Pátý ročník avantgardního festivalu Soulbönding Trip v Soulkostele na Broumovsku zve tento rok na tři dny plné alternativní hudby okrajových žánrů jako psychedelic rock, black metal, drone, noise, ambient nebo dark folk. A jako vždy druhý víkend v září – tentokrát 8. – 10. 9. Mezi jinými zahrají i acidrockoví ELECTRIC MOON z Německa, kteří míchají experimentální a psychedelický rok s dalšími žánry.
Viděl jsem, že jste hráli na různejch neobvyklejch místech jako planetárium a podobně. Ale už jste někdy hráli v kostele?
Jo, jednou jsme hráli v kostele v Oslu na Hostsabbathu v roce 2018. Znělo to tam skvěle, ale náš bubeník Bernhard seděl asi kilometr od nás pod varhanníma píšťalama.
Jak velkej byl ten kostel? Byla to velká akce?
Kostel byl docela velkej. Ta akce tolik ne, řekla bych tak kolem 100-200 lidí.
A jaký bylo oproti tomu hrát v planetáriu?
Naprosto odlišný. Zaprvý tam byla taky dost specifická akustika a museli jsme tomu trochu přizpůsobit svoje hraní, abychom totálně neodrovnali lidi, co tam seděli a sledovali tu lightshow. A kromě toho tam byla úplná tma, aby správně zafungovaly 3D projekce. Takže jsme prakticky neviděli vůbec nic. Měli jsme akorát takový malý LED houbičky, abychom viděli aspoň, kam šlapem. Mělo to celý hodně zvláštní atmosféru. Nějaký lidi pak za náma přišli a říkali, že v nějakým bodě usnuli. Některý si dokonce přinesli polštáře atd.
Wow, brali jste to jako že je váš set nudil a nebo právě zhypnotizoval?
No, chvíli mě to svádělo k tomu podlehnout na chvilku uměleckýmu imposter syndromu, ale nakonec jsem vzala jako kompliment to, že jsme nerušili jejich rozjímání. Asi je to fakt svým způsobem zhypnotizovalo. A nebo to bylo trochu obojí.
Tak snad to byla spíš ta hypnóza! A když už tak vyprávíš o víceméně příjemnejch zkusenostech, jaká byla naopak ta úplně nejhorší z nějakýho místa, kde jste hráli?
Jeden z nejhorších zážitků, na který si vzpomínám, máme z Kodaně z takovýho malýho indoor festivalu, kde hrálo asi 6 nebo 7 kapel. Bylo to v takový obří starý tovární budově s vysokejma stropama a zvuk byl naprosto příšernej. Neslyšeli jsme absolutně vůbec, co hrajem, prostě jenom totální zvukový bahno. Někdo pak říkal: „Wow, to byl fakt hodně progresivní koncert“, ale my jsme fakt totálně nevěděli nic. Dokonce tam ani nebyl zvukař, prostě odešel od pultu a už se nevrátil… chvilku tam s tím pultem dokonce blbnul někdo z publika, to bylo fakt šílený. Když jsme tam přijeli, museli jsme se nejdřív ubytovat na hotelu a když jsme se vrátili, všechen náš gear zmizel. Jedna z těch dalších kapel si prostě vzala naše věci a udělala z nich erární backline pro celej festival. Naprostej chaos. A jindy jsme zas takhle hráli naopak na super festivalu, přátelská crew, všechno bylo krásný… až na to, že kapely musely KEMPOVAT TĚSNĚ VEDLE STAGE! WTF? Celou noc tam vedle nás hráli na tý stagi DJové. A když jsme hráli, tak během koncertu vlez pes na stage. Chtěla jsem ho nějak odvést pryč a v tu chvíli přišla jeho majitelka a začala na mě řvát, že mě zmlátí, pokud ještě jednou šáhnu na jejího psa a tak… to všechno během koncertu.
Tak to zní jako zážitek na celej život. A tam jste ještě hráli jako kvarteto? Na Soulbönding přijedete jako trio, jaký jsou výhody a nevýhody obou složení?
Už tenkrát jsme hráli jako trio. Vlastně většinu času tak hrajem. Ve čtyřech jsme byli jenom v letech 2020-2022 a odehráli tak pár koncertů. Výhoda kvarteta se dvěma kytarama je určitě to, že pak ani na jedný z těch kytar nevisí ta zodpovědnost toho, že by musela bejt sólová. I když víš, že to není nutný, tak pro tebe stejně může bejt stresový vědět, že je na to člověk sám, což vím od obou kytaristů. Nevýhody: Čím víc lidí dělá muziku, tím větší chaos a zmatky můžou nastat.
Předtím jsi mi říkala, že jste rozházený po celý německy mluvící Evropě, jak to zvládáte? Scházíte se nějak pravidelně, zkoušíte a tvoříte novou muziku?
No, většinu času zkoušíme při zvukovkách. Ale jak je většina naší hudby improvizovaná, tak to vlastně jde. Občas se ale samozřejmě sejdeme a zkoušíme, což je pro dvě třetiny kapely vlastně taková dovolená. Ale občas je to fakt dobrý, abychom měli nějaký základy, na kterejch můžeme pak dál budovat.
Což mě přivádí k další otázce, co bychom měli čekat od vašeho setu na Soulböndingu?
Hmmm… Na posledních koncertech jsme začali tak trochu morfovat do takový až technoidní rytmiky se skoro až PRODIGY nádechem, což bylo fakt super a něco u ELECTRIC MOON popravdě dost nevídanýho. Tak třeba se to přihodí zase někde mezi doomovejma riffama.
Tak to se nemůžu dočkat, až to uslyším. A teď obráceně, co čekáte vy od svýho prvního koncertu v ČR?
Chceme zažít „soulbonding“ s váma se všema. Fajn lidi, uvolněnou atmosféru… to mě tak napadá. A taky mám ráda český pivo.
A my se těšíme, až tam budem s váma! Máte song v naší Soulbönding kompilaci na YouTube, ale nejste na Spotify, je za tím nějakej zvláštní důvod?
Já zrovna hledám novýho zprostředkovatele digitální distribuce, abychom mohli bejt zase na Spotify. Label Sulatron Records to digitální distro zajišťoval, ale pak s nima nějak rozvázali spolupráci a všechny desky od Sulatronu ze Spotify zmizely. Snad se nám brzo podaří je tam vrátit. I když platí tak špatně, tak se přiznám, že Spotify sama používám a prostě spousta lidí si třeba kupuje desky, ale poslouchá Spotify během každodenního chodu.
Můžeme se brzo těšit na nějakou novou nahrávku od ELECTRIC MOON?
Doufám, že jo. Potřebujeme jenom dobrý místo na nahrávání. Určitě vám dáme vědět, jak to pokračuje.
Tak to se nemůžu dočkat! Chtěla by ses ještě o něco podělit s lidma nebo už to zabalíme?
Hej lidi! Už se těším, až se potkáme a až pro vás budeme hrát! Boom boom!
Otázky pokládal Olaf.
Soulbönding Trip Facebook