COFFIN CURSE vydali nové album a opět se jedná o death metal jako řemen. Toto lakonické oznámení by možná mohlo stačit, ale zapadlo by do toku desítek podobných informací chrlících se na nás denně z internetu – a to by byla škoda. Jedná se totiž o počin, jenž přece jen vyčnívá nad běžný žánrový standard, a tudíž si ho přibližme trochu více.
Znáte chilskou kapelu INANNA? Troufnu si tvrdit, že řada z vás odpoví kladně, neboť toto jméno již skoro čtvrt století brázdí tamní scénou, občas se objeví i v tuzemských distrech a má za sebou mimo jiné tři plnohodnotná alba, z nichž zejména poslední („Void of Unending Depths“, 2022) opravdu stojí za pozornost. Tento spolek produkuje interesantní kov smrti s nádechem specifické atmosféry, nebojící se progresivních a techničtějších prvků. Důvod, proč toto jméno zmiňuji, je ten, že páteř kapely tvoří duo Max Neira a Carlos Fuentes, a tito pánové jsou i základním tvůrčím pilířem právě recenzovaných COFFIN CURSE, jenž započali svou existenci v roce 2012 a „The Continuous Nothing“ je jejich druhým dlouhohrajícím zásekem.
Debut „Ceased to Be“ z roku 2020 byl velmi slušnou porci práchnivého a špinavého death metalu, z něhož jsem si odnesl především osobní pocit, že takto by zněli AUTOPSY, kdyby se pokoušeli chvíli hrát jako DEICIDE (myšleno samozřejmě s patřičnou nadsázkou). Stará škola se vším všudy, od loga, přes hudbu a texty, až po obal. Proto jsem od novinky čekal něco v podobném duchu, a ejhle – jsou to stále COFFIN CURSE, ale tentokrát přece jen trochu jinak znějící. Najednou je těch vlivů, ať už přímých či nepřímých, slyšet více, a vůbec to není ke škodě věci. Především s radostí vnímám, že se do nového materiálu (alespoň já to tak slyším) podařilo přenést i cosi z tvorby výše zmiňovaných INANNA, a přesto je to stále death metal staré školy, klasického střihu. Muzika zrychlila, je dynamičtější, nebojí se rozvíjet a dává tak prostor pro více atmosféry, více techniky a také více temných melodií.
Dvojice muzikantů dozrála nejen po stránce instrumentální, ale i kompoziční, a tak je radost poslouchat, co nám chilské duo servíruje. Bez intra, hned od úvodní skladby, se na nás vyřítí smrtící tajfun, jenž nechává vydechnout jen občas a po většinu času dokáže udržet posluchače v pozornosti, aniž by byl hudební obsah nějak přehnaně komplikovaný. Skladby jedou věrně v tradičním deathovém mustru, jsou ale většinou dobře promyšlené a tudíž nemají šanci nudit. Oproti debutu je nahrávka silnější i po zvukové stránce, a tak je poslech skutečně příjemnou záležitostí. Že mají tvůrci smysl pro gradaci, dokazují v obou svých kapelách, a tak stejně jako v případě posledního alba INANNA, i na tomto aktuálním záznamu materiál graduje v poslední skladbě, zde pojmenované „The Dead's Deafening Silence“. Ta se většinu času nese v duchu současné tvorby INCANTATION a chvílemi mám pocit, že John McEntee musel sedět při nahrávání ve studiu, v poslední třetině ale dojde ke změně a rozjede se inferno, jež se prostě musí slyšet a je skvostným posledním hřebíkem do prokleté rakve.
Album „The Continuous Nothing“ dle mého nabízí zatím to nejlepší, co Carlos Fuentes a Max Neira doposud vyprodukovali a zastihuje zřejmě oba na tvůrčím a hráčském vrcholu. Nezbývá, než si přát, ať jim tato forma vydrží co nejdéle a nastavenou laťku udrží minimálně do příště. CD vydává opět Memento Mori (stejně jako je tomu u INANNA) a pro nenapravitelné kazetové maniaky vzniklo i 100 kusů MC pod záštitou Desert Wastelands Productions. Chile už zdaleka není jen o MELEKTAUS nebo UNAUSSPRECHLICHEN KULTEN; jestliže narazíte na jméno COFFIN CURSE, určitě jim dejte šanci.
Seznam skladeb:
- Thin the Herd
- Bacchanal of the Mortal
- Deceased Races
- Reeking Filth of Ages
- Primitive Doctrines Crushed
- Mauled by Unseen Atrocities
- Among the Suffering Souls
- The Dead's Deafening Silence
Čas: 43:07
Sestava:
- Max Neira – kytara, basa, zpěv
- Carlos Fuentes – bicí