KAFKA BAND je hudebně-literární projekt z Prahy, města Franze Kafky. Mě k tomuto projektu přivedla spíše literární část, která ale nemá s romány Franze Kafky pražádnou spojitost. V místní knihovně jsem narazil na psychologicky laděný román Winterbergova poslední cesta od Jaroslava Rudiše. A právě promovaný učitel němčiny a dějepisu, spisovatel a textař Jaroslav Rudiš je zpěvák zmíněného projektu. Rudiš si za svůj dosud poměrně krátký život (ročník narození 1972) vyzkoušel několik zaměstnání: hotelový dveřník, pekař v Alpách, DJ a zvukař rockového klubu, manažer punkové kapely (čtvrtý Rudišův román se jmenuje Konec punku v Helsinkách), zedník anebo redaktor deníku Právo. V roce 2006 vydal román Grandhotel, podle jehož námětu napsal pro režiséra Davida Ondříčka scénář ke stejnojmennému filmu (2006). V kapele se sešel také s výtvarníkem a zpěvákem Jaromírem Švejdíkem (aka Jaromír 99), se kterým napsali kultovní komiksovou trilogii Alois Nebel (2003-2005). Zatímco Jaromír Švejdík zpívá česky, Rudiš německy čte a recituje Kafkovy texty. Výčet muzikantů zajímavých jmen doplňují kytarista Dušan Neuwerth (TATA BOJS), kytarista a trumpetista Lukáš Morávek (PRIESSNITZ, LETNÍ KAPELA), baskytarista Petr Weiser, bubeník Tomáš Neuwerth (UMAKART, KAŠPÁREK V ROHLÍKU) a klávesista Zdeněk Jurčík (PRIESSNITZ, KOVADLINA).
KAFKA BAND mají dosud na kontě alba „Das Schloss“ (2014), „Amerika“ (2019) a vloni dokončili trilogii koncepčních desek inspirovaných romány Franze Kafky albem „Der Process“, na kterém se nachází dvanáct skladeb kombinujících literaturu s hudbou, češtinu s němčinou a v jednom případě také s angličtinou. Skladby „Maskenball – Maškarbál“ a „Leni“ s albem nijak nesouvisí, ale náladou vůbec nepůsobí jako nechtěné děti. Koncept alba spočívá v příběhu bankovního úředníka Josefa K., který je bezdůvodně zatčen státní mocí. Po bezvýsledném hledání okolností jeho zatčení nakonec skončí v lomu s nožem v srdci jako toulavý pes. Jen pro zdůraznění nadčasovosti příběhu, kterých se v novodobé československé historii odehrálo nespočet, uvedu, že Kafka začal psát román již v roce 1914.
V úvodu příběhu mocenské zlovůle nesmí chybět „Verhaftung — Zatčení“, skladba s důrazem na nenápadné, ale přitom chytlavé melodie, podprahovou naléhavost a silnou emocionalitu. Kafka psal nejen česky, ale také německy, takže volba jazyka se nabízela. Průběh „Untersuchung – Vyšetřování“ určuje rozšafná trumpeta s monotónním novovlnným bubínkem a řezavými beglajty, které necitlivě utíná „Leere – Prázdnota“ s melancholicky palčivým trumpetovým sólem. Silně emotivní a zároveň zvláštním způsobem naléhavé poselství vysílá „Maskenball – Maškarbál“. V chladné „Die Kanzleien – Kanceláře“ těká nálož zoufalství, která ve své repetici vygraduje do roviny, kdy voláte o pomoc. Jedinou skladbu v angličtině „Shame – Stud“ složil na klavír Dušan Neuwerth, když uspával svou malou dcerku. Probarvená instrumentace xylofonu a smyčců dělá ze skladby melancholický hymnus. Vedle tenkého nánosu elektroniky fungují v „Leni“ fragmenty akustiky, zejména pak smyčce a znovu ambientního xylofonu. Ve zbabělém procesu si přijde na své úlisný „Advokat – Advokát“ vytvářející spoustu detailů či zvukových vychytávek a klávesových kudrlin. Pěvecký cit Jaromíra Švejdíka exceluje v „Dom – Chrám“, ve které vstřícnou melodičnost zneklidňuje především ponurá trubka. Klipová „Türhüter – Dveřník“ překvapí svou náhlou proměnou v lehce popovou skladbu. Za abstraktně minimalistické cvičení se sugestivním deklamováním lze považovat následující „Im Mondschein – V měsíčním svitu“. Finální „Ende – Konec“ není na první pocit průzračná nebo přehledná, snad ani chytlavá, ale textově uzavírá tragický příběh Josefa K.
Novinka přináší originální písničky s divadelní zápletkou o dvanácti dějstvích se zajímavými aranžemi i zvukem. Spojením písničkářství tandemu Rudiš-Švejdík s texty inspirovanými jedním z nejvlivnějších spisovatelů 20. století, zurčící elektronikou, snivým xylofonem, zadumaným pianem a nevtíravými plechy vzniklo něco, co vlastně ani nepotřebuje žádnou škatulku.
Seznam skladeb:
- Verhaftung — Zatčení
- Untersuchung – Vyšetřování
- Leere – Prázdnota
- Maskenball – Maškarbál
- Die Kanzleien – Kanceláře
- Shame – Stud
- Leni
- Advokat – Advokát
- Dom – Chrám
- Türhüter – Dveřník
- Im Mondschein – V měsíčním svitu
- Ende – Konec
Čas: 53:34
Sestava:
- Jaromír Švejdík – zpěv
- Jaroslav Rudiš – zpěv
- Petr Weiser – basa, housle,
- Tomáš Neuwerth – bicí, perkuse, xylofon,
- Lukáš Morávek – kytara, trumpeta
- Dušan Neuwerth – kytara
- Zdeněk Jurčík – klávesy, piano, perkuse, xylofon