PUSTINA

CD 2019, vlastní náklad / symfonický folk metal / Česko

Brněnská kapela WOLFARIAN začala fungovat v roce 2012 a co se týče hudební složky, tak se rozhodla vydat cestou kombinace symfonických, folkových a metalových vlivů. Na konci roku 2015 vydala své debutové album „Far Away In The North“, jehož hlavní náplní byli vikingové a jejich životní příběhy. V lednu letošního roku pak tato osmičlenná formace přišla se svým druhým CD „Beyond The Ninth Wave“, které tentokráte nabralo trochu jiný směr, a jak sama skupina uvádí, představuje takový keltský pohled na současný svět.

Jak jsem se dočetl na webu kapely, tak nahrávání tohoto materiálu započalo už na jaře roku 2017, kdy vznikly první skladby, konkrétně se jednalo o následně ve videoklip zpracovanou věc „Dhá Lasair“, kde můžeme WOLFARIAN vidět ještě v jednom z předchozích složení, a druhou, rovněž obrazově podpořenou „Not Today“. Díky oběma zmíněným novinkám tak mohli fanoušci už docela dlouhou dobu před vydáním druhé desky porovnat předchozí a aktuální tvář skupiny, která se v pozměněném obsazení rozhodla vydat více směrem k už uvedeným keltským vlivům a určitému skočnějšímu rázu svojí tvorby. V průběhu roku loňského pak k této dvojici písní postupně přibylo dalších sedm kousků a dohromady tak vytvořily kompletní obsahovou náplň CD. Pokud jste ještě neměli možnost se s muzikou Brňanů seznámit, tak vězte, že například jedním z jejich hlavních poznávacích znamení je využití dvou vokálů, konkrétně čistého ženského zpěvu, který obstarává Hana Hrubešová, a mužského growlu a zpěvu v podání Karla Peltána. Samozřejmostí jsou též výrazné melodie, které jsou vyjma klasického metalového nástrojového obsazení, k němuž zde počítám i klávesy, podpořené dalšími více folkovými (lidovými) instrumenty, jako jsou housle nebo flétna. Ty jsou v tomto případě pevnou součástí sestavy WOLFARIAN a navíc je v písních doplňují ještě další nástroje ze stejného ranku v rukách slušného zástupu hostujících muzikantů, jejichž výčet naleznete na konci článku.

Mezi devítkou písní najdeme i dvě instrumentálky, ta první, zároveň i titulní věc nás vábí k poslechu hned na úvod alba, druhá „Fáilte“ je zařazená jako číslo šest. Další představené skladby jsou docela rozmanité, a řekl bych, že na CD v podstatě ani nenajdeme dvě věci, které by měly úplně stejné vyznění nebo totožnou strukturu, dle níž by byly vystavěné. Každá píseň má svůj vlastní osobitý výraz a zároveň tak představuje WOLFARIAN pokaždé v trošku jiné poloze. Výsledné podoby a atmosféry jednotlivých songů je dosaženo například i použitím zmíněných zpěvů, kdy v některých kompozicích kapela sází na využití obou dvou hlasů a jejich vzájemné doplňování se, což je případ třeba dvojky „Dhá Lasair“, trojky „Old Traveller“ nebo osmičky „Beneath The Hill“. Dále je zde varianta, kdy dostává prostor jenom jeden vokál, jako je tomu u čtvrté v pořadí „The Valley“, kde skupina spoléhá pouze na dívčí projev a umění zpěvačky Hanky nebo u sedmé, až do mnohem jemnějších, než metalových vod směřující baladě „The Moon And The River“, v níž můžeme slyšet hostující polskou zpěvanduli Malwinu Szalega z kapely OPEN ACCESS. Naproti tomu čistě mužským vokálem je opatřená ve svižnějším duchu se odehrávající pětka „Not Today“, v níž máme možnost si v hlavní roli poslechnout zpěváka Karla (a též zaregistrovat krátkou citaci z díla norského skladatele Edvarda Griega). Samozřejmě,  že kapela využívá ve skladbách i různé změny tempa, střídají a doplňují se rychlejší a pomalejší pasáže, stejně tak, jako můžeme zaregistrovat části tvrdší, metalovější a naopak zase úseky, kdy dostává přednost folkovější tvář skupiny. 

Možná, že někoho z vás napadne, že to, co jsem teď právě popsal, může ve výsledku znít poněkud rozháraným dojmem, ale nebojte se, není tomu tak. Alespoň tedy v mém případě. (úsměv) Některé čistě folkmetalové spolky na mě totiž místy se svou muzikou působí trošku jako kolovrátek, jelikož stále dokola využívají totožné postupy a motivy. U WOLFARIAN mi tento pocit absolutně nehrozí, naopak kvituji, že kapela nesází na úplně tradiční žánrové klišé a snaží se svojí tvorbu rozvíjet i dalšími směry a způsoby. A asi právě nejspíše i díky různorodosti mě dokázala zaujmout i závěrečná, více než osmiminutová věc „Farewell“, což je podle mého velice povedená pecka, která jenom podtrhuje kvalitu tohoto alba.

Pokud se ještě zastavíme u názvu desky a jejího významu, tak bych využil citaci z kapelního webu, který praví: Proč se album jmenuje právě „Beyond The Ninth Wave“, tedy „Za devátou vlnou“? Devátá vlna je metaforické označení pro vyvrcholení negativní gradace, které vychází z námořní legendy, že devátá vlna je vždy nejhorší. V původním významu po deváté vlně přijdou menší vlny, které opět gradují k další deváté vlně. Tedy devátá vlna je chápána jako zatěžkávací zkouška, kterou kdo přežije, má vyhráno. Devátá vlna má blízko i ke keltské mytologii neboť legendární deváté vlně vládne krásná keltská bohyně Cliodna a za devátou vlnou se nachází keltský ráj, kde z mlh vystupuje rajský ostrov plný vodopádů, krásných žen a krásných ptáků.

Hlavním tvůrcem hudebního obsahu alba je klávesista Radek Krejčí, který složil šest věcí, další dva kousky přidal Jakub Janků, který na CD sice nahrál veškeré baskytarové party, ale momentálně už v sestavě WOLFARIAN nefiguruje (jeho post zaujal Martin Havlíček) a autorkou jedné ze zmiňovaných instrumentálek („Fáilte“) je další ex-členka souboru, flétnistka Diana Taragel (dříve Pazdírková). O textovou složku se potom kompletně postaral zpěvák Karel Peltán, jemuž u dvou věcí asistovala předchozí zpěvačka Zdenka Motáčková. Jak už bylo řečeno, tak oproti debutovému nosiči se tentokráte po textové stránce nejedná o koncepční příběh.

Bohatý 24stránkový booklet svými kresbami vyzdobila ilustrátorka Mia Poveda a vyjma zhlédnutí jejích obrázků se samozřejmě můžete začíst i do textů, případně se dozvědět další informace, které vás zajímají.

V dnešní době, kdy docela velké množství kapel využívá pro natáčení svých alb domácích podmínek, je určitě zajímavostí, že parta se sídlem v Brně nahrála část materiálu až na západním konci republiky, konkrétně v domažlickém studiu Franz Kavkaz u Michala Janečka, který následně provedl i mix a mastering kompletní desky (dále se točilo ještě v brněnském studiu Indies). Nahrávky, které jsem měl možnost od Michala slyšet, mi po zvukové stránce zatím vždycky sedly a nejinak je tomu i v tomto případě.

Nezbývá mi nic jiného než dodat, že WOLFARIAN se svým druhým albem potvrdili kvalitu své dosavadní hudební tvorby, a že i přes poloviční obměnu sestavy, která u nich mezi oběma vydanými deskami proběhla, dokázali přijít s velmi zdařilým materiálem.

Seznam skladeb:

  1. Beyond The Ninth Wave
  2. Dhá Lasair
  3. Old Traveller
  4. The Valley
  5. Not Today
  6. Fáilte
  7. The Moon And The River
  8. Beneath The Hill
  9. Farewell

Čas: 40:50

Sestava:

  • Hana Hrubešová – zpěv
  • Karel Peltán – zpěv, growl
  • Radek Krejčí – klávesy
  • Tonda Buček – kytara
  • Hana Osifová – flétna
  • Pavel Křenek – housle
  • Tomáš Jalůvka – bicí


Hosté:

  • Jakub Janků – baskytara (1 – 9), dulcimer (2)
  • Radomír Vrzal – keltská harfa (4)
  • Petr Pavel – brumle, bodhrán (6)
  • Veronika Faglicová – hoboj (9)
  • Terezie Horáková – violoncello (2)
  • David Golas – kytara (2, 5)
  • Diana Taragel – flétna (2, 5)
  • Zdenka Motáčková – vokály (2)
  • Malwina Szalega – zpěv (7)
  • Natálie Ardaševová – violoncello (1, 7)
  • Linda Finsterlová – housle (1)
  • David Křížek – tuba (1)
  • Lenka Jašková – irské píšťaly (3, 4, 8)


Web


 


Zveřejněno: 04. 03. 2019
Přečteno:
3010 x
Hodnocení autora:
8 / 10

Autor: Mikael | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář