Nejbližší koncerty
  • 08. 08. 2020Farářova sluj/Orthodox club Vystoupí: AMOK - death metal ...
  • 22. 08. 2020Rotten Fest Open Air 2020 22.8.2020 venkovní areál Sklu...
  • 05. 09. 2020Montana Metal Fest: Depresy, Dehydrated, Orkrist, Morn...
  • 05. 09. 2020Třetí ročník open air festu konajícího se v areálu Kaliko...
  • 05. 09. 2020Sušice - Chatová osada LUH mini D.I.Y. open air festival...
  • 12. 09. 2020Farářova sluj / Orthodox club Vystoupí:AGGRESSIVE TYRANTS...
  • 18. 09. 2020V rámci svého minitour nás poctí svojí návštěvou mocní SI...
  • 19. 09. 2020BUGRFEST je rodinný metalový fest pořádaný čtyřmi bratry....
TELEPATIE

CD/LP 2013, Dark Essence Records / depressive black metal / Švédsko

Na poli depresivního black metalu jsou švédští SHINING v čele s bláznem Niklasem Kvarforthem pojmem již zavedeným. Ač se jejich projev oproti dobám minulým značně proměnil, i současné počiny lze považovat za kvalitní a hodnými takového jména. Samozřejmě, skvosty typu „III - Angst - Självdestruktivitetens emissarie“ (2002) nebo „V – Halmstad“ (2007) asi ani nelze překonat, Kvarforth si ale zachovává svou tvář a pořezané ruce a s poměrně železnou pravidelností přináší dávku (obvykle šesti) sebevražedných kompozic.

V období mezi albem „Redefining Darkness“ (2012) a loňskou devátou řadovkou „IX - Everyone, Everything, Everywhere, Ends“ přišel lídr SHINING se zajímavou myšlenkou. Kompilace „8 ½ - Feberdrömmar I Vaket Tillstånd“ obsahuje šest skladeb z dávného období kapely: nejvýrazněji je zastoupena již zmíněná fantastická trojka „Angst…“, mimo ni došlo také na jeden song z o rok starší „Livets ändhållplats“ a závěr byl věnován skladbě „Through Corridors of Oppression“, jež se poprvé objevila před třinácti lety na splitku s již zaniklými finskými ambient black/doom metalisty DOLORIAN.

Nejedná se však pouze o klasické zbytečné best-of, na „8 ½ - Feberdrömmar I Vaket Tillstånd“ se dopátráme dvou zásadních updateů. Kvarforth pro kompilaci využil předprodukční (a tedy mnohem špinavější) verze daných kompozic, k nim byly nově nahrány basové a některé kytarové party a výrazně album ozvláštnil také klávesista Lars Fredrik Frøislie (ANGST SKVADRON, ÁSMEGIN, BEASTCRAFT). Pět skladeb navíc obohatilo o vokál ve svém mateřském jazyce pět různých žánrových veličin, které svým projevem výrazně korespondují s tvorbou SHINING. Přispěli Famine z PESTE NOIRE, Attila Csihar (MAYHEM, SUNN O))) ad.), Pehr Larsson (ALFAHANNE, VINTERLAND) Gaahl (GOD SEED, ex- GORGOROTH) a Maniac (SKITLIV, ex- MAYHEM). V poslední „Through Corridors of Oppression“ můžeme slyšet samotného Kvarfortha. Soupiska vskutku lákavá, že?

Než přejdu k nějakému hodnocení participace těchto pánů, pár slov ke kompilaci obecně. Jednotlivé skladby jsou posazené výše než na originálu s výjimkou poslední doomově laděné "Through Corridors of Oppression“, ta se naopak nachází v nové verzi v nižší tónině. Zvukově jde samozřejmě o mnohem větší syrovost, nežli na řadovkách z počátku minulé dekády. Osobně mě trochu mrzí, že nezůstala zachována basa v původní podobě, na starých albech byla naprosto skvělá a velmi výrazná. Znovunahrání pro účely kompilace celku spíše uškodilo. Na druhou stranu například ve čtvrté "Selvdestruktivitetens emissarie" vylezá hezky na povrch a poté si její poslech vyloženě užívám. Není to však pravidlem.

Samozřejmě „8 ½ - Feberdrömmar I Vaket Tillstånd“ ubírá také využití programovaných bicích namísto reálných, které byly ke slyšení na deskách, měly krásný přirozený zvuk a nabubnovali je na dvojce Wedebrand a na trojce a splitku s DOLORIAN velmistr Hellhammer. Oproti tomu nové klávesové party jsou zakomponované velice vkusně, dodávají všem skladbám ještě temnější a depresivnější atmosféru, chvílemi lehce ambientní. Tohle byl opravdu dobrý krok, zajímalo by mne, jak by klávesy zněly na původních počinech s tehdejší produkcí.

Krátce k jednotlivým kompozicím. Úvodní „Terres des anonymes“ (v originálu „Fields Of Faceless“) zní v předprodukčním zvukovém hávu mnohem více burzumovsky, nežli ve verzi na "III – Angst…". Francouzsky zde káže svým typickým neurvalým vokálním projevem Famine z PESTE NOIRE. Pokud máte hudbu tohoto avantgardního uskupení v oblibě, nebudete mít problém s Famineho jinak obtížně stravitelným zpěvem. Oproti originálu si některé pasáže a hýkání přidal a Kvarfortha svým způsobem předčil, co se týče zběsilosti.

„Szabadulj meg önmagadtól“ („Mörda Dig Själv...“ z „III – Angst…“) si vzal na starost Attila a zní zde mnohem hnilobněji, než na poslední desce MAYHEM „Esoteric Warfare“. Spíše jeho zdejší vokál evokuje legendární „De Mysteriis dom Sathanas“, případně hnusnou desku „Ordo ad Chao“. Také "Ett liv utan mening" dopadla dobře. Možná i proto, že druhé album "Livets ändhållplats" nebylo zvukově tak vypiplané jako "III – Angst…", tudíž rozdíl v produkci není až tak markantní. Navíc mi velmi sedl zefektovaný vokál Pehra Larssona, který mi do té doby nebyl příliš znám.

Čtvrtá „Selvdestruktivitetens emissarie“ (orig. „Självdestruktivitetens emissarie“) zaujme hned na začátku přidanou akustickou kytarou, díky níž a také díky zdařilým klávesám má skladba možná i temnější atmosféru než její originální verze na „III – Angst…“. Gaahla za mikrofonem by tu člověk ani nepoznal, využívá vokál hodně odlišný od svého působení v GORGOROTH či GOD SEED. Znovu dokázal, jak všestranným vokalistou je. Ve zlejší poloze jsem jej asi dosud neslyšel.

Zvědav jsem byl na hostovačku Maniaca, který se s Kvarforthem setkal už ve SKITLIV, kolem kterých už je ale pěkných pár let ticho. Prezentuje se v songu „Black Industrial Misery“ (původně „Svart Industriell Olycka“), jejíž nosný motiv je založen na známém soundtracku Johna Carpentera k legendárnímu horroru „Halloween“. A i poslední host se předvedl ve vynikajícím světle, dostál své přezdívce a mohu tak s klidem vyřknout, že všech pět oslovených vokalistů vykonalo naprosto perfektní práci. Pánové pochopili atmosféru a potřebu daných skladeb, že zde není možné zakomponovat pouze „normální obyčejný“ vokál, nýbrž je nutností s ním pracovat, vložit do něj srdce, nechat skrze hlasivky promlouvat démony.

Závěr v podobě „Through Corridors of Oppression“ je, jak už jsem několikrát naznačil, spíše doomový s burzumovsky znějícími klávesami, nutno však říci, že skladba samotná není příliš zajímavá.

Je těžké nějak hodnotit kompilaci starých skladeb (ač v notně upravené podobě oproti původním verzím), číselného verdiktu se tentokrát vyvaruji. „8 ½ - Feberdrömmar I Vaket Tillstånd“ je určitě počinem interesantním, zejména díky vydařeným výkonům oslovených hostů. Pro fanoušky starých SHINING kompilace může být zajímavým komparačním artiklem. Na druhou stranu, pokud si budu chtít pustit dřívější tvorbu Kvarfortha a spol., zabrousím přímo k tehdejším řadovkám s mnohem lepším zvukem a původní atmosférou, přestože i „nové“ verze mají svoji sílu.

Seznam skladeb:

  1. Terres des Anonymes
  2. Szabadulj Meg Önmagadtól
  3. Ett Liv Utan Mening
  4. Selvdestruktivitetens Emissarie
  5. Black Industrial Misery
  6. Through Corridors of Oppression

Čas: 48:51

Sestava:

  • Niklas Kvarforth – zpěv (6), kytara
  • Peter Huss – kytara
  • Christian Larsson – basa

Hosté:

  • Lars Fredrik Frøislie – klávesy
  • Famine – zpěv (1)
  • Attila Csihar – zpěv (2)
  • Pehr Larsson – zpěv (3)
  • Gaahl – zpěv (4)
  • Maniac – zpěv (5)

http://www.shiningasylum.com/
http://www.darkessencerecords.no/


Zveřejněno: 18. 07. 2016
Přečteno:
2820 x
Autor: Opat | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář