Přelom milénia a geneze tzv. bandana thrashe, kdy se jako nepovinná školní pomůcka tahal skejt a veškerý volný čas se proflákal na prkně ve skate parcích, je živnou půdou pro grupy čerpající z historie hudby nesemleté hlavním proudem. V našich končinách se v drezůře magického prkna ještě poměrně improvizovalo, takový vypuštěný bazén se zaoblenými přechody byl pohlazením skejťácké duše, ale vývoj thrashe již dávno podléhal bedlivému monitoringu. K odkazu a tvůrčí aktivitě bubeníka, zpěváka a zakladatele hudebního vydavatelství 625Thrashcore Productions Maxe Warda (aka Hirax Max, SCHOLASTIC DETH) se hlásí v nedávné době temna vzniknuvší LICKSPIT, poskládaný ze členů BOILING POINT, SHEEVA YOGA nebo BRUNNER TODESMARSCH. LICKSPIT restaurují klasiku, která dnes zaprášená obstála v čase a která přirozenou zběsilostí přivádí k údivu hudební mravokárce a estéty.
Datum vydání připomíná 20 let od kolapsu WTC. Politici tvrdí, že svět se od té doby hodně změnil, naštěstí v hudbě, obzvláště v té extrémní, je vše v naprostém pořádku. Co je zajímavější, pod masteringem jsou podepsáni dva lidé. O jednu část se postaral Honza „Šaman“ Šamánek (LAKMÉ, GATTACA…), o druhou část Tom Veliký.
Otevírák „Na oltári HDP“ je nejlepší vzorek toho, do čeho se pouštíte. Pronikavý vokál protkaný dupajícími bicími a masochistickou kytarou obstarává řádný úvod. O tom, že kapela je postavena na čisté rychlosti, nebude pochyb. Rozmetací stroj LICKSPIT není vybaven žádnými brzdami, omezovači a pojem ubrat, zvolnit je jim cizí jako politikům slušnost. Do zběsilých sypaček a výplachů kromě poslední eponymní instrumentálky vstupují Masskillahova inhalační cvičení pro astmatiky, výjimečně máme čest s hopsavým hardcorem („La Lutte“). Zběsilé tempo, žádné kázání, žádné nadržování jednomu či druhému ranku, všechno jedna scéna: thrash, fastcore a hardcore hezky sjednocený. Ve stejném duchu rachitického makotřesu se nese i zbytek skladeb. Album se řítí rychlostí plochodrážního stroje, skladby jsou krátké jako cílová rovinka s tendencí splývat v jeden mrak, což je presumpce tohoto žánru. Nechybí cover „Where Do I Fit In?“ z alba „Youthcrust Discography!!“ holandských BETERCORE.
Textově si LICKSPIT berou na paškál kapitalismus a jeho definici vykořisťování člověka člověkem. Praní špinavých peněz končících na neznámých účtech, všudypřítomné šmírování, legální, státem dozorovaný stalking, cílené vnucování něčeho, co vůbec nechcete. Zajímavý příběh je vyřvaný v „La Lutte“, který připomíná story ze 70. let 20. století, kdy obyvatelé Čagoských ostrovů byli kvůli studené válce mezi USA a tehdejším SSSR nuceni opustit své území v Indickém oceánu, kde si „all mighty“ Amíci vybudovali vojenskou základnu. Nechybí pěstění si ega válečných reportérů na účet obyvatel žijících v regionech zmítajících se ve válečných konfliktech. Prostě hnus, politický marasmus. Dvě skladby („Na oltári HDP“ a „Moldava“) jsou nazpívané ve slovenštině, rodném jazyce zpěváka Masskillaha, ostatní v angličtině.
Jestli punk propachtoval svoje indicie do architektury metalu, nebo jestli metal absorboval a vřele přijal realitu punku, je celkem šumák, v každém případě střet stylů znamenal explozi, která vedla ke vzniku crossoveru. LICKSPIT nepřešlapují na místě, celkově se jim podařilo zachytit divokou energii thrashového nářezu a HC přímočarosti v zaníceném prostoru crossover thrash. Živé vystoupení slibuje zajetí kapely létajícími fanoušky a jejich řádění na parketu (ne)sporadicky ve spodním prádle nebo s balaklavou na hlavě. Muzikální vzplanutí a zběsilé výkřiky, nic z toho nepůsobí vykonstruovaně, kapela ku prospěchu věci evokuje autenticitu zvuku rané HC tvorby. Nahrávka s tak energickým chováním musí zaujmout. Nenávidím svět a doufám, že brzy vybouchne, haha.
Seznam skladeb:
- Na oltari HDP
- Think Tanks
- Sillicon Valley
- Moldava
- La Lutte
- Sanctions
- War Reporters
- Where I Do Fit In?
- The Great Stock Market Crash
Čas: 7:43
Sestava:
- Masskillah – zpěv
- Tom – kytara
- Skulda – basa
- Gusta – bicí