Není to tak dlouho, co jsem recenzoval album českobudějovické kapely PIRATES OF THE PUBS. Z té v roce 2018 odešli tři členové a založili nový projekt, BUDWEIS DRUNKEN BASTARDS. Projekt, který má s předchozím působištěm odpadlíků mnoho společného, žánrovým zaměřením počínaje, náměty a jazyky textů pokračuje a podobným nástrojovým obsazením obsahujícím harmoniku konče.
Harmonika hraje v soundu BUDWEIS DRUNKEN BASTARDS stěžejní roli, hlavně díky ní se dá říci, že „Májový speciál“ je nahrávka z oblasti celtic punk rocku. Což je žánr, který má zejména zábavnou funkci, ostatně obsah textů se rovněž profiluje v tomto směru. Hned první song „A proto!“ je svižná koncertní tutovka, v níž se pěje o tom, co kdo z kapely na cestách nebo koncertech provedl, a taky že alkohol v tom hrál svou roli a že k němu mají pánové (i dáma?) kladný přístup. Nedá se říci, že by v muzice a textech šlo o něco originálního, ani střídání mužského a ženského zpěvu není novum, podobně to mají právě zmiňovaní PIRÁTI a asi i další žánrové kapely. Trochu horší to je s obratností při psaní textů, u nichž jde hlavně o to, aby se to rýmovalo a dalo hulákat. S hulákáním souvisí i jeden nešvar, který se rovněž v punk rocku objevuje přes čtyřicet let, a to je sborové óóóoooóóó nebo hejhejhej halekání, se kterým mám celoživotní problém.
Ke cti BUDWEIS DRUNKEN BASTARDS nutno připsat, že se tohoto zlozvyku neobjevuje tolik, a taky to, že se snaží o pestrost, což se samozřejmě snadněji daří v případě krátké nahrávky, než kdyby šlo o dlouhohrající album. Necelých čtrnáct minut uteče jako voda, sází se hlavně na melodie a chytlavé popěvky, od celtic punku se sem tam sklouzne k řekněme rocku, chvilku se hraje rychleji, pak zpomalí, tu hraje prim akustická kytara, pak harmonika, zazní i banjo, nechybí ani pasáže v režii kytary elektrické, vokály pánů jsou taky variabilní. Po skočném „Žebříku do nebe“ následuje proměnlivá „Umělecká mobilizace“ oscilující mezi punkem a bigbítem, a pokud se to někomu nelíbí, v textu mu kapela vysvětlí, že to je její byznys. Chybět nemůže ani námořnická, nebo přesněji řečeno rybářská píseň, s poněkud pubertálním textem, kterému ale nechybí vtip, dáma a pánové se naštěstí vystříhali vulgarismů, takže v této formě to je snesitelné. Závěr patří jediné anglicky zpívané písni, u které by mě docela zajímal text – jestli je děvče mezi bastardy spokojené, nebo ne. (úsměv)
Obal ve mně vzbuzuje smíšené pocity. Grafika je pěkná, nápad použít jako titulní motiv pivní etiketu, navíc pěkně nakreslenou a se zajímavými detaily, je fajn, i vložený pivní tácek potěší, asi hlavně sběratele pivního sortimentu, na druhou stranu chybí booklet a jednoduchý digipack neobsahuje vůbec žádné informace kromě seznamu skladeb, takže chybí texty, sestava, údaje o nahrávání i autorovi designu, což považuji za neodpustitelnou chybu.
Seznam skladeb:
- A proto!
- Žebřík do nebe
- Umělecká mobilizace
- VelRimmář
- Girl between Bastards
Čas: 13:40
Sestava:
- neuvedena, viz rozhovor