TELEPATIE

MORBIDER/ABYSSUS – From the Abyss Raised the Morbid CD 2014, Ablaze Productions

Navzdory času, navzdory vývoji jdoucím ruku v ruce s úpadkem lidské společnosti, navzdory trendům a komerčním vábničkám pořád existují jistoty. Jistoty, že hudebně ztvárněná morbidita, fascinace temnými stránkami bytí i nebytí, smrtí a utrpením bude navěky motorem death metalového undergroundu, který je postaven na společném zájmu o brutální hudbu a na principech přátelství a vzájemné podpory. A jelikož investice do vydávání nosičů jsou většinou prakticky nevratné a jde spíše o finančně náročnějšího koníčka, vznikají a i nadále vznikat budou všemožná splitka, tak jako to, které leží přede mnou, zove se „From the Abyss Raised the Morbid“ a na stříbrném kotoučku své síly demonstrují dvě jména: MORBIDER a ABYSSUS.

A hned dopředu prozradím, že jde o velmi podařený kousek. A to hlavně díky materiálu našince Dana (v bookletu Dap), který zde pod svým cejchem MORBIDER nabízí čtyři čerstvé masné flákoty, které korunují jeho diskografii, čítající od roku 1992 sedm (!) dem a plnotučné album „When Darkness Returns“ (2009). Kdo zná zmiňovaný albový debut, moc dobře ví, co čekat a do čeho jde. Švédštější než Švédsko, jinak se tvorba MORBIDER nedá nazvat, a to takovým způsobem, že i můj černý stolek z Ikei pod aparaturou zbledl závistí. Každý, kdo má tento svébytný a nezaměnitelný death metalový styl rád, si musí rochnit a při poslechu nových Danových čtyř válů pomlaskávat. Hudba, kterou si tento borec veškerou nahrál sám, jakožto i od plic poctivě odchroptěl, dává od prvních tónů jasně najevo, kdo je hudebním tahounem parádního cd splitu. A nutno podotknout, že se v Danově případě nejedná o nějakou bezduchou kopírku a bezcenný plagiát, jak se tomu kolikrát děje u podobně orientovaných interpretů. Pracuje se základními surovinami staré tradiční švédské školy, ale díky vkladu vlastních nápadů a invence vzniká dílo, které ve výsledku nezní oposlouchaně nebo dokonce rutinně. Rázné, nekompromisní, brutální, se všemi typickými stylovými atributy včetně zvuku, a i nehorázně chytlavé, viz např. „God of Torment“. Troufám si tvrdit, že kdyby takoví DISMEMBER vstali z mrtvých a svou reinkarnaci oslavili záznamem, který na přelomu roku 2012/2013 v Underworld studiu pod jménem MORBIDER vznikl, slavili by úspěch až na půdu. Čert vem originalitu, když to tak krásně hraje.

Druzí do party, řečtí ABYSSUS, jsou, co se týče členů, v trojnásobné přesile, ale co se týče kvality, trochu (dost) za obsahem Danova materiálu pokulhávají. I zde se sází na starou školu death metalu, dokonce tak prastarou, že se s úsměvem vracím ve vzpomínkách do dob, kdy POSSESSED ještě neměli manifest skladbu „Death Metal“ a my si, nevědíc, jak tyto tehdy neslýchané řachy pojmenovat, postačili s označováním „brutal thrash“. ABYSSUS svůj pětiskladbový příspěvek nahráli v první polovině loňského roku a svůj výlet nazpět časem opatřili slušným zvukem a poměrně osobitým vyzněním. V prvních vteřinách úvodního songu „Morbid Inheritance“ jsem měl chvíli pocit, že jsem zpět v roce ´85 a Peklo opět čeká, ale pak trojice Kostas, Antonis  a Panos rozjedou svůj kolovrátek, který více či méně úspěšně bojuje s tím, aby nesklouzl k monotónnosti. Kytara ponejvíce evokuje klasické CELTIC FROST a jejich předchůdce HELLHAMMER, občas i díky Tardyovsky orientovaném řevozpěvu připomene mutující Nekrolog z Floridy ve svých začátcích, což není nic divného, neb i OBITUARY obšlehli Warriorovský kytarový styl se vším všudy, aby ho dopilovali k smrtící dokonalosti. Hudební snažení ABYSSUS je celkem sympatické, neposlouchá se to zle a nejde o žádný průjem, ale celkovou snahu výrazně sráží až příliš jednoduchá a stereotypní rytmika, která až na pár momentů jede v jedné rychlostní tupa lajně a vnucuje se domněnka, že bubeník přišel do kapely týden před nahráváním materiálu, kdy si vzal volno ve svém dechovkovém souboru. Chvílemi jsem uvažoval, zda nejde o jednodušeji nastavený automat, ale v bookletu je uveden „živý“ bubeník. Jinak samozřejmě se sympatiemi kvituji vyvolávání starých metalových duchů, ale i to se musí dělat s citem pro věc, protože dnes se už nepromíjí spousta věcí, které „tehdy“ procházely, a konkurence je převeliká. Rytmická jednotvárnost je ostatně asi nejmarkantnější v závěrečném coveru „Outbreak of Evil“ nesmrtelných buranů SODOM. Pětice skladeb pod taktovkou ABYSSUS ale profrčí tak rychle, že pocit nudy se nestačí dostavit a po skončení hrací doby cd zůstane na jazyku sladká pachuť čerstvé krve a nasycení.

Po všech stránkách příjemné split CD zdobí černobílý, hezký stylový booklet s nezbytnými informacemi a texty. Pro death maniaky vyznávající staré pořádky skoro povinnost, ostatní můžou alespoň zkusit, ohrožení dobrého vkusu nehrozí. Já sám ještě určitě občas zasunu (toto CD do mechaniky), a jsem zvědav, čeho se od těchto jmen dočkáme v budoucnu. Český zástupce je na scéně už veteránem, řečtí bojovníci mají svou budoucnost před sebou, od svého vzniku (2011) vydali zatím jedno EP + split se skvělými NOCTURNAL VOMIT (doporučuji dva roky staré album „Cursed Relics“) Takže: MORBIDER – velmi dobrá práce (8), ABYSSUS ve své upřímnosti a snaze lehce nad průměrem (6), takže celkový součet je jasný. Death is Fine, Vivat Underground!

Seznam skladeb:

MORBIDER
  1. Unhealing Pain
  2. No More Life
  3. God of Torment
  4. Redemption

ABYSSUS
  1. Morbid Inheritance
  2. Summon the Dead
  3. Sacrifice
  4. Remnants of War
  5. Outbreak of Evil (SODOM cover)

Čas: 37:01

Sestava:


MORBIDER
  • Dan – všechny nástroje, zpěv

ABYSSUS:
  • Kostas Analytis – basa, zpěv
  • Panos Gkourmpaliotis – kytara
  • Antonis Kontozoglou – bicí

https://myspace.com/morbiderdead
https://www.facebook.com/pages/Abyssus/144338552349700
http://ablazeprods.weebly.com/



Zveřejněno: 12. 04. 2014
Přečteno:
2833 x
Hodnocení autora:
7 / 10

Autor: Prepil | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

14. 04. 2014 17:31 napsal/a Asphyx
MORBIDER
Konečně jsem se k MORBIDER dostal...to je opravdu slušná práce! Díky za recenzi. Mám doma vynikající When Darkness Returns. Chtělo by to už novou desku.