Nejbližší koncerty
FORGOTTEN SILENCE - Vemork Konstrukt

Tento rozhovor se měl původně motat pouze kolem Pařátu a Herdrona samotného... všechno je jinak...

Nakonec se rozhovor decentně protáhl a s Herdronem jsme probrali mnohem víc, než jsem měl původně v plánu. V poslední době se na Fobia Zine objevilo několik rozhořčených diskusí mezi recenzenty a zástupci recenzovaných kapel. Využil jsem tedy situaci - jak se na celou věc dívá člověk držící jeden z posledních praporů tištěných zinů a zároveň autor několika stovek recenzí si můžete přečíst v následujícím rozhovoru...

Předem rozhovoru tě samozřejmě zdravím. V současné době máš na svém kontě již 17 čísel dnes již kultovního plátku PAŘÁT. Jak vzpomínáš na úplné začátky a co tě vlastně vedlo k tomu zamotat se do českého metalového kolotoče?

Taky zdravím! První Pařát vyšel v únoru 2000, ale to číslo bych teď už ani nepovažoval za regulérní, byly to holt strašně nadšený začátky.  Šli jsme do toho po hlavě, s minimální znalostí počítačové grafiky a podle toho to nakonec vypadalo. Na fotkách jsi viděl jen černotu, všechno rozlezlé, no hrůza. Nakonec jsem byl rád, že se nedostalo do ruk moc lidem. Stále ho mám doma a když se chci zasmát, číslo vytáhnu ze skříně. Jsem člověk, který nejraději spoléhá sám na sebe, kdysi jsem prolezl dnes už bezvýznamnými kapelami, ale povaha mi nedovoluje se v mnohém spoléhat na více lidí, být s nima svázaný, třeba vidět, že nemají takový zájem atd. Proto vznikl zin, kde si mohu dělat co chci a jak chci.

V dnešní době jsi takřka jediný tištěný zin u nás. Pozoruješ změnu chování některých lidí či kapel? Mám na mysli to, že dřív nad Pařátem ohrnovali nos a nyní ti tzv. lezou do zadku?

Už to není co bývalo. Když jsme se vybabrali z nejhoršího a od léta 2002 Pařát vychází prakticky ve stejné podobě jako teď, mnoho lidí pochopilo, že náš musí brát vážněji. Že kapely zároveň s promáčem posílají taky žádost o bližší představení, to považuji za úplně normální, ale ne každému můžeš vyhovět. Důležitý je zájem - ať už ze strany kapel, vydavatelů... Třeba ze zásady projdou recenzentským sítem pouze tituly nám za tímto účelem dodané. Kdybych měl psát názory na všechny desky co si koupím, popsal bych tím půlku časáku...

Jak se díváš na placenou tištěnou reklamu? Přichází hodně nabídek k inzerci?

Obecně asi žádný časopis bez reklamy nepřežije, ale u nás je něco jiného. Reklamní plochy jsou limitovány, kdo si místo dřív rezervuje, ten ho má. Rozhodně z Pařátu nemíním dělat reklamní katalog a nabídky na zvýšení počtu stran, aby se dostalo na všechny inzerenty, to odmítám. Pokud by to někoho zajímalo konkrétněji, tak v posledním čísle činil podíl reklamy ku částce potřebné k vytištění 6%. "Ceník" je už čtyři roky neměnný a pohybuje v relaci několika stokorun, navíc s některými vydavateli jsem domluvený na satisfakci formou CD, čímž jejich výdaje zase klesají.

Stalo se ti někdy, že přišla nabídka na rozhovor s tím, že ti daná kapela nebo firma nabídla finanční obnos za to, že bude ta titulní straně? Jak pohlížíš na tuto věc? Přistoupil bys na to? Přece jenom zin není zrovna výnosná záležitost.

Ten problém byl ve firmách, které nabízely zasílání promáčů pod podmínkou, že v každém čísle se objeví aspoň jeden rozhovor s kapelou, kterou poslali, nebo podepsání se někoho z redakce (za určitou provizi) pod již zaslaný rozhovor. Takto jsem např. vypálkoval Season Of Mist, Dark Horizon a tuším ještě dva další. Tohle fakt nemám rád. Nechci si hrát na žádného spasitele světa, ale kdo mě dobře zná, ten ví, že jsem poctivec od kosti a mám zásady, přes které mi svědomí jednoduše nedovolí jít.

V poslední době se na nejen našem zinu velmi často objevují rozhořčené reakce českých kapel na způsobem recenzování jejich CD. Na čí stranu se přikláníš? Myslíš, že recenzenti jsou neobjektivní, nebo české kapely skutečně nedosahují kvalit našich třeba západních sousedů?

Na první část otázky nemohu dost dobře odpovědět, protože o tom nic nevím. Jak je asi každému jasné, recenze je ryze subjektivní názor, jeden Pepa to vidí jinak než ten druhý. Horší jsou faktické nesrovnalosti a ruku na srdce, už se mi to taky párkrát stalo. České kapely naopak dosahují kvalit našich třeba západních sousedů, žel název Česká republika pořád není tak atraktivní. Kolikrát žasnu nad tím, jaké sračky je schopen kdo vydat jen kvůli příslušnosti kapely k té a té zemi. A jestli je někdo neobjektivní, to přece ví jen on sám. My všichni další můžeme jenom spekulovat. (smích)

Jaký máš pohled na negativní reakce určitých kapel, které nesouhlasí s výslednou recenzí. Jakožto recenzent se tím zabýváš, nebo na tyto ohlasy nereaguješ?

Za svým názorem si stojím, proto jsem si ho vždy spolehlivě dokázal obhájit. Každý má právo se ozvat, každému je odpovězeno. Co nemám rád jsou recenzenti z řad členů kapel, kteří píší své názory na jiné (a určitě nejenom kladné) a potom nejsou schopni vydejchat trochu kritiky na svou kapelu. Když někdo napíše něco na Pařát, fajn, je to jeho názor, když to tak vidí, je to v pořádku. Něco jiného jsou potom ty faktické chyby. Když se mi nedávno dostal k přečtení jeden názor na Pařát 16, viděl jsem rudofialověmodře, haha. Píšu o vlivu NS v jednom zinu a najednou jistý člověk si věci vyloží jinak než všichni ostatní a pojme podezření, že kapela MALNATT ze sebe vlastně taky ventiluje NS názory... V tu chvíli jsem se stal schizofrenikem, co si nevidí do huby. Strhl se kolem toho zbytečný humbuk, zbytečné vysvětlování těm, kdož Pařát nečetli a argument toho člověka se jim stal vodou na mlýn.

Ovlivňuje tě při psaní recenze např. image kapely, její názory apod. nebo se zaměřuješ vyloženě na hudební projev?

Když se mi něco nepozdává, zmíním to, ale image a názory jsou jedna věc, hudba druhá. Problém je u NS kapel, jejichž názory akceptovat nehodlám. Kdysi jsem byl v tomhle tolerantnější, dnes už ne.

Myslíš, že by se měl na české kapely při psaní recenze brát stejný metr jako na zahraniční kapely, nebo občas přivřeš oko?

Proč bych to dělal? Kultovní hláškou se pro mě stala slova jednoho kolegy: "Českým kapelám musím vždy přidat, ony si to přečtou a já potom nechci mít žádné problémy. Zahraniční můžu shodit, ty si to nepřečtou". Když píši názor na nějakou kapelu, je mi úplně jedno, zda-li ty lidi znám nebo ne a jsem naopak rád, když dotyční dokážou můj (negativní) názor přijmout. Nikdy jsem nic nenapsal s vědomím někoho poškodit. Takové prasečiny by se dělat neměly. Ale kolikrát se musím smát, jak někdo balí svůj názor do průhledných slov jen aby to nevyznělo tak kriticky a u dotyčných si nepoškodil jméno...

V tvém případě je tomu již několik čísel zpět, kdy jsi zrušil bodování recenzí a píšeš pouze textové hodnocení. Proč? Záměrně se chceš vyhnout těchto někdy skutečně nesmyslných diskusí? Faktem je, že u tištěného plátku je ta zpětná vazba trošku jiná než u webového zinu. Ale přesto mě tvůj názor zajímá.

Kdyby chodilo mailů o polovinu méně, vůbec bych se nezlobil. Ono to navenek může vypadat na menší dopad ohlasů, ale já zcela ignoruji všechna diskusní fóra, Návštěvní knihy a další podobné nesmyslné a trapné zdroje komunikace. Rozhodně si s nikým nemíním vyměňovat názory tak, aby si to mohl přečíst kdo chtěl. Mám e-mail, diskutovat můžeme touto formou. Kdyby mailů s ohlasy chodilo jednou tak méně, vůbec bych se nezlobil. Pro mě je největším zadostiučiněním, když někdo obětuje své peníze a objedná si číslo další, protože to je důkaz jeho zájmu. Kdyby se mu to nelíbilo, dal by ruce pryč. Bodovací tabulka skončila před čtyřmi lety, protože ukočírovat další tři čtyři lidi, vše jim nosit až pod nos a přitom sledovat laxní přístup, to mě brzy přestalo bavit. A na bodování se už dívám značně skepticky, považuji to za šaškárnu. Hlavně mi ještě nikdo nevysvětlil, jaký je třeba na desetibodové stupnici rozdíl mezi hodnocením 6 a 7 - 6,5 a 7 - 7,5 a 8 atd.

Jsi zastáncem toho, že české kapely mají v dnešní době srovnatelné podmínky pro natočení CD, jako tomu je venku, nebo to tady ještě stále pokulhává?

Všechno nelze házet do jednoho pytle, musíš to brát individuálně a pokud si chceš vydobýt nějaké podmínky, určitě je nezískáš s vydáním prvního CD, kdy nikdo pořádně neví, co od té kapely může v budoucnu čekat. Taky musíš rozlišovat u stylu hudby, třeba grindcore má úplně jiné postavení a snažší způsob realizace než doom metal. Problém českých kapel je ale zejména v přístupu. Být známý v této republice je sice hezké, nicméně ne všechny by to mělo uspokojit. Jestli chceš dva příklady, tak ti zmíním Frantu z Adultery a Michala z Cerebral Turbulency. Sice se neobejdeš bez patřičného kusu štěstí, ale tihle dva lidi jsou pro mě synonymem ustavičné píle, která vede (vedla) k tomu kapelu protlačit i za skromných českých podmínek a velkých nevratných nákladů.

Jaký pohled všeobecně máš na českou UG scénu? Je něco, co tě v poslední době nadchlo, nebo co ti hnulo žlučí?

Na tohle je strašně těžké odpovědět, tak raději pomlčím. (smích) A nebo každý si stěžuje na úpadek prodeje nosičů a přitom obecně vydaných titulů neubývá. Tak čím to je? (smích) Vytočit mě může akorát nespolehlivost a když přes počáteční slib někdo není schopen zodpovědět otázky. To se ale českých kapel vlastně netýká. Naposledy předvedly "míru spolehlivosti" kapely ARKONA a DEFORMED. Obě shodou okolností z Polska... Jinak sorry, pokud jsem z otázky trochu vycouval. (smích) ....No to jsi teda pěkně vycouval. (Smích)

Bezesporu jedním z nejkontroverznějších metalových stylů je black metal. Proč myslíš, že tomu tak je? Proč panuje taková nenávist a rivalita v tomto hudebním odvětví? Proč se tohle všechno nemotá např. okolo doom metalu, kde jde ve své podstatě o totéž. Staré doomové kapely také nepoužívaly klávesy a pro nové kapely jsou nezbytností. V tomto případě jsou všichni v klidu. Proč tedy zrovna black metal?

Protože doom metalisté nejsou tak zakomplexovaní, prokazují větší kus tolerance a neberou se tak vážně a hlavně nechtějí ustavičně proti někomu bojovat. (smích) Zase true BM je v tomto specifický, je to jakýsi věčný a nekonečný boj. Zase nelze házet všechny do jednoho pytle a dělat závěry jen dle těch, jimž ortodoxní názory nedovolí slevit. Bohužel, true BM je kydáním těch největších sraček a pokud netáhneš za jeden provaz, nedosahuješ úrovně. Čest vyjímkám. Kdyby měl někdo pocit, že se pletu, ať mi napíše a můžeme to "dořešit".

V 16. Čísle Pařátu jsi publikoval článek ?Věčná sláva true bojovníkům?, týkající se přepisů citací z jednoho True black zinu. Jaké reakce se dostavily a jaký na ně máš názor?

Tento článek vzbudil určitě největší vlnu ohlasů v celé historii Pařátu. Samozřejmě by mi to mohlo být ukradený, když se mi to nelíbí, nechám to být, ale já chtěl píchnout do tzv. vosího hnízda a i když v tom z mé strany bylo i kus ironie, každou větu jsem zvažoval víc než kdy jindy. Nešlo o to někoho poškodit, šlo o to upozornit, jaké svinstvo se taky může skrývat za názvem "True BM zine". Jsem rád, že se ozvalo i dost těch "true BM" a zcela se distancovalo od snůšek takových blábolů, i pro ně byl a je člověk s pseudonymem Frost (když to řeknu slušně) hlupákem, pokud pomoci svého zinu dokáže šířit i takové obludnosti. Sešly se i názory mě řadící k židokřesťanské špíně, mé chování prý představuje projev nejhorší židoviny, pár SMS anonymů hrozilo fyzickou inzultací, pár lidí pod text o rozbití huby uvedlo i své pseudonymy, někteří taky po napsání svého bojového názoru nezapomněli dodat, že již na můj případný mail nebudou reagovat, dle některých zase používám velmi nečestné praktiky a tím za svým jménem zanechávám špínu atd. Jsme se u toho bavili. Dobrá historka se taky váže ke sdělení obvinění o mém údajném předkládání textů kapel jako SILVA NIGRA nebo INFERNO soudnímu znalci. (smích)

Již X let jsou na denním pořádku diskuse okolo skupin Cradle Of Filth a Dimmu Borgir. Jaký na tyto dva giganty máš názor. Jsou to skutečně pilíře daného hudebního žánru a své pozice si pilně vybudovaly, nebo jsi zastáncem názoru, že se jedná o komerční nafouklou bublinu, která nestojí za nic.

Takové diskuse mi jsou docela u prdele. Zrovna tyhle dvě kapely nežeru tak, abych si kupoval jejich nové desky, mám mnohem raději jejich tvorbu před 8-10 lety, ale to neznamená, že bych jimi nějak opovrhoval a vykládal, jak kurví BM a že jejich přičiněním se stal BM trendovou, komerční a dětskou záležitostí. Za jejich letem vzhůru určitě stály vydavatelské firmy, bez nich by toho moc nezmohly, ale pokud by ti lidi seděli doma na prdeli a hádali se, co je komerční a co ne, určitě by nebyli tam, kde jsou. Tyto rozepře mají nesporný díl na jejich popularitě. Na Brutal Assaultu Dimmu Borgir určitě poslouchat budu. Fakt by mě zajímalo, jak by se všichni ti rádoby chytráci zachovali, dostat oni nabídku od labelu, který by je tlačil, dostal je do širšího podvědomí lidí atd.

Ostatně zajisté posloucháš širokou škálu kapel a stylů. Který je pro tebe ten NEJ?

Vždy neutrálně řeknu o oblíbenosti každé dobré muziky a může to být klidně i nějaká popina z TV. Co až tak úplně nemusím je death metal, ale jinak sjíždím všechno, na styl nehledím a kdybych na něj hleděl, bych by to BM a grindcore.

Nyní se opět vrátíme k Pařátu. V jakém nákladu Pařát vychází? Pozoruješ nějaký zvýšený zájem, nebo je takovéto období stagnace?

Pařát vychází v nákladu 700 Ks. Někomu se to třeba může zdát málo, ale z hlediska fanzinů je to číslo výborné a takový zájem mi moc lichotí. V potaz se taky musí brát omezená distribuce...  80% výtisků udám sám pomoci obsáhlé databáze čtenářů, protože distributorům za jejich službu mohu nechat jen zanedbatelný peníz a jim se tak šíření takového časáku logicky nevyplatí. Stagnaci nepociťuji, lidi přichází a odchází, i po šesti letech existence se stále ozývají noví a noví lidé, kteří o časáku nikdy předtím neslyšeli. Já na reklamu moc nejsem, rozhodně nevyměňuji bannery a necpu se kam se dá. Jsem potom hrozně rád, najde-li si k nám člověk cestu sám, někde se s časákem setká, líbí se mu, doporučí ho dalším... CD si jeden koupí, deset dalších přepálí, časák si jeden koupí, deset dalších přečte. Proto dle toho nejde upínat zrak k počtu vytištěných kusů.

Napadlo tě někdy, že by jsi z Pařátu udělal profesionální záležitost? Mám namysli to, že by jsi se vydáváním Pařátu živil. Myslíš, že by to bylo reálné? Pokud ano, za jakých podmínek a co by to pro čtenáře znamenalo. Bavíme se hypoteticky. Spousta lidí nemá absolutně žádné tušení, co za tím vším stojí.

Abych se tím mohl živit, musel bych se stát býložravcem a pro státní aparátčíky neviditelným, aby po mě nikdo nic nechtěl. (smích) Reálné to zcela jistě není, tedy pokud bys chtěl psát o takových kapelách jako doposud. Když sečtu všechny finanční náklady a výdaje, tak Pařát na sebe nevydělá, o času tomu věnovanému ani nemluvě. Ale máš pravdu, hodně lidí o tom ví úplný kulový. Když kolikrát někdo začne srovnávat Pařát se Sparkem, dělá se mi mlha před očima a většinou ani nemám chuť na to odepisovat. Nebo když mi někdo řekne, že to je za 50 Kč moc drahý...

Opatříš někdy do budoucna Pařátu barevný kabátek, nebo zůstaneš věrný černobílé verzi?

No jasně, všechno v barvě, ještě nějaké CD k tomu, neb se najdou i takoví, co zásadně dbají na design a pokud nemají fotky v barvě, mají problémy se s tím vyrovnat. (smích) Pařát zůstane takový jaký je, protože dát tomu z části barevný ksicht by znamenalo buď zvýšit cenu, nebo zmenšit počet stran. Nechci jedno ani druhé. Vem si, že cena časáku je 4 roky stejná, přitom náklady na jeho vytištění se rok od roku zvyšují...

Redakce Pařátu  se neustále  mění. Jaký je důvod? Je to nespolehlivost lidí, nebo jsi despotický šéf ?(smích)

Bohužel, za všechno může nespolehlivost, kápnout na ty pravé lidi byl a je problém. Sliby jsou jenom sliby, konečná realita věc druhá. Kolikrát jsem ale do Pařátu zažraném v takovém tempu, že se ostatním ani nedivím a z toho plyne ta despotická povaha. (smích) V minulosti jsem se při výběru několika kolegů sekl, to mě asi mrzí víc než je, ale zase neplatí, že se do Pařátu dostane každý, kdo projeví zájem. Z toho už jsem taky vystřízlivěl. Vůbec neplatí hláška: "Každý člověk je dobrý, budeme rádi za každé poslané příspěvky, proto neustále hledáme nové redaktory." A podle toho to pak taky vypadá... Tímto děkuji lidem jako Jirka Veselý, Martin Brnovják, Markéta Vavrešová a samozřejmě nesmím opomenout Anxura. Bez nich by Pařát nikdy nebyl tam, kde teď je.

Přemýšlel jsi někdy o tom, že bys založil nějakou vlastní kapelu? Třeba s Anxurem..haha.

Ty časy už jsou dávno pryč. Nejsem multiinstrumentalista a při představě takové úzké spolupráce s lidmi z mého okolí je už lepší nadšení utlumit hned v zárodku. Jsem v mnoha věcech hrozně důsledný a pokud vidím, že ostatní nesdílí totéž, nemá cenu nic lámat přes koleno.

Vím, že máš nějaké aktivity v Crystal prod. Jak jsi se dostal ke spolupráci s tímto labelem?

Už ani nevím, asi jsme se s Daliborem potkali někde na letním festivalu a slovo dalo slovo. Na loňských letních festivalech mi svěřil distro, od začátku roku už fungujeme v těsné spolupráci, stal jsem se jakýmsi členem sdružení Crystal prods. Má práce (resp. funguje to na bázi obrovské důvěry) spočívá v koupi, prodeji, výměnách po celém celičkém světě, prostě vedu celé distro, což mě opravdu baví. Hlavně mám v tomhle úplně volnou ruku. Za ta léta, co se v této muzice pohybuju vím co a jak (nebo si to aspoň myslím, haha). Ovšem vůbec se netajím tím, že mi současný ediční plán Crystalu moc pod nos nejde, hudbu na způsob Crashpoint a Digitus In Recto ve velkém nevyhledávám, mám raději metalové věcičky, takže na podzim se pod Crystalem začne dít něco převratného, haha. Víc zatím prozrazovat nebudu.

Blíží se doba festivalů. Kde všude budeš k vidění? Máš už vytipované nějaké festivaly, kde stoprocentně nebudeš chybět?

Znáš festival Apocalyptic Form Of Death, letos konaný 23.6.- 24.6. v Autocampu za městečkem Trhové Sviny? Kdyby ne, mají i webové stránky www.afod.pc.cz a na nich se každý dozví vše potřebné, haha. Tak tam určitě budu a už se moc těším, až zase pokecám se všema opilcema, který jsem skoro celý rok neviděl. Pak určitě Brutal Assault a zbytek nevím, uvidí se podle počasí, nálady... a možnosti kšeftu, haha.

V loňském roce jste objeli většinu letních metal. Open Airů. Jaké máš pocity z konkrétních festů?

AFOD - příšerné horko, příšerná cesta, sobotní noční bouřka nám rvala přístřešek, fans nic moc, v hospodě U buzeranta měli zavřeno. První koncert Stínů plamenů se potvrdil jako největší lákadlo.Bizarre Leprous fest -  Sultánovy kotrmelce na podiu, vesničani, Fido rozbil mikrofon, výborní Mastic Scum, na zpáteční cestě Anxur testoval hloubku škarpy, hodina spánku a do práce. Open Hell -zkurvený déšť, BM vypatlanec, vietnamská restaurace, Sear Bliss, které mám tak rád. Toho festivalu je obrovská škoda, bude chybět. Brutal Assault -nejlepší festival, skvělý areál, ranní příjezdy fekálních vozů, pivo, vodka, rum, zelená-kóma, v neděli v 5 ráno z auta rovnou do práce. Fit of Rage - hnusné a komorní prostředí, odporné pivo, ožralý Ifa, bolehlav a DEHETH-C. Snesu hodně, ale tahle kapela ve mně vyvolávala emoce festival násilně ukončit.

Zajímá Tě politické dění v naší zemi?

Zajímá. Politika je mým oblíbeným konverzačním tématem, ale ne ta od hospodského stolu, kdy vše stojí za hovno, každý je buzerant podobné povrchní a plytké chytračiny.

Jak se díváš na registrované partnerství homosexuálů? Jsi pro nebo ne?

Určitě pro. Akorát by mě zajímala úloha rozdělení rodiny, zda-li se budou střídat po cyklech. (smích)

Ok, tak jsme pomalu na konci. Ještě mám jednu otázku. Co by jsi doporučil případným mladým zinařům. Jaký je recept na to vydávat kvalitní zin?

Nedoporučil bych jim nic, protože ve vznik nového tištěného zinu už nevěřím a pokud by se někdo k takovému kroku přeci jen rozhodl, nejde o to vydat jedno číslo za rok, ale vycházet pravidelně. Jestli se někomu podaří dojít až k pátému numeru a nebude mu to trvat pět let, pokloním se mu až k zemi. S úpadkem tištěných zinů vznikla obrovská bariéra, vem si třeba lidi kolem 18-ti let, vždyť oni nemohou znát slovo zine v pravém slova smyslu a za deset let se na ziny bude vzpomínat jako na historickou událost. Ale třeba maluju jen čerty na zeď a Pařát bude vycházet i za deset let... Elánu i nadšení je pořád dost a dost.

Závěr je tvůj. Diky za fajn pokec a přeji co nejvíc prodaných čísel a hromadu spokojených čtenářů.

Děkuji za tento pokec. Kdo Pařát nezná, ať se koukne na www.parat.czechian.net  Tento web je čistě informativní, žádné věci z tištěného Pařátu tam nikdy nenajdete, tak zbytečně nehledejte, hehe. Zakládáme si 100% na tištěné formě. Ale brzy tam najdete informace o chystaném novém čísle. Taky díky všem, kdož nám dali hlas v anketě Břitva 2005.

Zveřejněno: 09. 04. 2006
Přečteno:
3498 x