DARK GAMBALLE - Romance panenky a kladiva

Rozhovor s noise-rockovou kapelou DESOLAT z Vídně. Na otázky odpovídal hlavně bubeník Mentl, ale společně jej doplňovala celá kapela. Kromě otázky č. 8, kterou zodpověděl kytarista a zpěvák Alfred.

Jak vznikla kapela DESOLAT a proč jste zvolili zrovna tento název? Kdo ji tvoří a v jakých jiných kapelách hrajete/jste hráli? Prostě klasická historie kapely, i když u vás celkem krátká…

DESOLAT vznikl z popela CYRUSS, staré kapely Alfreda (kytara a zpěv) a Klause (basa) v sezóně 2018/19. Když se ke kapele přidal Mentl (bicí), odehráli jsme tři nebo čtyři koncerty pod názvem CYRUSS, ale brzy jsme začali psát nové písně a vlastně změnili styl ze stoneru na více sludge, noise a metal. Kromě snadné vyslovitelnosti a pěkného zvuku jsme zvolili slovo „desolat“, protože to docela dobře odpovídá našemu hluku, je to německý výraz pro slovo „ubohý“.
Dosud jsme nahrávali třikrát. Dvě EP jsou už venku, nové, celé album (pravděpodobně s názvem „Elegance Is An Attitude... To Shit On“) vyjde, jakmile bude možnost představit ho naživo. Všichni jsme hráli a hrajeme v mnoha kapelách, zde je jen krátké shrnutí:
Alfred: E.M.S., RADIKALKUR, PHAL:ANGST, CYRUSS, …
Klaus: DIM PROSPECTS, RADIKALKUR, CYRUSS
Mentl: LA LIGNE MAGINOT, FACE THE OWL, SPECTRAL FIRE, GFRAST, …

Hrajete noise-rock. Proč jste se rozhodli pro kombinaci sludge, crustu, metalu, noise atd.? Co vás na tom přitahuje? Které kapely patří mezi vaše vzory/zdroje inspirace?

Myslím, že všichni máme rádi spoustu různé hudby, takže je to logický proces, který kombinujeme. Idoly a oblíbené kapely máme každý jiné, i když existují kapely, které máme všichni rádi, například NEUROSIS, HELMET, UNSANE, IRON MONKEY, EYEHATEGOD, DYSTOPIA, LVMEN. Mentl miluje MELVINS. Alfred má také rád death metal, zvláště ten švédský s DISMEMBER nebo ENTOMBED nebo britské death metalové legendy s crust punk postojem BOLT THROWER. Klaus má rád hudbu s punkovým přístupem. Všichni máme anarcho punkové základy, hráli jsme po evropských squatech se svými bývalými punkovými kapelami a stále se cítíme velmi svázáni s touto scénou.

Záhy po vzniku jste zplodili první nahrávku „Shareholder Of Shit“, která vyšla jako 10“ MP. Co nám o ní řeknete? Byly to skladby, které jste už nestihli vydat jako CYRUSS?

Jak již bylo zmíněno dříve, DESOLAT pro nás byla zcela nová kapitola. Všechny písně byly složeny, až když jsme se rozhodli začít něco nového. Materiál „Shareholder Of Shit“ byl složen a zaznamenán za necelé dva měsíce, už v roce 2018 – jeho vydání však trvalo další rok. Nyní jsme mnohem rychlejší a našli jsme svůj rytmus tvorby hudby. Kvůli všem kapelám, ve kterých hrajeme, a protože ne všichni žijeme ve Vídni, nezkoušíme pravidelně, ale setkáváme se dvakrát nebo třikrát po celý víkend, abychom složili nové skladby nebo vylepšili ty staré, pak uděláme pár intenzivních večerů, abychom vše dokončili, a pak si rezervujeme datum ve studiu a vše nahrajeme.
Ve skutečnosti existuje pět starých skladeb CYRUSS, které budou nahrány a vydány později v tomto roce, ale bude to provedeno v jiné sestavě, jejíž součástí je pouze Alfred. Kapela zůstane rozpadlá, ale pravděpodobně odehraje dva až tři koncerty pro prezentaci nahrávky.

Celkem rychle vyšla i novinka „Songs Of Love In The Age Of Anarchy“, tentokrát jako picture vinyl. Opět jen něco málo přes dvacet minut. Ale na druhou stranu je to picture! Proč jste zvolili tento málo používaný formát?

V DESOLAT jsme si chtěli splnit všechny naše sny a vydat všechny formáty, které jsme nikdy předtím neudělali.

Za jakých podmínek jste desky nahrávali a jak jste s výsledky spokojení? Pro obě dělal mastering slavný Dan Swanö (EDGE OF SANITY, BLOODBATH). Jak vás napadlo mu poslat vaši hudbu a jak jste s jeho prací spokojení?

Nahrávali jsme ve vídeňském Cosmix Studios s Rainerem Spänlem a s celým procesem jsme nemohli být spokojenější. Od vřelé a přátelské atsmosféry, až po Rainerovy technické a hudební dovednosti to byla jedna z našich nejlepších studiových sessions vůbec.
Dan Swanö je jednou z velkých legend švédského death metalu, ale také zvukový umělec ve svém studiu Unisound. Kontaktovali jsme ho a zeptali jsme se, jestli pro naše nahrávky udělá master. Souhlasil, odvedl skvělou práci a jsme velmi spokojeni. Vše velmi snadné a dobré. Myslím, že budeme i nadále spolupracovat.

Co nám řeknete o textech, o čem jsou? Proč nejsou přiloženy k LP a ani nejsou na vašem Bandcampu? Krom toho ve skladbách používáte i různé samply. Protože němčině nerozumím, netuším, o co jde. Takže nevím, jak to nějak souvisí s těmi skladbami a jejich poselstvím…

No, naše texty bych nenazval skvělými poetickými mistrovskými díly nebo geniálními po stránce obsahu. Většinou název písničky říká všechno a my jej měníme v textu. Určitě také nejsou špatné, ale neobtěžujeme se je tisknout. Také máme rádi minimalistický styl. Texty jsou tedy mezi misantropickými nadávkami a prohlašují náš antikapitalistický pohled. Myslím, že je to celkem anarchie.
První 10“ byla koncepční nahrávka založená na záznamu Es ist ein gutes Land od rakouských básníků a kabaretních umělců Helmuta Qualtingera a Petera Turriniho z roku 1972. Je to satirické umělecké dílo s černým humorem, které se zabývá rakouskou mentalitou, politikou a psychikou. Většina samplů pochází z tohoto záznamu. Další jsou z rakouského filmu Slumming, temné komedie o psychotických bezdomovcích, se kterými velmi ošklivě zachází dva mladí blbci (snímek nominovaný na Berlinale IFF 2006 na Zlatého medvěda za nejlepší film má na ČSFD 70 % - pozn. Bury). Naše druhé EP umělecky sleduje tuto stopu. Album bude jiné.

Vaše obaly zdobí koláže od Lisl Matzer. Kdo to je a jak jste se k ní dostali. Co nám o ní a její práci můžete prozradit? Fotky vám pak dělá Paayarazzi (což je Paaya, původem z Čech). Jak se vám líbí jeho kapela LIDSKÉ ZDROJE?

Lisl je naše blízká a hodně dobrá kamarádka. Je umělkyní (malba, tisk), multiinstrumentalistkou a hraje a hrála v mnoha kapelách, například ROST, BUTCHER BABES a také s Mentlem v FACE THE OWL. Lisl také dělala obal našeho prvního EP.
Paaya je další dobrý kámoš, co miluje fotografování na punkových akcích. Ale ve skutečnosti nikdo z nás nikdy neviděl jeho kapelu naživo – ale sdílíme zábavný zážitek ze studia. Naše první EP jsme nahrávali ve stejném studiu (EhKaHstudio) jako LIDSKÉ ZDROJE. Jednoho dne byl Paaya opravdu frustrovaný, protože se zdálo, že se s jeho kytarovým sólem něco pokazilo a nemohl zjistit, co se pokazilo. Znovu a znovu ladil kytaru, ale stále to znělo špatně. Když jsme dorazili do studia, Paaya šílel a chtěl to vzdát. Měli jsme stejnou zkušenost a naštěstí pro nás všechny jsme nějak přišli na to, že frekvence byla změněna ze 44,1 na 48 kilohertzů a to trochu posune úroveň, takže všechno znělo trochu špatně…
Alfred měl hrát se svou další kapelou s Paayovou kapelou ve Štýrském Hradci v březnu 2020, ale Covid to samozřejmě nedovolil.

Vaše nahrávky vyšly pod Bloodshed666 Records, kteří vydávají i další vaše kapely. Takže to bylo asi logické vyústění situace, že?

Ano, tento label dělám už od roku 1998. Většinu nahrávek mých vlastních kapel jsme vydali sami na tomto labelu, několikrát jsem pomohl přátelům (spolu)vydat jejich věci, udělali jsme několik split nahrávek. Takže ano, bylo logické vydat věci DESOLAT stejným způsobem. Neřekl bych, že se obecně zdráháme, aby jiná vydavatelství něco od nás vydala, ale ve skutečnosti se o to nijak nesnažíme.

Co je nového u vašich ostatních kapel? Speciálně mě pak zajímají hlavně PHAL:ANGST, ale samozřejmě nejen oni…

Stejně jako většina kapel v tuto chvíli nezkoušíme pravidelně a čekáme na opětovné hraní naživo. DIM PROSPECTS vydali split album s FLOWERS IN CONCRETE v roce 2020, ale naživo ho nemohli představit. FACE THE OWL budou tento týden nahrávat pořádné LP poté, co mají venku demokazetu, GFRAST a SPECTRAL FIRE jsou nyní více méně pozastaveny.
PHAL: ANGST pracovali na novém albu, než přišla pandemie. Plán byl vydat ho k 15. výročí kapely v únoru 2021. Bylo by to prostě krásné a dokonalé. Ale během pandemie jsme nemohli moc zkoušet. Před pár týdny jsme začali znovu, máme sedm nebo osm skladeb, takže je nyní vylepšujeme, uděláme předprodukci, možná ještě nějaké další úpravy a pak půjdeme nahrávat do studia. Doufám, že je reálné vydat to album do konce roku, nebo možná ještě reálnější začátkem roku 2022. Takže to vyjde na naše 16. výročí. Zkurvená Corona.

To by mohlo být stručně vše, díky za odpovědi a na závěr se zeptám, jaké jsou vaše další plány do budoucna? Díky za rozhovor!

Hrát naživo, vydat nové album, vydat 7“, double 10“, 4 way split a flexi (a jakékoli jiné šílené formáty, které existují).

Fotky: Paayarazzi

RECENZE

Bandcamp

Bloodshed666 Records

 


Zveřejněno: 18. 05. 2021
Přečteno:
340 x
Autor: Bury | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář