Sirenia z Nórska... Hudba plná pocitov, krásnych prvkov a myšlienok... Táto skupinka má v sebe zhrnutú aj históriu Tristanie, v ktorej mal Morten Veland nepochybne veľké slovo, veď zavážil veľkou mierou na tvorbe albumov Widows Weeds a Beyond The Veil... Koncom roku 2000 kapelu opustil a založil skupinku Sirenia, z ktorej tú starú Tristaniu veľmi cítiť. Tá pokračuje bez Mortena ďalej, naposledy pod ich hlavičkou vyšiel album World Of Glass... Nepochybne je veľmi kvalitným dielkom, avšak predsalen to stratilo tú Mortenovu tvorivosť. Určite mnohí ľutujú jeho odchod, lebo spojenie členov starej Tristanie bolo priam magické. No, ale život ide ďalej a my sa poďme pozrieť na samotný album.
Lithium and a Lover začne elektronicky, veľmi jemne a uchváti nás vpádom gitár... Dosť častý to prvok u Mortena, ale keď sa k nim pridajú aj klávesy s neobohranou melódiou, tak to skutočne stojí za to... Zrazu gitary ustúpia, klávesy ostanú ako boli a odzbroja nás chorály... Jednoducho prekrásne... Je veľmi ťažké vložiť do hudby chorály takým spôsobom a melódiami, aby to nebolo až tak strojené (táto strojenosť sa objavuje najmä v niektorých piesňach od Therion, kde sú chóry až príliš afektované a osudové)... Asi v polke štvrtej minúty začne Henriette spievať trošku utlmeným, čistým hlasom bez hocakých operných prvkov svoju pasáž, znie to veľmi precítene... Voices Within prezmenu začne klávesmi a sekanými riffmi, ktoré prejdú do nášupu, hlavne bicie sa rozbehnú a spravia zo skladby dynamickú smršť energie... človek má pocit, že ho hudba tou krásou udupe. Morten so svojim vynikajúcim growlingom, za sprievodu Kristiana, skvele dopĺňa Henriettin jemný soprán, ktorý sa objavuje najmä v pomalších, tichších pasážach, počas celého albumu. V skladbe A Mental Symphony zafiguruje aj čistý mužský spev, prevedený pološeptom, veľmi krásne zahraté husle, píšťalky spáchané klávesami... Euphoria je zas uvedená výraznou elektronikou, veľmi atmosferickou a pokračuje v duchu ostatných piesní - symfonicky. In My Darkest Hour mi pripomína Nightwish, ale starý, čiže to v danom prípade nie je zlé. :-) Trošku to oživí album a zas je o jednu rýchlu skladbu viac. Save Me From Myself by som povedala, že začína priam "depešácky", ezotericky a aj Henrietta tam patrične vlní hlasom... V celom songu sa neobjavia gitary, zato husle si to užijú, najmä ku koncu, vo vľúdnych jemných ťahavých melódiách, ktoré mi vždy pripomínajú jesenné lístie poletujúce vo vetre... Neviem prečo, asi že táto hudba sa dobre počúva a na lístie sa dobre pozerá... Všetko to zanecháva nejaký kľud v človeku. Čo je možno aj tým pravým pocitovým vyjadrením tohto albumu - zanecháva človeka úplne kľudným a esteticky spokojným. Na konci albumu zahrá klavír melódie s nádhernou atmosférou opusteného chrámu, v ktorom prežíva duch histórie a sme na konci tohto 9-skladbového veldiela... Toto rozhodne odporúčam každému...
Line Up:
Morten Veland - spev, gitary
Kristian Gundersen - spev, gitary
Henriette Bordvik - spev
Jonathan Perez - bicie
Tracklist:
Lithium And A Lover
Voices Within
A Mental Symphony
Euphoria
In My Darkest Hours
Save Me From Myself
The Fall Within
Star-Crossed
Seven Sirens And A Silver Tear