Asmodeus

2CD 2015, San Piego Records / převážně rock / Česko

Jak by nejen místním zasvěcencům mohlo být dostatečně známo, San Piego jsou Pardubice, kde se kompiluje tak intenzivně, jako zřejmě nikde jinde. Už někdy před více lety vyšly dva díly lokálního výběru „Aromatický koktejl PaCh.cd“, později dvoudisková „Aromaterapie“ a zdejšímu básníkovi věnované „Burácení“. Tentokrát pardubické kapely zpracovaly zdvojené zadání s náročnou otázkou „Jak to máte s fiXou a Pardubicemi?“, kdy každý zúčastněný spolek připravil dvě písně, a to jednu inspirovanou vlastním městem, zatímco v druhém případě byla vždy vykradena VYPSANÁ FIXA, tedy rozhodně nejznámější sanpiegovská kapela poslední dekády. Ačkoli na obou discích se zjevuje stejné pořadí kapel, poslechové dopady jejich konání se mírně liší.

Coby o něco méně zajímavý z obou disků se jeví ten s názvem „City“, věnovaný městu San Piego, čili Pardubicím. Zdejší seskupení svými příspěvky zobrazují nejrůznější místní reálie, jimž neznalí posluchači nemusejí až tolik rozumět, nelze si ale nevšimnout toho, jak některé soubory, kupříkladu NAUTILUS a především WAIF, zjevně zasáhl vypsaně fixoidní odér. Naopak naprosto odlišně zní dámský kabaret MYŠTET, dokreslující žánrovou pestrost sahající přes hiphopový MLASK až třeba po punkový VOLANT. Možná vůbec nejlépe zní výbušně funkyrapové drmolení v podání formace se šíleným názvem VČERA KDYŽ JSEM STŘÍHAL PLOT, dále zábavní CHOCOLATE JESUS či KALKATA BAND referující o tom, kam všude v jejich městě spadla atomová bomba. Ostatní míří níže, čímž současně vysvětlují to, proč zůstávají většinou neznámí.

Zřetelně lépe dopadá disk nazvaný „FiXy“, a to hlavně díky výborné trojici předělávek, jež namísto pouhé nápodoby originálu či její transformace do jiného žánru nabízejí výraznou přidanou hodnotu. Mezi tyto nejvýše čnící vrcholy rozhodně patří „Východoněmecká kapela“, v pojetí MLASK znějící jako směs hip hopu a silně intenzivní rytmiky, ale především doplněná vtipně úlisným dovětkem, že „Vypsaná fiXa je príma kapela, je to nejlepší kapela světa“. Zajímavě se se svým údělem vypořádal také FUNDAMENTALISTA V PÁSMU GAZI, jehož realizaci skladby „Kostel>Biohazard>McD“, respektive větu „město Pardubice podporuje kulturu“, doplňuje výsměšně míněný výčet městských kulturních grantů na kdejaké podivné slavnosti, čímž se zde zároveň propojují linie obou disků. Do třetice potom zaujme KALKATA BAND s ostřeji znějící verzí písně „James“, doplněné kontrastně bujarými sbory nebo výčtem těch, kteří „už se nikdy nevrátí“.

Solidně dopadají syrové kopie v podání skupin VČERA KDYŽ JSEM STŘÍHAL PLOT, VOLANT, WAIF nebo NAUTILUS, kteří přejmenovali původní „Palmo kartáč“, popřípadě refrénově vyniklý DONRVETR. Vyšší stupeň odlišnosti od originálu nabízí ŠPIČKOVÁ KULTURA a jejich převážně pomalejší, ale poměrně zajímavě uchopení „Potápěči“, stejně jako dusavě znějící „Barová turistika“ v provedení CHOCOLATE JESUS. Ještě specifičtěji zní „Odraz slunce v karaoke“, který MYŠTET úměrně svému zaměření zanesl úplně jinam, zato v případě MOST WONKY se jejich pomalá verze písně „Jizvy“ mění v nemile rozvleklou pětiminutovou nudu.

Zvláštní kapitolu představuje finále obou disků, kde pod názvem ÝMO MIHAI se ukrývá částečně okleštěná a pozměněná VYPSANÁ FIXA, ale každopádně včetně Márdiho. Písně „Ping Pong Bar“ a „Vypsanou fiXou“ pocházejí z počátků souboru, tedy z dvacet let staré kazety „Z Nietzcheho nic“, takže zde jde o jakousi sebekopii či autocoververzi, což po všech těch předělávkách od všemožných kolegů zní jako milý dárek pro ty, co přece jen raději původní autory.

Když k tomu připočítáme alternativně popové těleso ILLE, které před pár lety po svém zpracovalo píseň „Ledňáčci“, jeví se fixoidní repertoár poctěný až nebývale vysokým počtem coververzí, neboť podobně hojně bývá jinak předělávána jen starší generace zasloužilých legend. Lze si ale všimnout, že pardubičtí kolegové snad až na pár výjimek nezvolili ty úplně nejznámější Márdiho hitovky, ale většinou trochu méně proslulé písně, zároveň však jistě velmi dobře známé dlouholetým fanouškům kapely. Současně lze spočítat, že citelně převládají písně z prvních tří oficiálních alb, což napovídá faktu, že právě ony zanechaly v San Piegu trvalejší stopu, zatímco z pozdějších nahrávek je čerpáno zcela minimálně. Ale hlavně vše nasvědčuje tomu, že i po zpracování lokálními kolegy jsou fixoidní věci z druhého disku většinou silnější než autorské kousky z toho prvního.

Hodnocení CD 1: 5/10
Hodnocení CD 2: 7/10

Seznam skladeb:

  • CD 1 – City
  1. VČERA KDYŽ JSEM STŘÍHAL PLOT – Hele
  2. MISTŘI HUSÍCH KŮŽÍ – Pomníky
  3. DONRVETR – Krychlič
  4. DUKLA VOZOVNA – Pardubická
  5. MYŠTET – Rozkvetem
  6. NAUTILUS – Muzeum
  7. MOST WONKY – Z mostu (Wonky)
  8. MLASK – MLASK (Paramo cover)
  9. VOLANT – Punk's not dead!
  10. WAIF – Chci to taky
  11. ŠPIČKOVÁ KULTURA – Teplo
  12. FUNDAMENTALISTA V PÁSMU GAZI – Blahobyt
  13. CHOCOLATE JESUS – Já mám koně
  14. KALKATA BAND – Houpačka
  15. ÝMO MIHAI – Ping Pong Bar
  • CD 2 – FiXy
  1. VČERA KDYŽ JSEM STŘÍHAL PLOT – Drogový večírek
  2. MISTŘI HUSÍCH KŮŽÍ – Letadlo na tři
  3. DONRVETR – Francouzka zpívá šanson
  4. DUKLA VOZOVNA – Tančírna
  5. MYŠTET – Odraz slunce v karaoke
  6. NAUTILUS – D.U.P.
  7. MOST WONKY – Jizvy
  8. MLASK – Východoněmecká kapela
  9. VOLANT – Lorenová
  10. WAIF – Letní tlení
  11. ŠPIČKOVÁ KULTURA – Potápěči
  12. FUNDAMENTALISTA V PÁSMU GAZI – Kostel>Biohazard>McD
  13. CHOCOLATE JESUS – Barová turistika
  14. KALKATA BAND – James
  15. ÝMO MIHAI – Vypsanou fiXou

Čas: 54:08 / 51:58

www.sanpiego.cz


Zveřejněno: 19. 03. 2016
Přečteno:
2955 x
Hodnocení autora:
6 / 10

Autor: Oliva | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář