Mám ohromnou radost z kapel schopných vystoupit ze stínu velkých, přímo ikonických jmen, jež se kdysi staly důvodem ke vzniku jejich vlastní existence, a poté i inspiračním zdrojem. Zpočátku byly tyto partičky jako vždy hnány touhou vyjádřit svůj obdiv a oddanost danému stylu, svou tvorbu a sound v maximální možné míře přiblížily předloze, aby nakonec díky svému umu a kreativitě překročily pomyslné mantinely a dokázaly, že i takové zdánlivě striktně okolíkované teritorium, jakým je klasický švédský death metal, může nabýt příjemně rozšířených rozměrů a osvěžujících zákoutí. Jedna z těchto ze stínu svých vzorů vystoupivších kapel nese jméno BRUTALLY DECEASED, a musí jí znát každý, kdo se jen trochu otřel o domácí tvrdě metalovou scénu.
Pražští hrdlořezové na začátku léta vydali svůj čtvrtý plnohodnotný počin (v jejich diskografii najdeme ještě dvě splitka, jedno se švédskými INTERMENT a druhé s polskými EMBRIONAL), a právě toto novotou vonící CD mě definitivně přesvědčilo o tom, že BRUTALLY DECEASED svým způsobem už dávno ukázali záda svým původním hrdinům a předběhli je, co se týče kvality tvorby, minimálně o parník. Mám stále v živé paměti, jak jsem si při posleších alba „Satanic Corpse“ (2016) v duchu říkal, jak to teď pánové pohrnou dál. Protože bylo (alespoň v mých uších) zřejmé, že inspirační zdroje byly vymačkány do mrtě, a pokračovat v takto naprosto stejném duchu by už zavánělo opakováním a možná i luhováním luhovaného. Chovám hluboký respekt k této pražské bandě, žádný jejich počin mě nikdy nenudil, ale nemohl jsem se zbavit subjektivního pocitu, že na toto téma z pohledu BRUTALLY DECEASED už bylo řečeno/zahráno vše. Split „Scornful Death Trail“ (2019) možná naznačil drobné změny, především díky přibyvší jedovatosti kytar, ale nyní už je vše zase trochu jinak, a to, s čím vyrukovala aktuální novinka „Chasms“, jsem upřímně nečekal a spíše v to jen doufal.
Nemohu posoudit, zda je tomu díky snaze trochu se posunout a svou tvorbu osvěžit, anebo je důvod o mnoho pragmatičtější, a to že došlo k výrazné obměně sestavy, ale tentokrát zní BRUTALLY DECEASED malinko jinak. Nelekejte se, kapela nepřehodila výhybku, je to pořád řízný death metal s dominujícím odkazem na švédskou školu, ale lehce přibyly i nové aspekty a klasické tradiční vzorce zní také čerstvěji. Hudba na mě působí intenzivnějším dojmem, agresivněji, a celkově osobitěji a komplexněji. Osobně mi nejvíce udělalo radost určité zrychlení materiálu a především zajímavější práce s melodiemi. Tyto nejsou prvoplánové, působí promyšleně, leckdy i rafinovaně, a (ověřeno mnohými poslechy) jsou i docela návykové. K tomu připočtěme i poněkud techničtější vyznění oproti časům minulým, jasně slyšitelnou muzikantskou zručnost (ta je ale u BRUTALLY DECEASED tradiční), skvělou produkci a zvuk, jenž už nelpí na vyloženě surovém zatěžkaném soundu ala „Boss HM-2“, a je jasné, že máme na domácím trhu další pecku, jež v klidu snese porovnání i se zahraničím. Všech osm skladeb (včetně kratičké miniinstrumentálky) je radost poslouchat, a kdybychom mermomocí chtěli na novince najít nějakou chybičku, tak jedna by se možná našla - je příliš krátká. kadıköy travesti Je sice zvykem, že ty správné nářezové kultovní nahrávky mají hrací čas kolem půl hodiny, což je i normou u všech full alb BRUTALLY DECEASED, ale novinka je paradoxně v jejich diskografii nejkratší a klidně bych si tentokrát ještě přidal. CD pokaždé prosviští ušima jako smršť a vlastně skoro vždy si ho po dohrání dám ještě minimálně jednou.
Album „Chasms“ vyšlo opět u Doomentia Records jako třípanelový lakovaný digipack, jehož artwork má na svědomí polský výtvarník Maciej Kamuda. Nahrávalo se ve vyškovském Davosu (Otyn), jak jsem zmínil výše, zvuk je prvotřídní a dává současné tvorbě BRUTALLY DECEASED určitou lehkost a křídla bez ztráty tlaku a tradiční agrese. Vypadá to, že parta kolem Žlababy je na začátku další, nové kapitoly, a snad nikoho už nenapadne je nazývat jen jakýmsi švédským revivalem. Naopak, pražská úderka patří mezi ty spolky, jenž tento styl oživují a dávají mu další smysl. A mají oproti svým dávným vzorům už teď jednu velkou výhodu – nikdo na jejich koncertech nebude čekat jen na „skladby z prvních dvou alb“. Skvělá práce.
Seznam skladeb:
- Deus Mundi
- Empyrean Shrine
- Chasm Born
- Vacant Orb
- Thy Benefactor
- Nether Realms
- Gilded Wound
- Black Chalice
Čas: 28:50
Sestava:
- Michal „Žlababa“ Šťěpánek – zpěv
- Marek Štembera – kytary, zpěv
- Adam Kulich – kytary
- Petr Kleňha – basa
- Tomáš Mařík – bicí