TELEPATIE

LP 2018, Pařát Magazine & Productions / doom metal / Česko

O severomoravské doomové scéně se toho v poslední době napsalo tolik, že asi nemá smysl tady znovu opakovat, co všechno se v polovině devadesátých let událo. Jestli se k této stati přesto dostane někdo, kdo neví, o čem je řeč, nejspíš se probral po třiceti letech z kómatu, a jestli ne, tak je tady omylem. (úsměv)

REACTION ECSTASY TRANCE (psáno i EXTASY) patřili k průkopníkům nejpomalejšího metalového subžánru a album „In Memories“ je dodnes spolu s ranými počiny DISSOLVING OF PRODIGY či HYPNOTIC SCENERY považováno za zásadní stavební kámen tuzemského doom metalu. R.E.T. přitom začínali jako heavymetalová parta, nicméně pod vlivem zahraničních pomalu hrajících kapel se jim začala potemnělá muzika líbit víc. První vlaštovkou bylo kazetové demo „Depression“ z roku 1993, které vyšlo o dva roky později u Taga Rcs. na CD s bonusem v podobě znovu nahrané skladby „Confession“. A rok nato už přišel čas „In Memories“, o jehož vydání se podělila Taga s Sheer Rcs.  Po dvaceti letech se „In Memories“ dočkalo reedice pod Pařátem na CD, po dvaadvaceti pak první dvě nahrávky vyšly s logem Pařátu na 2LP. Jde o další dárek fanouškům starých pokladů, které vznikaly za úplně jiných podmínek než dnes a přitom mají pořád co říct.

„In Memories“ je album překvapivě pestré. Nejde o doom metal, který by se jen a jen monotónně plazil a do nějž by někdo chrčel. Naopak, třinečtí namíchali barevný koktejl, který není postavený pouze na kytarových zemitých riffech a ponuré atmosféře, byť hlavním tématem písní je smrt. Ono už leccos naznačuje nástrojové obsazení, vedle běžných instrumentů byly už tehdy v základu i klávesy, tudíž celkem logicky dostávaly docela velký prostor, a k tomu je třeba připočíst bohatý výčet hostujících muzikantů s flétnou, houslemi, cellem, pianem, akustickou kytarou… a v neposlední řadě i zpěvačku Tania, která coby nečlenka dostala poměrně velký prostor. Když jsme u zpěvů – hlavní vokalista Yarin disponoval specifickou barvou hlasu a jeho projev byl plný emocí, dramatičnosti, exprese… navíc nezaměnitelný, takže R.E.T. díky němu zněli originálně. Na druhou stranu řada lidí Yarinův zpěv „nedávala“, přišel jim nepříjemný, ale to je vždycky věc názoru. Nikdo ale nemůže zapřít, že na nahrávce se nachází spousta parádních melodií, monumentálních i uhrančivých, řada vokálních poloh, z nichž mrazí – Yarinovo vyjadřování je místy opravdu čiré utrpení. Vrchol nahrávky přichází se závěrečnou trilogií. Hned první part „Memory“ je díky Tanie a cellu neobyčejně silný, navíc Tania zčásti pěje česky (a odkudsi ze záhrobí ji doplňuje mužský hlas), což samozřejmě naléhavost ještě umocňuje.

Starší materiál „Depression“ takovou hloubkou nedisponuje, ale náznaky pozdější tvorby už se vystopovat dají, stejně jako dozvuky heavymetalové minulosti. Yarin navíc tehdy ještě nepěl oním trýznivým, ale zastřeným hrubým hlasem, leč Tania už to s přehledem dávala a v odlehčenějších takřka rockových pasážích s houslemi a ženským zpěvem je asi největší síla „Depression“. Větší podíl na vyznění mají kytary, klávesami se spíše šetří, nebo jsou upozaděné v mixu, ostatně sound je o poznání slabší než na nástupci, který má naopak zvukový kabátek podařený. Ze tří skladeb bych vyzdvihl „Confession“ s výrazným a snadno zapamatovatelným ústředním motivem, pěkným sólem a zajímavým duetem obou pěvců, ostatně skladba (znovu nahraná) se dostala i na kompilaci „Masters Of Czech Metal 2“, na níž se poprvé ve větším měřítku a na oficiálním nosiči objevily nahrávky doommetalových skupin.

Znalci obou nahrávek nejspíš tuší, že na dvě desky se všechno jaksi nemohlo vejít… „In Memories“ trvá zhruba 73 minut, „Depression“ bez bonusu minut 25, suma sumárum 100, přičemž na dvě desky se vejde nějakých 88. Ale není třeba propadat panice, dramaturgie má hlavu i patu, většina skladeb je na vinylech v plné délce, ke zkrácení došlo u dvou čtvrthodinových partů „Trilogy“ (tak, aby se vešly na jednu stranu) a z Depression chybí kousek „Devastation“ a minutové outro, takže až takový zásah do celistvosti materiálu to není.

Dvojalbum vyšlo v nákladu 250 kusů a i když se nejedná o gatefold, o nic důležitého fanoušci nepřijdou. Každý vinyl je vložený do oboustranně potištěné kapsy, přičemž jedna strana patří vydavatelově  promluvě, další pak textům, sestavám, fotografiím… A kdyby někomu informace nestačily, stačí si pořídit Pařát číslo 80, v němž na nahrávání vzpomíná klávesista Miroslav Holub. Oba vinyly jsou vloženy do přebalu se silnějším hřbetem, přední stranu zdobí dobře známý náhrobek se jmény muzikantů, kteří odešli v letech 1969-1995 na druhý břeh a album jim je věnováno.

Pro fanoušky historie tuzemského nejen doom metalu jde o další skvělý dárek, který navazuje na dříve vydané gramodesky DISSOLVING OF PRODIGY. Věřme, že v budoucnu dojde na další polozapomenuté nahrávky; osobně bych se přimlouval za ENDLESS a „Among The Trees“.

Reedice – nebodováno.

Seznam skladeb:

  • Side A:
  1. Sacrifice Faith
  2. For the Burried Alive, for the Living Dead
  • Side B:
  1. Satan's Saviours - Envoys from Hell!
  2. Just Now
  3. Trilogy - I Memory
  • Side C:
  1. Trilogy - II Eyes from Crying, Soul from Hope
  2. Trilogy - III Time of Joy
  • Side D:
  1. Honour to Hippies
  2. Confession
  3. Devastation

Čas: cca 88 min.

Sestava:

  • Roman Kufa – guitar
  • Daniel Matuszny – guitar
  • Miroslav Holub – keyboards
  • Yarin Sliž – vocals (lead), guitar (acoustic)
  • René Kaleta – bass
  • Jiří Szotkowski – drums

Hosté:

  • In Memories:
  • Tania Chadziantonidis – vocals (female)
  • Leo Skuplík – flute
  • Zdeněk Mikušek – guitars (acoustic & lead)
  • Štefan Riho – violin
  • Nikos Engonidis - cello
  • Jiří Krejčí – guitar (lead)
  • Mariusz Mrózek – piano
  • Ilias Chadziantonidis – vocals (child)
  • Depression:
  • Tania Chadziantonidis – vocals (female)

Facebook
Pařát


Zveřejněno: 24. 05. 2018
Přečteno:
2986 x
Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář