Deset otázek pro redaktory FOBIA zinu – část IV.
Má podle tebe v dnešní době smysl psaní recenzí?
Johan: Má. Ačkoliv se tu a tam dočtu, že dnes nemají recenze smysl, že si přece každý může jakoukoliv nahrávku „zrecenzovat“ sám, protože si ji bez problémů poslechne na netu nebo stáhne. Ale docela často se mi stává, že někdo napíše „dostal jsem k té nahrávce díky recenzi na Fobii...“. Takže recenze splnila minimálně reklamní účel, který je u ní určitě silnější než u běžných novinek (tiskových zpráv o vydání). Ostatně sám taky na základě recenzí nahrávky poslouchám a objevuju...
Recenze sledují i kapely a vydavatelé, samozřejmě hlavně kvůli tomu, aby se na sítích mohli pochlubit, že mají pěknou recenzi, ale sem tam někdo přizná, že recenze byla inspirativní, že se nad slovy někoho nezávislého zamyslel. Což se o smajlících a řečech typu „super nahrávka“ na FB asi říci nedá.
Coornelus: Má. Když by nebyly recenze, tak by vlastně ani neměl smysl web o hudbě a co by potom bylo? Chápu, že pro někoho to nemá smysl, ale pořád doufám, že existují lidi jako já, kteří hledají zajímavé kapely a právě skrz recenze je můžou objevit. Další možností je potom také to, co se mi několikrát stalo, že jsem určitou desku odložil, abych si na ni po měsíci přečetl recenzi a znovu to album protočil a ono mi najednou sedlo.
Když to vezmu z druhé strany. Být kapelou, byl bych moc rád, kdyby mi někdo věnoval svůj čas a napsal recenzi a tu potom zveřejnil na svém webu.
Mikael: Tak já sám recenze v podstatě vůbec nečtu. Než ztrácet čas tím, abych se dozvěděl, jak se daná kapela a muzika líbí někomu jinému, radši si někde na netu najdu tvorbu skupiny sám a během krátké doby si udělám vlastní úsudek. Takže z tohohle pohledu to pro mě smysl nemá, ale když se nějaká parta sama ozve, že by měla o recenzi na Fobii zájem a je ochotná splnit ty naše jednoduché podmínky pro její zveřejnění, tak proč jí nevyhovět. Je to asi jako u jiných věcí, pro někoho to zajímavé a smysluplné je, pro jiného to význam nemá.
Opat: Podle mě má. Když to vezmu z osobního hlediska, tak já si rád přečtu recenze na desky, které neznám, a často tak objevím nějakou věc, která mě skutečně zaujme. Zároveň ale rád čtu i texty o albech, které poslouchám. Zajímá mě, jestli se s recenzentem shodnu. Má to smysl jak pro posluchače, tak pro kapely, díky recenzím se o jejich počinech dozví mnohem širší okruh lidí.
4horsemen: Psaní recenzí má určitě smysl. A zveřejňování na webzinech je víc než přínosné. Hudby a kapel je přehršel a na webzinech se objevuje spousta kapel, které se nemusí a třeba ani nedostanou do tištěných periodik, hlavně těch mainstreamových. A co si budeme povídat, metalová (rocková) hudba se spoustou žánrů a podžánrů se pořád pohybuje a bude pohybovat mimo ten hlavní proud a média. Čtenář, který hledá a chce hledat a objevovat něco nového, se tak dostane k mnoha informacím a zajímavostem, které se nikde jinde nedozví. A pro samotnou kapelu je každá zmínka dobrá. A to i přesto, že názor recenzenta může být i negativní.
Peťan: Určitě má. Problém vidím spíš v kvantitě nahrávek, protože všeho vychází strašně moc a člověk musí být pořád ve střehu, aby mu neutekla nová deska oblíbenců. Já recenzi vnímám tak, že jde o představení nového hudebního materiálu potenciálním posluchačům. Pokud si na jejím základě aspoň jeden čtenář album poslechne, pozná novou kapelu anebo si pak album koupí, má to smysl. Nedělám si iluze, že tomu tak skutečně je, ale chci v to nadále věřit.
Prepil: Toť otázka do pranice a sám si ji často pokládám, spíše by na ni měli odpovědět čtenáři. Někde jsem četl, že recenze nečtou už ani samotné kapely. No, to je možná přitažené za vlasy, nicméně je jasné, že význam recenze je už dnes úplně jiný než třeba před dvaceti lety. Dneska si člověk dvakrát klikne a už mu z internetu hrají ukázky z alba, ne-li album celé. Na druhé straně je té muziky dnes tolik, že normální smrtelník nemá šanci vše stíhat a znát, a tak mu třeba právě taková recenze na pro něj dosud neznámou kapelu může být užitečná. Takže v rámci UG asi recenze stále mají smysl, ale ty placené ve velkých médiích už podle mě smysl nemají, protože každý ví, jak to chodí…
Bury: Samozřejmě, že má. Jak jinak se má člověk dozvědět o nějaké zajímavé muzice, případně si přečíst jiný názor? V dnešní záplavě hudby nejde pochytit všechno, něco může uniknout a taky je to dobrý zdroj inspirace. Ale zase, je recenze a recenze.
Jindra: Tak určitě (smích). Já osobně recenzi beru jako vodítko k objevování další muziky, který v dnešní době vychází tuny, a díky IT technologiím není problém se k ní dostat. Spíše „problém“ je se v ní orientovat a najít si to svoje. Pamatuju si, když na přelomu milénia začínaly peer-to-peer sítě pro sdílení souborů (utkvěla mi v hlavě firma Napster, po které požadovala METALLICA odškodnění v řádů tisíců USD za porušení autorského práva) a když se pracně po několika hodinách podařilo pomocí vytáčeného, neskutečně líného spojení stáhnout kapelu aniž byste věděli, co z toho v přehrávači vyleze. To by se dneska stát snad už ani nemohlo.
Kubina: Názor člověka, který má něco naposloucháno, by měl být součástí každého kvalitního proma. Avšak některé recenzenty a jejich názory beru trochu s rezervou. Mnozí si dokáží hodně protiřečit, působit zaujatě a konzervativně. Od té doby, co sám píšu, si více všímám i kdo je autorem recenze, haha.
Horaguru: Stoprocentně má. Fakt nemůžu spočítat, kolik nádherný muziky by mi uteklo, kdyby můj zájem nevzbudila podařená recenze na daný nosič. Je pravdou, že se vždy jedná o subjektivní pohled zúčastněného redaktora, ale i tady si jako čtenář najdeš oblíbeného pisálka, kterému věříš a s jeho názorem víceméně souzníš. Než nastala krutovláda internetu, byly důvěra v recenzenta a názor kamaráda hlavními faktory při koupi nosiče.