TELEPATIE

CD 2018, vlastní náklad / death metal / Česko

Neratovičtí NECNON MORTUSS nejsou kdovíjak „starou kapelou", ale o to víc toho mají za sebou. Minimálně to tak vypadá podle soupisu na profilu na Bandzone, kde je vše od vzniku kapely v roce 2007 poctivě zaznamenané. Zvlášť mě zaujal rozpis všech koncertů, které doposud NECNON MORTUSS odehráli. A k dnešním dnům jich je stopětadvacet. A když dodám, že první koncerty proběhly až rok a půl po založení, a celou dobu, takřka do dnešních dnů, se kapela potýkala s personálními peripetiemi nebo zdravotními a životními problémy, tak jde o velmi slušné číslo.

NECNON MORTUSS si libují v death metalu, který je potažen černým blackmetalovým suknem, přičemž tato kombinace je nejvíce čitelná v jejich prvotině „In Memoriam" z roku 2010, která je vlastně poctou zesnulému zpěvákovi Tomášovi. S novým zpěvákem Liborem pořídili následující album „Likvidace". Po jeho vydání nastalo období, kdy se střídaly koncerty s nucenými zdravotními přestávkami, přičemž se takto protahovalo i nahrávání třetího alba, které vyšlo v první polovině tohoto roku.

„Válečné konflikty 20. století" popisují jednotlivé něčím významné bitvy, jakými byla například největší tanková bitva, která se změnila v „Peklo u Kurska" nebo zbytečně krvavá „Karpatsko - Dukelská operace". „Válečné konflikty..." popisují i konflikty, kde kromě samotných vojsk umírali zbytečně i nevinní civilisté. Mezi takové můžeme zařadit „Kosovo" nebo válku, v níž spousta lidí našla „Smrt ve Vietnamu". V bookletu texty působí hodně encyklopedickým, vypravěčským stylem, a ač je sled sloka-refrén dodržen a rýmy rovněž nechybí, působí slovní spojení kostrbatě a někdy i dětinsky: „Jedou tanky T34, naproti nim jedou tigry. První děla vystřelují, ohnivé projektily. Zásahy se odrážejí od kovové šelmy. Šelmy palbu opětují, T34 zasahují. Běží pěchota, všude temnota."

Rachotem jízdy tankové divize a za doprovodu takřka filmové hudby je rozpoutaná „Bitva v Ardenách". Kvaltující deathmetalová řežba je doplněná o krátké, ale výrazné kytarové prvky. Výrazný je i vokál, přičemž krákoravý blackový doplňuje growlující hlas. A tato kombinace vokálů je signifikantním prvkem až k poslednímu „Kosovu". Poznávacím znakem je také celková hudební vizáž NECNON MORTUSS, která je velmi obstarožní a zvukově velmi podobná starému rádoby death metalu, někdy z počátku devadesátých let, a nic dobrého mu nepřidává domácky „neprofesiálně" neupravený sound. Marně přemýšlím, co je víc odrazující od dalších poslechů. Těžkopádná monotónní muzika? Krákoravý recitující vokál? Anebo, jak jsem se již zmínil, kostrbaté texty, které nejdou do hlavy ani na rozum. Jen si zazpívejte, zarecitujte: „Češi a Slováci útočili tanky. Slovenské národní povstání se sovětskými armádami. Němci stačili povstání potlačit. Povstalci museli k partyzánům překročit." nebo „Všude se tu hubí lidi, ve sněhu skřípou zuby. Obloha se vyjasnila. Spojenci nasadili letectvo. Němcům se tím protla žíla. Zásobování tím pokleslo. Zmizela šance Hitlera nandat spojencům do těla. Poslední tank byl zasažen a německý voják poražen. " a tak dál a dál. Nicméně si myslím, že to nějakou práci dalo a znalost děje určitě byla potřeba, takže to nikterak nechci zlehčovat. Ale po poslechu celého alba jsem nabyl ještě jednoho dojmu: že jakýkoliv text by se dal použit do jakékoliv skladby, protože vše je nemlich to samé.

Ale ať jen nekritizuji, ve skladbách jsou i prvky, které vyčnívají nad většinovým pojetím alba. A těmi jsou různá intra, outra, kytarová intermezza, krátké thrashové záseky, občasá heavymetalová sóla..., ale to je velmi málo v prakticky neměnném rytmu.

