Nejbližší koncerty
  • 20. 08. 2022Dead Daniels - OpenAir Na Staré cestě vol.3
  • 20. 08. 202220-08-2022 CHATOVÁ OSADA LUH SUŠICE koncert můžeme naz...
  • 03. 09. 2022V priebehu Montana Metal Festu vystúpia skupiny súčasnej...
  • 03. 09. 202203-09-2022 Chatová osada LUH Sušice, 34201 areál otevř...
  • 09. 09. 2022Páteční večer ve farářově sluji s PIKODEATH - thrash de...
  • 10. 09. 202210.9.2022 S-klub Olomouc Od: 18:00h. MASSACRE-(USA),NEC...
  • 17. 09. 2022Dead Daniels (Hard Rock,N´Roll - Praha): https://deaddani...
  • 23. 09. 2022Masakrální Nóbl mejdlo číslo 39. rozezvučí staří známí úd...
ASMODEUS – PŘÍJEZD KRÁLE PO 25 LETECH, NYNÍ I JAKO ČERNÁ NEBO ORANŽOVÁ GRAMODESKA

BLACK SABBATH - Tyr, CD 1990, I.R.S.

„Tyr - syn Odinův a svrchovaný vládce nebes severských národů. Bůh války a válečnické hrdosti, ochránce společnosti, dárce zákona a pořádku.“

Touto slovníkovou definicí hesla Tyr je CD vybaveno hned dvakrát - na prostřední dvoustraně bookletu a na zadní straně obalu. Vše vybízí k tomu, abychom si mysleli, že jde o koncepční album věnované tomuto keltskému bohu. V případě BLACK SABBATH ale nemůže být nic tak jednoduché, a tak se všichni „pachatelé“ alba „Tyr“ shodují na tom, že o koncepční album ve skutečnosti nejde.

Možná je to zásluha pouze ročního odstupu od předcházejícího alba „Headless Cross,“ možná je to prostě náhoda, každopádně od sestavy, která nahrála „Headless Cross“ došlo ke změně pouze na postu baskytaristy. Ten obsadil další rockový mohykán Neil Murray, známý zejména díky působení ve WHITESNAKE, MICHAEL SCHENKER GROUP, či EMPIRE.

K další změně došlo i co do námětů textů skladeb „Tyr.“ Na rozdíl od „Headless Cross,“ jehož texty byly téměř okultistické a Satan v nich létal tam a zpátky, nyní BLACK SABBATH vydávají album, které čerpá spíše z náboženské mytologie. Na albu se mísí písně s křesťanskou tématikou (Anno Mundi*, Jerusalem) a keltskou mytologií (The Law Maker (Tyr), Odin's Court, Valhalla). Ve výsledku tak „Tyr“ opravdu uceleným koncepčním albem není.

Po stisku PLAY se „Tyr“ pomalu vynořuje z ticha za zvuku Iommiho vybrnkávání na kytaru, které doplňují chóry, uvádějící Anno Mundi (The Vision) - vizi zkázy světa podle Tonyho Martina. Pro BLACK SABBATH je zde poměrně nezvyklé rozsáhlé použití backů, na které si asi málokterý skalný fanoušek BLACK SABBATH stoprocentně zvykne. I přes tuto zvláštnost je právě Anno Mundi jedinou písní, kterou BLACK SABBATH zařazovali do svých koncertů i po skončení turné k „Tyr.“

Až teprve jako druhá píseň se na albu objevuje skladba věnovaná Tyrovi - The Law Maker. Opět jedna z rychlých sabbathovských skladeb, které aspirují na zařazení do škatulky speedmetalu. Vyloženou lahůdkou této písně je Cozyho způsob hry na bicí, kdy údery na rytmičák doplňuje pouze občasnými průkopy. Tu dělostřeleckou palbu z kopáků v sólu snad ani nemá cenu zmiňovat...

Na třetím místě se na albu objevuje opět píseň čerpající z křesťanské tématiky - Jerusalem. Tuto příjemnou střednětempou skladbu si Tony Martin oblíbil natolik, že ji o dva roky později zařadil v upravené verzi i na svou sólovou desku „Back Where I Belong.“

Co se týče BLACK SABBATH, nikdy ve svých textech příliš netrpěli něčím, co by se dalo nazvat „true metalovým samožerstvím.“ O to překvapivější je text písně The Sabbath Stones, z něhož je něco podobného silně cítit. Pomineme-li ale tento hendikep, jde o hudebně nadprůměrně vybavenou skladbu, vybavenou řadou rytmických přechodů a riffů, ze kterých by jiná skupina vytěžila celé album. BLACK SABBATH to vše ale zkomprimovali na plochu necelých sedmi minut, v jejichž závěru má opět člověk dojem, že se mu reproduktory chystají odlétnout kamsi do vesmíru.

Ústřední kompozicí alba je pak trojdílná skladba The Battle of Tyr / Odin's Court / Valhalla. Na celkové délce osmi a půl minuty se objevuje instrumentální intro (The Battle of Tyr), depresivní obraz zničené země v baladické pasáži Odin's Court a bojová metalová řežba Valhalla. Kompozici s neuvěřitelným spádem opět kraluje Tony Martin, který svou nádhernou britskou angličtinou stejně citlivě podává pasáže v Odin's Court, stejně jako vyřve Valhallu.

Další lahůdkou alba je bluesrocková píseň Feels Good to Me (i když v písni to zní spíše jako Feels God to Me - To ke mně cítí Bůh). Na této písni, respektive klipu k ní, se opět solidně popsal hudební průmysl. Ten se opět snažil za každou cenu sledovat trendy tehdejší doby, a tak tomuto křehkému vyznání se o vyrovnání s vlastním životem byl vyroben vyloženě béčkový klip, který by sedl spíše k počinům typu Eye of the Tiger.

Poslední stopou „Tyr“ je pak svižná metalová šleha Heaven in Black, které kraluje postupně eskalující silně nakažlivý refrén. Textově sice o žádnou perlu nejde, ale na závěr alba rozhodně neurazí.

Toto vyložené povedené album má ale na svém kontě jednu zásadní černou skvrnu. Tou je opět stabilita formace BLACK SABBATH, která byla i přes výborně odvedenou práci hned po turné k „Tyr“ rozpuštěna.

* anno mundi = v roce světa - staré křesťanské datování vázané na stvoření světa, pozn. aut.

Čas: 39:15

Seznam stop:

  1. Anno Mundi (The Vision)
  2. The Law Maker
  3. Jerusalem
  4. The Sabbath Stones
  5. The Battle of Tyr
  6. Odin's Court
  7. Valhalla
  8. Feels Good to Me
  9. Heaven in Black

Web: http://www.black-sabbath.com


Zveřejněno: 19. 03. 2009
Přečteno:
3746 x
Hodnocení autora:
10 / 10

Autor: Pushkin | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

19. 03. 2009 21:45 napsal/a Dharm
recka
díky za pěknou recenzi.. Musím přiznat, že tohle album u mě už několik let vede a beru ho jako nejlepší album Black Sabbath vůbec. Právě první tři songy o kterých se dost rozepisuješ mě už tenkrát poprvé dostaly do kolen a stále to tak je, proto mám toto album skutečně rád! Ještě s Heaven And Hell naprosté vrcholy Black Sabbath!!!