metalu jsem vyrostl a nejvíc mě na něm přitahovalo, že na rozdíl od umělých stylů, se vše muselo odehrát i naostro, bez playbacku. Rozhodně rytmus a drive je největší devizou metalu.
Texty ? Naštěstí je metal natolik široký styl, že je možné poslouchat spoustu skvělé muziky a přitom se vyhnout satanistickým textům. Ale chápu Satanisty v tom, že často viděli jen rádoby křesťany a odpudilo je to natolik, že už nevěří, že by Bůh mohl být úplně jiný. Přesto mě mrzí, že tyhle texty oslavují někoho, kdo čeká v cele smrti a snaží se díky své beznaději zničit život co nejvíce lidem.
Poslední věta této odpovědi je pro mě docela důležitá, ale vrátím se k ní až později? Mám ještě chvíli chuť si povídat o muzice. Jaký styl tedy nyní preferuješ a jaký jsi poslouchal do svých 22 let? Vyjmenuj nám i nějaké kapely. Jaká skupina tě oslovila naposled a proč?
Do 22 let ? To, co bylo k dispozici. Hlavně trash a speed. Postupně se to krystalizovalo k melodičtějším odrůdám. Zrovna teď mám ve sluchátkách At Vance .
Jedny z objevů? Určitě Virtuocity, Majestic, Adagio, a Dionysus. Poslední zmiňovanou kapelu beru jako lepší verzi Stratovarius, kteří jsou na můj vkus poslední dobou docela nudní.
Kromě melodických rychlejších kousků hrozně rád poslouchám rock-metalové instrumentálky. Favoritem je určitě Steve Morse (Deep Purple). Ale asi nejoblíbenější kapelou jsou Dream Theater spolu s projekty svých členů. Poslední studiová alba jsou fakt pecky, které mě dodnes neomrzely díky své virtuozitě a muzikálnosti.
Ale muzika je hrozně bohatá, takže teď si kromě metalu a křesťanské pohodové muziky rád poslechnu český folk, klasickou muziku, jazz, swing a pohodovější rockové styly. Prostě krásné muziky je spousta a ve většině stylů si najdu to, co mě baví.
Jak si protestantský kazatel 21. století představuje Boha a Ráj a jejich protiklady?
Boha znám jako toho, kdo je se mnou furt, ví o mě úplně všechno a přesto mě dokáže opravdově milovat jako svýho kluka. Je to ten nejlepší táta a přítel, kterého mám. Boha si nepředstavuju. Žiju s ním. A opak Boha? Lidi, kteří tě odepsali a ještě si do tebe kopnou.
Ráj? To máš jako ve vztahu s holkou. Chvíle, kdy máte oba skvělou náladu, nemáte v hlavě starosti, a jste jen jeden pro druhého a nic vám tu skvělou chvilku nemůže zkazit. V nebi už si nebudu vztah s Bohem kazit svojí blbostí.
A opak ráje? Když se po smrti setkáš s Bohem a zjistíš že On je vším, co jsi marně hledal na zemi. Ale nemůžeš s ním zůstat, protože musíš tam, kde Bůh není.
Nemyslíš, že by se Bůh měl spíše zpovídat nám, než my jemu?
Pokud by na nás Bůh kašlal a jen by se díval, jak to tady mastíme, tak bych pro takový proces byl všemi deseti. Ale Bůh udělal něco šíleného - to, kvůli čemu by nás musel všechny poslat do pekla, vzal v Ježíši Kristu na sebe a umřel místo nás...
Nyní trošku zabrousíme do Órigenova díla De principiis, kde se mimo jiné praví, že za nedostatky světa jsou zodpovědní tvorové a ne jeho Stvořitel. Mě to přijde jako prázdná výmluva. Mám takový pocit, že vše špatné co se tady na tomto světě děje je svaleno buď na člověka nebo na ďábla, nikoliv na Toho, jež je prý všeho příčinou. Tady jsem z toho fakt v řiti. Buď nesu zodpovědnost za vše a nebo se jí úplně vzdám. Hlásit se k něčemu jen v případě, že mi to vynese nějakou slávu, nebo lepší pohled na mou tvář je strašně zištné? Vůbec ta zištnost je někdy až do očí bijící? ?Odevzdej tady na Zemi dva kabáty, Tam dostaneš deset takových, obětuj zde jednu pannu, Tam jich najdeš sto takových, nesmrtelných.? To je čistej byznys? Nejčkom hovoř?
Jasně, pokud bereš svobodnou vůli jako něco špatného, tak je na vině Bůh, že nám svobodnou vůli dal. Ale sám za sebe - někdy se rozhoduju zámerně špatně, protože dělat špatné věci je pro mě jednodušší, než ty dobré.
