Nejbližší koncerty
  • 23. 03. 2024Jarní akce Necro metal Pilgrims přiveze do ostravského kl...
  • 23. 03. 202423.3.2024-Plzeň-klub Parlament. FUNERAL PILE Blackened ...
  • 23. 03. 2024Alternativní metal v Ponorce. Mayon (Opava) chystají des...
  • 28. 03. 2024Hrají: NAŠROT legendární hardcore ( Havlíčkův Brod ), NON...
  • 29. 03. 2024NAURRAKAR Nuclear Misanthropic Black Metal https://www....
  • 03. 04. 2024Gurs - post punk z Baskicka ve šlépějích kapel jako Chain...
  • 04. 04. 2024Conflict (uk), Ginnungagap (cz)
  • 05. 04. 2024Conflict (uk), Eye for an Eye (pl), Lucifer Efekt (cz)
ETEF 2024 (19.-20. 7. 2024)

Rozhovor se zpěvákem PRŮMYSLOVÉ SMRTI Mičlem, který kromě hraní v kapele vydává i fanzin.

S Mičlem je radost si povídat. Není skoupý na slovo, své názory si dokáže obhájit a navíc je to příjemný společník. Není potom žádný div, že naše povídání nabobtnalo a bylo nutné z něj udělat dva články. Ten první právě čtete.

Kdo je vlastně Mičl? Jak bys sám sebe charakterizoval někomu, kdo teď třeba čte náš rozhovor a nikdy o tobě neslyšel?

Zdar kámo a lidi, zdravím všechny a děkuju za rozhovor! Já jsem Mičl, mám kapelu PRŮMYSLOVÁ SMRT, od letoška dělám fanzin Destruktorrr a k tomu pár aktivit navíc, který buďto nejsou vidět, nebo o nich nemluvím, haha! Jinak jsem člověk jako vy! Chodím do práce, hraju koncerty, chodím na koncerty a snažím se tvořit vztahy (zde teda střídavě vstávám a padám, abych teda zde parafrázoval kus textu od MŇÁGY A ŽĎORP (jo, taky tomu nemůžu uvěřit, že jsem to řek, haha, wow)), a snad se snažím, anebo doufám, že se snažím jít poslední dobou věcem a lidem tak trochu naproti, abychom si byli blíž, to je totiž dost důležitý, sakra!  Takže jo, jdem na to, kemo, pojď do mě, haha!

Mičl – zpěvák. Když si pustím váš split s VALHALLA PACIFISTS, zníš mi tam ze začátku jako někdo mezi žabákem a Abbathem, zatímco na vaší poslední desce je to už z tvé strany standardnější řev. Jak ty bys sám sebe charakterizoval jako řvouna? Kdo je třeba tvůj oblíbený křikloun v rámci hardcore/punku?

