Nejbližší koncerty
  • 22. 08. 2020Rotten Fest Open Air 2020 22.8.2020 venkovní areál Sklu...
  • 05. 09. 2020Montana Metal Fest: Depresy, Dehydrated, Orkrist, Morn...
  • 05. 09. 2020Třetí ročník open air festu konajícího se v areálu Kaliko...
  • 05. 09. 2020Sušice - Chatová osada LUH mini D.I.Y. open air festival...
  • 12. 09. 2020Farářova sluj / Orthodox club Vystoupí:AGGRESSIVE TYRANTS...
  • 18. 09. 2020V rámci svého minitour nás poctí svojí návštěvou mocní SI...
  • 19. 09. 2020BUGRFEST je rodinný metalový fest pořádaný čtyřmi bratry....
  • 24. 10. 2020Třetí pokračování pravidelně nepravidelný grind party v C...
PUSTINA

CD/LP 2018, Supraphon / beat / Česko

Supraphon v poslední době sahá do archivu častěji a častěji. Dočkala se i jediná velká deska dodnes uctívaných THE MATADORS, kapely, která v druhé polovině šedesátých let minulého století patřila mezi nejzajímavější tuzemská seskupení. Příběh skupiny je zajímavý i z dnešního pohledu, protože v první fázi existence vystupovala pouze v zahraničí, byť tom socialistickém. Po roce v NDR se poprvé představila v roce 1966 doma a do srpna 1968 stihla řadu vystoupení nejen v Československu, ale i v kapitalistické cizině (Švýcarsko, Západní Německo, Belgie). Pořídila i několik nahrávek – tu stěžejní  během května a června 1968, tedy před padesáti lety! Není divu, že reedice dostala název „Jubilejní edice“. Koho by zajímala podrobná historie kapely, nechť použije vyhledávač, nebo mrkne na stránky pořadu Bigbít, tady už jen doplním, že kapelou prošli zpěváci Vladimír Mišík, Karel Kahovec a Viktor Sodoma, přičemž posledně jmenovaný eponymní album nazpíval. Spolu s ním tehdy THE MATADORS tvořili Otto Bezloja (baskytara), Radim Hladík (kytara), Jan Farmer Obermayer (el. varhany) a Tony Black (bicí).

THE MATADORS podobně jako řada tehdejších beatových kapel zareagovali na muziku, která se hrála v zahraničí. Většinou byla označována jako beat, na konci šedesátých let díky uvolnění represí ze strany režimu nevadil zpěv v angličtině a kapely jako BLUE EFFECT, FLAMENGO, GEORGE AND BEATOVENS, OLYMPIC, FRAMUS FIVE nebo THE REBELS slavily obrovské úspěchy, z valné většiny přetržené srpnovou okupací v roce 1968. I THE MATADORS tehdy prakticky zazvonil umíráček, byť kapela v různých sestavách ještě nějaký čas fungovala v zahraničí.

Ale pojďme na album „The Matadors“. To je složeno z vlastních i převzatých skladeb a z dnešního pohledu jde o hudbu pro pamětníky. Těm ale bude přes sedmdesát a je otázkou, nakolik je v současnosti ještě muzika jejich mládí zajímá. Takže tahle luxusní edice nejspíš cílí na posluchače mladší, na ty, jež hledají kořeny rocku v naší zemi. A ti mohou být spokojení až nadšení, protože materiál na albu rozhodně stojí za poslech. A je jedno, jestli jde o kompozice převzaté, nebo vlastní – v obou případech se hraje na obdobnou notu. Občas dodnes některá položka zazní v rozhlase či v televizi při exkurzech do minulosti a určitě nepůsobí trapně. Už tehdy bylo zřejmé, že muzikanti se v kapele sešli šikovní, vokalista disponoval zajímavým hlasem a řada skladeb i dnes dokáže zaujmout. Hlavně kvartet songů na začátku stojí za poslech, v podstatě jde o hitovky, „Get Down From The Tree“ je známá z Pelíšků, v případě  „I Want To See You“ bych se nebál slova velehit – křehká melodická věcička dokáže díky zpěvu a ústřední klávesové melodii pohladit dodnes, prostřední pasáž pak vyznívá až artrockově. Podobně působí i soulová „My Girl“ z repertoáru THE TEMPTATIONS, k blues pak sklouzává další převzatina „Out Of Reach“, která třeba mě už míjí, stejně jako následující psychedelická podivnost „Extraction“. „Shotgun“ (opět cover) míří k R&B, za mě taky žádná sláva, byť slavný song to je. Mně se spíš líbí ty melodičtější věci, k nimž nemá daleko ani lehce nervní „Hate Everything Except Of Hattered“. Zmíněna by měla být i Dylanova balada „It's All Over Now, Baby Blue“, kterou Sodoma nazpíval excelentně.