Zištnost křesťanství - to je něco, co bere sobce, kteří nepochopili, o čem křesťanství doopravdy je. Upřímně - už teď jsem toho s Bohem prožil tolik, že je mi jedno, co bude v nebi. Hlavně že tam bude On. Sobecké křesťanství je dost mimo mísu.
Ne, já beru svobodu jako svou nejvyšší hodnotu, kterou marně hledám. Svobodu, aby mezi námi bylo jasno, bych definoval asi takto: Dělej si co chceš pokud svým jednáním neomezíš druhého. Tečka ? teď mě tak napadlo, že v této větě jsou vlastně všechna základní přikázání. Jak jednoduché.
Dobrá definice. Celkově je biblickým principem nebýt sobcem, ale brát ohled na druhé. Navíc - nebýt lhostejný, ale mít zájem o druhé a dělat jim to, co je pro ně opravdu dobré.
Prostě když víš, jak tě má Bůh rád, tak si netroufneš vyprudit druhé lidi. Jsou to stejní lidé jako ty, kteří stejně jako ty potřebují Boží milost.
Dejme tomu, ale to co jsi nazval svobodnou vůlí mi při pohledu na tento kraj přijde jako nejapný žert, neboť zde je jen zákon anarchie. Svět požírá sám sebe. Denně miliony otroků vstávají do práce za nějakou almužnu, aby jejich mocní pánové se zvýšeným egem mohli potlačovat jejich přirozenost a vybíjet si na nich své bolavé zuby. Denně je někomu zakázáno žít ať už lidskou rukou nebo rukou Boží při nehodách, zemětřeseních a nemocích. Přičemž zmírá zase jen ten, který jen těžko by někomu ublížit chtěl zatímco ti mocní pánové se tu prochází se svými naditými žaludkami plnými chlesterolu a usmívají se . Jinde zase umírají hlady celé národy a sytí se na ně dívají a ve svých 120 kilech se cpou dalším hamburgrem. Diktatura, nenávist a smrt ? to je ten náš svět. Svobodu nemáš ani v umírání, neb nevíš dne ani hodiny. Smrt nemá styl, přichází tiše a mnohdy bez varování jako první záblesk při bouři, za nímž zústává jen zkáza. Dost!!! Né, nemohu, nemohu se podívat Bohu do tváře, protože mé oči jsou zakalené slzami a přes ně mi Jeho tvář připadá strašně krutá, neboť vše je jeho dílem. Zde není svobody, zde je jenom onen pláč, pláče země po které chodíme, pláčí stromy i celé kontinenty a všichni se v tom slaném moři koupeme. Nebo alespoň mi, kdož se díváme a posloucháme srdcem?
To víš, nespravedlnosti a nesvobody je spousta. Těch průšvihů je na světě moc. Za většinu z nich si můžeme sami, protože špatně používáme svou svobodnou vůli. A to ostatní? Bůh to dopouští. Proč? Upřímně - já do toho nevidím. Fakt nevím, proč se leccos děje. Ale to mi nebrání v tom, abych měl Boha rád a věřil mu. Přece se k Němu neotočím zády jen proto, že ho nechápu ?
Já bych to otočil ? přece nebudu někoho vyznávat, když ho nechápu? Ale pojďme dál. Dáme si ještě jeden citát z De principiis: ?Andělé, kteří se znelíbili pohledu Boha, padli do hlubších oblastí. Tak se stali například démony a také lidmi. Morálně hluboce pokleslí lidé se někdy také mohou zrodit ve zvířecích tělech.? Tady mi není jasná ta poslední věta, která snad připouští reinkarnaci. Jaký máš názor na tuto záležitost. A co ti padlí andělé, proč myslíš, že se znelíbili pohledu Boha?
Dovolím si citát z Biblické knihy Ezechiel : "Byl jsi věrným obrazem pravzoru, plný moudrosti a dokonale krásný. Byl jsi zářivý cherub ochránce, k tomu jsem tě určil. Na svých cestách jsi byl bezúhonný ode dne svého stvoření, dokud se v tobě nenašla podlost. Pro tvou krásu se tvoje srdce stalo domýšlivým, pro svou skvělost jsi zkazil svoji moudrost". To není o nikom jiném, než o Satanu. Pýcha a vzpoura - stará dobrá klasika.
A teď se dostaneme k tvé výše uvedené větě o Satanovi zavřeném v cele Smrti. Pamatuji si dobře na rok zvratu 89, ačkoli jsem tenkrát byl dítětem. Zajisté si pamatuješ tu dobu před tím. Všude vysící obrazy pana Husáka, první máj s hezkým programem pro děti, mírumilovný velký bratr Sovětský Svaz atd. atd. Tenkrát jsem byl, jako každé dítě, přesvědčený, že je vše v pořádku, že soudruzi Husák, Jakeš a ostatní jsou velice dobří lidé. Na druhé straně vše co bylo na západ od našich hranic bylo špatné, hlavně Amíci a jejich nevkusná kultura. A co se stalo pak? Jedna velká rána-padla Berlínská zeď a vše bylo jinak a já zjistil, že oni nám lhali, že vše je jinak. Bývalí nebeští vládci ( poslanci tehdejšího parlamentu ) nebyli tak dobří jak nám říkali, ale byli to pěkný svině, načež ti buřiči,ti povstavší z pekel ( z cel?např.pan Havel) najednou byli uznáváni jako bohové? Pochopils, kam tím mířím? Co když je to vše jinak. Co když Satan se bouří právem a není takovou bestií jak se o něm říká? Nikdy mu nebylo dáno slovo a já jsem pro, aby mohl promluvit?
Jééé, s politikou mi dej pokoj. Každému sedí něco jiného. Upřímně vzpomínám na některé dobré věci za komunistů a jsem rád za leccos v dnešní době. Každá doba má své pro a proti. Žádný lidský systém není dokonalý.
Jen pár poznámek k Satanovi. Jeho prací bylo, nebo ještě je - být žalobcem. To je vlastně i hlavní smysl jeho jména. Být před Bohem a obviňovat lidi z jejich hříchů. Takže sluchu je Satanovi opravdu popřáváno u Boha dosyta. Neboj.
Jestli se bouří právem? Trochu osobněji. Bůh mi nezavdává příčinu ke vzpouře tím, jaký je. Přesto se já sám někdy bouřím proti Bohu, protože jsem vůl. Vím, že Bůh je skvělý, ale raději si někdy držím onu příslovečnou starou smradlavou kost, než abych si pochutnal na něčem lepším. Prostě tu starou kost už znám a proto si jí raději držím, i když vím, že ta nová je lepší.
Proto raději hřeším proti Bohu a lidem, protože to znám jak svoje boty a jde mi to samo. A tak raději ubližuju sobě, lidem a Bohu, než abych byl blízko Bohu a díky tomu v pohodě.
Co ti říká jméno Inocenc III ( papež 1198-1216 )? Za jeho vlády dosáhla církev vrcholu. Mimo jiné prohlásil, že církev je nemylná, což mě docela rozesmálo. Řekni mi z pohledu kazatele, jak je možné, že církev přežila dodnes i přesto, že veškerá její špína vyšla najevo. Tohle kdyby se stalo v politice nějaké straně, tak ta strana je okamžitě mrtvá. Že by naděje, kterou církve dávají byla tak silná a umírala skutečně jako poslední?
Víš Petře, církev to jsou lidi jako jsem já, nebo ty. Proto tam najdeš spoustu bordelu. Církev netvoří andělé. Přesto církev byla a bude, protože Bůh miluje lidi, a ne dokonalé roboty. Bůh přišel zachránit hříšníky. A než se spoustu věcí odnaučíš, tak to přeci jen nějaký ten pátek trvá.
Tím ale neomlouvám obrovské hříchy církve, způsobené vědomou neposlušností Bohu a jeho slovu.
Nu jo, ale k čemu mi potřebujeme tuto církev? Ať si každý věří ve svého Boha, proč ne, k tomu přece nepotřebujeme vysoké chrámy pokořující naší jsoucnost a už vůbec né organizaci, která když se jí zmocní zlí člověk nás strhne i s úroky. Viděl jsi film Stigmata, co na to říkáš?
Film Stigmata jsem sice neviděl, ale osobně si myslím, že na Dobu ledovou, nebo na Shreka to stejně nemá ... :)
Nefunkční církev je k ničemu. Jen víš, co budeš dělat v neděli dopoledne. Pěkná nuda bez Boha, plná tradic, prázdných slov, pokrytectví apod. Díky, nechci.
Ale funkční církev - to je Bůh a lidi, kteří žijou s Bohem. A tím pádem tě můžou povzbudit, pomoct ti, být s tebou. Funkční církev jsou také naopak ti které ty můžeš potěšit, když se jim zrovna dvakrát nedaří. A navíc - funkční církev - to je společné rande s Bohem.
Ale jasně - funkční církev je něčím , co se většinou nedaří. Holt jsme trdla, který to s Bohem moc vážně nebereme a díky tomu církev není tím, čím díky Bohu může hravě být. Díky tomu jsou tu pak všechny ty naše parodie na téma církev.
O.K. Jiří, to je asi vše co jsem se chtěl od tebe dozvědět, Kdybys chtěl ještě něco dodat, máš možnost? Jinak se měj fajn?
No, už v samotném rozhovoru toho zaznělo hodně, takže to nechám na čtenářích, aby zašli na webovky a sami v rozhovoru pokračovali. Měj se fajn Petře. Díky za zajímavý rozhovor.