Nejbližší koncerty
  • 29. 03. 2024NAURRAKAR Nuclear Misanthropic Black Metal https://www....
  • 03. 04. 2024Gurs - post punk z Baskicka ve šlépějích kapel jako Chain...
  • 04. 04. 2024Conflict (uk), Ginnungagap (cz)
  • 05. 04. 2024Conflict (uk), Eye for an Eye (pl), Lucifer Efekt (cz)
  • 05. 04. 2024Black thrash metalová formace Unpure ze Švédska a black m...
  • 05. 04. 2024Hrají: N.V.Ú. punk ( Východní Čechy ), STREET MACHINE har...
  • 06. 04. 2024Conflict (uk), Eye for an Eye (pl)
  • 08. 04. 2024Pestilence se vrací do Ostravy! Tentokrát je doprovodí Ca...
TRNY& ŽILETKY Třetí hlas

Dvacet let na scéně letos zjara oslavila hodonínská kapela LIKE FOOL.

Kulatého výročí se dožila, aniž by prošla významnými změnami v sestavě, aniž by se „proslavila“ nějakými průšvihy nebo excesy, prostě tak nějak v klidu a pohodě, svým způsobem stranou zájmu vydavatelských firem i médií, se zařadila po bok skupin, které mají výdrž a hned tak nic je nepoloží... Nejen o té výdrži jsme si povídali s Martinem Slakhem Chalupou – zpěv, 180cm, 82 kg, 23 v klidu.

HISTORY AND MEMORY

Jestli dobře studuju vaši historii, tak kapelou za těch dvacet let moc lidí neprošlo. Možná se v pramenech neobjevuje všechno, resp. se trochu liší, tak jestli to můžete krátce shrnout... Kolik lidí ze zakládající sestavy vydrželo dodnes?

Máš pravdu, L.F. prošlo za tu dobu všehovšudy jen 8 zhýralců. Brada - kytara, Kulas - basa, Sep - kytara a já k mikrofonu i bicí, což bylo náročné a tak mě za bicíma nahradil Píla a jeho nahotovo Hill. Bradu vystřídal Mendes1122 a po osmi letech nastala změna i za mikrofonem, kde za mě zaskočil (na 3 roky) Flajta. Vrátil jsem se a bez dalších změn tak pokračujeme dodnes.

V čem tkví ona dlouhověkost vaší kapely? Dostali jste se někdy do fáze „zmaru“, kdy vás to začalo vyčerpávat, nudit, takže to vypadalo na rozpad?

Stejný smysl pro humor, stejná žízeň (krom jednoho - úsměv), nekonfliktnost. Samozřejmě to někdy zaskřípalo, třeba já si fází „zmaru“, jak už jsem výše uvedl, taky na chvíli prošel. Vyčerpává to Hilla, nudí se Mendes, Sep je óká, takže jen Kulas vypadá na rozpad!

Vaše diskografie je trochu zašmodrchaná. Podle metalové encyklopedie máte na kontě dvě řadová alba (ještě nezaregistrovala novinku), podle vašich stránek pět. Jak je to tedy doopravdy? Jsou nahrávky „Kibernetyk Folck“ (2000) a „Nekontrolujem sebe, ni tvé já“ (2002) plnohodnotné, nebo jde o dema? Jak to vlastně poznat – šlo o pálená CD nebo o lisované nosiče?


L.F. má na kontě 5x řadové album (2000, 2, 5, 8, 15), 1x EP (2011), 1x Split CD (?) a  2x demo (1996, 8)

Jako první oficiální CD je většinou uváděno „Pusťte nás dál“ (2005), které jste vydali u Élysion, stejně tak následující „S.M.R.T. XXXIII“ (2008). To byla doba, kdy ještě prodej CD nepadl na dno. Máte představu, v jakých nákladech tehdy vaše alba vyšla a kolik se jich prodalo?

Naše první alba („Kibernetyk...“, „Nekontrolujem...“) měly náklad 200 ks a jsou pryč. Ani já je doma nemám, smůla. „Pusťte nás dál“ bylo 1000 ks (výhodná cena – úsměv) a máme jich ještě hóóódně (na tomto CD nezpívám - smích). „S.M.R.T. XXXIII“ a „Mon Dieu“ 500 ks, Smrtě mizí pěkně a Mondiák se slušně rozjel. Ono stejně pořád není nad to mít v ruce i ten papír s textama, fotkama, Bugárem atd. Ať si každý říká kdo chce co chce!

Co za oněch dvacet let považujete za největší úspěch?

No asi těch samotných 20 let!!! … a budu se asi už trapně opakovat, ale určitě to je i česko--slovenské sedmikoncertní WALTARI tůr, předskakování ANTHRAX, „vlastní“ fanoušci, vlastní i nevlastní děti, 3 tituly Slávie, smrt Sadáma a Usámy, dlažba před Hodonínskou Radnicí...


TADY A TEĎ

Od předchozího alba uteklo zhruba sedm let, což je docela dlouhá doba... Čím byla ona mezera způsobena?

Jako METALLICA! (úsměv) … ne, bylo to asi lehkou leností vytvářet víc nových „písniček“, ale ne tak docela. V roce 2011 jsme vylezli se 4hitovým EP a třeba skladba „Veterán Foolklór“ se hraje na rádiu Rock Max, co vím, dodnes. Když jsme si pak říkali, že bychom už měli vydat něco dóóóuhohrajícího, tak se najednou Mendes vyprsil s pár věcma podpořenýma samply, ale že se nám to asi nebude zamlouvat a že je nahraje s někým jiným (posera). Pustil nám je a málem dostal facana! Znělo to dobře a tak jsme na tom začali pracovat. K tomu jsem přidal já 3 věci a vzniklo 13peckové „Mon Dieu“. Další deska bude ale (a to slibuju) buď dřív než za sedm let, nebo vůbec!

Hudebně jste se časem posunuli od thrash metalu k mixu thrashe, groove, HC a snad i crossoveru. Ten vývoj byl přirozený, ale na druhou stranu si neodpustím rýpanec – vaše dnešní produkce je nemoderní, podobná muzika byla „in“ někdy před 15 lety... Tuhle věc neřešíte a hrajete si, co vás baví?

Nemoderní? (úsměv) … hrajeme, co nás baví a co umíme. Sem tam do toho plivneme myslím i něco dnešního. Co vím, tak kapely, které hrají řadu let, tak taky drtí pořád to svoje a nikomu to nevadí. Naše výtvory se líbí i mladým, za což jsme rádi. Moderně ať si hrají nové, mladé kapely. Nebudeme přece každý rok zjišťovat co, jak a kde zrovna letí. Budeme si prostě hrát ten svůj „starý“ metááál! (úsměv)

Nenapadlo vás třeba otočit kormidlem zpátky a vrátit se k thrash metalu, který dnes nabírá druhý, nebo kolikátý, dech?

Ne. Jak už jsem řekl, nemáme zapotřebí hrát právě to, co letí, když to tak necítíme.

Jak do muziky implantujete samply? Přemýšlíte při skládání dopředu, kam by měly padnout, nebo je pak roubujete do hotových písní?


Mendes dodal k pár novinkám na ukázku i samply, ale ve většině jest naroubováno do hotovek. Je tu ale možnost v budoucnu, neboli příště, že samply budou součástí již vznikající věci.

Jak to řešíte na koncertech? Samply pouštíte z playbacku? Co na to zvukaři, nemají s vámi problém?

Jó, tohle má na starost Hill. U bicích má kouzelnou krabičku a pouští a pouští a pouští prochází karavana! Jinak zvukaři s tím zatím problém neměli. Kdyby měli, tak by měli problémy dva! S krabičkou a s Hillíkem! (úsměv)

Nahrávku jste nepořídili ve známém studiu, ale v Paradoxu. Proč to? Hrála roli blízkost k vašemu bydlišti, nebo podmínky? Jak dlouhou dobu jste ve studiu strávili?

Je to paradox, ale za pár peněz dobrý zvuk a navíc doma. Co víc si můžou postarší muzikanti s rodinama přát? 6 víkendů a párkrát v týdnu přejdete v pantoflích, teplácích a županu s pivem v ruce do studia, tam něco zabrnkáte, zahekáte a frnk domů chrnět, nebo do hospody....chrnět. Prostě pohodička.

Má dnes smysl investovat do drahého studia, když většina posluchačů, když už si CD pořídí, jej stejně překlopí do MP3 a poslouchá muziku z mobilů nebo počítačů? Totéž udělají ti, kteří nakupují na ulož.to, nebo muziku poslouchají z Bandzone...

Nevím, k tomu se snad radši ani nebudu vyjadřovat.

Texty na „Mon Dieu“ jsou na metal docela netradiční – dalo by se říci, že jsou ze života. Tradiční metalová terminologie už vám přišla přežitá? Kam na náměty chodíte?

Buď mě něco napadne jen tak náhodou a pak to čeká na novou písničku, nebo naopak se zrodí písnička a já pak musím něco napsat, což je asi pro mě trochu horší. Jo a zaujalo mě, jak jsi říkal „tradiční metalová terminologie“ (úsměv) Co to vlastně je? Zvratky? Krev? Politika? Meče? Válka? Já nevím, to mi přijde úsměvné. Já radši ta „normální“, každodenní témata. (úsměv)

Jak vás napadla ta blbinka s 300kilovou ženou? (úsměv)


Kdysi dávno jsem (a klidně mi tykej - úsměv)) někde viděl fotku něčeho! Byl to páreček (ne masný výrobek). Asi tunová nahá slečna na zádech a na ní asi čtyřicetikilový galán. Ten „ratlík“ se skoro topil! Nicméně úžasná fotka a já si tak řekl, že napíšu text právě o takovém zamilovaném párečku (ne masný výrobek).

Nejzávažnější je nejspíš text čerpající ze školního prostředí reagující na vzrůstající násilí mezi dětmi i od dětí vůči učitelům. Námět pochází z osobní zkušenosti někoho z kapely, nebo z blízkého okolí? Myslíte si, že by zavedení tělesných trestů ve školách pomohlo?

Každý z nás to často vidí buď v televizi, nebo na internetu a někdo má dokonce i osobní zkušenosti. Dnešní mládež se ve školách chová tak nechutně a agresivně k učitelům, až člověk žasne. Učitelé mají strach cokoli řešit pohlavkem, nebo jakýmkoli trestem, protože si rodiče hned stěžují, nebo dokonce vyhrožují trestním oznámením. Ti mladí spratci pak ví, že můžou všechno a postupem času jejich brutalita vůči kantorům pomalu roste. V minulosti (celkem ještě nedávné) to tak nebylo. Nějaký grázl chtěl frajeřit a tak ho učitel uzemnil a byl klid a rodiče za to byli ještě vděční. Apropooooo tou nevychovanou mládeží myslím jen malé procento (doufám). A to hlavní: Za všechno může internet!

V textech se sem tam objevují vulgarismy. Přemýšlíte, kam tahle slova dát a kam už třeba ne? Myslíte si, že jsou skutečně funkční, že by to bez nich nešlo?

Nevím přesně co myslíš, ale třeba „Nahá“ je prostě o kurvě a šoustá se tam, to je logické, jinak to nejde. V „Narodit se a zemřít“ je třeba prostě „…nasrat na věci, do kterých ti nic není“, ale chápu, že by šlo se „... vykašlat na…“. To by se ovšem blbě zpívalo. (úsměv) ... o jiných vulgarismech nevím, není třeba je tlačit někam, kde nemají a nemusí být.

Proč jste pro album zvolili zrovna název „Mon Dieu“ („můj bože“)?

Tak jsem ti jednou marodil, v posteli se ti potil a tak vznikl text o rýmečce a horečce (37,3°C) (úsměv) Do textu jsem zakomponoval (páč to tam náhodou sedlo) Mon Dieu, sakrblé. Deska měla jiný, pracovní název, ale klukům se zalíbilo právě „Mon Dieu“ a tak jsme to použili na celek.

Prakticky celou kariéru vás provází divadelní maska znázorňující komediální žánr, nejprve celá, později přepůlená, kdy druhou stranu okupuje lebka. Jak vás „přepůlení“ napadlo? Co ona šklebící se „maskolebka“ symbolizuje?


Přebaly našich desek maloval můj bratr (krom 2005, 2015) a u Smrt33 ho to přestalo bavit (úsměv) a „oživil“ masku lebkou. Dal nám to jako hotovou věc. Takže vlastně z usmívající se masky tu máme po letech již mrtvolnou půllebku, no a až zmizí za pár let maska a zůstane celá lebka, tak...

Původně jste na nové album chystali cover. O jakou skladbu mělo jít a proč na albu nakonec není? Problémy s autorskými právy?


Jooo to je celkem smutné. Chtěli jsme nahrát (a hrát) od BUTY „František“. Měli jsme (někteří) udělanou kostru, jak by to asi mělo být, ale někteří z nás, nechci a nebudu jmenovat, nechtěli o takové podobě Kulas ani slyšet! Normálně v kapele vládne demokracie, takže bychom ho mohli přehlasovat, ale tentokrát to prostě nešlo. Lepší to nehrát, než hledat nového prabasáka! Škoda toho, byl by to masakr.

CD jste křtili doma a zároveň slavili tu dvacítku... Jak akce dopadla? Kolik lidí došlo na tuhle zvláštní příležitost? A kolik lidí v Hodoníně přijde na obyčejný klubový koncert, který není ničím výjimečný? Říká se, že na Moravě je to lepší než v Čechách, kde řada akcí zeje prázdnotou...


V Hodoníně je nádherný (všežánrový) klub Nautilus a ten se nám povedlo již několikrát vyprodat. Ať už to bylo L.F. + KRUCIPÜSK, nebo s INSANIA, nebo s SHAARK a tj. cca. 230 hlav. Jinak když přijedou kterékoli věhlasná seskupení (ARAKAIN, TÖRR, Pavlíček, Dragoun…) tak tomu tak není. A když hrají méně známé až neznámé kapely, tak příjde cca. nikdo + 20. Je to smutné, ale je to tak asi všude. Ale abych se vrátil. Křtili jsme tentokrát v kulturáku, protože jsme čekali trochu víc šílenců než je kapacita klubu. Vyplatilo se to. 400 lidiček (čítám i pozvané) bylo velmi příjemným zpestřením. Radost velikou jim krom LIKE FOOL dopřáli naši kamarádi a dlouholetí spolubojovníci INSANIA, BETHRAYER a SIX DEGREES OF SEPARATION (F.O.B. Satanužel nepřijeli). ÁÁÁftrpááárty do rána opět v Nautilu! Fuj. (úsměv)


BUDOUCNOST ZAČÍNÁ DNES

Co LIKE FOOL a budoucnost? Nejdříve ta nejbližší – co máte v plánu na letošní rok? Nové album je venku, takže se nabízí co možná největší možná propagace... Vyvíjíte nějaké aktivity směrem ke koncertům či festivalům jinde než v okolí Hodonína?


Samozřejmě budeme hrát na pár festivalech a festiválcích, ale moc toho zatím domluveno není. Nemáme management a my sami se v tom moc nevyznáme, tak to nehrotíme. Kdo zavolá, nebo napíše, tomu rádi (když je volno) kývneme. Máme dobré koncerty, takže se nebojte a pište, adresy viz níže.

Další možností jak o sobě dát vědět jsou média, tzn. recenze, rozhovory... Na kolik adres putovalo vaše nové CD? Jste ochotni si za prostor v médiích třeba i zaplatit?

Rozesílám co se dá. Někde (jako třeba ve Fobiazine) jsou vstřícní, někde je tomu naopak a třeba ani CD nechtějí, což nechápu. Nejde mi ani tak o recenze, chci, aby to CD prostě měli, zaregistrovali ho a aby třeba časem zjistili, že to není zase takový odpad. (úsměv)
… jo a prachy už nemáme. (úsměv)

S jakými ambicemi dnes LIKE FOOL fungují? Přece jen máte rodiny, předpokládám, že chodíte do zaměstnání, takže toho času je čím dál méně...

Nic tak zvláštního. Hrát koncerty pro potěchu fanoušků a fanynek (úsměv) až do zblbnutí, nahrát ještě aspoň jednu fošnu, mimochodem už mám pár hezkých nápadů v lebeni (a Mendes jistě též). Nějaké větší ambice už asi nemáme, protože MUSÍME být skoro furt doma u manželek a dětí! Ve volném čase si můžeme zajít třeba do práce.

Je vám kolem čtyřicítky, takže se v hudební branži pohybujete polovinu života. Dovede si představit, že to jednou budou dvě třetiny? Což jestli dobře počítám by znamenalo, že to potáhnete do šedesáti let... (úsměv)

Jistě, proč ne? Fanoušky si vychováváme doma. Ti, kterým vadíme, už budou mrtví...
Podívej se třeba na Katapulturu, nebo Olympich, jak dlouho to táhnou! (ůsměv)
Tak mě napadá, že zase spácháme rozhovor tak po deváté řadovce okolo r. 2033! Do té doby děkuji za pozornost, čest naší památce a těším se za celý kolektiv souboru LIKE FOOL na Vás fšeckých někdy někde. Mějte se všichni moc fajn.

www.bandzone.cz/likefool
www.likefool.cz
Facebook

RECENZE

Zveřejněno: 05. 07. 2015
Přečteno:
3915 x
Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

Zatím je tu mrtvo. Určitě nejsi bez názoru, tak buď první a přidej svůj komentář