Zajímavý je i bonusový materiál, čtyři skladby nahrané v roce 1967 na debutové EP a dva songy ze singlu (1968), který měl poměrně interesantní osud popsaný v bookletu Farmerem. Čtyři písně na EP (dvě pak vyšly i na LP) jsou beatového ražení, z mého pohledu zajímavější než některé soulové nebo R&B záležitosti. A SP? Dvě česky otextované skladby, přičemž „Láhev kalorií“ složil Jaroslav Malina a přišel za kapelou s tím, že když ji nahraje na singl, může si na druhou stranu dát, co bude chtít a navíc jí J. Malina zařídí vydání LP pod Artií, což byla firma, která většinu produkce vyvážela do zahraničí (slib pak J. Malina splnil). Kapela se těžko s komerční písní smiřovala, ale částečně ji překopala (hudbu i text) a vznikla z mého pohledu vcelku dobrá skladba, třeba že popovější, a i ta čeština Sodomovi sluší. O poznání lepší je samozřejmě kapelní „Zlatý důl“ zařazený již potřetí (viz seznam skladeb; název byl průběžně lehce modifikován, přičemž obě anglické verze jsou jazykově chybné), v němž vyniká skvělá kytarová práce Radima Hladíka, dobově znějící klávesy i Sodomův expresivní přednes – až se nechce věřit, že tenhle pan zpěvák později zpíval takové kraviny jako „Papoušek Kakadu“. „Zlatý důl“ v češtině považuji za vrchol tvorby THE MATADORS, tahle skladba je prostě skvělá.

Skvělý je i zvuk, který pro reediční potřeby prošel remasteringem, a skvělý je i obal; na dvaceti stránkách jsou všechny potřebné informace týkající se autorství a nahrávání skladeb i několik pojednání – z prvního vydání (Jaromír Tůma), z reedice z roku 2010 (Aleš Opekar), ke koncertům v roce 2009 (J. F. Obermayer) a k příležitosti této zlaté edice (Karel Deniš).

Bez bodového hodnocení

Seznam skladeb:

  1. Get Down From The Tree
  2. I Want To See You
  3. My Girl
  4. Bad, Bad Bird
  5. Out Of Reach
  6. Extraction
  7. Shotgun
  8. Hate Everything Except Of Hattered
  9. I Feel So Lonely
  10. I Must Hope
  11. It's All Over Now, Baby Blue
  12. You'll Be Mine
  13. Hate Everything Except Of Hatter (Zlatý důl)
  14. Get Down From The Tree (Slez dolů ze stromu)
  15. I Think It's Gonna Work Out Fine (Myslím, že se to podařilo)
  16. Indolence (Lenost)
  17. Zlatý důl (Hate Everything Except Of Hatter)
  18. Láhev kalorií

Čas: 64:11

Sestava:

  • Otto Bezloja – baskytara, zpěv
  • Tony Black – bicí
  • Radim Hladík – kytara, zpěv
  • Jan Farmer Obermayer – varhany, klavír, zpěv
  • Viktor Sodoma – zpěv

www.supraphon.cz

 


Zveřejněno: 05. 12. 2018
Přečteno:
2912 x
Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

05. 12. 2018 20:43 napsal/a Bury
DM
Mám rozepsanou recenzi na CUTTERED FLESH, tak časem bude...:) Ale nějaký výlov z archivu by nebyl možná špatný, ale spíš něco míň známého, polozapomenutého, co by stálo za připomenutí, než, jak píše Johan, alba, která zná každý. Ale zase to dostane větší smysl, pokud ta deska vyjde po letech v reedici. Což u těch neznámých kapel moc nehrozí... bohužel.
05. 12. 2018 16:53 napsal/a Johan
-> Jeff
Ahoj. Díky za nápady. Ale pestrost není žádné novum, na Fobii vždycky vycházely recenze na různé žánry, ortodoxní jsme nikdy nebyli. Od rocku po grind. Nemyslím, že by death metal strádal, podíl recenzí na death je obdobný jako doom, black, thrash, grind a další metalové subžánry + hardcore, punk, různé posty... V poslední době z death metalu MASTER, DEICIDE, KRISIUN, CONSTANS COMPROMISSUM... Brzy další... Obecně to záleží na tom, co na recenze posílají kapely/labely, a na tom, co si redaktoři sami pořídí a chtějí napsat. A přednost dáváme aktuálně vydaným nosičům; proč se vracet do minulosti k albům, které každý zná a má na ně jasný názor?
05. 12. 2018 03:06 napsal/a Jeff
DM
Mel bych navrh... Mozna uz to tady probehlo, ale co takhle si jednou za cas napsat recenzi pro poteseni. Vytahnout nejakou starou deathmetalovou pecku a bez skurpuli ji vychvalit do nebe!? Death metalovy recenze vam sly vzdycky nejlip a zacinaji mi tady strasne chybet. Sklouzavate do zinu pro vsechny a vase ortodoxnost je pryc. Ja vim, muj problem, ale s recenzemi jako je tato me dost trapite!!!!!