Nejbližší koncerty
  • 29. 03. 2024NAURRAKAR Nuclear Misanthropic Black Metal https://www....
  • 03. 04. 2024Gurs - post punk z Baskicka ve šlépějích kapel jako Chain...
  • 04. 04. 2024Conflict (uk), Ginnungagap (cz)
  • 05. 04. 2024Conflict (uk), Eye for an Eye (pl), Lucifer Efekt (cz)
  • 05. 04. 2024Black thrash metalová formace Unpure ze Švédska a black m...
  • 05. 04. 2024Hrají: N.V.Ú. punk ( Východní Čechy ), STREET MACHINE har...
  • 06. 04. 2024Conflict (uk), Eye for an Eye (pl)
  • 08. 04. 2024Pestilence se vrací do Ostravy! Tentokrát je doprovodí Ca...
Heathen Convention 2024

Nejoriginálnější česká skupina současnosti vydala nedávno novinkové CD Rock´n´Freud, což se stalo signálem, nikoliv však hlavním motivem následujícího rozhovoru.

Řeč se bude točit hlavně kolem pohyblivých i nepohyblivých obrázků, celkem logicky s převahou dotazů k aktuálnímu počinu a s postupným snižováním počtu směrem proti proudu času... takže chcete-li se s Insanií držet časové posloupnosti, musíte číst odzadu…

Něco na závěr...

1. Jste jednou z mála kapel, kterým se daří prezentovat svou hudbu na televizní obrazovce. Madhouse se sice za nějakou zvláštnost počítat nedá, ale sobotní noční hudbu na ČT2 a pořad Kultura tamtéž kapely z okraje hudebního spektra okupují minimálně. Máte tak vlivné známé nebo je vaše hudba natolik interesantní pro dramaturgy uvedených pořadů a nebo je to jen štěstí a náhoda?

Poly: My se snažíme prezentovat svoji muziku ve všech médiích a pořadech, které mají zájem. Tam, kde cítíme nezájem (takových je hodně), se necpeme. Je samozřejmé, že v řadě případů využíváme nějaké své osobní vazby, ale kdyby INSANIA neměla jméno, nebyly by nám kontakty nic platné. Ale konkrétně z Kultury.cz, Noční hudby i Superpomeranče (tenhle rozhovor je natočený, ale myslím, že ještě nejel) nás oslovili sami.

2. Jaký je rozdíl mezi formátem pořadu, ve kterém se odpovídá na dotazy moderátora a formátem, kdy musíte sdělovat své myšlenky sami do kamery? Já bych asi nedokázal říct pořádně ani jednu větu – jak jste na tom byli vy? Točili jste na „první dobrou“?

Poly: Nepřetáčelo se skoro nic. Chtěli jsme, aby to vyznělo přirozeně, takže se tam nechávaly i přebrebty, schválně jsme si navzájem skákali do řeci, apod. Mluvit sám na kameru je samozřejmě daleko těžší, než když Ti někdo klade otázky. Ale improvizovalo se. Stačilo si vždycky před každým záběrem ujasnit, o čem to bude.

3. Kdo vymyslel „násilné“ přerušení vaší prezentace po vyslovení názvu jedné komerční televize v nočním pořadu ČT?

Poly: Tuším, že to byl Klíma, kdo zmínil název konkurenční televize (i když v negativním významu) a pár vteřin nato vypadla v celém našem křídle Kavčích hor elektrika… To nám připadalo roztomile konspirativní (Velký bratr nespí), jako první varování, tak jsme se domluvili s Michalem Husákem, že se to tam nechá a udělá se k tomu nějaký náležitý vysvětlující titulek. Samozřejmě se zase spekulovalo o tom, že kam my přijdeme, tam jsou problémy.

4. Všiml jsem si, že v názvech vašich velkých alb se několikrát vyskytují pomlčky, apostrofy, případně „tři tečky“, pouze řadovky Crossfade a Out jsou bez těchto znaků. Je to náhoda nebo také nějaký umělecký záměr?

Poly: Vidíš, to mě nenapadlo. Jsi první, kdo si něčeho takovýho všiml. Asi je to tím, že se snažíme většinou v názvech spojovat různé pojmy. A navíc… ty názvy pospojované různými interpunkčními znaménky vypadají tak správně nervně…

5. Máte sedm klipů, hrajete poměrně často, takže mi logicky vychází, že teď by mohlo následovat DVD. Máte DVD v plánu, nebo jej pro kapelu vašeho ražení nepovažujete za smysluplné? Já bych jej viděl velice rád a dokonce vám nabízím scénář: nově natočený koncert s výběrem nej.. skladeb, s důrazem na poslední tři alba, samozřejmě všechny klipy a jako bonusy nějaké historické záznamy, kde se na kvalitu zvuku a obrazu až tak nehledí... co vy na to?

Poly: Vidíš… přesně takhle nějak bychom DVD chtěli udělat i my. Ten scénář bereme. Zatím se nám ale do toho pořád moc nechce. Odrazuje nás ta hrůza práce, která by s tím byla. Nechceme dělat DVD s nějakým nekvalitně nasnímaným koncertem, takže by to vyžadovalo moře příprav a dokončovacích prací. Až přijde někdo, komu budeme naprosto důvěřovat, a řekne, že se o to celé postará, od natočení, sestříhání, až po vydání, půjdeme do toho. Takhle ale vím, že bychom všechno zařizovali my, potažmo já, a ten investovaný čas za to nestojí. Teď se hlavně soustředíme na koncerty a až přijde čas, energii vložíme zase spíš do nových skladeb a nové desky.

Rock´n´Freud /Je mrtvá/

6. Slečna na obalu Rock´n´Freud mlsá čokoládové bonbony – a jestli správně počítám, tak v krabičce chybí pět kousků, zatímco na podlaze se nachází minimálně šest, možná i sedm obalů. Jak je to možné?

Poly: Celý ten obrázek je samozřejmě zašifrované sdělení a každá položka v něm hraje svou roli. Jde o kabalistickou rovnici pro zasvěcené… bylo mi povoleno odhalit jen význam počtu papírků na zemi. R’n’F je (včetně Recycling a Tamto remixuje INSANII) celkově naše OSMÉ album (dva papírky od bonbónů jsou na drapérii). Význam čísla pět ale bohužel odkrýt nesmíme…

7. A druhý dotaz k titulce – je na ní kráska přímo luxusní (snad se neurazí...), můžete už přiblížit o koho jde? Je mi jasný, že jméno ani telefonní číslo asi neprozradíte (haha), ale co dělá, zda jde o modelku, herečku nebo jen kamarádku byste snad sdělit světu mohli...

Poly: Je to modelka, která byla najatá přímo pro pořízení tohoto snímku, a osobně se s ní neznáme. My u toho focení nebyli. Víc bohužel prozradit nemůžeme… máme pro to své poněkud temné důvody.

8. Možná ani nevíte, kam až se váš růžový, snad až kýčovitý obrázek dostal. Nedávno jsem asi po roce měnil obrázek na ploše počítače a sáhl po té vaší parádě a přišel kolega, že tenhle obrázek viděl doma na PC u syna, který nemá o nějaké Insanii ani potuchy... Jaké z toho máte pocity?

Tudy: Skvělé! Jednou si kluk bude stahovat naše MP3 a ani nebude vědět, jak se mu do podvědomí dostalo nutkání slyšet kapelu, která ho možná ani nezajímá.

Black Drum: Asi si obrázek někde stáhl z internetu.

9. Je mrtvá je podle mě váš nejpodařenější videoklip, ale proč jen ve formátu 4:3? Není to dnes škoda, když formát 16:9 začíná mít nad pomalu opouštěným rozvržením obrazu vrch?

Poly: My jsme nechali produkci celého klipu na jeho tvůrci, Mitchim, a nijak zvlášť jsme mu do jeho koncepce nezasahovali, ani po technické stránce, protože tomu nerozumíme. Z velké části to byl jeho výtvor (dělal pro nás už klip It’s Easy to Fall in Hate).

10. Mám trochu zmatek v těch slečnách – hraje v klipu stejná princezna jako je na obalu k CD? Jestli ne, tak stejný dotaz jako ad 2.

Poly: Jde opravdu o dvě různé lolitky. Bylo z různých důvodů nutné použít dvě různé modelky. Růžovou lolitku v klipu hraje čtrnáctiletá Markéta… od srpna žijeme spolu.

Black Drum: Poly, aby Tě nezavřeli.

11. A znovu slečny – v klipu se vyskytují hned dvě světlovlasá a tmavovlasá. Je to jedna a tatáž nebo jsou to dvě různé ženy? Přikláním se spíše k variantě, že jde o dvě dívky, takže jestli se nepletu – stejný dotaz jako ad 2.

Poly: Ano, jde o dvě různé dívky. Černá má být jakési skutečné temné vnitřní „já“ té světlovlasé. Klip se točil víceméně na koleně, holky se samy i líčily, neměli jsme maskérku.

12. Spousta čtenářů vás v televizi třeba prošvihla a neslyšela vyprávění o natáčení „Mrtvé“, takže jestli byste přidali nějaké perličky...

Klíma: Perličky máme dvě: v ulici naproti pronajatému bytu, kde se točily scény s lolitkou, bydlí zřejmě nějací uvědomělí občané důchodového věku, kteří zahlédli pohyb slečny ve spodním prádle za svitu výkonných filmových lamp. Napadlo je, že se v tom bytě točí asi porno a tak na nás zavolali policii. My jsme naštěstí natáčení dokončili dřív než přijeli. Druhou perličkou byla jiná část natáčení, kdy jsme se v kostýmech ala viktoriánská doba přesouvali autem z jedné strany Brna na druhou. Stavili jsme se na benzínce, že si koupíme nějaké jídlo a pití a při tom ohromíme obsluhu. Jenže dámy za pultem znuděně přijaly peníze a neprojevovaly o naši vizáž žádný zájem natož vzrušení.

Out /It´s Easy To Fall In Hate/ + /Letíme dál/

13. „Bulvární album“ Out přineslo řadu velehitů, ale překvapivě se klipy točily ke skladbám, které mi přijdou jako menší hity z druhé vlny. Jako své favority vidím jednoznačně Jsme na černé listině a Chceme být Out. Kdo rozhodoval, na které písně se klipy budou natáčet?

Poly: V kapele rozhodujeme o všem společně, nikdo z nás nemá víc hlasů než ostatní. Na obou písničkách jsme se shodli společně. Letíme dál i It´s Easy To Fall In Hate nám přišly jako nejlepší. Samozřejmě, na OUT je řada stejně dobrých věcí a je přirozené, že máš jiný názor. Nás po každém novém albu vždy překvapuje, když lidi píší o svých oblíbených skladbách a v podstatě se to vždy kryje jen minimálně s tím, jak to vnímáme my.

Black Drum: Každý má na skladby trochu jiný názor, každý písničky vnímá trochu jinak a po svém, proto různé názory a to je jen dobře.

14. Jsme na černé listině má skoro–perfektní text s jedním ale... nejdůležitější slova jsou v bookletu červeně až na jedno – ... a na slavnostní otevření bohužel ze všech kapel pozval právě nás... Je to opomenutí nebo jste slovo bohužel nepovažovali za tak významné? Mě se jeví jako dokonale antagonistické a provokující.

Poly: LEŽ2 = PRAVDA. Máš PRAVDU. Ďábel udělal obrovskou chybu, že otevřením svého klubu pověřil právě nás. Zvýrazněná slova opět tvoří tajný kód. Nemůžu bohužel prozradit víc než to, že vychází z „Pornografie Neposkvrněného početí“ a je to spouštěč chystané „Egorevoluce“.

15. V textech se navážíte do kdejakého oblbujícího mechanismu (nejen náboženství, ale třeba bulvární média, konzumní společnost), ale vynecháváte jedno téma, které je na HC scéně oblíbené již léta – politiku. Nestojí vám za to nebo se chcete odlišit?

Poly: Nás politika neinspiruje. Postrádá pro nás kouzlo, které je nutné k tomu, abychom se jí zabývali v textech. Samozřejmě ji sledujeme, ale nechceme politické dění komentovat. A taky je fakt, že INSANIA nikdy nebyla typicky hardcoreová kapela. Zabývali jsme se trochu jinými věcmi a snažíme se dělat muziku víc barevně. Myslím, že nás víc vystihuje třeba označení „crossover“, pokud nás někdo chce někam řadit.

Black Drum: Politika je tak obrovská špinavost, že to, o čem se zabýváme v našich textech, je proti ní pouhý čajíček. Možná jsme k ní zatím nenašli ten správný zuřivý postoj.

16. Co fotka s rohy přecházejícími ve svatozáře – na to jste přišli kde? Kde vlastně vznikají tyhle nápady – ve zkušebně nebo v klidu domova?

Poly: Spíš v klidu domova. Ve zkušebně se soustředíme pouze na hudbu. Všechny nápady, které používáme, jsou naše původní, pro nás má největší smysl zavádět novou symboliku. Rádi si hrajeme s různými pojmy a symboly a vytváříme z nich nové významy. Ty „rohaté svatozáře“ jsou symboly relativity svatosti a ďábelskosti. Vše závisí na úhlu pohledu. Je běžné, že osobnosti v jedné kultuře považované za světce jsou v jiné kultuře nazírané jako zosobnění ďábla. Stačí se podívat na to, jak rozdílně je vnímán např. Bin Ládin v USA a v muslimských zemích.

17. Kdo vymyslel ty bizarní převleky v Letíme dál? Jak je možné, že Poly z natáčení vyvázl bez újmy na vizáži a chudáci Black Drum a Klíma dopadli jak groteskní upír resp. mimozemšťan?

Poly: Celou koncepci klipu vymýšleli kluci z Foxymon film&video, autoři klipu. Nechali jsme jim volnou ruku a jen trochu usměrňovali. Proč mě tenkrát ušetřili a vymysleli pro mě jen velký recyklovaný pentagram na břiše, to vážně netuším. Ale já zase trpěl při záběrech, kdy jsem chodil po vodě jako Kristova okultní inkarnace. Točilo se to celý den. Nešlo o žádný počítačový efekt. Oni zatloukli do dna rybníka za Brnem kůly, na které položili asi tři metry dlouhou lávku, těsně pod hladinou. Bylo to na podzim, takže mít celej den nohy ve studené vodě nebylo nic moc.

Black Drum: Poly je totiž velký a silný a oni se ho přece jen víc báli než mě a Klímy.

18. Klip k It´s Easy To Fall In Hate je koncipován jako thriller s řadou vražd. Co jste tím chtěli vyjádřit – jako evidentní parodie mi to, kromě využití symbolu recyklovaného pentagramu, nepřijde. A co Delvita – sponzor, haha?

Poly: Delvita se tam asi mihla zcela neplánovaně, sám ani nevím, že tam je v záběrech vidět. Klip není parodie. Je to příběh, regulérní detektivka, v níž policista, vyšetřující řadu vražd s okultním podtextem, vypátrá, kde dojde k páté vraždě podle poloh míst činu, které na mapě Brna tvoří vrcholy pentagramu a pátý vrchol dosud zůstává neobsazený.

19. Jakým filmům dáváte osobně přednost?

Poly: Já mám rád filmy, ve kterých je humor a zároveň hloubka. Nesnáším zbytečnou nostalgii a útočení na city, kterým se vyznačuje klasická současná hollywoodská produkce, a „rodinné“ filmy. Miluju Brdečkovy filmy, pak filmy Smoljaka a Svěráka a potom mám osobní úchylku na dětské filmy režisérky Plívové-Šimkové: Páni kluci, Krakonoš a lyžníci, Lyšáci, myšáci a šibeničák. Např. Klíma má zase úchylku na béčkové horory.

Klíma: Ano, to máš pravdu, Poly, já jsem si objevil třeba Petera Jacksona deset let před tím, než natočil trilogii o Pánovi prstenů. Za jeho nejzáslužnější počin pokládám horor Living Death, ve kterém chlapík vybije plný dům zombií, aby se nerozlezly po městě, včetně malého zombijátka, nebo Vesmírné kanibaly, kde zásobovací flotila mimozemšťanů hledá na různých planetách přísun čerstvého masa do kosmického fastfood řetězce. A přistanou na Novém Zélandě…

Tudy: Mám taky pár úchylek, ale z filmů mám nejradši českou „klasiku“. Třeba Na samotě u lesa můžu vidět i po sté a pořád tam nacházím nějaké skryté perličky, co mě baví. Ze zahraničních se mi moc líbí Amélie z Montmartru. No a k těm úchylkám bych zařadil tvorbu od Lynche a podobných šílenců.

Black Drum: Já mám třeba rád filmy od Tarantina.

20. V bookletu je It´s Easy To Fall In Hate přeložena naprosto geniálně jako Je snadné zanenávidět se. To jste vymysleli sami nebo jste to někde slyšeli?

Poly: To je z „naší dílny“. Máme rádi slovní hříčky. Mimochodem, tenhle nový pojem jsem „zavedl“ i v angličtině – i tady je „fall in hate“ parafráze na anglické „fall in love“.

21. Co je nejsnadnější – zanenávidět se, nezanenávidět se, nezamilovat se nebo zamilovat se?

Poly: To já nevím. Záleží to na okolnostech.

Tudy: Nechat něčemu volný průchod, je určitě snazší než sebeovládání. Takže jednoznačně zanenávidět se a zamilovat se.

Trans–Mystic Anarchy / – /

22. Proč k albu Trans-Mystic Anarchy nevznikl žádný klip? Skladby jako třeba Rouhání je pro nás evergreen nebo S námi proti nám vyložené po filmovém zpracování volají...

Poly: To je pravda, ale album T.M.A. vzniklo bohužel v době, kdy se nám zdálo, že nemá smysl videoklipy natáčet… bylo hrozně těžké dostat klip někam do televize, ani Óčko a jistota Madhouse ještě nefungovalo a ani po webu se klipy ještě nešířily vzhledem k pomalému připojení.

23. Klip tedy není, zato booklet je pastva pro oči – anarchistický pentagram, jin-jang z křížů, recyklující se pentagram, čárový kód coby logo Insanie – kdo to vymýšlí? Jde o momentální nápady nebo těžkou dřinu? Máte tyhle obrázky „patentovaný“?

Poly: Většinu těchto symbolů vymýšlím já, protože mě baví hrát si s tradičními hodnotami a „znesvěcovat“ jejich původní význam. Vznikají tak potom nové, pro mě zábavné významy. Není to dřina, ty věci tak nějak přicházejí samy. Patentovaný máme jen název INSANIA, jednotlivé symboly patentované nejsou… nabízíme je k širokému využití a pokud na nich nebude nikdo „vydělávat“, budeme jen rádi, když se stanou součástí „lidové slovesnosti“.

24. Ještě větší pastvou pro oči jsou křesťanské fotky doplněné kacířskými dovětky. Je to nehorázná sranda a nejeden katolík se nad bookletem pohoršuje (vlastní zkušenost s věřícími – pravda, ukazoval jsem jim to, abych je vyprovokoval). Zažili jste to také?

Poly: Aha? Abych řekl pravdu, my jsme zatím většinou přišli do styku jen s „rozumnými“, umírněnými věřícími, kteří berou takové věci s humorem a nadhledem, takže opravdu nám zatím nikdo nic nevyčítal. Myslím, že hlavní je mít nadhled. Člověk musí mít svůj názor, za kterým si pevně stojí, a já ho neberu ani věřícím, ani satanistům… ale pokud takovým lidem chybí nadhled a smysl pro humor, stávají se karikaturou sama sebe. Nemá to daleko k fanatismu. Pamatuji se, že jsem se kdysi dávno setkával se satanisty, kteří se na mě tvářili zle, když jsem mezi řečí řekl třeba „ježíšmarjá“. Tehdy mě satanismus přestal zajímat.

Klíma: Já mám jinou zkušenost. CD T.M.A si půjčila jedna moje známá, aby ho pustila svému 14ti letému synovi a že pak půjdou i na koncert. Hudba se jí líbila, ale jakmile uviděla booklet, prohlásila, že jsme kacíři a že se na žádný koncert nepůjde.

Poly: Tak to je hezké. Vážně mě těší, když u někoho vzbudíme tak silné emoce.

25. Text k S námi proti nám je skutečnou lahůdkou, ale i další mají náboženský podtext. Trefují se do party fandící bohu i party fandící satanovi. Jaký máte na tyhle „party“ názor dnes, po šesti letech od realizace Trans–Mystic Anarchy?

Poly: Obojí vychází ze stejného principu, i když přiznávám, že satanismus měl a snad i má dodnes aspoň lákavou auru rebelství a undergroundu. Ale v konečném důsledku je to zase jenom berlička. Klanění se autoritám. Myslím, že samostatně uvažující člověk snad nemá potřebu se komukoli klanět a přebírat prefabrikované názory.

Virtu–Ritual /Máj/

26. Myslíte, že by Karel Hynek Mácha měl pochopení pro vaši verzi jeho slavné básně?

Poly: Nevím. Je možné, že rotoval v hrobě, když jsme ji nahrávali. Ale já bych se klonil k tomu, že to byl člověk s nadhledem, kterého by naše verze minimálně nepopuzovala. Máj je úžasně temná záležitost a docela se těším na jeho filmové zpracování od F.A. Brabce, protože Kytice se mi moc líbila.

27. Klip se točil kde? Mně to přijde jak vestibul nějaké banky nebo školy...

Poly: Byl to vestibul Právnické fakulty MU v Brně. Úžasně funkcionalistický, přísný prostor. Mimochodem, za války tu sídlilo brněnské gestapo.

Klíma: Při natáčení bylo příjemné sledovat budoucí právníky, jak se v oblecích s otevřenou pusou míhají po vestibulu a zírají na polonahé šílence poskakující před kamerou.

28. Myslíte, že zrovna netopýrův hlas vyzývá ke zlu? Takové krásné zvířátko, podle mého názoru neprávem používané jako symbol zla, aniž by k tomu byl jediný rozumný důvod – kromě toho, že jde o nočního tvora. Není to nespravedlivé?

Poly: Jasně, ale jde o nadsázku. Osobně mám netopýry taky moc rád a myslím si, že je jim docela jedno, že je používáme jako symbol vampirismu, gotických temných nálad apod.

God Is Insane... Join Him! /Snigger/

29. Snigger je opět klip kombinovaný – záběry na kapelu v akci se prolínají s úryvky hodně letitých vědeckofantastických filmů, které jsem nejspíš nikdy neviděl. Jak jste se k nim dostali vy?

Poly: To jsou záběry z Meliésovy Cesty na měsíc z r. 1902. Úžasný snímek. Jinak záběry, na kterých hrajeme, vznikly v legendární brněnské Šedé litině, to byla bývalá tovární hala, kde se dělaly koncerty. My jsme se tam vloupali v době, kdy už byla zavřená. Klip točila Jennifer de Felice, moc příjemná Američanka, která v Brně studovala multimédia.

30. Mám pocit, že se v klipu objevují obrázky z nějakých ranných zpracování Verneovek. Po letech jste se k tématu částečně vrátili při volbě oblečení pro video k Je mrtvá. Máte k Verneovkám nějaký srdečnější vztah? Četli jste tyhle knížky „když jste leželi doma nemocní a pili horkej čaj s citrónem, v posteli četli jednu dobrodružnou knížku za druhou...“? Který jeho román máte nejraději? Já asi Tajuplný ostrov...

Poly: Páni, já na verneovkách vyrostl. A hltal jsem TV seriál Tajuplný ostrov s Omarem Sharifem jako kapitánem Nemem. Byla tam mimochodem geniální hudba. Jinak mám tu dobu moc rád. Ale ještě víc než originál Vernea zbožňujeme filmy Karla Zemana, který z něj vycházel. Svět v jeho filmech má neodolatelnou poetiku. Asi nejsilnější vztah mám k Baronovi Prášilovi, ale dokonalé jsou všechny.

31. Na CD Trans... je klip s logem ČT – to už nemáte k dispozici originální filmový záznam?

Poly: Bohužel ne. A ten příběh je ještě zapeklitější. Klip Máj je vlastnictvím ČT (točil se tuším pro pořad Salón). Na jedné straně to bylo příjemné v tom, že nás nestál ani korunu, na druhé straně nemůže být vysílán na žádné jiné televizi. Leda bychom ho vykoupili. Nebylo možné dostat z ČT ani verzi na VHS, natož kvalitní záznam na Betě či digitálu. Museli jsme pro CD použít verzi stočenou z televize.

Caught Red–Handed /Věř nám/

32. Po hraném klipu je Věř nám obrazově trochu ošizený – jen koncertní záznam se střihy na hudebníky a fanoušky. Otázka peněz hrála hlavní roli?

Poly: Ne, to bylo jinak. Toto byl klip, který točil pro svůj pořad Kabel Plus. Tahle TV už v Brně neexistuje. Také nás nic nestál. Ale samozřejmě do toho nechtěli moc investovat, potřebovali natočit jen něco jednoduchého, takže se využil jeden náš koncert v brněnském klubu Mersey a k tomu ještě před koncertem několikrát natočili na pódiu nás samotné, bez lidí, a potom z toho sestříhali jednoduchý klip. My potom ve vlastní režii natočili klip Snigger.

33. Samotná skladba Věř nám vyšla na dvou nosičích, a době, kdy jste ještě jeli v Mýtu Insania a skladby číslovali. Jenže jednou je Věř nám Kniha III., žalm I., podruhé Kniha III., žalm III. Jak jste v tom mohli vyznat? Vím, že jste občas tyhle číslíčka používali jako označení citátů...

Poly: Jo, byl v tom trochu chaos. Ale zkrátka to nešlo udělat jinak. Na CD God is Insane je Věř nám jako první, zatímco na EP Caught Red-Handed jako třetí. Prostě jsme měli tuhle písničku interně označenou jako žalm I/III.

34. Proč na dalších albech nejsou skladby řazeny do Knih a žalmů? Přestalo vás to bavit, nebo je to jen chyba na webu a někde je máte očíslovaný pořád? Proč jsou třeba tři nahrávky řazeny do jedné knihy a není každá nahrávka samostatnou knihou?

Poly: My jsme to číslování opustili, protože nám přišlo, že působíme příliš sektářsky. Chtěli jsme se víc začlenit do tohoto světa, ne být záležitostí jako ze starých kronik, chtěli jsme se víc vyjadřovat k současnosti, ne se schovávat do nějaké tmy, které málokdo rozumí. Jinak jednotlivé Knihy znamenaly jednotlivé fáze vývoje. Do Knihy I. se řadila stará, totalitní INSANIA, Kniha II. bylo znovuzrození INSANIE (demo R.U.DEAD, EP Vertigo a CD CROSSFADE), a EP Caught Red-Handed otevřelo Knihu III. Šlo o změnu jako hudební, tak hlavně textovou. Od seriózní mystiky jsme začali přecházet k nadhledu.

Crossfade /Zimní varování/

35. Album Crossfade i klip k Zimnímu varování byly ovlivněny žánrem fantasy a zejména Pánem prstenů. Jak se vám dnes líbí váš Gandalf ve srovnání s Gandalfem z filmového zpracování? A samotná trilogie od režiséra Jacksona vás potěšila nebo jste byli z filmové adaptace zklamáni?

Poly: Někdy mám skoro pocit, jako by Jackson převzal Gandalfa i některé pasáže (např. bránu do Morie) z našeho klipu. Ta podobnost je samozřejmě ale dána tím, že my i on jsme vycházeli z nejznámějších ilustrací Pána prstenů. Jinak před filmovým zpracováním smekám. Docela jsem se toho bál, když jsem slyšel, že to budou točit Američani. Ale až na pár maličkostí se to moc povedlo.

36. Mě se filmy líbí moc, narozdíl od knih(y), protože jsem nedokázal dočíst ani první díl. Hobiti se pořád připravovali na slavnost a když jsem u toho pětkrát usnul, bylo po čtení...

Poly: My měli rádi ty knížky. Jednu dobu to pro nás všechny byl kult číslo jedna. Od klasické fantasy (kterou moc nemusím) se Pán prstenů liší tím, že, přes všudypřítomné zlo a temno, je tam spousta lidskosti a humoru. Jacksonovi se naštěstí povedlo tohle všechno do filmu přenést.

37. Co ta malá holčina, která si v klipu zahrála, kdo to je? Jste ještě dnes v kontaktu nebo se nitě přetrhaly?

Poly: To byla Šárka, dcerka našeho kamaráda Luboše Vlacha. Zpívala navíc i v souboru Rosa, který jsme použili na Crossfade i God is Insane. Vystoupili s námi i živě na křtu CD. Dnes už se nevídáme.

A klasický začátek...

38. Nejbližší plány a přání, případně další myšlenky, které máte v hlavách a nikdo se na ně neptá...

Poly: Teď se moc těšíme na podzimní turné – jeho jednotlivé zastávky jsou na našich stránkách. Ve většině měst budeme představovat CD Rock’n’Freud poprvé. Těšíme se na všechny, co na nás do klubů zavítají. Jsme společenští tvorové a rádi diskutujeme.

www.insania.freemusic.cz


Zveřejněno: 24. 09. 2007
Přečteno:
4319 x
Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

25. 09. 2007 07:19 napsal/a Cyberolas
jééé
Tak Klíma je můj člověk, co se týče béčkových hororů. Doporučuju stránky www.studna.net a jen malinko opravuji, že horor o kterém mluví není Living death, ale Braindead a opravdu stojí za shlédnutí.