Předpokládám, že při vyslovení jména kapely ABSOLUT DEAFERS (dále jen AD) už asi v dnešní době nebude moc lidí, zabývajících se domácí rockovou a metalovou muzikou, kteří by nevěděli, s kým mají tu čest. Tahle parta se základnou v Ostravě se totiž na scéně pohybuje bez mála už 10 let, na svém kontě má zdařilé debutové CD „Zrození“, z roku 2013 a do paměti fanoušků se rovněž zapsal spoustou odjetých koncertů ve společnosti domácích veličin, jako ARAKAIN, CITRON nebo KREYSON. I v současnosti se pak AD nachází v roli předkapely na společném turné skupin ARAKAIN a DYMYTRY, na němž mimo osvědčených kousků z minulosti návštěvníkům představí i skladby ze svého zbrusu nového alba s názvem „Himaláje v nás“, které vyšlo na konci února letošního roku.
Jak už bylo v podstatě řečeno, kapela se ve své tvorbě pohybuje v rockmetalových vodách, tudíž na straně jedné neschází zajímavé, chytlavé melodie a na straně druhé potom ani potřebná hutnost, údernost a říznost. Na rozdíl od debutové desky jsem na novince zaznamenal přece jenom větší rozmanitost materiálu, což je sice místy vítané zpestření dosavadního rukopisu skupiny, v některých případech se ale snaha proniknout částečně i někam mimo dosavadní hranice žánru jeví poněkud těžkopádně. Nejlépe na mě AD určitě působí ve skladbách, v nichž si tak říkajíc zachovávají svou tradičnější tvář a na posluchače útočí právě výše uvedenou kombinací výrazné melodie a náležité tvrdosti. Ukázkovým příkladem právě v tomto směru je bezpochyby v pořadí čtvrtý song „Ovce a vlci“, který je podle mého názoru zároveň jednoznačně nejlepším kouskem z celé prezentované 11 skladbové kolekce. Z písní, jenž na mě udělaly největší dojem, bych rád dále zmínil například procítěnou baladickou věc „Vězeň“, docela svižnou „Karkulku“, v pomalejším, valivém tempu se linoucí titulní song „Himaláje v nás“, úderného „Kata“ nebo závěrečné „Masky“.
Oproti prvotině nastala změna i u textové stránky, kde se tentokráte kapela rozhodla ze svého rejstříku definitivně vypustit angličtinu, zastoupenou na debutu dvěma kousky a vydala se na cestu stoprocentního využití svého mateřského jazyka. A stejně tak, jako na „Zrození“, mají texty, jejichž autorem je zpěvák Jan „Joker“ Jašek (buďto sám nebo ve spolupráci s Alešem Bajgerem) různou úroveň, s některými problém nemám, jiné jsou stravitelné o něco hůře, ale celkově se dle mého nejedná o zas až tak zásadní věc a nepochybně též záleží na úhlu pohledu každého posluchače, jak který text dokáže vnímat a vstřebat.
Nahrávku skupina pořídila v pro ni osvědčeném severomoravském studiu Mroš, do nahrávacího procesu se vyjma samotného majitele Radima „Mroše“ Vaňka zapojil rovněž Aleš Bajger, který se zároveň na albu objevil i jako hostující muzikant (klávesy, akustická kytara, tamburína), spolu s Jaroslavem Bartoněm se podílel na aranžích, obstaral produkci a současně desku i vydal. Mastering je potom dílem dalšího zkušeného mazáka, konkrétně Petra Slezáka.
CD vychází v rozkládacím třípanelovém digipacku, jehož titulní strana je vyvedená v podobném duchu, jako tomu bylo u debutu, konkrétně mám na mysli především siluetu lidské postavy, která je evidentně ústředním bodem námětu a oba grafické motivy spojuje. Zde je trochu očekávaně umístěná uprostřed všudypřítomných hor, jež jsou vzhledem k názvu desky pochopitelně nezbytné. (úsměv) V samotném bookletu je pak možné si, vyjma fotografií muzikantů, prostudovat i zmiňované různorodé texty.
Suma sumárum, ABSOLUT DEAFERS i na své druhé řadovce potvrdili kvalitu nastavenou debutem a po třech letech se u fanoušků přihlásili o slovo s opravdu kvalitním materiálem. Hodnocení 7 a půl bodu.
Seznam skladeb:
- Chaos
- Země chrámů „DA“
- Gambler
- Ovce a vlci
- Vězeň
- Karkulka
- Himaláje v nás
- Kat
- Svatej
- Zpověď
- Masky
Čas: 38:58
Sestava
- Jan Jašek – zpěv
- Jiří Czyž – kytara
- Radek Sněhota – kytara
- Aleš Venglář – baskytara
- Vašek Maďa - bicí