Nejbližší koncerty
  • 15. 08. 2020Ústečtí WYRM pokřtí letošní album Purge podpoří je KRAAKE...
  • 22. 08. 2020Rotten Fest Open Air 2020 22.8.2020 venkovní areál Sklu...
  • 25. 08. 2020První pražský koncert deathmetalových Poppy Seed Grinder ...
  • 05. 09. 2020Montana Metal Fest: Depresy, Dehydrated, Orkrist, Morn...
  • 05. 09. 2020Třetí ročník open air festu konajícího se v areálu Kaliko...
  • 05. 09. 2020Sušice - Chatová osada LUH mini D.I.Y. open air festival...
  • 12. 09. 2020Farářova sluj / Orthodox club Vystoupí:AGGRESSIVE TYRANTS...
  • 18. 09. 2020V rámci svého minitour nás poctí svojí návštěvou mocní SI...
TRNY & ŽILETKY "Podměstí"

CD/LP 2018, Nuclear War Now! Productions / black/death metal / Kanada

RITES OF THY DEGRINGOLADE jsem objevil až s oznámením jejich turné s PROFANATICA a AUROCH. Nakonec jsem sice na pražskou zastávku nedorazil, přesto jsem se o edmontonskou black/death metalovou formaci začal zajímat. Navíc mi v té době v mailu přistálo promo album jejich novinky „The Blade Philosophical“, v němž label Nuclear War Now! Productions poutavě popsal přístup tehdy čtveřice (nyní už trojice) k žánru.

Skupinu založil v roce 1997 Paulus Kressman (jinak také například SACRAMENTARY ABOLISHMENT) a v prvních letech RITES OF THY DEGRINGOLADE působil jako jeho one-man projekt, a to i na debutovém počinu „The Caryatid“. Posléze se ke Kressmanovi přidal Jay Wroth (RITUAL NECROMANCY), jenž si vzal na starost kytary a basu a zakladatel se mohl více soustředit na bicí a vokály. S třetí deskou „An Ode to Sin“ už kapela působila jako trio, chvíli poté, v roce 2006, však ROTD ukončili činnost.

Návrat na koncertní pódia proběhl v roce 2015 a posléze začala čtveřice Paulus Kressman / Jay Wroth / N.K.L.H. (kytara, jinak také ANTEDILUVIAN) / C.W. (basa, v současnosti už v kapele není) pracovat na čtvrtém dlouhohrajícím počinu. „The Blade Philosophical“ spatřil světlo světa letos v březnu a i přes neznalost předchozí tvorby RITES OF THY DEGRINGOLADE mě upoutala a i s odstupem si udržela zajímavou tvář.

Rok 2018 je pro mě zatím z hlediska nových počinů trochu méně zajímavý než předchozí léta. Vychází toho samozřejmě mnoho, ale jen máloco se mi zatím vrylo do paměti s tím, že se k nahrávce vracím i po měsících se stejnou chutí jako v počátku. Výjimkou jsou jistě ASCENSION a jejich „Under Ether“, které po půlroce hodnotím jako zdaleka nejpovedenější nahrávku. V hlavě ale již od března zůstávají i RITES OF THY DEGRINGOLADE, ač by se to možná mohlo zdát vzhledem k povaze desky trochu překvapivé.

Kapela totiž ani náhodou nepřekračuje hranice metalového žánru, nesnaží se prolomit bariéry výraznějšími experimenty, chtělo by se říci, že nepřináší vůbec nic nového. Jenže i v té záplavě nových počinů má vlastní xicht, a to se cení.

Ten je zajisté utvořen kompoziční prací, která v sobě mísí pořádně bahnité až doomové nálady (viz úvod „Above the Highest“), rychtovačky bez jakýchkoli kompromisů (čtyřka „Totatilites Kompletion“), death metalové riffování á la MORBID ANGEL i thrashové výlety (z tohoto ranku překvapí zejména sólo v páté „I am the Way, the Truth and the Knife“). To vše velmi pilně sladěné do lákavého balíku s mašlí v podobě neurvalých kytarových disharmonií a nečekaných stopek. Občas trochu chaotické riffování drží pevně na uzdě Paulus za bicími, dává kompozicím řád a dynamiku. Jeho vokál se pak vyznačuje neurvalou štěkavostí, není příliš variabilní, což vám může i nemusí úplně vonět. Z tohoto hlediska pak ale jistě potěší hlasové zapojení i ostatních členů, kteří občas tvoří zajímavou vokální variaci, například v závěrečné „The Final Laceration“. Různé šepoty a podobné detaily také obohacují občas trochu monotónní kompozice.

Tím se dostávám k další zřetelné charakteristice alba: RITES OF THY DEGRINGOLADE se vyžívají v repetitivnosti jednotlivých pasáží. Deska má 41 minut, unikátních riffů se na nich ale zas tak velké množství nerozprostírá. Ač bych si dokázal představit, že by některé skladby šly zkrátit a prospělo by jim to, většinou mi tato skutečnost zážitek z poslechu neničí. Například sloka z úvodní „Above the Highest“ si nekonečné opakování zasluhuje, neb je skutečně silným momentem.

Podobně jsou na tom na „The Blade Philosophical“ i texty, v nichž se velmi často až do zblbnutí objevuje název skladby. Album je z lyrického hlediska koncepčním dílem, jehož zásadní premisou je „pěstování vlastní vůle za účelem narušení, řízení, a nakonec také ovládnutí nekonečného proudu determinismu.

Když jsem „The Blade Philosophical“ poprvé pouštěl, očekával jsem klasickou kanadskou black/death špinavost inspirovanou BLASPHEMY či CONQUEROR. RITES OF THY DEGRINGOLADE mě ale překvapili sofistikovaností po stránce hudební i textové v kombinaci s přesvědčivým staroškolsky zastřeným zvukem, který sice nedisponuje výraznějším dynamickým rozsahem, avšak nechybí mu potřebná vyváženost a údernost. Jsou asi dvě možnosti – buď vás „The Blade Philosophical“ vůbec nebude bavit, nebo se k němu budete často vracet. U mě nastala ta druhá možnost. Přestože bych jej nenazval nějakým veledílem a něčím skutečně dechberoucím, má v sobě něco přitažlivého.

Přesné hodnocení: 7.5/10

Sestava:

  • Paulus Kressman – bicí, vokály
  • Jay Wroth – kytary, vokály
  • N.K.L.H. – kytary, vokály
  • C.W. – basa, vokály

Čas: 41:08

Seznam skladeb:

  1. Above the Highest
  2. The Blade Philosophical
  3. The Universe in Three Parts
  4. Totalities Kompletion
  5. I Am the Way, the Truth and the Knife
  6. The Final Laceration

Facebook
Bandcamp
Label Nuclear War Now! Productions


Zveřejněno: 10. 07. 2018
Přečteno:
2846 x
Hodnocení autora:
7 / 10

Autor: Opat | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář