TRNY & ŽILETKY "Podměstí"

CD/LP 2017, Napalm Records / black/death metal / Polsko

Když jsem před více než dvěma lety uzavíral recenzi na tehdejší novinku polských HATE „Crusade:Zero“, lehce jsem si posteskl, že skvadra kolem Adama Buszka alias The First Sinnera tehdy příliš vsadila na jistotu. Od té doby se událo mnohé. Za prvé kapelu opustil dlouholetý kytarista Destroyer, což mne zamrzelo velmi. Ač je lídr HATE zřejmý, tento muzikant kompozice často skladatelsky i hráčsky obohacoval a o jeho kvalitách není sporu. To potvrzuje i ve skvělých KRIEGSMASCHINE. No a za druhé (což je možná s prvním bodem spjato) – HATE prošli docela ráznou hudební proměnou.

Vlastně se to na první poslechy ani nemusí zdát. Moje zkušenost byla taková, že při premiérovém a nepříliš soustředěném projetí „Tremendum“ mi v hlavě utkvěly v podstatě jen ty rychlejší skladby jako „Indestructible Pillar“, „Into Burning Gehenna“ nebo již dříve vypuštěný fantastický singl a zároveň otvírák „Asuric Being“. Pokud by album bylo plné takových vypalovaček, mohli bychom mluvit o klasickém počinu HATE z období kolem desky „Solarflesh: A Gospel of Radiant Divinity“ (2013). Jenže to by byla chyba. „Tremendum“ v sobě skrývá mnohem víc.

Už zmiňovaná „Asuric Being“ disponuje zvláštní atmosférou a různými protahovanými takty, které skladbu ozvlášťnují. Něco takového mi na předchůdci „Crusade:Zero“ chybělo. Momenty překvapení. Ještě více mi ale s přibývajícími poslechy dostaly kompozice, které kolem mě zprvu pouze prošuměly. Jednou z nich je pětka „Fidelis ad Mortem“, naprosto precizně složená věc, kde HATE ukazují, že v pomalejších a táhlejších pasážích mají ohromnou sílu. Skvělá ústřední melodie, výborný riff ve sloce a naprosto zdrcující závěr. Podobnou silou na mě postupem času začala působit „Ghostforce“, v níž také cením přechody z epičtějších riffů do zběsilých roštovaček.

Ač bych zmiňované skladby v současnosti vyzdvihl, „Tremendum“ dobře funguje i jako celek. Obsahuje i méně nápadité kousky, kupříkladu klipovka „Numinosum“ podle mě postrádá přesně takové okamžiky, které by posluchače donutily ji neustále opakovat a posléze si ji donekonečna přehrávat v hlavě. Drtivě ale převládají kompozice, které zapůsobí. I když třeba až časem.

V počátku recenze jsem nakousl, že se podle mého HATE hudebně posunuli do trochu jiného výraziva. Ač se o čtveřici často hovoří jako o death metalovém uskupení, leckteré počiny měly docela jasnou příchuť blacku. Na „Tremendum“ je ale vklad tohoto žánru mnohem větší, nežli u předchozích desek. Mnoho riffů čpí černotou, občas jsem si z hlediska kytarové práce vzpomněl na krajany ARKONA na posledních dvou albech. Zvukově kapela pokračuje v nastoleném trendu spíše modernějšího a deathového vyznění s pořádně nahulenými kopáky, ale některé pasáže jsou black jako řemen. Jestli jsem od HATE tajně chtěl nějakou změnu, přišla a já jsem za to velmi rád. Ne proto, že bych neměl rád předešlé desky, naopak! Ale těší mě, že Adamova družina nestojí na místě.

Pár slov k sestavě, která prošla částečnou obměnou. Adama a jeho kytarový um zmiňovat netřeba, co je ale potřeba zvláště vypíchnout, je stále silnější vokál. Ač jede v podstatě celou desku ve stejné poloze, je jeho hlas natolik charismatický a drtivý, že by tomu možná větší variabilita i uškodila. Za bicími zůstal Pavulon, jehož jsem u předchozího CD lehce kritizoval za nedostatečnou kreativitu oproti bývalému bubeníkovi HATE Hexenovi. Tentokrát se předvedl o něco výrazněji, leč Hexen zůstává nepřekonán. Asi jsem přehnaný detailista, ale například by mě potěšilo, pokud by v blastbeatech nehrál téměř vždy na ride trioly s přírazem na poslední úder, ale občas ho tam vysypal pěkně společně s virblem. To už jsem ale fakt extrémní hnidopich.

Poprvé se na desce HATE podíleli kytarista Domin a basák Apeiron, kteří jsou součástí živé sestavy. U basy mě mrzí, že je v podstatě jen „další kytarou“ a zní dosti nekonkrétně. Nějakým tím sólem se na „Tremendum“ představil též host Dean Paul Arnold, v současnosti kytarista americké death metalové legendy VITAL REMAINS, a se synťáky přispěl Michal Staczkun.

Ač jsem zpočátku byl trochu skeptický, „Tremendum“ si cestu do mého nitra našlo. Určitě není nejlepším albem v diskografii HATE, ale má svoji specifickou atmosféru a odlišné vyznění, za což si jej hodně cením. Poláci mě baví víc než na předchozím počinu, „Tremendum“ je variabilnější a zajímavější. Zdobí jej navíc povedený obal z dílny Daniela Rusiłowicze, který má na CD verzi bílé pozadí, zatímco na limitovaném vinylu černé. I v tomto ohledu se HATE vytáhli více než na „Crusade:Zero“. Když se podíváte na recenzi na něj, dal jsem tehdy 8/10. Dnes bych asi hodnocení o stupínek snížil a osmičku dávám právě novince.

Seznam skladeb:

  1. Asuric Being
  2. Indestructible Pillar
  3. Svarog's Mountain
  4. Numinosum
  5. Fidelis ad Mortem
  6. Into Burning Gehenna
  7. Sea of Rubble
  8. Ghostforce
  9. Walk Through Fire
  10. Hearts of Steel

Čas: 50:09

Sestava:

  • Adam the First Sinner – zpěv, kytara
  • Domin – kytara
  • Apeiron – basa
  • Pavulon – bicí
  • Dean Paul Arnold – kytara (host)
  • Michal Staczkun – syntezátor (host)

Facebook HATE
Napalm Records


Zveřejněno: 24. 07. 2017
Přečteno:
2859 x
Hodnocení autora:
8 / 10

Autor: Opat | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

28. 07. 2017 07:40 napsal/a Corvus
†
Z HATE nám roste opravdový monolit! Jen tak dál! :-)
24. 07. 2017 20:56 napsal/a Opat
...
kubánec: :-D Já už nevím, jak ty sypačky pojmenovat, abych se furt neopakoval. A díky vám oběma za příjemnou reakci! :-)
24. 07. 2017 18:14 napsal/a jeff
Hate
Recenze jako vino! Mam chut si to poslechnou!!!
24. 07. 2017 10:39 napsal/a kubánec
...
...cením přechody z epičtějších riffů do zběsilých roštovaček...zběsilé roštovačky, parádní spojení. Respekt!!!