Booklet je udělán smysluplně, ke každé skladbě je pod textovou stránkou vyobrazena fotografie z daného konfliktu, vně dvojlistu pak samotná kapela NECNON MORTUSS. Na přední straně je výjev vojáků z války v Perském zálivu, na zadní straně jsou portréty politiků obou stran tehdejších konfliktů. Na listu pod trayem CD je vyobrazen atomový hřib s vyobrazením současného města (?), na zadní straně, jestli se nemýlím, tank T72. Takže si myslím, že kapela si tady pěkně vyhrála a na obálce si dala záležet.

V celkovém kontextu album „Válečné konflikty 20. století" působí uceleným dojmem, avšak samotná hudba ani texty na mě dojem neudělaly.

Seznam skladeb:

  1. Tankový nájezd
  2. Bitva v Ardenách
  3. Peklo u Kurska
  4. Šestidenní válka
  5. Bitva na Sommě
  6. Operace Pouštní bouře
  7. Karpatsko - dukelská operace
  8. Smrt ve Vietnamu
  9. Kosovo

Sestava:

  • Blackota - zpěv
  • Luban - kytara
  • Ilfiren - basa
  • Hamr - bicí

Čas: 42:26

http://bandzone.cz/necnonmortuss


Zveřejněno: 05. 07. 2018
Přečteno:
2811 x
Hodnocení autora:
3 / 10

Autor: 4horsemen | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

09. 09. 2019 09:51 napsal/a 4H
-> Luban - Nové skladby
Na Bandzone nové skladby jsou po zvukové stránce diametrálně odlišné a již nezní jako ze zkušebny 80/90. let a jestli jste to dělali \"takřka na koleni\", tak klobouk dolů.
14. 01. 2019 18:12 napsal/a Necnon mortuss
nové skladby
Ahoj, jen tak když bys měl chuť, můžeš porovnat co máme na bandzone nyní: první 2 skladby v playlistu... Zdraví Luban za Necnon Mortuss
07. 01. 2019 20:23 napsal/a Necnon Mortuss
Válečné konflikty 20.století
->Johan - jo bez problémů, je dobrý když se k tomu vyjádří někdo, kdo má řekněme profesionálně/semiprofesionálně naposloucháno...Lidi celkem choděj, jsou spokojený, nás to baví...Chodíme do práce, stavíme baráky, rekonstruujeme byty, vychováváme děti, nikam se neženeme, děláme to pro radost... ->Opat - To víš, že jooo:-D
03. 01. 2019 16:04 napsal/a Opat
...
V současnosti se dá kvalitní zvukový záznam udělat i takřka na koleni, případně za naprosto solidní cenu ve studiu. To je alibismus. To už je jen o tom, jestli má člověk skutečně chuť do toho investovat alespoň něco, aby výsledek byl uspokojivý, a jestli má vlastně nějakou svoji představu, jak by to mělo znít atd. Protože to opravdu nevyžaduje miliony na účtě. Texty a schovávání do angličtiny, to máš sice možná pravdu, že se to u jiných jazyků tolik neřeší, ale čeština je vaše volba a osobně myslím, že ty texty vás teda strašně sráží. To skutečně nejsou filozofické úvahy a maskování významů, ale špatně opsaná encyklopedie. A teda argument, že spousta kapel je složená ze zkušených lidí a vy jste začínali a neuměli nic, to je naprosto mimo, nezlob se na mě. Jestli je to nějaká omluva pro kvalitu nahrávky (kterou já nesoudím), tak špatná, protože řešením je prostě nejprve tomu dát čas, nějak se vyprofilovat, nabrat nějaké ty zkušenosti, a pak se do toho pustit. (Kdybys to tu nezmiňoval, tak je to naprosto jedno, ať si každý nahrává co chce, jenže nahrát (nejednu?) desku a pak se začít obhajovat počátečním neumětelstvím či nezkušeností, když dojde na kritiku, to je nesmysl.)
31. 12. 2018 21:56 napsal/a Johan
-> Luban
Napsal jsi toho hodně... tak jen k některým detailům. Recenzent hodnotí výsledek bez ohledu na to, jestli nahrávka vznikla ve zkušebně, nebo ve studiu. Obstarožní vzhled - nesmíš to brát doslovně, je to myšleno nikoliv na oblečení, ale na hudební výraz. Texty - svým způsobem máš recht, ale jsme v Česku a jdeš s kůží na trh v místě, kde ti každý rozumí. Pořádání koncetů je jistě chvályhodné... Každopádně díky za to, že bereš recenzi v pohodě a bez nevraživých emocí. Další nahrávku samo pošli, rádi opět recenzi napíšeme.