Takže jo, v první řadě musím říct, že s tebou souhlasím. Tuším, že to byl Filip Fuchs, kterej mě kdysi v recenzi v Hluboký Orbě přirovnal ke Kačeru Donaldovi na speedu, a roky se to pak se mnou táhlo, ale tvoje přirovnání se mi taky líbí, to se rozumí samo sebou, haha. Já jsem se popravdě nikdy nepovažoval za nějakýho extra zpěváka, ze začátku jsem nevěděl jak na to a dělal jsem to hodně silově, a snažil jsem se to dohánět hlavně pódiovkou, show atd., což v útlým věku dost vycházelo, no ale postupem let se to otočilo, nikdo halt nejsme Superman, haha. Člověk se něco s tím hlasem trošku naučil, a jak věk přeskočil třicítku, a najednou jsem zjistil, že ten vypjatej koncertní set není po fyzický stránce už tak easy jako dřív, začal jsem se soustředit víc na zpěv jako takovej. Doba, kdy jsme jako kapela odcházeli z koncertů posekaní modřinama a menšíma tržnejma ránama, je sice pryč, zato ale umíme vymýšlet lepší riffy, textově se tomu snažím dát nějakej ucelenější konceptuální xicht, a celkově graficky a kvalitou nahrávek jako fyzických nosičů jsme snad šli taky nahoru. Alespoň doufám, že to tak vidí i ostatní, haha. Co se současný polohy týče, tak osobně jsem byl příjemně překvapenej z reakcí fanoušků, kámošů a známých po vydání naší desky „Invaze změn“, kdy v podstatě lidi bez problémů přijali novej styl projevu, kdy jsem trochu ubral na řevu a přidal na artikulaci, frázování atd., protože jsem chtěl prostě, aby tomu bylo víc rozumět, a těšilo mě to o to víc, že kolem tohodle tématu vzniklo pár horkejch diskuzí uvnitř kapely. Paradoxně největším překvapením pro mě ale bylo, že novej přístup pochválili lidi, který znám hlavně jako zapřisáhlý fanoušky grindcore scény a odnoží extrémního metalu obecně, a neřekl bych to do nich, to bylo moc fajn! Mezi mý oblíbený hardcore zpěváky patří určitě Bill Crooks z CRYPTIC SLAUGHTER, Ray Cappo z YOUTH OF TODAY / SHELTER / BETTER THAN A THOUSAND, Ishiya DEATHSIDE/FORWARD, Keith Morris BLACK FLAG / CIRCLE JERKS / OFF! a když tak o tom přemýšlím, tak mraky dalších. Z českých zpěváků se mi líbí typická brněnská škola – Miruus z BRÜNNER TODESMARCH a Mirek Kokavec z KULLERVO (a miliónů ex-kapel jako BASTO, SCARTO, FESTA DESPERATO atd.). Dál Mára z EVIDENCE SMRTI, a naposled mě překvapila polská experimentální kapela SIKSA, kdy zpěvačka Alex jede hodně hrubozrnej expresivní divadelní projev, v kterým paroduje různý lidský a osobnostní výchylky, a je to hustý jako prase. Nabourává stereotypy, vysmívá se černobílýmu vidění světa, a všechno je to v podstatě jen o hlasu, tonalitě, polohách, emocích, respekt! Jestli ti z toho všeho přijde, že prostě nemám rád takový to prvoplánový blití, tak se nemýlíš, haha, ale pozor, i tady mám svoje favority! Polští SUFFERING MIND pro mě budou pravděpodobně už navždy nejlepší evropskou grindcore kapelou ever, a jejich prvních několik nahrávek s původní zpěvačkou Ulkou patří už dnes do mýho pomyslnýho Zlatýho fondu extreme hardcore. Pak mám rád country zpěváky jako Austina Lucase, Coryho Branana nebo Dava Hause a mraky dalších. Z metalu mám rád ten typickej úchylnej styl zpěvu, jak ho používali LIVING DEATH nebo jako ho používají dnes DEATHHAMMER. Přesně ten styl, kterej většina lidí nemůžou vystát, ale já to žeru, haha. Co říct víc? Asi nic, jen to, že inspirace se dá najít všude, záleží jen na každým, odkud ji chce čerpat. Za mě osobně můžu říct, že čím víc je člověk otevřenej, tím líp. Zajímalo by mě, jestli existuje přímá úměra mezi tím, zda pokud je člověk víc otevřenej v muzice, tak je pak víc otevřenej i v životě. Co myslíš? Já myslím, že jo!

Jak to máš ve svém hrdle srovnané, co třeba souvislé turné, dáváš to v pohodě, nemíváš problémy? Máš nějaký fígl, jak hlasivky udržet v neustálém střehu, nebo jak je zázračně ze dne na den vyléčit? Máš k tomuhle tématu nějakou příhodu?

Hochu, tak na tohle nemám žádnej recept, bohužel! Nicméně letos se mi stala zajímavá historka, která s tím tak trochu souvisí! Byl jsem v Brně na velkým koncertu SUICIDAL TENDENCIES, MUNICIPAL WASTE atd., zapařili jsme s klukama a popili dost různých a různě vypadajících nápojů všemožných barev a velikostí, a po akci jsem se hecnul, že bych si rád zašel do jedný svý oblíbený hospody na pivo, a že kluci chtěli jít jinam, tak jsem tam vyrazil sám. Tu noc byl šílenej mráz, a jak jsem šel pěšky a byla to docela štreka, tak jsem najednou začal mít divnej pocit a uvědomil jsem si, že jak mám na sobě pod bundou ty zpocený hadry z toho koncertu, a je snad minus 20, tak že promrzám. V tu chvíli tak došlo na jedinou věc, na kterou dojít mohlo! Začal jsem se na Veveří v tom mrazu svlíkat na ulici, kolem chodili lidi a koukali na mě jako na totálního blázna, jak tam stojím do půl těla nahej a hrabu se v batohu, vytahuju čestvě koupený triko SUICIDAL TENDENCIES z toho koncertu, a zas se oblíkám a v suchým prádle pokračuju dál za svým cílem, haha. Pak už se zdálo, že je všechno v pohodě, ale druhej den jsme hráli koncert v Jihlavě, kterej jsem vůbec nedal, i díky zážitku z předešlý noci jsem si odpálil hlasivky, a popravdě mám s nima docela problém doteď. Celkově vzato přiznávám, že víc souvislých koncertů po sobě už hlasově úplně nedávám, tak dva jsou v pohodě a při třetím už mívám problémy, kdy mi vypadává hlas, a snažím se najít určitou polohu, v který to dám. Před x lety, kdy jsme jezdili na turné do zahraničí, jsem to prostě na sílu přeřval, ale to teď bohužel už nefunguje. Příští rok bysme chtěli jet po několika letech na souvislejší zahraniční turné, a přiznám se ti, že jsem sám zvědavej, jak to dopadne, haha. Přemýšlel jsem, že bych možná i předtím skočil za nějakým odborníkem, anebo jestli má kdokoliv z vás, lidi, někdo nějakou radu, napište mi, budu jenom rád!

Proč se na pódiu nezastavíš a chodíš tam ze strany na stranu jak lev v kleci? (úsměv)

Tak na to ti, kámo, odpovím úplně přesně! Je to zlozvyk a snažím se ho zbavit, haha! Ne vážně, nevím, kde jsem k tomu přišel a ani kdy jsem to začal dělat a proč! Asi mě unesli ufoni a přeprogramovali moji DNA na buněčný úrovni, haha! Fakt nevím, kdo ví?

Píšeš texty, zakládáš si na nich. Jsi rád, když se lidi o ně zajímají a mají potřebu je s tebou rozebírat? A řešíte je společně s klukama, nebo máš v tomhle bodě v kapele volnost a zbytek ti důvěřuje, s tím, že žádnou blbost nedoneseš?

Jasně, jsem rád pokaždý, když přijde někdo a zeptá se mě na texty. Neděje se to ale ani nějak moc často, tak se lidi nebojte a choďte klidně víc, jestli vás něco zajímá. Nedávno jsem v jednou zinu četl recenzi na naše album „Invaze změn“ a recenzent se tam otřel o text k songu „Vyhlazení a zničení“, s tím že to je klišovitá metalová hříčka nebo tak něco, což mě trochu mrzelo, protože to nepochopil. Já vím, že to z toho není poznat na první dobrou, ale zas mě docela baví psát texty takovýmhle stylem, aby musel člověk trošku zapřemýšlet. Ok, ať už to teda vypadá, jak chce, tak ten text je o náboženským fundamentalismu, který vede k extremismu. Nechtěl jsem to generalizovat na Blízkej východ, protože ať vám to bude připadat neuvěřitelný, tak to není problém jen této oblasti, v menší míře se tahle problematika objevuje po celým světě napříč náboženskými spektry. Těsně na to navazuje i problematika dětských vojáků, na což se v textu objevuje narážka taky, to už je ale opravdu záležitost hlavně africkýho kontinentu. Smutný mi připadá to, že ty slova sednou jak ulitý na současnej válečnej konflikt v Sýrii, o čemž jsem ale samozřejmě v době, kdy jsem ho napsal, nemohl mít ani tušení.  Zajímavá situace pro mě nastala i ve chvíli, kdy jsem napsal text k písni „Návrat kultu tmy a strachu“, která je nová, ale už ji můžete slyšet v našem koncertním setu. Ta pojednává o rasistických výlevech majoritní veřejnosti vůči minoritním skupinám obyvatelstva, a když jsem ji dodělal, tak za půl roku se strhla uprchlická krize a začaly se dít věci. Kolegové z práce se samopalama najednou chtěli bránit hranice proti lidem s jinou barvou pleti a jiným náboženským vyznáním. Děs a kecy totálně přes čáru. Přitom Česko je v maximální míře ateistický, lidi tady věří možná tak v pivo a fotbal, což je podle mě osobně dost smutný, ale o to víc pak právě nechápu, jaký jako jiný náboženství tady může někomu vadit, když tady jakákoliv víra všeobecně nikoho nezajímá. A pokud žijeme ve státě, kde náboženství nechává drtivou většinu lidí absolutně chladnými, tak je snad jedno, jestli je tvůj soused křesťan, muslim nebo svědek Jehovův. Bít se ale pak v prsa za křesťanský hodnoty mi od ateisty přijde trošku pokrytecký, nemyslíte? A je už jedno, jestli je to v hospodě před ostatníma uctívačema pivní turistiky anebo v poslanecký sněmovně, kde by podle mě měl fungovat absolutně přirozenej morální aspekt anebo když už nic jinýho, tak alespoň úplně běžnej selskej rozum, ale v současnosti tam bohužel není ani jedno, škoda. Dnešní doba není díky moderním informačním technologiím vůbec jednoduchá, a bylo by dobrý hledět do budoucnosti s jistou opatrností, co se tohoto týče, protože svět se konfrontuje s něčím, s čím neměl doteď absolutně žádnou zkušenost, a to, jak dokážou počítačový algoritmy ovlivňovat veřejný mínění ve společnosti, je neskutečný. A je nebezpečný, že to většinu lidí ani nenapadne, ale to má být vlastně přece cíl, ne? Ok, jinak k druhý části otázky řeknu jen to, že kluci mi do textů vůbec nekecají, a je to plně na mně. V současný době se snažím pracovat trošku jiným stylem, ono to popravdě ani nijak nejde. Člověk se musí někam vyvíjet, aby ho to pořád bavilo i po tolika letech. Průmka začala pracovat na válech na nový dlouhohrající album, a já už mám vymyšlenej celkovej koncept, o čem to bude, a jednotlivý texty budou takový střípky, který pak složí celkovou mozaiku. Mozaiku obrazu současnýho světa a možná i budoucnosti. Celkově mě hrozně baví pracovat s nějakou dlouhodobější vizí. Je to totiž neuvěřitelně naplňující. A zároveň jsem taky zjistil, že je to taky styl práce, kterej mě asi nejvíc vyhovuje. Pracuju teď takhle na několika věcech a cítím se s tím fakt skvěle! Mohu jen doporučit všem tvořivým jedincům, haha! Ale vy už to stejně všichni možná znáte, haha.

PRŮMYSLOVÁ SMRT byla nominovaná na Ceny Anděl v kategorie hardcore punk, dostali jste se až do semifinále. Vím, že v HC scéně ti drtivá většina lidí z toho udělá drama a začne se ohánět klasickými řečmi, že je nějaké ocenění nezajímá, hudba není sport atd. Trochu si se o tom zmínil ve svém zinu, takže proto tady lehce dělám chytráka, ale tebe ta nominace minimálně potěšila a nestydíš se to přiznat. Nevím, jestli máš informace o tom, jak se v žánrovkách hlasuje, ale já myslím, že by to mělo zahřát u srdce každého, ne? Vždyť je to fajn, když ti někdo dá zpětnou vazbu a řekne, že ta deska je v daných mantinelech za loňský rok jedna z nejlepších. Jak bys tohle téma okomentoval?

Popravdě? Za sebe můžu říct, že prostě mám rád ankety, jaro jich bývá plný, a já jich průběžně na internetu sleduju x jen tak ze zajímavosti. To, že se Průmyslovka objevila na Andělu, byla sice haluz, nicméně já jako výše řečený fanoušek anket jsem to kvitoval s povděkem, i když musím na rovinu říct, že tohle byl těžkej kalibr i pro mě, haha. Jako naše muzika v takovýhle mainstreamový anketě? „Ale prosímtě“, řekl bych ti před pár lety, a to samo i pár dní před tím, než se to objevilo na netu. Vážně, my jsme popravdě v kapele řešili, jak se k tomu postavit, zbořili jsme nějaký vlastní hranice, odpálili dynamitem nějaký zdi ve vlastních hlavách, a došli jsme k tomu, že pokud někdo nebo nějaká skupina lidí říká, že jsme nahráli relativně slušnou nahrávku, tak to znamená, že jsme prostě nahráli relativně slušnou nahrávku a nic víc. Nepodepisujeme smlouvy, nekolaborujeme s Bontonlandem atd., prostě nic víc. A to „nic víc“ je na tom právě fajn. My jedeme v DIY, ale tady souhlasím s tebou, že pokud přijde někdo zvenku, kdo řekne: „Hej, vole, ta vaše nahrávka je dost v pohodě“, tak se proboha nebudu hroutit, lehat si na silnici před auta, přivazovat se ke stromům před národní operou a vydávat tiskovky, že nehodlám kolaborovat se systémem atakdále. Prostě chci tím říct, že si myslím, že není potřeba to nějak přehnaně hysterizovat. Ten rok byl speciální i v tom, že se mezi nominovanými objevily nebývale tvrdý nahrávky, žádný PIPES AND PINTS nebo HANBA se nekonali, a myslím, že to asi zas na dalších pár let tak zůstane, takže i to mně přišlo fajn – ocitnout se v takový společnosti. Osobně mě spíš mrzí, že kluci z FEAR OF EXTINCTION a DEZINFEKCE se zalekli toho, aby je scéna nepomluvila a nedorazili na vyhlášení. Škoda, mohli jsme tam spolu dohromady udělat pěknou ostudu, jak je znám i jak znám nás, haha. No, my jsme se to užili i tak. Jeli jsme na vyhlášení, abychom tam potkali a viděli spoustu podivných existencí, zvláštní kapitolou byly úbory hip hoperů, to bylo maso, už kvůli tomu jsem rád, že jsem tam byl, protože tohle už asi v životě neuvidím, haha. A session jsme pak zakončili v Modrý Vopici na koncertě MAGRUDERGRIND a pak hustou pitkou v dodávce cestou domů. Průmyslová smrt lahvovým pivem, haha! Hiking hardcore punks!

Měl jsi třeba vymyšlené, jak byste se jako kapela zachovali, kdyby jste byli vy těmi, kdo by brali prvního fleka? Ignorace ve stylu DEZINFEKCE, nebo jít na vyhlášení a vyplodit tam nějakej projev jako to udělal Banán sám za sebe, záměrně píšu za sebe, protože Vinca tenkrát tu cenu na 100 % chtěl, to mi nikdo nevymluví. (úsměv)

Nám se popravdě ozvalo dost známých ze starých časů, který pamatovali začátky PRŮMYSLOVÉ SMRTI i naše kapely, který jsme měli ještě předtím, rodiče měli radost, lidi z rodiny, ti z nejbližších přátel, a všichni tihle lidi nás hrozně podpořili. Mám možná i dojem, že to bylo dokonce víc ocenění pro ně, i když jak píšeš výše, i mě to potěšilo, ale myslím, že nám možná i udělalo jako kapele mnohem větší radost to, jakou naši blízcí z toho mají radost, a to bylo skvělý víc než cokoliv jinýho. A kdybysme brali prvního fleka, tak přesně tyhle lidi zmíníme a poděkujeme jim. Nadto musím říct, že jsme vlastně nezažili vyloženě nějakou negativní reakci. Ono my jsme se o tom ani nějak nešířili, nechlubili se, a spousta lidí to ani nevěděla. Neměli jsme v tý době ani aktivní Facebook, a byla sranda sledovat, jak jsme někde označení jako nominovaní a přitom na našem profilu jsme měli v přátelích sto lidí, haha. Hustor! Jak se k tomu postavil třeba Banán nebo kluci z DEZINFEKCE, je vyloženě jejich věc, já jen znovu zopakuju slova z předchozí odpovědi: naprosto chápu potřebu se vyhranit vůči mainstreamový scéně, já osobně ale Anděla chápu jako hudební anketu a nic víc. A démonizovat ji jako pakt se spolkem pekelným nechci, a nafukovat bublinu mi přijde zbytečný. No, počítám, že tenhle můj postoj bude trvat minimálně do té doby, než se v Andělu objeví nějaký rasistický nebo fašistický hovno, ale vzhledem k tomu, že věřím v inteligenci poroty na žánrovkách, tak to snad ani nepředpokládám, a chci tímto říct, že doufám, že se toho ani nikdy nedočkám, haha. Osobně mám problém s Českým slavíkem, kterej nejen že jde samozřejmě naprosto mimo mě, ale díky veřejnýmu hlasování tam národ dokáže projektovat i novodobý spasitele za boj s čistou rasou a dalšíma clean věcma od Mr. Proppera, a naprosto nerozumím tomu, že ať už pořadatel, kterým je tuším společnost Mattoni, či ta česká rádoby kulturní elita nedokáže reflektovat nějakej (jakejkoliv, proboha) základní morální postoj, a nechá to dojít tak daleko, že tam pak kurva všichni ti kokůtci, kteří si s nastalou situací neví rady a tak ji radši neřeší, pak tleskají náckům a falešně se usmívají do kamer, jakože se vůbec nic neděje, haha. Nezlobte se na mě, ale to hraničí s fraškou. Vrchol absurdity tahle „elita“ národa. V souvislosti s odpovědí o pár odstavců výše si dovoluju poznamenat, že problém xenofobie bude evidentně v český společnosti nejen pěkně hluboko, ale bude i pěkně vysoko. Já jsem nikdy moc nerozuměl přísloví „Ryba smrdí od hlavy“, ale když tak o tom přemýšlím, tak to je přesně tohle, a je podle mě jedno, jestli se jedná o prachsprostej čistej alibismus těch lidí anebo o obyčejnou lidskou hloupost. Důsledky jsou totiž pak úplně stejně destruktivní. Osobně doufám, že to s tímhle stylem řešení problémů nedotáhneme tak daleko jak Poláci. Tam v současný době totiž slovo „demokracie“ nejde dát už ani do těch pomyslných uvozovek. Bohužel.

V „Průmce“ zpíváš, přesto jsi v minulosti obsluhoval v jiných kapelách i basu. Momentálně se cítíš být nejvíc zpěvákem? Prsty tě nesvrbí a nekecáš sem tam do toho Peťákovi? Skládáš i hudbu?

Čoveče, já hraju na basu pořád, nikdy jsem nepřestal. A skládám, ale ne pro Průmyslovku. Pro Průmku jsem složil jen málo věcí, jako myslím tím hotových songů, v Průmce to spíš nejvíc často tvarujeme ve zkušebně všichni dohromady, ale to jsou skoro všechno Peťákovy a Johanovy nápady nebo písničky. Já jsem se teď zhruba čtyři roky věnoval skládání muziky pro svoji novou kapelu, která sice ještě tak úplně nevznikla, ale pevně doufám, že vznikne ještě tento rok. Mám hotovo zhruba něco přes půl hodiny materiálu a prozradím, že se to nebude vůbec ubírat průmyslovou cestou. Bude to víc rokenrol, samozřejmě ale v řácky tvrdým provedení. Co se týče Průmyslovky, tak moje úloha v kapele je udržovat nějakou ideologickou rovinu v textovým rámci, a pak ještě občas zasahuju do aranží skladeb. Mívám totiž v rukávu spoustu nápadů, s kterýma kluky pak otravuju a díky tomu pak zkoušíme různý varianty a nápady, jak by ta která skladba mohla vypadat. Někdy je to hotový jedna dvě a nechá se verze, s kterou už přijde ten kterej člen, jindy pak zkusíme několik verzí, než je to ono, a pak nazkoušíme finální verzi se zpěvem. Většinou pár týdnů nato pak zařazujeme skladbu do playlistu a hrajeme naživo. Celkově tvoření s klukama mám rád, a baví mě na tom to, že se členové kapely, ať už má každý z nás jakoukoliv povahu, snaží dosáhnout při tvoření skladby nějakýho konsenzu, aby se to líbilo všem a aby všichni byli prostě pokud možno co nejvíc spokojení. To je super. Já navíc pak dělám různý grafiky, obrázky, návrhy a nápady, který pak používáme ať už na trika, nášivky, nálepky a další pytloviny (na internet, facebook atd.), a to mě baví moc, i když jsem amatér. Nemám v tomhle směru žádný vzdělání. Dokonce jsem udělal obal na naše split EP PRŮMYSLOVÁ SMRT / THE TCHENDOS, to mě potěšilo moc, že to Sucháč chtěl použít. Chci tím ve výsledku říct, že mě hrozně baví dělat všechny tadycty věci kolem kapely, ale jestli se cítím být nejvíc zpěvákem než čímkoliv jiným, nevím. Asi ne, i když to po čtrnácti letech zpívání v kapele vyzní asi dost divně, haha, ale na to kašlu. Spíš to vidím tak, že mě baví dělat ten soubor věcí dohromady. Nikdy jsem se ale nepřestal cítit basákem, a tady vládne stoprocentní jistota, haha.

Jak dlouhý set je pro vaší kapelu ideální? Dá se podobná hudba, jakou hrajete vy, poslouchat naživo déle než půl hodiny? A když to obrátím z pozice tebe/vás jako muzikantů, je vůbec fyzicky možné odehrát delší set? Frišta by mohl asi vyprávět...

My hrajeme set maximálně do půl hoďky. Nemyslím si, že by šlo v tomhle stylu hrát déle, samozřejmě pak smekám před matadorama typu NAPALM DEATH, kteří jsou schopní zahrát hodinu a půl dlouhou show. Respekt! Osobní zkušenost mi velí říct, že v kapelách našeho stylu je koncertní hraní nejnáročnější právě pro bubeníka a zpěváka. To musí být hektolitry potu, co z nás za ty roky hraní odtekly, haha. Ve výsledku je to tak, že hardcore kapely obecně se snaží namlátit maximum energie do minimálního času. Účinky show pak bývají často dost viditelně destruktivní. V tom je rozdíl mezi hardcore/punk a metal scénou. Hardcore kapela se snaží vždycky dát do vystoupení maximum energie, který má v tu chvíli k dispozici a často se kašle na to, že se třeba něco zkazí. Důležitý je, aby to bylo opravdový. Pokud ti vyhovuje víc bezpečí a nemáš rád narušování osobního prostoru, hraj metal. Pokud ti nevadí nebezpečí a chceš v životě něco zažít, buď punk!

Loni jste si zahráli na slavném OEF. Jaký to byl pro tebe zážitek zaběhat si na tak velkém pódiu? Bylo to pro tebe poprvé na tak velké scéně? A stálo těch dvacet minut za to? Jaké jsi měl z vašeho koncertu pocity?

Ok, teď budu kritickej. Myslím, že se nám show popravdě moc nepovedla. Po téměř patnácti letech hraní jsme měli trému jako sviňa, navíc před tím dva dny fesťáku kdy nebylo počasí nic moc, masakr! Párkrát jsme velký pódium už hráli a pokaždý to dopadlo víc než dobře, tady za mě osobně to bylo ale tak za tři, haha! Ono by to asi chtělo víc piv, ale sakra, hráli jsme o půl jedný odpoledne, a kdo by tam zvládl nasypat šestku a jít hrát v tenhle čas? Nakonec ale byly ohlasy relativně dobrý, prodalo se docela dost merchandise atd., hodně lidí pak přišlo pokecat nebo se seznámit, což bylo hrozně fajn, takže to třeba nebyla až taková hrůza, haha. A reklama na závěr! Pozvi si PRŮMYSLOVOU SMRT do oblíbenýho domácího klubu v tvým městě uprostřed léta a bez funkční vzduchotechniky, a vychutnej si nás, jak to máme nejraději! Ve vlastní šťávě, haha!

Jak se vlastně díváš na celý OEF? Jezdíš tam i jako fanoušek? A co ty a festivaly, jaký máš na ně názor, teď myslím spíš ty větší typu Brutal Assault, atd.?

Nemám negativní názor na festivaly, spíš pozitivní. Nejsem v tomhle směru správnej hardcorista, haha. A ano, jezdím na Obscene Extreme běžně jako fanoušek. Na Brutal nejezdím, už Obscene je pro mě finančně záhul a Brutal je prý ještě dražší v těch spotřebních nákladech (pivo, jídlo atd.).  Nevím, jestli je to pravda, jen jsem to slyšel, a další takovej fesťák bych prostě neutáh. Většinou se snažím po Obscenu jet ještě na Fluff fest, to je fajn fesťák, kterej je poměrně ještě fakt levnej a dá se tam vyjít s málem a to se v dnešní době už moc nevidí. Za to palec nahoru, vřelý díky organizátorům a přání, ať to co nejdýl vydrží.

Jsi z Vysočiny a sám jsi to nakousl v zinu, že se scéna kolem klubu Edgar začala rozpadat i kvůli tomu, že se spousta lidí odstěhovala do Prahy nebo Brna. Jak ty se na tuhle migraci díváš a ty sám jsi nikdy neměl myšlenky vyletět z rodného hnízda?

Hele ok, v tomhle jsem teď nějak tak trochu zamotanej, před pár měsíci jsem zažil rozchod s holkou, co jsem s ní byl spoustu let, a tak teď nějak chilluju, snažím se bejt vyklidněnej a přemýšlím, co dál. Nějaký přání mám, tak uvidíme. Na migraci se nedívám nijak negativně, je to přirozená součást života, a za sebe můžu jen říct, že když je člověk mladší, je to v tomhle směru lepší. Seš pružnej a s ničím se nesereš, jdeš do všeho po hlavě, takže věci ohledně stěhování za partnerem, prací, kamarády, zábavou atd. bývají dost lehký. Ostatně taky jsem to několikrát zažil. Jako ale po třicítce, wow, to je masakr jen ta myšlenka, haha. Takže jo, v mým případě se ještě uvidí, co bude nebo nebude, lidi, ale posílejte mi pro jistotu čísla na svýho psychologa už teď, kdybych to nedal a šel z nějakýho důvodu do kolapsíku, haha, ok? Díky!

S kapelou koncertuješ a tím pádem jsi dost na cestách a aby toho nebylo málo, jezdíš na akce i jako fanoušek a to poměrně daleko – Praha, Brno... Nebaví tě doma sedět na prdeli?

Čoveče, nebaví! Jo, furt někam jezdím, rád jezdím na koncerty a baví mě to! Kdysi jsme byli s Průmkou tak vytížený, že jsem pak neměl vůbec čas a třeba ani dovolenou na to, abych jel na koncerty svých oblíbených kapel, a popravdě pak už mě to dost štvalo. No, a pak když to vytížení po pár letech opadlo, tak konečně přišla moje šance, haha, a začal jsem. Letos jsem byl na x dobrejch akcích, zkusím jich schválně několik vyjmenovat! BIG BUSINESS a WHORES  na Sedmičce v Praze, ultimátní gig LICH KING, HIDDEN INTENT, TOXIC WALTZ a EXORCIZPHOBIA v úžasným brněnským klubu Na dráze, pak gig INSANITY ALERT a dalších, kde jsme hráli i s Průmyslovkou opět v Brně, tentokrát v klubu Vegalité, to byla výborná pařba a Průmyslovka po letech ukázala, co v ní je, haha, kalba jako kráva! Johan se pak plazil po silnici přes přechod u bordelu Moulin Rouge, trvalo to asi deset minut, a křičel, že je housenka, haha, paráda! Pak to byli CAULDRON opět na Sedmičce v Praze, a bylo to zase super, a teď naposledy koncert LIFE OF AGONY v pražským Futuru! Skvělej koncertní zážitek a totální nářez! Takže jo, prostě rád jezdím na koncerty, a rád jezdím i s klukama z Průmky hrát, haha!

POKRAČOVÁNÍ ROZHOVORU

FACEBOOK - PRŮMYSLOVÁ SMRT

BANDCAMP - LP "Invaze změn"

ROZHOVOR - PRŮMYSLOVÁ SMRT 2015

RECENZE - "Invaze změn"


Zveřejněno: 22. 10. 2017
Přečteno:
4262 x
Autor: Coornelus | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

27. 10. 2017 13:21 napsal/a immortal
Jj jeff
Jo tak tohle od tebe beru. Přímo Fobiák nejsem, ale fanda tohoto webzinu určitě a rád zde čtu. V rámci UG scény lepšího webu (dle mne tedy) není, i když tu mám kolikrát výhrady, ale to je život a zdejší osazenstvo se také chybami učí jako každej z nás. A fanda kapely F.O.B jsem až za hrob (nejen black metalem je člověk živ). Za čtenost bych si nějaké poděkování asi zasloužil to jo (smích). Mičl musí být nadšen, lepší reklamu nemohla Průmyslovka mít. A to ještě vyjde druhá část a jak tam bude kontroverzní téma jsem tu (smích). Jinak samo z vandrů mám zkušenosti vesměs pozitivní, ale to bylo v civilizované Evropě (Itálie, Bulharsko, Slovensko, Rakousko a Německo). Horší zkušenosti mám ale z Turecka (a to je chceme do EU, nebo oni chtějí?). V centru Istanbulu a nesmíš se pomalu hnout z hotelu a když, tak jen po frekventovanejch štráse. Po bílejch holkách tam jdou čmoudi jako divý a to dost drze. I do mešity jsme se ustrojil tak, jak je tam žádáno (a pak že jsem netolerantní, zkusme to žádat od nich zde, tak je revoluce). No a o velkým trhu ani nemluvě. Kdo tam byl, tak to zná. Exotika (Asie, Afrika) mne neláká, za prvé na to nemám prašule a za druhé by mi tam chybělo české pivo a ty naše grilovačky, o muzice ani nemluvě.
26. 10. 2017 22:54 napsal/a jeff
Immo
Immortal to dela zkusene! Zaryl schvalne do bolestivyho mista a jak stoupnula ctenost tohoto rozhovoru! On to mozna nebude jen hrdy Cech, ale i hrdy Fobiak! Jinak ja jsem vrchni vandrak a zatim jsem nikomu nikde nevadil, snad to tak jeste chvilku vydrzi, protoze sedet doma za plotem by me asi nebavilo.
26. 10. 2017 22:18 napsal/a immortal
Ale, ale czut...
Tady máš odpověď: https://www.youtube.com/watch?v=TL0NonoGti4 Hele, já nemám žádnej strach a masírce médií na rozdíl od jinejch nepodléhám. Jinak já je ve Strakonicích nepočítám a ani nepronásleduji, ale nechci je prostě v této zemi. Naší kotlinu neobjevil žádnej praotec Hulahu hulmiho, ale Ćech. Tak si to srovnej v hlavě. Pokud je ti vše jasné, tak mne prosím Tě nelituj, nestojím o to a nejsem na to ani zvyklej. Jo a já jsem zde (nepři)zpíval, ale přispíval. Já totiž moc zpívat při své neskonalé skromnosti neumím (smích). Každopádně přispívám ke čtenosti tohoto rozhovoru, což také není k zahození.
26. 10. 2017 20:30 napsal/a Opat
...
\"V tom je rozdíl mezi hardcore/punk a metal scénou. Hardcore kapela se snaží vždycky dát do vystoupení maximum energie, který má v tu chvíli k dispozici a často se kašle na to, že se třeba něco zkazí.\" ... a v metalu je to jak? Natož co se týče klubovek atd.?
26. 10. 2017 19:03 napsal/a czut
to immortal
A kolk ze tech privandrovalcu mate ve strakonicich,ze te to tak irituje? Jsi jen jedna z obeti politiky strachu. Nasla jsem si i dalsi tvoje radoby prizpevky zde na fobii a je mi vse jasny. Vlastne je mi te lito.