ZINEKontaktSpolupráceRedakceLinksDatabáze koncertů

Fobia zine

INFO BOX

SYMBOLIC FESTIVAL WINTER EDITION 2019 - infočíst info »

Benefiční koncert Lidstvu smrt, psům život III - infočíst info »

IN THE ABYSS, NOCTURNAL PESTILENCE, KULLT SKLLA, VIHAR - infočíst info »

Winter Metal Attack 2019 - infočíst info »

PERSISTENCE TOUR 2019 - infočíst info »

ČAD, CATASTROFY, LAHAR, VIOLENCE BY NATURE - infočíst info »

HEAVY METAL THUNDER FESTIVAL vol. 1 - infočíst info »

ENTER THE ETERNAL FIRE FEST 2019 – první kapely / start předprodeje - infočíst info »


Další nové články

1. 1. 2019 | Dr. Kydy
Prohlášení pořadatele koncertu kapely HATE dne 28. 12. 2018 v Českých Budějovicíchcelý článek »

31. 12. 2018 | Postřehy
Bilance roku 2018 + co bude v roce 2019?celý článek »

31. 12. 2018 | Dr. Kydy
Thrash Nightmare 2019 odtajňuje headlinera: SLAYER!celý článek »

20. 12. 2018 | Ankety
IMPULSEALER – „10 otázek“celý článek »

25. 11. 2018 | Ankety
ZOZOO – „10 otázek“celý článek »

25. 11. 2018 | Ankety
NIČITEĽ – „10 otázek“celý článek »

7. 11. 2018 | Postřehy
O čem se mluví... Velký třesk v sestavě GRIDE!celý článek »

6. 11. 2018 | Postřehy
Olda Říha (KATAPULT) - Vše dělám pro to, abych mohl hrát rock'n'rollcelý článek »


Koncerty

18. 1. 2019
Uherské Hradiště - KLub Mír
CRANIAL MASSACRE vol.4 je death metalová párty v r...

18. 1. 2019
Rock Club Kain, Praha
Dead Leopard Unplugged Tour kapel Dead Daniels a S...

18. 1. 2019
Mladá Boleslav – Farářova sluj
PÁTEK 18. 1. 2019 Orthodox club / Farářova sluj, M...

18. 1. 2019
Havlíčkův Brod - Klub Oko
Hrají: DEBUSTROL thrash metal legenda ( Mladá Bole...

18. 1. 2019
České Budějovice
...

19. 1. 2019
ALTERNATIVNÍ KLUB TYJATR SVITAVY
Další díl nekonečného seriálu s názvem nóbl mejdlo...

19. 1. 2019
Rajče), Teplice
Dead Leopard Unplugged Tour kapel Dead Daniels a S...

19. 1. 2019
Fatal Music Club
Night Of Open Graves - Middledark, Mindrape, Stock...

Naše profily

RSS kanál RSS kanál
myspace
bandzone

Web Archiv


ENTER THE ETERNAL FIRE FEST 2019
» Rozhovory » EDAIN – Jestli mají nové skladby něco společného, tak je to absence žánru a jakési uvolnění, že není třeba držet se nějakých žánrových pravidel.

1. 7. 2018EDAIN – Jestli mají nové skladby něco společného, tak je to absence žánru a jakési uvolnění, že není třeba držet se nějakých žánrových pravidel.

O nové podobě EDAIN jsme si povídali s basákem Zdeňkem Záhorou.

Brněnští EDAIN začali psát novou kapitolu své historie. Po odchodu zpěváka se stali instrumentální kapelou a dle slov odpovídajícícho basáka Zdeňka jsou s momentálním stavem velice spokojení a nic na něm měnit nehodlají. Kapela má za sebou čerstvě vydané nové CD a tak důvodů k zajímavému povídání se našlo víc.

Nedávno vám vyšla nová deska, která přinesla jednu zásadní změnu, stali jste se instrumentální kapelou. Jak se to celé přihodilo a jak to, že jste se rozhodli pokračovat bez zpěvu?

Zpěvák se sám rozhodl ukončit činnost v kapele a my mu nebránili, jádro EDAIN je založené na dobrovolnosti a na tom, že nás to jednoduše baví. Pokračovat bez zpěvu byl logický a taky lákavý krok. Běžně jsme měli v písničkách víc instrumentálních pasáží než těch se zpěvem. Proto akorát zvyk skládat instrumentální party organicky přešel ve skládání instrumentálních skladeb.

Co považujete na tom, že nemáte zpěváka, za plus a co je naopak minusem?

Plusy ani minusy to nemá, spíš je to jiné, než je standard. Hudebně to na skladby klade větší nároky na promyšlenost a kompozici, protože zpěv často táhne pozornost. Když má instrumentální skladba bavit, musí být zajímavá a důmyslná. Nestačí jen pár opakujících se riffů a rozdílné sloky. Ta odlišnost od standardu nám nevadí, naopak to přináší nadšené posluchače, protože bez zpěvu očekávají nějakou hovadinu a po koncertě jsou potom pozitivně v šoku.

Nikdy neříkej nikdy, je možné, že se momentální sestava opět někdy v budoucnosti rozroste o zpěváka?

Standardní line-up se určitě o zpěváka nerozroste, na to nás instrumentální muzika dostatečně láká. Dovedu si ale osobně představit, že na některém z dalších CD zaexperimentujeme s hostováním. V dohledné době je to ale velmi málo pravděpodobné.

Když srovnáte vedle sebe vaše všechny tři velké desky, co se vám vybaví?

Spousta dobrých koncertů, nahrávacího času a radosti z hotového. Jestli je jedním ze základních prvků EDAIN dobrovolnost, tak druhým je změna a hudební vývoj, proto mám rád i tematické skoky mezi alby.

U vašich předešlých nahrávek se dalo mluvit o progresivní formě death metalu, na „Rephrased“ se tento stav mění, protože album i přes jasně definovaný metalový základ nepůsobí nijak tvrdě, za což může i absence hrubých vokálů. Jaké jste měli představy o novém materiálu, který jste skládali už s tím, že skladby budou čistě instrumentální? Volili jste úplně jiný přístup ke komponování než v minulosti, bylo to v něčem složitější?

Nový materiál vznikl naopak mnohem snadněji než předchozí alba. Pár skladeb bylo ještě skládáno i s party pro zpěv. Ty jsme postupně opakovaným zkoušením a koncerty jaksi „ohráli“ a dotvořili je dalšími hlasy (akorát nástrojů), lehce překomponovali a když se nám zdály OK, šli jsme na další. Jestli mají nové skladby něco společného, tak je to absence žánru a jakési uvolnění, že není třeba držet se nějakých žánrových pravidel. Jde spíš o aktuální chuť, instinkt a chemii na zkouškách.

Vaše hudba je technického rázu, kdy je nutné své nástroje ovládat. Přijde mi, že jste ale na „Rephrased“ dobře vybalancovali poměr mezi hraním pro „hraní“ a tím, aby výsledek mohl oslovit i běžného fanouška, který se nijak zvlášť nevyžívá v technických finesách. Jak důležité pro vás bylo, aby skladby byly pořád ještě songy a nejen přehlídka toho, kdo lépe ovládá svůj nástroj?

Děkujeme za chválu, byť mnohem šikovnějších muzikantů jsou po celém světě tisíce. Přesto se za naši hudbu nestydíme, a i z reakcí na koncertech víme, že hrajeme pro náročné (jak posluchače, tak muzikanty). Skladby jsou pro nás už celkem, který se má dobře hrát, má být konzistentní a jednotlivé části musí dávat dohromady smysl. Postupně se dostáváme do stavu, kdy zjišťujeme, že jednoduchost může být v hudbě pořád komplexně zpracována a mnohdy to je větší dovednost než běhat precizně po hmatníku mezi prstolamnými akordy.

Už léta hrajete žánr, který u nás není nijak výrazně doceněný, což se s novinkou ještě násobí. Váš žánr je posluchačsky náročnější, ale vás to evidentně neodrazuje. Máte pocit, že jsou EDAIN hudbou pro fajnšmejkry a s tím, že nebudete hlavními hvězdami festivalů, jste smíření?

Fajnšmekři si myslím nejsou typickými posluchači, není jich mnoho. Zvlášť s „Rephrased“ zjišťujeme, že se cílová skupina posluchačů rozšiřuje. S odložením undergroundového rámce pologrowlingu se z naší hudby stává svébytný mix, který proplétá hudební zájmy nás čtyř. Ano, takový hudební mix se pravděpodobně uživí pouze v globální konkurenci, ale přesně jak píšeš, to nás neodrazuje. Na festivalech bychom vystupovali rádi.

Nebál bych se tvrdit, že jak na Brutal Assault, tak na Colours Of Ostrava by to byl pro lidi skvělý zážitek.

Hrajete koncerty převážně v domovském Brně, případně blízkém okolí, souvisí to s tou popularitou, nebo jde o to, že ani vy sami nemáte zájem jet zahrát někam přes celou republiku pro dvacet lidí?

V průběhu let jsme pojezdili už mnoho míst v republice, párkrát na Slovensku a jednou se vydali i do Srbska na velký festival. Zahrajeme rádi kdykoli a kdekoli, protože nás živé vystupování baví nejvíc – a kdo byl na koncertě EDAIN, kde bylo „jenom“ dvacet lidí (a že takové byly), tak si moc dobře pamatuje, že nehledě na počet posluchačů na pódiu sršíme energií, úsměvy a radostí z muziky. Pro zájemce o (spolu)koncert: napište, dojedeme, zahrajeme.

Jak byste porovnali EDAIN, kteří se mi linou z beden a EDAIN v živém provedení? Baví vás hrát koncerty?

Koncerty jsou katalyzátorem všeho. Prakticky každý nám dodá palivo. Částečně je to i z toho důvodu, že jsme i dobří přátelé a cesty tam, zpět a pobyt na místě je vlastně sám o sobě pohodovým časem. Koncert je k tomu euforický bonus, protože komunikace s publikem, potlesk a smích mezi písničkami během uvádění, to je vše podstatná součást toho, proč nepřestáváme. Naživo je EDAIN lepší, protože nejsme jako celek statičtí, je to vždy zážitek a má větší dynamiku.

Váš debut „Through Thought And Time“ vyšel pod hlavičkou Pařátu, další alba pak pod Martinovým vydavatelstvím Zero Budget Productions a novinka je už čistě pod vaší režií. Hrála hlavička vydavatele někdy u vás nějakou roli? Bylo vydání pod Pařátem pro vás nějakým způsobem nejprospěšnější?

Pařátu jsme vděční za start, který se mnohým kapelám nepoštěstí, CD vyšlo ve větším nákladu a bylo přílohou časopisu. V průběhu let ale nebylo patrné, že bychom po tomto vstupním nakopnutí nějak rapidně ztráceli. Díky kontaktům ZBP se alba dostávala do zinů po celém světě, neboť vazby na underground má Martin silné a i tyto kontakty vyústily ve skvělý koncert v Srbsku. Na druhou stranu na lokálním koncertování nebo množství posluchačů to myslím velký dopad nemělo. Proto v době, kdy se konzumace hudebního obsahu rapidně proměnila (digitální distribuce, on demand služby, YT jako přehrávač hudby) necítíme nutnost zařadit se pod vydavatele. Samozřejmě služby propagace, dalšího marketingu a oslovení posluchačů kolem daných vydavatelů je prospěšné a lákavé, ale momentálně v tyhle úvahy čas neinvestujeme.

Nové album, stejně jako skladby na něm, máte pojmenované v angličtině, je to ještě pozůstatek doby minulé? A jak přistupujete k názvům skladeb, když už nemáte žádné texty?

Zvyk tam určitě hraje roli. Ve všech kapelách jsme pojmenovávali skladby anglicky. Na koncertech si z toho dělám legraci, že zahrajeme další, která se jmenuje… tak třeba sedmá z devíti. Název písničky vznikne většinou, když je skladba rozmyšlená, reflektuje náš pocit z toho, jak působí. Někdy je název přímo navázán na konkrétní použitý hudební prvek, jako je to třeba u nové skladby „Event Horizon“ (klastr), nebo název souvisí s hudebním zkoumáním „Honest Questions“ (obě se objeví na dalším CD).

Vaše tvorba je ovlivněna kapelami, jako jsou nebo byly DEATH, CYNIC, OPETH…, tady se asi shodneme, ale jaké současnější kapely na vás působí? Nemusí se jednat přímo o inspiraci, ale jejich hudba vás baví...

Každý máme hudební historii trochu jinou, stejně tak jako aktuální zálibu v muzice. Mne osobně imponuje Devin Townsend, ANIMALS AS LEADERS, PLINI, ale i SNARKY PUPPY, herní soundtracky, retrosynthwae, tradiční Jazz (Brubeck, Davis)… nějaký vzorec se tam hledá těžko. Klíčoví jsou ale pro hudbu EDAIN kytaristé Franta a Pavel, kteří se skladbami či motivy pro ně přicházejí.
 
EDAIN loni dosáhli deseti let existence. Splnilo se vám to, s čím jste kapelu zakládali a jak byste si ideálně představovali roky následující?

EDAIN nyní je něco vzácného. Čtyři individualisté, kteří mají rádi muziku a nezdráhají se s ní experimentovat. Baví je hrát naživo, taky to umí dostatečně na to, aby se na pódiu bavili a měli z muziky radost. Kombinace kvalitní muziky a pohodového přednesu je myslím něco, co mnohým kapelám chybí. To myslím zařizuje divákům na koncertech skvělý a nenucený hudební zážitek. Za mě je ideál: mít za deset let stejnou sestavu, 4-5 nových CD, co nejvíce koncertovat (kluby i festivaly, domov i zahraničí) a užívat si společný čas.

Děkuji za váš čas a odpovědi.

My děkujeme za zájem o muziku a vynaložený čas!

RECENZE

Facebook

Bandcamp

sdílet
Přečteno: 491x Autor: Coornelus | Další články autora
Datum: 1. 7. 2018

FotoGalerie (Počet obrázků: 3)

Diskuze (Počet příspěvků: 0)
celá diskuze » | vložit příspěvek »



Novinky

16. 1. 2019 | Autor: Johan
QUEENSRYCHE představují lyric video...čtěte zde »

16. 1. 2019 | Autor: Bury
SOILWORK představují videočtěte zde »

16. 1. 2019 | Autor: Bury
WITHIN TEMPTATION - ukázka z nového albačtěte zde »

15. 1. 2019 | Autor: Bury
LUCIFER EFEKT s novým albemčtěte zde »

15. 1. 2019 | Autor: Johan
10 let HIROSHIMA NIGHTMAREčtěte zde »

14. 1. 2019 | Autor: Johan
Unholy Attack vol. X 16. 2. 2019 v Prazečtěte zde »

14. 1. 2019 | Autor: Johan
FIVE SECONDS TO LEAVE vydají v únoru LPčtěte zde »

14. 1. 2019 | Autor: Bury
TOMMY TRUMP představuje video "Selftitled"čtěte zde »

13. 1. 2019 | Autor: Bury
Video od IN FLAMESčtěte zde »

13. 1. 2019 | Autor: Bury
TERROR představují nový videoklip...čtěte zde »

další novinky ...

Reklama

flash player not installed

Nejčtenější za 30 dní

1. 1. 2019 | Dr. Kydy
Prohlášení pořadatele koncertu kapely HATE dne 28. 12. 2018 v Českých Budějovicíchcelý článek »

31. 12. 2018 | Dr. Kydy
Thrash Nightmare 2019 odtajňuje headlinera: SLAYER!celý článek »

2. 1. 2019 | Reporty
SATAN KLAUS FEST, 29. 12. 2018, Volyně – Na Novécelý článek »

21. 12. 2018 | Recenze
NAHUM – Within Destructioncelý článek »

7. 1. 2019 | Recenze
ISACAARUM – Retrorgycelý článek »

5. 1. 2019 | Recenze
DARK GAMBALLE – Hluboký nádechcelý článek »


Poslední diskuse

Winter Metal Attack 2019 - info
Datum: 15. 1. 2019 00:45:59
Autor: Infernits
Titulek: Cesta na Winter Metal Attack 2019

diskuse k článku »

NECNON MORTUSS – Válečné konflikty 20. století
Datum: 14. 1. 2019 18:12:10
Autor: Necnon mortuss
Titulek: nové skladby

diskuse k článku »

Prohlášení pořadatele koncertu kapely HATE dne 28. 12. 2018 v Českých Budějovicích
Datum: 10. 1. 2019 10:58:21
Autor: Kory
Titulek: Blbost

diskuse k článku »

Prohlášení pořadatele koncertu kapely HATE dne 28. 12. 2018 v Českých Budějovicích
Datum: 10. 1. 2019 09:27:58
Autor: ...
Titulek: a zase keci..

diskuse k článku »

Oldřich Veselý – Černý racek / To nejlepší
Datum: 9. 1. 2019 20:46:09
Autor: immortal
Titulek: Tak...

diskuse k článku »

NECNON MORTUSS – Válečné konflikty 20. století
Datum: 7. 1. 2019 20:23:55
Autor: Necnon Mortuss
Titulek: Válečné konflikty 20.století

diskuse k článku »


Partnerské weby

Fobia Distribution e-shop Metalopolis.net Metal Forever & Metal Man True empress

Reklama