DARK GAMBALLE

LP 2020, Support Underground / thrash metal / Česko

O tom, že jednou vyjde společné split album spřízněných thrasherů KAAR a MURDER INC., muselo být zasvěceným jasno dlouho dopředu. Tyto dvě kapely spolu odehrály nespočet koncertů a jejich členové si sedli i po lidské stránce, takže proč si neudělat s kamarády společnou nahrávku? Super krok a podle mého názoru to líp dopadnout nemohlo, protože tady máme vinyl, který na obou stranách slibuje kvalitní a vyzrálý thrash metal od předních tuzemských kapel. Berounsko-pražská kolaborace se na společné nahrávce opravdu vyřádila a nic nepodcenila. O tom, že si tohle bude splitko každý pamatovat se postaral výstřední, zvrácený, ale po všech stránkách vydařený přebal a vůbec celý layout desky. Artwork vznikl na objednávku u grafického studia Pen n Ink Designs, které má na svědomí např. oficiální grafiku pro Obscene Extreme. Úsudek o tom, zda je či není grafika již trochu za hranou, si musí udělat každý sám. Kluci jsou prostě trochu zvrhlíci a já jsem fakt rád, že si dali záležet i na obalu, který má světové parametry, čímž se v Česku může pochlubit jen hrstka kapel. Palec nahoru! O vydání 260 asfaltových výlisků se postaral Koník a jeho label Support Underground, který standardně odvedl dobrou práci, a i přes zpoždění vinylové edice nabízí album sice v té nejjednodušší možné formě, ale s plně dostačujícím bookletem a za příjemnou cenu 299 Kč.

Tak se všichni userte, je tady Donutil! Pražští neznabozi KAAR si hned na úvod připravili vtípek v podobě otřepané Kolinsovy fráze a legendární hlášky z Pelíšků. Sranda ale přechází hned vzápětí, kdy čtveřice spouští svůj arzenál skladbou „Sodoma Gomora“. Nebudu chodit kolem horký kaše, protože mám od začátku pocit, že tohle splitko začíná přesně tam, kde končí předchozí velká deska „Svatej Holokaust“. Nátlakový thrash metal starého střihu bez všeho, co by mohlo být v tomhle stylu zbytečně navíc. To není výtka, pouze holý fakt o přímočarém thrashi, který KAAR poslední roky příliš nemění. Ne, že by v jejich hudbě nebyl slyšet žádný vývoj, ale myslím, že kluci to chtějí hrát přesně tak, jak to můžeme slyšet valit se z repráků. Rychle, jednoduše a nasraně. V nastoleném trendu pokračují KAAR i v další skladbě „Nic nám není svatý“. Vyhrávky, ostrý riff, krátké přechody, sólo a Tomášův typický vokál, kterému je dobře rozumět. Zejména refrén je zatraceně pronikavý kvůli výrazným backing vokálům. Ty se objevují ve stejné míře u každého válu na nahrávce a patří v tomto ohledu k jednoznačným trumfům. Česky zpívaný song s německým názvem „Gehen zur Wand“ nabízí chytlavé kytarové záseky hned na úvod, pak už je to rotyka po vzoru raných DEBUSTROL nebo KRYPTOR. Jo, tyhle starý český klasiky přelomu 80. a 90. let kluci evokují nejvíc. KAAR se však nebojí ubrat na tempu a vsadit na dominantní kytary. Pak dojde k okořenění jak riffem, tak delším sólem a melodickou pasáží v druhé polovině skladby. Tady se KAAR při psaní nové muziky opravdu odvázali a kvůli největší rozmanitosti řadím „Gehen zur Wand“ na post jejich nejlepší skladby na nové nahrávce. Závěr patří songu pojmenovaném „Potomci zrazeni církví“. Tomáš se vytasí i s čistým zpěvem, čímž mě mile překvapí a určitě bych se nebál propašovat víc podobných vsuvek na budoucí nahrávky. Rouhavý text posledního songu podtrhuje thrashové běsnění, které vrhá KAAR do nejlepší formy, v jaké jsem je na desce dosud slyšel. Thrash metal je to maximálně přehledný, chytlavý, uspokojí náročné fanoušky žánru a zorientuje se v něm i začínající thrasher. Kapela má navíc potenciál udělat z každé své skladby hit. Stačí totiž pár poslechů a tenhle materiál budete mít nadlouho zarytý pod kůží. Jak už bývá zvykem, nahrávku KAAR pořídili ve studiu Davos, kde se o vše postaral Otyn. Je to minimálně čtvrtá (?) realizace záznamu zvuku KAAR v tomto studiu a pokaždé s vysoce kvalitním výsledkem. Ta symbióza prostě funguje! Suma sumárum, KAAR nemusí dnes už nikomu nic dokazovat. Jsou dávno hotovou kapelou, která si to dělá po svém, což je jedině dobře a právem je to řadí do špičky českého thrash metalu posledních let. 8/10

Berounští si pro tohle splitko připravili celkem pět songů, včetně úvodní instrumentálky „In Troll“, která je intrem (už jen ten název, haha!) k celé nahrávce. Hned na začátku oceňuji, že MURDER INC. nevymýšleli žádné úryvky z filmů, hororů a kdo ví čeho, ale vsadili na svůj rukopis. Pravda, stopáž minuty a půl v tomto případě považuji za hraniční, ovšem účel „In Troll“ plní výborně. Posluchač je připraven na popravu. Sekat hlavy se totiž začínají již v prvním regulérním songu „Anal Canal“. MURDER INC. hned po nezbytném „ugh“ servírují zatraceně štiplavý thrash metal, který jednoduše řečeno nakopává prdele. Už tady je mi jasné, že kapela nepřešlapuje na místě, ale snaží se v rámci stylu pořád posouvat dál. Zatímco u předchozí desky „Umlčen navěky“ se balancovalo na pomezí thrash/blacku, nové věci jsou víc do thrashe, ale ona zašpiněnost a syrovost naštěstí zůstala. „Pól chladu a krutosti“ pro změnu nabízí i pomalejší pasáže s vyhrávkami, to vše protkané krátkými a precizně zahranými sóly, které přidávají na agresivitě. Song „Průmyslová smrt“ považuji asi za největší masakr, který MURDER INC. za svou existenci nahráli. Dvě minuty totálního thrashingu, co to mlátí hlava nehlava. Vše je ale promyšlené do poslední vteřiny. Přesně takhle to má znít, když je skladba postavena na výborném riffu a skvělé práci obou doplňujících se kytar. Bicí samozřejmě rychlopalba! Dílo zkázy dokonává „Totální válka“, kterou MURDER INC. otevírají i poslední válečnou frontu. Znovu drtivý nástup, primitivní (v dobrém myšleno) riff, co vám utkví v palici, ale i zajímavé melodie ve středním tempu. Tady si po skladatelské stránce kluci vyhráli asi nejvíc. Na závěr si úmyslně nechávám highlight celého matroše – vokály. Petr roste s každou návštěvou studia a jeho perfektně srozumitelný štěkot je obrovskou devízou celé kapely. Navíc ve všech kompozicích mu zdatně sekunduje i Lukáš na backing vokálu, takže o pestrost je postaráno. Další kus práce odvedli MURDER INC. na textech. Když začínali, bylo to slaboučký, asi jako většina kapel v začátcích. Dnes poměrně obratně rozebírají ožehavá témata všedních dnů, mají nápady i chuť provokovat. Zajímavé je, že když si texty čtu, působí na mě pořád jednoduše a někdy i kostrbatě, ale při poslechu tohle vůbec nevnímám a je to prostě tam! Takže s tím nemám vůbec žádný problém. Produkce a zvuk taktéž na vysoké úrovni. Však jak jinak, když se nahrávalo v Hellsoundu, že? V mých uších nejlepší materiál, co MURDER INC. dali kdy dohromady. Levou zadní dávno strkají do kapsy tuzemské thrashové legendy a bez debat jsou jednou z top kapel žánru u nás. Co dodat? 8,5/10

Seznam skladeb:

KAAR:

  1. Sodoma Gomora
  2. Nic nám neni svatý
  3. Gehen zur Wand
  4. Potomci zrazeni církví

MURDER INC.:

  1. In Troll
  2. Anal Canal
  3. Pól chladu a krutosti
  4. Průmyslová smrt
  5. Totální válka

Čas: 27:30

Sestavy:

KAAR:

  • Kouďák - baskytara
  • Honzus - kytata
  • Ozz - bicí
  • Tomo - kytara, vokály

MURDER INC.:

  • František "Fanda" Čepela - bicí
  • Petr "Pete" Janovský - baskytara, kytara, vokály
  • Lukáš Mandík - kytara

KAAR Bandcamp

MURDER INC. Bandcamp


Zveřejněno: 22. 06. 2020
Přečteno:
593 x
Hodnocení autora:
8 / 10

Autor: Peťan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

06. 07. 2020 22:19 napsal/a Kubina
8/10 možná spíš 7,5/10 :)
KAAŘI si jedou to svoje. Tam jsem ani nečekal progres. I kvůli tomu mi mile překvapila skladba "Gehen zur Wand". :) U MURDERŮ jsem se obával, jestli si nenasadili předešlou deskou laťku vysoko a zpočátku jsem si to i myslel. Měl jsem trochu problém ze začátku s přechody na bicích. Vzhledem k názvu skladby "In Troll" jsem si lámal hlavu, jestli to takhle má být mimo správně, hehe. Proto jsem to nechtěl komentovat první... U konkurence si toho taky všimli, hehe.