Pandemické projekty. Vznikla jich nejspíš celá řada, mnohdy jsou složené z muzikantů, kteří hrají i v jiných kapelách – a když jim bylo znemožněno koncertování, začali se nudit a vymýšlet, co s nabytým volným časem. Logicky se nabízela varianta založit boční projekt a v něm zkusit něco jiného než v domovských kapelách.
I belgická skupina RÄUM je označována jako covidový projekt, vznikla v roce 2020 v Lutychu a tvoří ji členové nebo ex-členové dalších kapel, žel našincům zřejmě zcela neznámých, leč potvrzujících tezi z předchozího odstavce, že muzikanti zkouší něco jiného; jejich další kapely hrály nebo hrají sludge či heavy metal.
RÄUM se věnují black metalu a na debut „Cursed by the Crown“ umístili čtyři dlouhé skladby trvající od sedmi do dvanácti minut. Úvodní „Andromeda“ nezapře inspiraci vanoucí z Francie a spřízněnost s řadou kapel, jež vycházejí u aktivního labelu, jemuž se upsali i Belgičané. Label pravda tvrdí, že RÄUM produkují post-black metal, ale úvodní kompozice se drží klasického blackového formátu a post- brnkání a noise podivno se ke slovu dostávají až v závěru, předtím je to rychta, kterou sem tam prosvětlují kytarové melodie. Druhá položka „Cursed by the Crown“ je „poštovními“ nuancemi ozdobená hned v úvodu, ale po chvíli zase vítězí zběsilost a vichřice. Poměrně dlouho se to drtí na jedno brdo, respektive to tak vyznívá při prvním poslechu, při dalších lze dešifrovat kytarové hrátky a taky se dá zvyknout na frenetický řev/jekot zpěváka, který není zabarvený podle tradičního krkavčího skřehotání. Postupně skladba ubírá na tempu a dospěje do klidné oddychové pasáže opět postavené na kytarovém brnkání, na které navazuje rytmicky barvitější muzika, nad kterou se recituje čistým hlasem, dojezd už má onu post- atmosféru a působí velmi silným dojmem. Přijde mi, že bzukoty jsou poměrně fádní, ale v pomalých post-doomových úsecích se kapele daří budovat docela pěknou atmosféru.
I další dva songy nepůsobí otravně, byť „Fallen Empire“ pracuje s podobnými ingrediencemi jako předchozí dvě písně; nicméně v pravý čas je zařazena epická uhrančivá pasáž, která patří k vrcholům nahrávky. A když píšu epická, musím dodat v rámci zlého metalu, nikoliv coby hra na city posluchačů. On k tomu zlu přispívá i zvuk, který je zastřený, zahalený (kromě oněch vybrnkávaných částí) v jakési mlze a moc mi do uší neleze. Ale chápu záměr, který Gilles Demolder z WIEGEDOOD naplnil – znít ošklivě a posluchače znervózňovat.
Závěrečná dvanáctiminutová tryzna pracuje ještě více s atmosférou a pomalými tempy, a když se kytary rozbzučí, má to sílu, navíc se songem proplétá melodie disponující silou zaujmout i fanoušky doom metalu. Mně kytarové „zpívání“ připomíná i takové MY DYING BRIDE – tohle je opravdu silné, návykové a dobře zvládnuté řemeslo.
Jako dobře zvládnuté řemeslo lze označit i práci autora obalu. Šestistránkový digipack sice neobsahuje booklet (tudíž chybí texty), ale jako celek vypadá pěkně, i když se v něm pracuje s motivy, které už se objevily na stovkách nosičů – příroda, jakýsi rituální obrazec nebo zachmuřená tvář na titulní straně.
Přesné hodnocení: 6,5/10
Seznam skladeb:
- Andromeda
- Cursed by the Crown
- Fallen Empire
- Beyond the Black Shades of the Sun
Čas: 36:50
Sestava:
- Olivier Jacqmin – singing
- Geoffrey Deghaye – guitare
- Jérôme Di Naro – guitare
- Xavier Legrand – drums