ASMODEUS – Příjezd krále

EP 2020, Seeing Red Records / thrash/death metal / USA  

Florida je známa tím, že se na ní stěhují američtí movití důchodci, spokojení rentiéři, jejichž poklidnou idylku občas rozpráší rychlostí uragánu nějaký ten větřík s roztomilým jménem např. Irma, Eta, Isaias. Ze sportovních aktivit mě napadá ještě hokejová Tampa Bay Lightning, ale spíše proto, že tam hraje syn kamaráda z Písku, Honza Rutta.

Podobnou, ne-li větší, sílu jako zmiňovaný uragán zvládá generovat trio taktéž s roztomilým jménem INTOXICATED. Za téměř tři desetiletí trvající existenci kapela vyprodukovala jedno studiové album („Metal Neck“, 1997), několik demo nahrávek „.08“ (1994), „Scars“ (1995) či „Drain“(1996), na kterém kytaru nahrál Trevor Peres (OBITUARY) a neprodukoval jej nikdo jiný než Chuck Schuldiner, Teď tedy přidávají EP s názvem „Walled“ („obezděný“). Název by mohl svádět k dojmu, že se jedná o introvertní maníky, kterým je žinantní produkovat hlučný rambajz, ale zmýlená neplatí. Sice materiálu vydali pramálo, ale to neznamená, že se hoši váleli na sluncích. Od roku 1999 spolupracují s rockerem a hezounem Andrewem W.K., kterého doprovázejí na živých vystoupeních, společně také nahráli pět alb. Andrew W.K. v letech 1998-2003 zaměstnával také Donalda Tardyho. Při porovnání nařvaného thrash/death metalu INTOXICATED s nabubřelým rockem Andrewa W.K. o tvrdosti jednoho OLYMPIKU mi tyhle dva styly nějak (vůbec) neladí.

Dle mého gusta v černé a bílé barvě vyvedený obal vytvořili David Mc Dermott a Celeste Brown, jenž jsou autory obalů punkových ikon THE VARUKERS, GBH, BLACK FLAG, které v 80. a na začátku 90. let zíraly z výloh music shopů převážně v zemích na západ od nás. Album vzniklo ve Smash Studios, mix Brett Walker, mastering Ryan Boesch.

Úvod alba obstarává „Smash The Line“; thrashový nástup, který musí povolit kšandy každému vyznavači thrashe. V polovině přichází zvolnění do polohy extrémně progresivních MESHUGGAH, každý instrument demonstruje, co je v jeho silách, což vydrží až do posledního tónu skladby. Naivně jsem si myslel, že prologová skladba je „hajlajtem“ celého EP. Druhá raketa v pořadí „Walled“ je lemována vytaženými činely, tomu všemu předchází kratičké intro zmutovaného generátoru. Vokální rukopis Chucka Schuldinera z období „Symbolic“ ožívá v „Grab The Rope“, kytara si vyhoví s basou vrnící frekvencí na hranici životnosti aparátu, standardní přesýpačka temp, instrumentální šlapaní vody dává čas k seřazení protistran a následnému wall of death. Nejroztodivnější „kadávr“ na desce.

Otočením na stranu B se neděje žádný hudební předěl, vše pokračuje jak má. „Hell's Reward“ startuje tradičním sekernickým mácháním, zpěvák Erik Payne thrashově uřvaným projevem káže o tom, že peklo je vlastně za odměnu a musíte si ho zasloužit. Pomalejší tempo vkusně koloruje dosavadní atmosféru, čirý elektrizující zvuk kytary, náladové blast-beaty, sporadické sólo nepřekračuje hranici nezáživnosti, interglaktický řev signalizuje konec skladby. Tradiční paragraf na bookletu děkující všem, co se podíleli na albu, začíná zdravicí Kenu Andrewsovi (OBITUARY), který v posledních dvou skladbách přiložil trsátko k dílu. V „Stuck In Mode“ je daktyloskopická stopa floridských dinosaurů evidentní. Textové frázování po Tardyovsku, litanie z úst neznaboha, „slowly“ díru do hlavy vrtající riffy. Při konzumaci závěrečné „Yuck“ nedobrovolně opouští špuntová sluchátka sluchovod, nejedná se sice o žádný úprk, ale intenzita a vyznění všech nástrojů (zase ta excelentní basa) je ohlušující, přiměje vás škrabat se po zdech ke stropu, kde ještě zbývá nějaký ten kubický cenťák kyslíku. Závěr skladby se mi chce nazvat umírněným bordelem, přesto je v kompozici možno najít jakousi strukturu uspořádanosti celku.

Hned při prvním ohledání alba vyvstala jasná paralela se subjekty, které v 80. letech formovaly thrash a také mrtvolodárný hudební proud toho času objevující podstatu světa v Morrisound studiu na Floridě. Zkušení muzikanti s novou akvizicí Mikem Radfordem (bicí) si nehrají na ve tmě tápající slepou bábu, netušící, jakým směrem se vydat. Silou nakumulovanou za více jak 20 let útočí přímo na solar. Dalo by se říci, že použili osvědčený klíč k tajemné skříňce Enigma pro nastavení vhodné kombinace thrash/death koktejlu s akcentem na oldschoolovou důstojnost. Infekční materiál, před kterým je třeba jedince s oslabenou imunitou izolovat.     
    
Seznam skladeb:

  1. Smash The Line
  2. Walled
  3. Grab The Rope
  4. Hell's Reward
  5. Stuck In Mode
  6. Yuck

Čas: 19:55

Sestava:

  • Erik Payne – kytara, zpěv
  • Gregg Roberts – baskytara
  • Mike Radford – bicí

Bandcamp
Facebook

 


Zveřejněno: 15. 12. 2020
Přečteno:
209 x
Hodnocení autora:
7 / 10

Autor: Jindra | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář