ZINEKontaktSpolupráceRedakceLinksDatabáze koncertů

Fobia zine

INFO BOX

LAIBACH - infočíst info »

INSANIA představí na turné Kacířův kancionál - infočíst info »

WELICORUSS, YTIVARG, ANKHOR - infočíst info »

TRIBULATION, GAAHLS WYRD, UADA, IDLE HANDS - PDX - infočíst info »

ČAD, CATASTROFY, LAHAR, VIOLENCE BY NATURE - infočíst info »

DEADLY STORM FESTIVAL 13 - infočíst info »

HEAVY METAL THUNDER FESTIVAL vol. 1 - infočíst info »

SÓLSTAFIR - infočíst info »


Další nové články

7. 2. 2019 | Ankety
GUZZLE BOOZE – „10 otázek“celý článek »

19. 1. 2019 | Ankety
HROBAR – „Deset otázek“celý článek »

1. 1. 2019 | Dr. Kydy
Prohlášení pořadatele koncertu kapely HATE dne 28. 12. 2018 v Českých Budějovicíchcelý článek »

31. 12. 2018 | Postřehy
Bilance roku 2018 + co bude v roce 2019?celý článek »

31. 12. 2018 | Dr. Kydy
Thrash Nightmare 2019 odtajňuje headlinera: SLAYER!celý článek »

20. 12. 2018 | Ankety
IMPULSEALER – „10 otázek“celý článek »

25. 11. 2018 | Ankety
ZOZOO – „10 otázek“celý článek »

25. 11. 2018 | Ankety
NIČITEĽ – „10 otázek“celý článek »


Koncerty

1. 3. 2019
Sušice, U Chovatelů
Temný večer za zvuků záhrobních. na paškál si vás...

1. 3. 2019
Strakonice - RC Křemelka
WELICORUSS (RU/Siberia) symphonic black metal YTI...

2. 3. 2019
Praha Modrá Vopice
Na druhý ročník akce BLEEDING EARS METAL MEATING s...

2. 3. 2019
Mladá Boleslav – Farářova sluj
SOBOTA 2. 3. 2019 Orthodox club / Farářova sluj, M...

8. 3. 2019
Mladá Boleslav – Farářova sluj
PÁTEK 8. 3. 2019 Orthodox club / Farářova sluj, Ml...

14. 3. 2019
Praha - Nová chmelnice
Hellhammer festival 2019 KAMBRIUM [DE - epic deat...

15. 3. 2019
Mladá Boleslav – Farářova sluj
PÁTEK 15. 3. 2019 Orthodox club / Farářova sluj, M...

15. 3. 2019
Brno - Melodka
Hellhammer festival 2019 - KAMBRIUM [DE - epic d...

Naše profily

RSS kanál RSS kanál
myspace
bandzone

Web Archiv


ENTER THE ETERNAL FIRE FEST 2019
» Postřehy » Vladimír Mišík – Nejde o to, řídit se podle hitovosti...

5. 8. 2018Vladimír Mišík – Nejde o to, řídit se podle hitovosti...

Rozhovor zejména o novém kompletu Životní režim - Bigbít 1976 - 2010.

Vladimír Mišík je nezpochybnitelný fenomén domácí hudební scény. Svědčí o tom nespočet jeho písní, které sice možná nejsou hity, takříkajíc "na první dobrou", ale i tak rezonují v posluchačích takovým způsobem, že o řadě z nich můžeme směle prohlásit, že zlidověly. Aktuálně to dokazuje hudebně i vizuálně velmi působivá kompilace Životní režim - Bigbít 1976-2010, kterou podobně jako před čtyřmi lety Královský večer sestavil sám Mišík. Tentokrát však došlo na rychlejší, bigbítové skladby a klíčem k jejich výběru opět nebyla toliko "hitovost" jako spíše osobitost. Více k pojetí celé kompilace ale už prozradí sám Vladimír Mišík v našem rozhovoru...

U kompilací je vždycky nejzajímavější klíč, podle kterého se skladby zařazují. Vám už navíc několik výběrů vyšlo. Podle čeho jste vybíral tentokrát?

Pravda je, že Supraphon už všechno vydal (smích). A zaplaťpánbu za to! Je skvělé, že znovu vyšlo Kuře v hodinkách na “elpíčku” nebo opravdu obsažné krabice Déja Vu 1976 - 1987 a 1989 - 1996. A protože minule vyšly na výběru Královský večer balady, a také poslední řadové album Ztracený podzim už je z roku 2010, tak jsme se tentokrát s Karlem Denišem domluvili, že vybereme ty “svižnější pecky”. Chvilku to celé mělo i pracovní název “Rock’n’Roll”, ale pak jsme se shodli, že to je přecejen u nás vnímáno jen jako jeden ze stylů rocku, a pokorně jsme se vrátili k tomu staročeskému pojmu “bigbít”.

Píseň "Životní režim", jejíž název nakonec celou kolekci pojmenoval, ovšem nepatří zrovna k těm největším hitům. Proč právě ona?

Protože jsem naopak uvažoval tak, že nejde o to, řídit se podle hitovosti. Takové kritérium mě nebaví. Smysl mi dávalo to, že si pořád myslím, že je v repertoáru Etc... hodně zajímavých skladeb, které stojí za to připomenout. Tedy nikoli těch, o kterých platí, jak říkával Werich, “To je blbý, to se bude líbit”. Ostatně my jsme se v kapele nikdy nesnažili tímto směrem o muzice přemýšlet. Ten výběr je do značné míry osobní, chtěl jsem, aby tam byly i skladby, které mi konvenují, třeba dobrým textem, nebo svou náladou, a přitom splňují tu prvotní charakteristiku - tedy že jsou svižné. Na hity nebo to, co by si možná publikum přálo, jsem tentokrát, s prominutím kašlal.

Takže ani například zastoupení osvědčených autorů textů, jako je Jiří Dědeček, od kterého je ten titulní, nehrálo roli?

Ne, vůbec. S podobnými úhly pohledu jsem vůbec nekalkuloval, a ani mi nešlo o zastoupení například všech období. Je to čistě pocitové. Kdysi, když v rádiích nebylo moc na výběr a všichni jsme měli “kazeťáky”, dělali jsme si do auta vlastní výběry - tak aby i dlouhá cesta zpět, jako je ta z Ostravy nebo z Bratislavy, lépe utíkala. Chtěl jsem, aby to to byl podobný výběr, který se bude například v autě příjemně poslouchat.

Pamatujete si všechny svoje skladby? Představuji si, že probírat se svými starými písničkami musí být podobné, jako listování ve fotoalbu...

Musím říct, že občas jsem byl i docela překvapený. Některé jsem přece jen neslyšel docela dlouho.

Vždy jste měl blízko ke zhudebňování básní. Objevil jste, teď v poslední době, nějaké pro vás zajímavé nové autory? Nebo se držíte jen těch léty prověřených?

Přiznám se, že ne. Ale není to chyba těch mladých básníků, to je spíš můj problém, že už nemám širší rozhled a přehled o tom, co vychází. Asi to i trochu souviselo s mými zdravotními problémy, kdy jsem nějaký čas měl trochu jiné starosti. Ale na druhou stranu i v těch dřívějších dobách jsem neměl potřebu něco cíleně vyhledávat - vždy se mi to dostalo do ruky spíš náhodně. A vždy jsem také měl kolem sebe hodně lidí, které jsem považoval za básníky už v

době, kdy to ještě nebylo tak zdůrazňováno - jako třeba Vladimíra Mertu. Kteří mi ale zároveň dávali k dispozici ze svých textů, cokoli se mi zamanulo. Speciální případ byl Josef Kainar - jeho verše byly natolik melodické, že si o zhudebnění přímo říkaly. A jeho převody - protože to zdaleka nebyly jen překlady - starých bluesových textů, mě od počátku fascinovaly.

Album doplňuje opravdu úctyhodně rozsáhlý, dvaapadesátistránkový booklet. Dnes už spíš všichni naopak volí opačnou cestu, a někdy na bookletu i šetří. Je to rozhodnutí “době navzdory”?

Zaplaťpánbu dlouhodobě spolupracujeme s Karlem Halounem a Luďkem Kubíkem, a myslím, že i proto ty desky vždy byly výtvarně výjimečné. Ono se to může jevit jako detail, ale tady Karel skutečně docílil po dohodě s vydavatelem toho, že to už není jen informační sešitek, ale zkrátka malá knížka. A moc se mi líbí i to, jak texty doplnil grafikami, které souvisí s jejich náladou. Představuji si, jak tu desku někdo bude poslouchat, vytáhne si tu krásnou knížku a bude si pročítat texty - protože, přiznejme si to, ne vždy ve zpěvu všemu rozumíme, a mnohdy nám obsah slov dojde až ve psané formě, obzvlášť, když interpret různě vykřikuje, tak jako já (smích) - tak dostane komplexně všechno najednou, včetně toho grafického prožitku. Určitě je to podařený artefakt.

Nevyčerpali jste už tímto albem všechny vaše archívy?

Opravdu si moc nedovedu představit, kdyby mě teď někdo oslovil s nějakým dalším výběrem, co bychom na něj dali... (smích) Ale líbí se mi současná móda vinylových desek, kdy znovu mohou vycházet na elpíčkách starší desky, tak jako vyšlo Kuře v hodinkách a “jednička”... Tam určitě ještě je kam sáhnout. A je to dobrý důvod původní nahrávku i zvukově remasterovat a nebo třeba udělat nově a pořádně obal, který třeba měl být tenkrát jiný, ale někdo ho nepovolil.

Když jste se těmi, občas letitými, skladbami proposlouchával, nestalo se vám, že byste si třeba řekl “Proč vlastně tohle už tak dlouho nehrajeme?” a rozhodl se znovu některé zařadit do koncertního playlistu?

Ano! Přece jen, když zrovna nepřipravujeme novou desku, máme ten svůj koncertní blok celkem zažitý. Což je určitě pozitivní - šlape to, je to vymyšlené tak, aby to fungovalo, lidi reagují, a na jednotlivá místa jezdíme zhruba jednou za dva roky, kdy vždy zhruba obvykle sestavu a pořadí skladeb obměňujeme, a jak pro kapelu, tak i pro vyznění koncertu je to tak dobré. Ale když už dlouho hrajeme stejný repertoár, vždy někdo z kapely přijde s tím, že už bychom to mohli změnit. Pak obvykle vytáhneme něco hodně starého, co už jsme dávno zapomněli, a tím je to pro nás jako nová skladba. Takže abych odpověděl - ano, i tentokrát jsem se docela inspiroval, a našel tam písničky, které bychom zase mohli po delší době zařadit.

A naopak? Že byste si řekl “Tohle jsme asi vůbec neměli nahrávat?”

I to se pochopitelně dostavuje. Já se celkem netajím tím, že moc nemám rád album Etc...4. A to tam jsou třeba Skoumalovy Doteky, moc krásná písnička. Skoumal byl génius, a jak s námi tehdy i jezdil na koncerty, tak to bylo pro mě zajímavé i lidsky. A povahově - on byl na rozdíl od nás ostatních “rockerů” takový seriózní intelektuál, takže docházelo k vzájemnému ovliňování.

Baví vás stále často koncertovat? Mám zkušenost, že muzikanti s postupujícím věkem dávají manažerům podmínku “maximálně tolik a tolik koncertů měsíčně, víc ne!”

Baví. Jezdíme pořád. I když jsme to také trochu omezili, teď máme tak pět koncertů za měsíc, ale ještě nedávno jsme jich mívali i třeba dvanáct. A jsem za ně rád. Co bych taky jiného dělal? Jako důchodce chodil po Letné? Parky tu sice máme pěkné, i hospody... ale hraní mě pořád těší víc.

Autor rozhovoru: Supraphon

RECENZE

sdílet
Přečteno: 390x Autor: Johan | Další články autora
Datum: 5. 8. 2018

FotoGalerie (Počet obrázků: 2)

Diskuze (Počet příspěvků: 0)
celá diskuze » | vložit příspěvek »



Novinky

24. 2. 2019 | Autor: Bury
BORN FROM PAIN představují video z nového albačtěte zde »

24. 2. 2019 | Autor: Bury
OOMPH! představují video ke skladbě Im Namen Des Vaters čtěte zde »

23. 2. 2019 | Autor: Johan
Vychází cestopis Dva lidé, dva výlety // Nepál a Indiečtěte zde »

23. 2. 2019 | Autor: Johan
SWALLOW THE SUN, OCEANS OF SLUMBER, AEONIAN SORROW v květnu v Prazečtěte zde »

23. 2. 2019 | Autor: Johan
LAHAR, DECULTIVATE, DROM, NONDESCRIPT 2. 3. 2019 v Přeborověčtěte zde »

22. 2. 2019 | Autor: Johan
MINISTRY 10. 7. 2019 v Praze (Roxy)čtěte zde »

22. 2. 2019 | Autor: Johan
Slováci SYMFOBIA vydajú začiatkom marca druhý album, chystajú krst a jarné turnéčtěte zde »

22. 2. 2019 | Autor: Johan
DANCE WITH THE DEAD, LEBROCK 2. 3. 2019 v Prazečtěte zde »

21. 2. 2019 | Autor: Johan
Brutal Assault - další kapelyčtěte zde »

21. 2. 2019 | Autor: Johan
86. číslo Pařátu vychází tento týdenčtěte zde »

další novinky ...

Reklama

flash player not installed

Nejčtenější za 30 dní

11. 2. 2019 | Recenze
To nej... za rok 2018 – domácí nahrávkacelý článek »

30. 1. 2019 | Reporty
Žakynových padesát obrácených křížků / LAHAR, MAJSTER KATcelý článek »

1. 2. 2019 | Recenze
Únorové tipy – alba & koncertycelý článek »

12. 2. 2019 | Reporty
KAOSQUAD, INSISTENT, БУТ, INTO SICKNESS (Fotoreport)celý článek »

18. 2. 2019 | Recenze
To nej... za rok 2018 – zahraniční nahrávkacelý článek »

19. 2. 2019 | Recenze
CBF – Malvarmacelý článek »


Poslední diskuse

HEAVY METAL THUNDER FESTIVAL vol. 1 - info
Datum: 21. 2. 2019 10:22:07
Autor: Peťan
Titulek: Předprodej + změna v line-upu!

diskuse k článku »

CBF – Malvarma
Datum: 20. 2. 2019 22:22:14
Autor: immortal
Titulek: (smích)

diskuse k článku »

CBF – Malvarma
Datum: 20. 2. 2019 18:15:17
Autor: Johan
Titulek: (úsměv)

diskuse k článku »

CBF – Malvarma
Datum: 19. 2. 2019 21:03:09
Autor: W. Hatever
Titulek: smích

diskuse k článku »

CBF – Malvarma
Datum: 19. 2. 2019 18:32:43
Autor: Johan
Titulek: Název

diskuse k článku »

To nej... za rok 2018 – zahraniční nahrávka
Datum: 19. 2. 2019 13:57:47
Autor: Aleš
Titulek: MC

diskuse k článku »


Partnerské weby

Fobia Distribution e-shop Metalopolis.net Metal Forever & Metal Man True empress

Reklama