Asmodeus

Rozhovor s výrobcem kytarových a baskytarových boxů.

Dnešní povídání ocení především aktivní hudebníci, ale určitě bude rozhovor zajímavý i pro ostatní fanoušky rockové, potažmo metalové muziky. Necháme vás nahlédnout pod pokličku české firmy, která se zabývá výrobou kytarových a basových reproboxů. Firma Coffee Audio si ve světě začíná budovat velmi slušnou pozici a její výrobky se začínají objevovat čím dál častěji v rukou profesionálních muzikantů a renomovaných producentů. Jak už někde někdo řekl: „Mluvit o hudbě, potažmo o zvuku, je stejné jako tančit o architektuře.“ Přesto věřím, že tento rozhovor bude pro mnoho z vás zajímavý. Na otázky odpovídal Roman Kraus.

Ahoj Romane, pro ty, kteří ještě nestačili Coffee Custom Cabs zaznamenat, představ vaší firmu a přibliž čtenářům, čím konkrétně se zabýváte?

Naše firma se jmenuje Coffee Audio, dříve jen Coffee Custom Cabs, a zabýváme se výrobou zakázkových kytarových a baskytarových reproboxů a tento rok nově i elektronkových zesilovačů. Naše firma vznikla před čtyřmi lety v Klášterci nad Ohří.

Kdo a v jaké době s tímto nápadem přišel a jaká je vaše filozofie? Jsi kovaný v tomto oboru, nebo jsi do toho spadnul tzv. z čisté vášně k hudbě?

Nápad vznikl v mé hlavě a to tak, že jsem stále hledal dokonalý zvuk. Sám jsem měl cca patnáct let kapelu BAHRAINN, takže láska k hudbě a zvuku byla hlavním motivem. Přesto, že jsem v životě vyzkoušel spoustu kytarových boxů, pořád mi tam něco chybělo. Rozhodl jsem se tedy vydat vlastní cestou a navrhnout si celou konstrukci podle sebe a hlavně s jiným reprem než je V30. Chtěl jsem vyrobit opravdu poctivý box z kvalitního kusu dřeva a hlavně bez koženky, která má i částečně vliv na zvuk. A když box vznikl, společne s Bernym jsme se z něj posrali. Viděl ho kamarád TJ z kapely THE.SWITCH a svolal muzikantskou sebranku, aby si box vyzkoušeli. Všem můj box líbil jak vizuálně, tak především „a to bylo hlavní“ zvukově. Vznikly tam první poptávky na výrobu podobných boxů a tak to pomalu začalo.

Má vaše firma nějaké stálé zaměstnance, nebo to na uživení pro všechny ještě není a věnujete se „Coffíčku“ jen na vedlejší pracovní poměr? Pokud ano, co je pro tebe hlavní zaměstnání a vlastně tedy hlavní finanční příjem?

V Coffee jsme vlastně tři kamarádi, které pojí láska k muzice a k originalitě. Máme jednoho zaměstnance, velice zručného kamaráda Bernyho, který všechny boxy poctivě kompletuje. Coffee jsem nezaložil s hlavním cílem výdělku, ale opravdu z čisté lásky ke zvuku a muzice. Samozřejmě každý z nás má hlavní příjem ze svých zaměstnání a Coffee je momentálně pouze drahý koníček. Někteří říkají, že jsem blázen, ale já to mám prostě rád. Cílem je mít na důchod pěkný koníček, který třeba někdy i vydělá nějakou tu korunu.

Proč zrovna název Coffee? Pojí se k tomuto názvu nějaká konkrétní příhoda?

Jak sem již říkal, můj první a dodnes jediný osobní box vznikl téměř na koleni. Bylo to první Lungo v přírodní barvě ořechu. Chtěl jsem přírodní barvy, jelikož miluji přírodu a mám rád naturální design. Při konstrukci jsem narazil na problém s tím, kde sehnat kvalitní průzvučnou tkaninu před reproduktor. Jelikož se mi nedařilo nic kloudného najít, tak jsem jako čelní mřížku použil starý pytel od kávy a nechal si vyřezat logo s mojí přezdívkou CO3. Viděl to kamarád, dnešní společník Aleš Hudec, a říká: „To je nádhernej box. Jak se to jmenuje?“ A já na to ze srandy: „No tak třeba kávička, nebo kafíčko.“ Aleš na to odpověděl: „To je skvělej název. Ještě to logo kdybychom udělali jako zrnko kávy, tak to bude dávat smysl.“ Tak vzniklo logo, které vlastně kombinací popisuje celý příběh. Mojí přezdívku CO3, zrnko kávy i kosinusoidu, která má reprezentovat zvukový signál.

Je těžké se na trhu s hudebním vybavením prosadit? Z odkazů na YouTube či Facebooku převažují skvělé recenze, ale stačí to? Co všechno obnáší to, aby se o Coffee Custom Cabs začal vůbec zajímat někdo známější, aby pomohl s propagací? Vám se v tomto poměrně daří. Skvělé recenze od Henninga Paulyho či Glena Frickera už prostě nějakou váhu mají. Pomáhají takovéto recenze přivádět nové zákazníky?

Tak samozřejmě, konkurence v tomto oboru je neuvěřitelně veliká, nicméně já razím filozofii „když je něco stavěné poctivě, s originalitou a láskou, tak si to své místo najde“. Nemůžeme se poměřovat s velikány jako je Mesa Boogie, Orange, Marshall atd., jelikož jejich rozpočty na propagaci jsou samozřejmě milion násobně vyšší a mají celou mašinerii expertů. My sázíme spíše na organický dosah a pozitivní zkušenost našich zákazníků, kteří si to takzvaně řeknou mezi sebou. Za naším zvukem i kvalitou si pevně stojíme. Věříme tomu, že šuškanda mezi muzikanty zafunguje. Jak každému říkám, nejlepší je, když si boxy k nám přijedou osobně otestovat. To je naše nejlepší zbraň. Člověk má možnost živě porovnat, jak moc se zvukové možnosti liší oproti konkurenci. Samozřejmě jsme rádi za každou recenzi, jak v psané, tak i ve video formě. Upřímně řečeno, tyto recenze přinášejí spíše více lajků na Facebooku a Instagramu nežli více zájemců o boxy. Lidi si to prostě musejí vyzkoušet, osahat a získat naši důvěru. A to je náš cíl. Nedělat načančaná pozlátka a velkolepé blabla, ale prokázat naší silnou stránku naživo, klidně s porovnáním jiných boxů. To ale neznamená, že se straníme jakékoliv nabídce spolupráce z hlediska propagace naší značky. Takže kdo nám chce pomoci, třeba s nějakou video recenzí, jako například porovnat dva boxy mezi sebou atd., napište nám na madeby@coffee-audio.com a my vám rádi půjčíme box na test. 

Jak si vysvětluješ, že zrovna čeští malovýrobci v poměrně krátké době chytili ve světě tak dobré jméno? Krom vás mě napadají firmy jako Salvation audio, Widara, On-Triger či třeba trsátka od pana Janíčka. To jsou všechno značky, které se čím dál častěji objevují v rukou lidí, kteří už mají v hudebním průmyslu opravdu velké jméno.

Opět mě napadá jediné. Láska k hudbě a k tomu, co dělají a nezaměřují se primárně na profit, ale na originalitu a kvalitu. Když něco stavíš, a ještě to miluješ, tak je podle mě 90% šance, že to bude mrda jak svině.

Ty konkrétně hraješ v nějaké kapele?

Jak jsem již říkal, hrál jsem cca patnáct let v kapele BAHRAINN, což byla taková srdcová záležitost. Hráli jsme něco jako post-hardcore s příměsí TOOL a NEUROSIS. Takže veliká a masitá hradba zvuků. Momentálně žiji ve Švýcarsku s rodinou a hraju si jen pro zábavu doma ve studiu. Nebo sem tam nahraju nějakou kytaru kamarádům, ale s kapelou je šmitec. Teď je čas udělat ty nejlepší boxy a zesíky na světě a nabídnout je světu. To je můj cíl nr. 1.

Nyní bych tě rád poprosil, abys představil jednotlivé boxy, popsal jejich vlastnosti a vysvětlil rozdíl mezi řadami Custom a Classic.

Custom řada byla vlastně první, která vychází z konstrukce, kterou nazývám Coffee-Monolyth a to znamená, že díky starým metodám cinkování a drážkování jsme docílili jednotného korpusu bez mezer, spojů a šroubů. Všechny stěny jsou vlastně vlepené do drážek proti sobě a na krajích zacinkované. Plus je ještě dodatečně vyztužujeme podpůrnou konstrukcí uvnitř. To a pár top secret kouzel dodává boxům neuvěřitelné zvukové vlastnosti, které u jiných boxů nedocílíte. Široké frekvenční spektrum, dynamický rozsah, konkrétní, velice pevné a nezkreslené nezahuhlané basy, to je myslím naší devízou. Na Custom řadu používáme 18mm březovou překližku z Finska a 21mm překližku na čela, kde jsou umístěny reproduktory. Takže to pochopitelně něco váží. Ale co neváží, nehraje! U řady Custom si v našem konfigurátoru, na webu www.coffee-audio.com, můžete vybrat vlastní kombinaci reproduktorů, barvy a spoustu speciálních úprav a doplňků. Můžete si tak sestavit svůj box přímo na míru.

Řada Classic je reakcí na trh a pokus o rozšíření naší značky i o klasické konstrukce s našimi standardy. Jedná se také o cinkovanou konstrukci, nicméně ozvučnice je z 15mm překližky, což výrazně snižuje váhu. Ozvučnice vychází z klasických rozměrů tradičních boxů a postupů výroby, takže zadní a přední deska je připevněná klasicky na šroubech a vyztužena trny. Řadu Classic je možné objednat pouze v jednom barevném provedení s jednou mřížkou, takže je necustomisovatelná. Jako reproduktory používáme Celestion V-Type a A-Type, nebo jejich kombinace.

Pokud by případní zájemci měli zájem si vaše boxy vyzkoušet, existuje ta možnost? Jak vlastně taková poptávková jednání probíhají? Co kromě ceny zákazníky nejvíce zajímá a jaké dotazy pokládáš zákazníkům ty?

Jsme naprosto otevřeni osobnímu nebo telefonickému kontaktu či konzultaci. Zákazníci můžou kdykoliv napsat na madeby@coffee-audio.com nebo na naší FB stránku a sjednat si testovací schůzku. Přivezte si kytaru a svůj aparát a můžete to porovnat „face to face“ u nás na dílně v Klášterci nad Ohří, nebo v prodejnách Music City a Alexim v Praze. Co se týče výběru boxu, snažím se s každým osobně projít jeho RIG, styl hry a očekávání od boxu. Dokážu poradit s výběrem ozvučnice i s výběrem reproduktoru. Zákazníky samozřejmě nejvíce zajímá kvalita zpracování a výsledný zvuk. Musím trochu pyšně říci, že jsme za celou dobu měli pouze velmi pozitivní ohlasy.

Řídíte se striktně rčením „náš zákazník, náš pán“, nebo se snažíš hudebníkům vysvětlit, že jejich představa je prostě blbost a ten požadovaný efekt kvality zvuku by se v jejich případě nedostavil. Myslím třeba špatný výběr reproduktorů. Přeci jen ve finále jde o vaše jméno.

Pokud cítím, že někdo má trochu zkreslené představy o tom, jak co zní, tak se snažím opravdu doporučit osobní schůzku, na které mu vše vysvětlíme a hlavně odprezentujeme. A to je podle mě nejlepší cesta. Snažím se zjistit, na co dotyčný hraje a jakou má celkovou představu o zvuku. Je to jednoduché, pokud si prostě nejste jistí výběrem, napište nám a my vám pomůžeme s výběrem, nebo vám zajistíme testování boxu přímo v okolí vašeho bydliště.

Jaké materiály při výrobě boxů používáte a proč? Používáte české dřevo, nebo jste nuceni se po materiálech ohlížet v zahraničí?

Bohužel Česká republika není zrovna velmoc ve výrobě překližek a už vůbec ne v překližkách březových. Jak je známo, země jako Finsko, Rusko, Kanada mají velké zásoby celkem kvalitní břízy bez suku. Pro nás je kvalita dýhy prioritou, jelikož jde nejenom o vizuál, ale i kvalitu jednotlivých vrstev překližky. Ta pak lépe rezonuje a má mnohem lepší vlastnosti. Je to jako u kytary, málo kdo si koupí krk se sukem nebo výspravkou. My prostě nepoužíváme koženku, abychom neduhy mohli zakrýt, ale přiznáváme každý detail a snažíme se vše dovést k dokonalosti. 

Jak je to s reproduktory? Jak všichni víme, repráků je prostě na trhu obrovské množství. Jakým způsobem jste vybírali ty, které zákazníkům standardně doporučujete? 

Standardně máme v protfoliu reproduktory od firem Celestion, Fane a Jensen. 
Každý reproduktor se hodí na něco jiného, tudíž jsme se snažili nepřekombinovat naši nabídku a snažit se pokrýt kompletní žánrové spektrum příslušnými typy reproduktorů.
My jsme si nejvíce oblíbili kombinace V30 a Cremaback H75. Oba reproduktory se velice dobře doplňují a pokrývají celé FQ spektrum. Ale opravdu záleží na stylu. Kombinace Creamback a Redback je taky moc zajímavá. Nebo Fane F90 a Creamback. Je toho spousty, ale opravdu záleží na tom, jaký zvuk člověk hledá.

Jak vlastně vnímáš konkurenci? Když bys měl vaše produkty alespoň rámcově přirovnat, k jakým značkám bys přiřadil řadu Custom a k jakým řadu Classic? Pokud to tedy lze takto říct.

Upřímně řečeno bych nerad naší značku nějak škatulkoval, ale co se týče zvuku, myslím si, že jsme opravdu trochu jinde, jelikož to byl náš cíl od začátku. Většina výrobců má boxy až na druhém místě a bere je jako doplňkové zboží. Tudíž důraz na konstrukci a provedení je spíše vizuální a vesměs všechny jsou si podobné. Přitom na boxu a reproduktoru v něm tolik záleží, jelikož právě box ovlivňuje, jak bude celý řetězec znít. Co se týká přirovnání, tak řadu Custom musí asi člověk slyšet osobně. Je to plnotučný zvuk, který se nerozpadá a má spoustu harmonických pásem, které konkurence postrádá. Člověk je pak musí dohánět různým post processingem. Když bych měl k něčemu přirovnat řadu Classic, tak zvukově asi k značkám Marshall, Orange nebo Friedman. 

Nejvíce, co bude potencionální zákazníky zajímat, bude určitě cena a co za své peníze dostanou. V čem bys řekl, že jste oproti ostatním výrobcům výjimeční? V čem je vaše hlavní zbraň a proč by zákazník měl dát přednost právě Coffee Custom Cabs? Jak ty se díváš na vaši cenovou politiku?

Co se ceny týče, tak ta samozřejmě není nejmenší, ale na Custom Shop si myslím, že je více než přívětivá. Vlastně za podobnou cenu, jako mají značky Orange nebo Mesa Boggie, dostanete vysoce kvalitní box, dle vašeho přání. Takže pokud hledáte originální box, s unikátním zvukem a designem bez kompromisu, tvořený českýma ručičkama, se špetkou té muzikantské lásky, tak Coffee je jasná volba. 

Po předchozích slovech je jasné, že se primárně věnujete především výrobě kytarových boxů. Nicméně všiml jsem si, že se ve vaší nabídce objevili i basové boxy. Nejsem úplný znalec, co se výroby basových boxů týče, ale předpokládám, že postavit a dobře spočítat basovou bednu je úplně jiný princip než u kytarových boxů. Jak probíhá takový postup při návrhu a výrobě? Teď myslím všeobecně.

K basovým boxům jsme se vlastně dostali shodou náhod. Před dvěma lety jsem oslovil ukrajinskou formaci JINJER a zeptal se, jestli by nechtěli vyzkoušet naše boxy. Měli být cca za čtyři týdny v Praze na turné. Vlastně původně jsem oslovil jen kytaristu Romana Ibramkhalilova, jestli by mi nehodil feedback a nezahrál si na moje Cappuccino a Lungo, které bylo tou dobou v Music City. Druhý den Roman volal, že jejich basák Euguene Abdukhanov si prohlížel fotky a moc rád by vyzkoušel nějakou basovou bednu 2x12 od nás. To byla výzva! JINJER a chtějí vyzkoušet moje bedny! Tak jsem začal projektovat a narychlo jsme sestavili prototyp 212, který se od té doby ještě vylepšil. Byl to mnohdy porod, ale dnes už mám více zkušeností s konstrukcí 3. generace. Nicméně zpět k JINJER. Sešli jsme se v prodejně Music City a tam si kluci nechali postavit všechny možné bedny od všech možných firem a proti nim jsme postavili Cappuccino a Lungo + nový prototyp, který jsem pojmenoval pro Eugena – Jinjerbass 212. Kluci testovali asi dvě hodiny a pak řekli jen „AMAZING DUDE, WE NEED TWO SETS FOR US AND EUROPA TOUR!“ Málem jsem zkolaboval štěstím. Kluci byli opravdu nadšení jak zvukem, tak provedením a hrají na naše boxy dodnes. Od té doby uplynula značná doba, a já se naučil mnohem více o rezonancích u basových boxů, a proto dnes můžeme nabídnout 2x12 Jinjerbass, 410 Doppio, 6x10 Basspresso, nebo nový signature model Eugena 1600W monstrum Jinjerbass 810.

Jakou máš vizi do budoucna, kam až bys chtěl firmu posunout? Přemýšlíš o dalším rozšíření vašeho portfolia boxů?

Do budoucna bychom se rádi více zaměřili na vývoj elektronkových zesilovačů. Před rokem jsme začali společně s Tondou Salvou (pozn. Salvation Audio) realizovat moji vizi zesilovače, který jsme pojmenovali Djezwe 60. Stále ještě řešíme pár detailů a hlavně výrobní proces. Ale Djezwe snad brzy spatří světlo světa a my nezůstaneme jen u prototypu. Dále bychom nově chtěli zákazníkům nabídnout kvalitní kabely a to jak kytara-aparát, tak hlavně aparát-hlava. Člověk občas zapomíná, že ve vnitřním zapojení boxu a kabelu ze zesilovače dochází právě k těm největším ztrátám. Spolupracujeme s japonskou firmou Mogami a brzy budeme mít pár prototypů pro fajnšmekry. Dále jsme zhruba před třemi měsíci uvedli naše první digitální Impulzy na box Latte 212 a plánujeme, společně s Danem Frimlem ze studia Barn, vydat postupně všechny naše boxy. Nabízíme k vyzkoušení free pack, pak Basic a Profi pack. Více info na https://coffee-audio.myshopify.com/. A konečně bychom rádi do budoucna rozjeli i vývoj našeho vlastního reproduktoru. Uvidíme, kam nás covid krize posune a co z toho bude možné realizovat.

Je tedy reálné, že bys v nějaké dohledné době chtěl váš tým rozšířit? 

Rádi bychom rozšířili náš tým začátkem roku 2021.

Každý, kdo se kdy pohyboval v podnikatelském prostředí, potvrdí, že sehnat kvalitní zaměstnance je v dnešní době nadlidský úkol. Jaké dovednosti a přednosti by měl mít člověk, kterého bys byl ochoten do vašeho týmu přijmout?

Tak určitě by měl mít dokonalou angličtinu, ideálně muzikant (basa nebo kytara), obchodního ducha a samozřejmě milovat Coffee, jelikož, jak jistě víme, vybudovat si postavení v dnešním konkurenčním prostředí dá zabrat a jsou to hodiny a hodiny práce.

Jak jste na tom s dostupností vašeho zboží? Jsou nějaké kamenné obchody popř. e-shopy, kde se vaše bedny dají koupit? V případě řady Custom, kdy se jedná přímo o zakázkovou výrobu, to musí být asi problematické, ne?

Naše produkty nabízíme hlavně „Bee to See“. To znamená, že nás zákazníci oslovují napřímo. I přesto máme naše produkty k dispozici v Praze v Music City a Alexim. Co se týká zahraničí, tak máme smlouvu s pařížským boutique obchodem Amps Guitar Shop. Rádi bychom v příštím roce vydali vždy limitovanou kolekci v jedné barvě a v jedné námi doporučené konfiguraci. Pak by se tyto boxy z řady Custom daly nabídnout i větším obchodům.

Jak dlouho vlastně trvá, než se taková bedna vyrobí a odzkouší? Existují ještě nějaké další služby, které jste zákazníkům schopni nabídnout?

Výroba trvá cca 1-2 týdny. Zákazníkům nabízíme osobní přístup a možnost vyzkoušení s aparátem přímo u nás nebo u našich prodejců. Klademe velký důraz na osobní kontakt buď telefonický, nebo primo osobní. Dále nabízíme doživotní servis a do budoucna máme v plánu školeni návrhu ozvučnic a výpočtu výhybek, či návrhu zesilovačů.

Já děkuji za fajn povídání. Pokud máš cokoliv na srdci, co bys chtěl ještě doplnit, máš prostor. Ať se daří a za celou redakci Fobia zine přeji hodně spokojených zákazníků.

Já bych chtěl vašemu zinu Fobia poděkovat za možnost naší firmu prezentovat. Popřál bych všem muzikantům pevné nervy a všem především hodně zdraví. Nic netrvá věčně a snad se tak brzy uvidíme na nějakém festivalu. Čau, Roman.

www.coffee-audio.com
www.facebook.com/CoffeeCabs


Zveřejněno: 10. 01. 2021
Přečteno:
467 x
Autor: Yvor | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář