Kratinká osvěta na úvod článku praví, že ARAWN (čti „Oron“ nebo „Erejvn“) je v mytologii velšských Keltů Bůh podsvětí. Důležitější zprávou pro dnešní den ale bude spíše skutečnost, že jsem se tuto informaci dočetl na Bandzone profilu čtyřčlenné mostecké metalové bandy. A ta se rozhodla zaštítit svou hudební tvorbu právě jeho jménem. Protože podsvětí je vždycky drsné, tak tím pádem musí být patřičně drsná a řízná i samotná muzika, která je kapelou prezentovaná jako melodický death v kombinaci s thrash metalem. Konkrétnější zdroj inspirace vám bude zcela zřetelný, když se na mapě přesunete ze severu Čech na sever Evropy, konkrétně na Skandinávský poloostrov a do jeho rozlohou největšího státu…, a tak dále. Skupina má z minulosti na svém kontě dvě alba, o nichž však na Fobii články napsané nejsou, takže s aktuální řadovkou „Kapitola III“ je to pro ni na tomto webu vlastně premiéra. (úsměv)
Musím se přiznat, že na své poměry jsem si cestu k CD hledal nezvykle dlouhou dobu, protože ani po více než pěti přehráních jsem se do jeho náplně nedokázal úplně dostat a tak nějak se mi to vše slévalo dohromady (vyjma úvodní a závěrečné věci). Takže jsem si musel dát kratší pauzu a následně se znovu pekelně soustředit, aby se mi to už v průběhu dalších poslechů povedlo. Naštěstí se tak nakonec stalo a já se teď můžu podělit se čtenáři o několik svých poznatků.
K nejlepším kusům na albu jednoznačně řadím hned úvodní, velmi melodickou pecku „Veď naše lodě“, jejíž součástí je i zhruba půldruhou minutu trvající intro se slovní náplní v islandštině (dle Googlu). Zajímavostí je nejen využití folkových motivů, ale i účast pěveckého hosta, jímž je v tomto případě Daniela Neumanová. Aniž bych byl příznivcem současného „zeleného šílenství“, jež se v Evropě odehrává, tak mě hodně oslovil text třetí písně nazvané „Už tady nechci žít“. Při jeho poslechu jsem si asi po stopadesáté uvědomil, jak katastrofálně se jako lidstvo chováme ke své planetě. Zároveň bych při té příležitosti mohl zmínit, že obsahově se texty dotýkají témat z oblasti ekologických a sociálních problémů nebo třeba mytologie. Za zmínku jistě stojí dvojskladba „Necronomicon“, která je sice papírově (na obalu) rozdělena na dva party, v reálu se však jedná o jednu delší skladbu složenou z pomyslného intra (nebo předehry) a následné obsahově mnohem delší části bez sluchem postřehnutelného předělu.
Následující „Legenda hory“ naprosto trefně popisuje příchod našich předků do vlasti, v níž teď máme všichni možnost žít, ale podle mého mínění si toho moc nevážíme. Sice není uvedeno čím (nejspíš kytarou), ale jako host se do tohoto songu zapojil i sám mistr zvuku Zdeněk Ondráček. V osmičce „Nejhloupější tvor“ (hádejte, kdo jím je myšlen?) na mě v první cca minutě pozitivně zapůsobila klasická vybrnkávačka a v její další části potom kombinace rychlejších a pomalejších pasáží. Na úplný konec desky je zařazena kompozice, která běžnou tvorbu ARAWN úplně necharakterizuje především kvůli skutečnosti, že vznikla v důsledku velmi smutné události. Tou nebylo nic jiného, než náhlé úmrtí předchozího vydavatele skupiny a především dlouholeté ikony československé undergroundové scény Juraja Haríňa (Immortal Souls Production, Slovak Metal Army), zvaného Immortal (nebo Popol'). Pocta „Immortal“ mě zaujala nejen větším počtem a širokým spektrem hlasů (včetně zařazení pasáže ve slovenštině), které obstarali muzikanti ze spřátelených skupin, ale též svou stavbou, kdy se především v refrénu posouvá až do powermetalových vod.
K Ďurovu vokálnímu projevu na celé desce jen krátce doplním, že je velmi rozmanitý a energický, po většinu času i dobře srozumitelný, jen v pár úsecích některých písní bych ho možná opravdu velmi jemně povytáhnul, aby v masivním soundu vyzněl ještě lépe.
Výhradním tvůrcem hudební části repertoáru je kytarista Zakk, o texty v mateřském jazyce se pak stará hlavně zpěvák Jirka alias Ďuro, s nímž na dvou kouscích spolupracoval i bubeník Viking.
Kvůli nahrávání CD kluci absolvovali dlouhou štreku ze severočeského Mostu až do jihomoravské metropole Brna, v níž se nastěhovali do Sonidosu tamního šéfa Zdeňka Ondráčka. Za mě se ta cesta rozhodně vyplatila, zvuk z tohoto studia jsem si pochvaloval už v minulosti a nemám žádný důvod k tomu, abych na svém názoru něco měnil.
Dvacetistránkový booklet přináší krátké průvodní slovo, kompletní texty proložené uměleckými fotografiemi muzikantů a závěrečnou děkovačkou. Jeho titulní námět je dle mého názoru výrazný a celkově je přebal graficky vyvedený solidním způsobem, i když se v něm nějaké chybky najdou. Kdo je jeho autorem, netuším, jelikož to není uvedeno
S přihlédnutím k tomu, že se jednalo o mé první ucelené seznámení s muzikou ARAWN, navíc s ne úplně ideálním počátkem, tak ve finále dopisuji tyto řádky s pocitem kvalitně stráveného času.
Přesné hodnocení: 7,5/10
Seznam skladeb:
- Veď naše lodě
- Světlo v tmě
- Už tady nechci žít
- Krysy
- Necronomicon part I
- Necronomicon part II
- Legenda hory
- Nejhloupější tvor
- Immortal
Čas: 42:17
Sestava:
- Ďuro Hrča – growl, scream, clean vocals
- Milan „Zakk“ Brna – kytara, scream
- Tomáš „Hroch“ Vančura – baskytara
- Petr „Viking“ Jebavý – bicí
Hosté:
- Daniela Neumanová – vokál (1)
- Zdeněk Ondráček – ? (8)
- Míra Litomerický, Tomáš Hospodka, Jozef Kováč, Martin Hubík, Štefan Skokan, Walki, Dan Friml, David Krédl – zpěvy, recitace (9)