ASMODEUS – PŘÍJEZD KRÁLE PO 25 LETECH, NYNÍ I JAKO ČERNÁ NEBO ORANŽOVÁ GRAMODESKA

LP/CD 2021, Constellation / post-rock / Kanada

Kanadský instrumentální soubor pojmenovaný podle dokumentárního filmu z roku 1976 o japonském motorkářském gangu Black Emperor vytrvale usměrňuje zkázu, radost, šibeniční humor, vzrušující kritiku moderní doby a zásadně odmítá hrát podle pravidel hudebního průmyslu, čímž si definoval prostor, ve kterém se bude, a hlavně chce, etablovat. 

Aktuální, v pořadí sedmé, album GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR přichází po více jak roce neustálého celosvětového překrucovaní životních hodnot a konspiračních teorií. V tomto období se nachází tento výjimečný ansámbl v nejtruchlivějším, ale zároveň nejkreativnějším období. Album „G_d's Pee AT STATE'S END!“ vychází po čtyřleté odmlce. Čtyři monstrózní hudební sestavy znějící nebývale skličujícím sentimentem, zároveň však grandiózně s invazivním citem pro rebelii ve filharmonickém rouchu vyšly v gatefoldovém obalu na dvou deskách (12“ a 10“). Což se neděje každý den, jestli vůbec.  

Na počátku své existence (1994) zavedli GY!BE nekonvenční pravidlo. Žádný zpěvák, žádný vůdce, žádné rozhovory, žádné tiskové fotografie. Jeden z mála rozhovorů, možná jediný, poskytli britskému The Guardian pouze přes e-mail s podmínkou, že odpovědi musí být přesnou verzí jejich vyjádření bez „nutné“ novinářské korekce. Za oficiální členy kapely uvádí i oba audiovizuální specialisty pro živá vystoupení. Z přiloženého máznutého snímku v zápatí článku je zřejmě, že o publicitu opravdu nestojí. 

Stranu A většího z vinylů okupuje 20minutová bitevní hymna „A Military Alphabet (Five Eyes All Blind) (4521.0kHz 6730.0kHz 4109.09kHz) / Job’s Lament / First Of The Last Glaciers / Where We Break How We Shine (Rockets For Mary)“ postavená na ostrém riffu a pochodujících bicích, doprovázená kakofonií kybernetického útoku na nevratně zdecimovanou planetu. Na ploše takovéhoto rozměru se nelze vyhnout smyčkám, ve kterých se utápí hlavní nálady skladby tvořící efedrinovou halucinaci desperátních smyčců, majestátního kontrabasu, kytary a útržkovitě harmoniky. Interpretace melodramatu neozbrojené hudební konfrontace jako stvořená. 

I když ohledně rozložení nahrávek na obou výliscích nepanuje mezi jednotlivými hudebními portály shoda (což je v podstatě úplně fuk), troufám si tvrdit, že na straně B se nachází „Government Came (9980.0kHz 3617.1kHz 4521.0 kHz) / Cliffs Gaze / Cliffs’ Gaze At Empty Waters’ Rise / Ashes To Sea Or Nearer To Thee“ vycházející z dlouhého preludia vytvořeného vzorkováním signálů krátkovlnných rádií jako připomínka množícího se hudebního smogu, který musíte překonat, abyste se stali rezistentní vůči ambientnímu světu. Ze shluku zlovolných samplů raší odvážně přesycená kytara a poklidnou mořskou hladinu nesměle čeří bicí. Náladově nejpozitivnější part, při kterém zapomínáte, na čí pohřeb jste vlastně přišli. Slábnoucí rytmy s romantickou kadencí, zlomová linie mezi kontrolou a chaosem, pasáže, které jsou zdrženlivé, elegantní a hravé, vznášející se v bezútěšné spirále. 

„Fire At Static Valley“ přináší rozkol balancující na tenké hraně mezi spásou a utrpením. Úseky tíživé temnoty bez výbuchu naděje umožňují oživit povstalecké myšlenky GY!BE. Samply na pozadí dotváří hořlavou směsici síly a detailů niterné emocionální zátěže. „Oheň v údolí“ přináší pláč truchlivé elegie. 

V poslední uvedené nahrávce „Our Side Has To Win (For D.H.)“ nabudete přesvědčení, že nastala ta správná chvíle bilancovat dosavadní život a smířit se s osudem, více již prostě nestihnete. Strohé pódium se transformuje na vícehlavé orchestřiště vonící kalafunou. Komorní soubor tvořící post-rockovou protestní hudbu, neutěšený plovoucí ostrůvek bez dirigenta. Zbývá jen doladit nuance popravy. Dominují housle Sophie Trudeauové.

Hudba GY!BE vystihuje náladu poškrábaných černobílých filmů plných pustin a elektrických stožárů pod zčernalou oblohou. Ve světě úzkosti, kde je jakýkoli optimismus vždy doprovázen nějakým nebezpečím nacházejícím svoji parketu. GY!BE vyjadřují nenuceným poselstvím politický rozměr, který chtě nechtě ovlivňuje každého jedince. Album nabízí možnost pozastavit se a zamyslet, odkud jdou a kam kráčí ti, kdo jdou proti establishmentu, který má na svědomí krizi současného světa. Náklonností montrealského kolektivu k anarchismu může si vytvořit paralely mezi proroctvím skupiny o společnosti zpustošené pseudoliberálním kapitalismem a každodenním zmatkem. Vzhledem k tomu, že globální události potvrzují jejich dlouhodobý světonázor, zní kanadští proroci zkázy rozzlobenější, smutnější a krásnější než kdy jindy.

Seznam skladeb:

  1. A Military Alphabet (Five Eyes All Blind) (4521.0kHz 6730.0kHz 4109.09kHz) / Job’s Lament / First Of The Last Glaciers / Where We Break How We Shine (Rockets For Mary)
  2. Government Came” (9980.0kHz 3617.1kHz 4521.0 kHz) / Cliffs Gaze / Cliffs’ Gaze At Empty Waters’ Rise / Ashes To Sea Or Nearer To Thee
  3. Fire At Static Valley
  4. Our Side Has To Win (For D.H.)

Čas: 52:39

Sestava:

  1. Aidan Girt – bicí, perkuse
  2. David Bryant – el. kytara, mg-1
  3. Efrim Manuel Menuck – el. kytara, op-1
  4. Mauro Pezzente – baskytara 
  5. Michael Moya – el. kytara
  6. Sophie Trudeau – housle, varhany
  7. Thierry Amar – baskytara, kontrabas
  8. Timothy Herzog – bicí, perkuse, zvonkohra
  9. Karl Lemieux – videoprojekce
  10. Philippe Leonard – videoprojekce 

Bandcamp

 


Zveřejněno: 11. 05. 2021
Přečteno:
343 x
Hodnocení autora:
9 / 10

Autor: Jindra | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář