Nejbližší koncerty
  • 06. 12. 2024Přijďte si letos naposledy poslechnout koncert kapely Unh...
  • 06. 12. 2024Vánoční Busking Párty 2024 @ Varkocs + MDK band + Čtvrt n...
  • 07. 12. 2024Thrash metalová legenda se vrací do Ostravy na předvánočn...
  • 07. 12. 2024Každoroční grindcorový festival v Uherském Hradišti v klu...
  • 07. 12. 2024Kaosquad 15 let - grindcore, special set! /// Ingrowing ...
  • 21. 12. 2024BLUES FOR THE REDSUN - těžkotonážní sludge-doom pošramoce...
  • 21. 12. 2024SLUNOVRAT FEST, Sobota 21.12.2024 PARLAMENT CLUB PLZEŇ ...
  • 13. 01. 2025Death black metaloví Thulcandra a Sacramentum vyrážejí na...
F.O.B. - Outside The Palace Walls

Pražští BRUTALLY DECEASED na začátku léta vydali skvělou novinku „Chasms“ a nejen o ní padlo pár slov v následujícím rozhovoru.

Zdar bando, je to už dlouhých 12 let, kdy vyšel na Fobii rozhovor s BRUTALLY DECEASED. Od té doby se mnohé změnilo, v té době jste diskografii měli odstartovanou albem „Dead Lovers’ Guide“ z roku 2010, jež vyšlo u Lavadome Productions. Další studiové zápisy už vznikly pod značkou Doomentia Records – proč jste změnili vydavatele? Honza se o své kapely stará velice dobře, co vás tedy vedlo k tomuto rozhodnutí?

Žlába: Honzův label Lavadome Productions odstartoval s naší první deskou "Dead Lovers’ Guide" a spolupráce za mě byla perfektní. Vyšlo tenkrát opravdu hodně recenzí po celém světě a celý náklad 1000 ks CD velmi rychle zmizel, a tak jsme se s Honzou domluvili ještě na vinylu, který vyšel v nákladu 500 ks a z toho 100 ks v limitovaném žíhaném provedení. Jsem moc rád, že v tom pořád pokračuje, a myslím, že se mu daří v rámci death metalu vydávat ten nejzajímavější underground. Díky jeho poctivé práci vychází spousta skvělých nahrávek a věřím, že ještě nějakou dobu vycházet bude. Co se týče změny labelu, tak jsme se tenkrát nějak nedohodli na podmínkách splitka s INTERMENT. Nic osobního v tom nebylo, zůstali jsme kámoši a o pár let později vyšla na Lavadome druhá deska HEAVING EARTH "Denouncing the Holy Throne". S BRUTALLY DECEASED jsme si dohodli deal s Lukášem z Doomentia Records, kde jsme zakotvili a úspěšně zde vydáváme nahrávky do dnešních dní. Nutno říct, že naše dlouhodobá spolupráce s Lukášem je super. Na všem se velmi rychle domluvíme, a co si řekneme, tak vždycky platí, a jsem fakt rád, že se po několikaleté pauze vrátil zpátky na scénu.

Doomentii jste věrni dodnes, stejně jako nahrávacímu studiu Davos. Tady jste od začátku byli přesvědčeni o jediné správné volbě, nelákalo vás někdy zkusit nahrávat někde jinde?

Žlába: Když jsme v roce 2009 řešili studio pro nahrávání debutového alba "Dead Lovers’ Guide", tak volba padla na vyškovský Davos, a vzhledem k tomu, že jsme byli nakonec vždycky spokojení, tak za všechny ty roky nebyl důvod nahrávací studio měnit. Otyn ví, co dělá, a pro naše potřeby se zdá jako ta nejlepší volba. U třetí desky jsme zkoušeli míchat nahrávku i v jiných studiích, ale nakonec si s tím stejně nejlépe poradil Otyn, čímž potvrdil, že je pro nás zvukař číslo jedna.

Tom: Pokud k tomu mohu přispět svou troškou, tak pro mě bylo nahrávání „Chasms“ první prací s Otynem vůbec, nikdy předtím jsem v Davosu nenahrával a musím říct, že to byla velice příjemná zkušenost. Nahrávání ve studiu pro mě bývá poměrně stresující záležitostí, nicméně u Otyna se nahrávalo krásně, je to naprostý profesionál a zároveň velmi příjemný chlapík, tudíž se do Davosu s chutí kdykoliv vrátím. Dle mého názoru mi hodně pomohlo, že Otyn je (mimo jiné) také bubeník, tudíž jsme si některé věci nemuseli vůbec vysvětlovat a po formální stránce šlo všechno jako po másle.

Petr: S Otynem vše funguje, jak má. Myslím si, že na tenhle styl v Čechách stejně lepší studio není, a tak není důvod nic měnit. Všichni jsme tam spokojení. Každý z nás už tam nejednou byl a rádi se tam za mistrem vracíme.

U Doomentia Records jste jako první nahrávku stvořili split se švédskými drtiči INTERMENT. Proč zrovna s touto kapelou a jak k této spolupráci došlo?

Žlába: Na společné nahrávce s INTERMENT jsme se domluvili s Johanem po několika společných akcích. S INTERMENT byl sice jediný ve Slavonicích, ale v té době hrál Johan ještě v DEMONICAL a ti se tu v té době ukazovali častěji a měli jsme na sebe štěstí. Jednou jsem s ním seděl po koncertě v Brně na pivku a zeptal jsem se ho, jestli by s námi chtěli udělat splitko, a on souhlasil. Jako obvykle na tom nic složitého nebylo. Po dohodě jsme jeli natočit tři nové skladby opět k Otynovi do Davosu a pak už jen čekali na Švédy, dořešili obal a nahrávka mohla spatřit světlo světa.

BRUTALLY DECEASED vznikli z lásky ke staré škole švédského death metalu a jako jeho pocta. Dle mého jste ale od alba „Black Infernal Vortex“ (2014) byli už více než jen „pouhý“ duplikát této odnože a kapela nadstandardně hudebně i muzikantsky rostla. Měli jste v podstatě ustálenou sestavu, až do roku 2019. Pak ale přišlo personální zemětřesení – z jakého důvodu?

Žlába: Personálních změn bylo za ty dlouhé roky v kapele spoustu, ale ta nejzásadnější přišla před pěti lety. V půlce roku 2019 nás opustili dva zákládající členové kapely – bubeník Štefy a kytarista Zmetek. Důvody odchodů byly různé. Bohužel, časy i priority se mění, a tak je nutno si přiznat, že nemá cenu dělat věci, které člověku berou víc, než dávají. Už na "Satanic Corpse" sám Zmetek moc nevěděl, jestli se mu vlastní skladby, které na desku složil, vůbec líbí, a chtěl se hudebně věnovat jiným věcem. Aktuálně se realizuje hraním v HEAVING EARTH a ALTARS ABLAZE. Pro Štefyho byla informace o jeho odchodu impulsem k tomu, aby ho následoval bez jakýchkoliv výčitek. Největší problém byla vzdálenost mezi námi. Před x lety se přestěhoval do Slavonic, které jsou od Prahy vzdálené skoro 200 km, a tak cesta na zkoušku znamenala tři hodiny v autě a pak to samé zpátky. Logicky nám s jeho odstěhováním klesla intenzita zkoušek, zbrzdila se i tvorba nového materiálu a bylo otázkou času, kdy se tohle stane. Každopádně jsme nehodili ručník do ringu a podařilo se nám velmi rychle sehnat adekvátní náhradu. Za bicí usednul Tomáš Mařík z MALLEPHYR a na kytaru hraje Adam Kulich z FEEBLE MINDED.

Petr: Jedním z hlavních důvodů byla vzdálenost – Štefy jezdil na zkoušky a koncerty ze Slavonic a už ho to unavovalo, možná tolik nenaplňovalo. Tomáš Halama se přidal – tam myslím, že už měl pocit, že všechno složil a docházela inspirace. Ale to je jen takový můj pohled.

V nové sestavě jste stvořili vynikající letošní nahrávku „Chasms“. A ta zní od předchozí diskografie lehce odlišně, neklade už tak velký důraz na tradiční staroškolské vzorce a ortodoxní sound, je svým způsobem svobodnější a jakoby nakopává kapelu do nové éry. Předpokládám, že hlavní měrou se o to zapříčinily personální změny, ale byl tam i záměr celé to trochu posunout, ať už do temnějších sfér, či po technické stránce?

Žlába: Nikdy jsme nechtěli být svázaní stylem a natočit 10 podobných desek, takže bylo potřeba udělat krok stranou mimo rámec stylu a posunout se zase trochu dál. Je pravda, že nejeden song z předchozích desek by s odlišnou produkcí a bez HM-2 zněl zcela jinak než made in Sweden. Nové skladby na "Chasms" vznikaly v období od začátku roku 2020 do října 2023. Většinu skladeb na "Chasms" složil Adam, protože Marek měl hodně práce se svým projektem SOMNIATE, a musím přiznat, že i na "Chasms" jsou pasáže, u kterých nemohu zapomenout na lehký vliv black metalu. Objektivně vzhledem k možnostem Tomáše se na nové desce zvýšilo tempo i technická náročnost, přibylo sypaček, ubylo punku a Adam se po příchodu do kapely skladatelsky skvěle vyšvihnul.

Tom: Myslím, že pravda je obojí. Personální změny sehrály svou roli určitě. Troufám si říct, že kdybychom BRUTALLY DECEASED založili v současné sestavě, nikdy by to nebyl „jen“ oldschool death metal. Změna výraziva ale určitě proběhla i z toho důvodu, že kapela v minulých sestavách nahrála skvělé desky, které k (zejména) švédskému old school death metalu tíhly velmi výrazně, a my nechtěli „jen“ opakovat to, co už bylo kvalitně uděláno někým před námi.

Petr: Viděl bych to tak, že se změnil hlavní skladatel a také bubeník, což je v kapele vždycky hodně znát. Z toho vyplynulo trochu jiné vyznění. S tím souvisí i čistší zvuk, potřebný, aby vše bylo slyšet, jak má. Za ony temnější sféry je většinou zodpovědný Marek Štembera (nyní jen SOMNIATE).

Ve zmiňovaném dávném rozhovoru pro Fobii jste uvedli, že k prvnímu nahrávání jste jeli do studia s jasnou představou, jak byste chtěli znít, a vezli jste sebou nejzásadnější desky ze začátku 90. let (tipuji hlavně „Like an Ever Flowing Stream“). S trochou nadsázky se zeptám – co jste Otynovi ve studiu pouštěli letos? Věděli jste přesně, jaký zvuk chcete tentokrát mít, nebo jste měli více variant a představ?

Žlába: Tentokrát jsme neměli žádný vzorek, k čemu bychom se chtěli přiblížit, spíš jsme hledali zvuk, který bude funkční při zachování HM-2, a hlavně dávali pozor na to, aby dobře prolezly rozklady a všechny muzikantské kudrliny, které byly na novinku složeny, což si myslím, že se Otynovi velmi podařilo.

Petr: Já tušil, ale úplně přesně ne. Prostě basák…

V minulosti jste spolupracovali s italským malířem Paolo Girardim, jehož obaly zdobí celou řadu metalových alb, letos jste ale udělali změnu a o cover artwork na „Chasms“ se postaral polský umělec Maciej Kamuda. Proč došlo k této změně?

Žlába: Spolupráce s Paolem byla vždycky skvělá, ale je teď hodně zaneprázdněn, dělá spoustu věcí i pro velké kapely, které vychází na velkých labelech, což mu moc přeju, ale už je toho moc a přestalo to být vzácné jako kdysi, když jsme nahráli "Black Infernal Vortex" nebo "Satanic Corpse". Stejně tak mi aktuálně připadá, že má najednou strašně moc kapel cover art od Elirana Kantora. Je to fajn, ale vlastně pořád dokola a trochu se ztrácí unikátnost a zároveň to bude i finančně za hranicí undergroundu. Macieje nám doporučil kamarád Marcin Sienkiel z EMBRIONAL a SQUASH BOWELS na našem společném turné na začátku letošního roku, kdy jsme hledali někoho svěžího, kdo vytvoří artwork pro naše nové album. Po turné jsem Macieje zkontaktoval, poslal mu název desky + texty a čekal jsem, co z polského mistra vypadne. Zanedlouho od něj přišlo asi sedm konceptů, co by se mu líbilo, a postupně jsme se krok po kroku dostávali k finální podobě, se kterou jsme velmi spokojeni. Je potřeba říct, že Maciej není pouze autorem front coveru, ale udělal kompletně celý layout včetně bookletu. Za mě Maciej udělal perfektní práci a pouze na základě výše zmíněných indicií vytvořil krásné dílo, za což zaslouží obrovský respekt a uznání. Je opravdu skvělý malíř, profesionál, a práce s ním byla jedna velká radost.

Novinka je už nějakou chvíli venku, takže jste na ni určitě zaznamenali nějaké ohlasy, ať už u nás nebo v zahraničí. Předpokládám, že vesměs kladné, našly se ale i nějaké negativní? A to třeba i mezi fanoušky, jenž úzkostně lpí pouze na tom starém „oldskůlovém“ vyznění?

Tom: Musím říct, že jsme až překvapeni pozitivní odezvou, kterou zatím dostáváme. Trochu jsme čekali, nebo alespoň já určitě, že někomu nebude nové směřování vonět, ale žádné takové ohlasy jsem zatím nezaznamenal, nebo jen naprosto okrajově. Nutno ale dodat, že ve spoustě recenzí autoři stále hovoří o tom, že jsme old school death, takže pro někoho ta změna zřejmě není až tak zásadní.

Petr: Co vím, tak ohlasy byly od fanoušků spíš kladné, ale samozřejmě se najdou tací, kteří raději starší tvorbu.

Osobně album „Chasms“ vnímám jako jakýsi začátek nové kapitoly BRUTALLY DECEASED, a to nejen díky silně pozměněné sestavě (z té původní už vlastně zbyl jen zpěvák Žlababa). Podle posledních informací ale po vydání alba odešel Marek Štembera – máte už někoho místo něj? A kdo je u vás vůbec (či byl v minulosti) hlavním tvůrcem hudebního obsahu?

Tom: Je to tak, Marek se po „Chasms“ rozhodl v BRUTALLY DECEASED skončit, v srpnu s námi odehrál poslední koncert ve Svitavách a nyní se věnuje pouze SOMNIATE. S kapelou hrál roky a je za ním hromada kvalitní práce, za kterou jsme mu vděčni. Co se týče skládání, tak většinu nového alba již složil Adam, tudíž tam žádný zásadní problém není, a co se týče živého hraní, tak v tuto chvíli připravujeme setlist na příští rok s novým kytaristou, jehož jméno velmi brzy zveřejníme. Jedná se o zkušeného hráče a zavedené jméno v českém extrémně metalovém rybníčku.

Petr: Možná to lze tak vnímat, ale mně to přijde jako přirozený vývoj – notně poznamenaný personálními změnami. S tím souvisí, že jako nejplodnější skladatel se na novince projevil Adam Kulich. A ono to prostě už tak vyplynulo, že to zní trochu jinak.

V roce 2019 jste vydali své druhé split „Scornful Death Trail“ s polskými EMBRIONAL, což byla pomyslná labutí píseň staré sestavy. Znělo lehce jinak nejen než předchozí tvorba, ale ani tak nějak moc nenaznačovalo, co se bude dít na „Chasms“. Čistě hypotetická otázka – jak by letošní novinka zněla, kdyby se sestava nezměnila a zůstal třeba Tomáš Halama?

Žlába: Je pravda, že 80 % skladeb, které jsme v minulosti nahráli, byly ze Zmetkovy ruky a že to byl hlavně on, který tvořil a nosil do zkušebny připravený materiál. Na "Scornful Death Trail" (split s EMBRIONAL) už měl dvě skladby ze tří Štembus a Zmetek jenom jednu. Každopádně jestli bych měl odhadnout směr, kterým by se BD vydali nebýt Tomášovo odchodu, tak předpokládám, že by bylo všechno jinak. Pravděpodobně by došlo spíš k zjednodušení a většímu využití punku.

Petr: Těžko říct, možná něco v duchu songu „As Darkness Takes Over“ ze zmíněného splitu, možná trochu ALTARS ABLAZE…

Členové BRUTALLY DECEASED jsou aktivní i v dalších kapelách jako MALLEPHYR, SHAMPOON KILLER nebo FEEBLE MINDED. Prvně jmenovaní vydali letos taktéž skvělou desku, co nového se chystá u těch dalších?

Tom: Za MALLEPHYR díky, jsem rád, že Tě album baví. Za Adama se pokusím odpovědět stran FEEBLE MINDED, doufám, že neuvedu nějakou blbost. Kluci dlouho nevystupovali živě, ale nějakou dobu mají složenou novou desku, přičemž v současné době s materiálem seznamují nového bubeníka.

Žlába: SHAMPOON KILLER poctivě hraje koncerty a pomalu připravujeme materiál na třetí dlouhohrající desku. Aktuálně máme připraveno šest nových skladeb a dokončujeme práce na sedmé. Moc rád bych na konci příštího roku jel do studia, ale všechno bude záležet na tom, jak nám půjde skládání. SHAMPOON KILLER funguje trochu jinak než BD, a tak je proces výrazně zdlouhavější.

Petr: Ještě bych doplnil V.O.H., a ti zrovna tvoří materiál na další desku nebo případně split.

Jak to vypadá s death metalem na pražské scéně? Myslím to teď spíše tak, zda vznikají nové zajímavé kapely tvořené mladou nastupující generací, anebo je to vše na těch „starých“? Nahoďte nějaké tipy. A na jakých zahraničních interpretech se v kapele v současnosti shodnete?

Tom: Mně přijde, že v současné době vznikají spíš samé old school thrashe, mezi mládeží to teď hodně frčí. Když už vznikne nějaký nový death metal, který stojí za zmínku, jsou to většinou staří známí, kteří na scéně působí dlouhé roky (ALTARS ABLAZE, SNĚŤ). S klukama v kapele se shodneme na hromadě muziky a klasiku žánru všichni znají, takže zkusím nadhodit tři (podle mě) méně známé, nicméně kvalitní a specifické věci z ranku metalu smrti – NOCTAMBULIST, DEUS VERMIN, CONVULSING.

Novinku asi budete chtít propagovat i živě. Jaké jsou vaše nejbližší koncertní plány? S tím souvisí taková ta obligátní otázka – jaký byl zatím váš nejlepší a naopak i nejhorší koncert?

Tom: V roce 2024 už nic nemáme, neb secvičujeme playlist s novým kytaristou, nicméně na leden a únor příštího roku už jsou domluvené zajímavé akce s kvalitními zahraničními sypanicemi, o kterých se brzy dozvíte. Před pár dny jsme potvrdili účast na Metalgate Czech Death Festu, máme potvrzený festival Injure Grind Attack v Polsku a další koncerty se rýsují. Jo a nejlepší koncert je každý, kde něco zásadně nevykurvim.

Petr: Nejbližší koncert v nové sestavě se uskuteční v pátek 24. ledna v Plzni Pod Lampou, a to DISTASTE, BRUTALLY DECEASED a INSISTENT.

Teď hodně odlehčená otázka. Máte možnost jet turné a vybrat si na ni předkapelu z těchto tří jmen: DISMEMBER, ENTOMBED, GRAVE. I když byste možná raději jinou, vybrat si musíte. Která to bude?

Žlába: O všech výše zmíněných kapelách bych si nedovolil mluvit jako o předkapelách. Tyhle kapely kdysi definovaly styl a jsou absolutní legendy. Kdybych měl vybrat, tak za sebe bych zvolil DISMEMBER.

Petr: DISMEMBER. :-)

Z mé strany je to asi vše, jestli jsem na něco zapomněl, máte prostor. Děkuji za čas strávený nad odpověďmi a přeji vám, ať se daří nejen v tom muzikantském životě.

Tom: Moc děkujeme za zájem a prostor a třeba se potkáme někde na pívu či na koncertě.

Petr: Díky za prostor na Fobii.

RECENZE

Bandcamp
Facebook

 


Zveřejněno: 03. 11. 2024
Přečteno:
590 x
Autor: Prepil | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář