ZINEKontaktSpolupráceRedakceLinksDatabáze koncertů

Fobia zine

INFO BOX

OBSCENE EXTREME 2018 - infočíst info »

OBITUARY, DESERTED FEAR, HYPNOS - infočíst info »

BRUTAL ASSAULT 2018 - infočíst info »

DEATH COFFEE PARTY 6. - infočíst info »

METAL MADNESS 2018 - infočíst info »

THRASH NIGHTMARE FESTIVAL vol. 6 - infočíst info »


Další nové články

20. 7. 2018 | Ankety
DEGORYEN – „Deset otázek“celý článek »

18. 7. 2018 | Ankety
AMOCLEN – „Deset otázek“celý článek »

10. 7. 2018 | Postřehy
POLETÍME? – Je důležitý, aby to lidem chutnalo.celý článek »

28. 6. 2018 | Postřehy
ZEMĚTŘESENÍ – Hlavně to udělat dobře!celý článek »

27. 6. 2018 | English
Promo ETEF 2018: DEATH MECHANISM – „10 questions“celý článek »

27. 6. 2018 | Ankety
Promo ETEF 2018: DEATH MECHANISM – „10 otázek“celý článek »

26. 6. 2018 | English
Promo ETEF 2018: DECISION TO HATE – „10 questions“celý článek »

26. 6. 2018 | Ankety
Promo ETEF 2018: DECISION TO HATE – „10 otázek“celý článek »


Koncerty

29. 7. 2018
Praha, Nová Chmelnice
LOUDNESS (JPN), MetalCraft Tak to vypadá, že jsme...

3. 8. 2018
Mladá Boleslav – Farářova sluj
PÁTEK 3. 8. 2018 Orthodox club / Farářova sluj, Ml...

1. 9. 2018
Mladá Boleslav – Farářova sluj
SOBOTA 1. 9. 2018 Orthodox club / Farářova sluj, M...

1. 9. 2018
Mladá Boleslav – Farářova sluj
SOBOTA 1. 9. 2018 Orthodox club / Farářova sluj, M...

9. 9. 2018
Mladá Boleslav – Farářova sluj
NEDĚLE 9. 9. 2018 Orthodox club / Farářova sluj, M...

29. 9. 2018
Mladá Boleslav – Farářova sluj
SOBOTA 29. 9. 2018 Orthodox club / Farářova sluj, ...

9. 10. 2018
Cross Club Praha
Australská Power Metalová kapela Black Majesty se ...

9. 10. 2018
Cross Club Praha
BLACK MAJESTY (AUS), DEAD DANIELS, NASTY RATZ...

Naše profily

RSS kanál RSS kanál
myspace
bandzone

Web Archiv


flash player not installed
» Recenze » SATYRICON – Deep Calleth Upon Deep

31. 10. 2017SATYRICON – Deep Calleth Upon Deep

CD/LP 2017, Napalm Records / (black) metal / Norsko

Každá nová deska SATYRICON je událostí. Nelze zpochybňovat vliv dua Satyr – Frost na black metalovou scénu, nelze zpochybňovat ani fakt, že se i přes notnou hudební proměnu stále dali a dají považovat za originální těleso. Pustíte si jednu skladbu a víte, kdo za ní stojí. Přesto chápu, že mnohým není současná poloha SATYRICON při chuti. Z mrazivého, později i dosti technického black metalu se přes black’n’rollové období překlenuli až k určité rockovosti, chytlavosti, což logicky není všem starými fans vítáno. Zároveň tím však Norové nalezli velké množství příznivců nových.

Osobně jsem jim zůstal věrný od počátku do konce a s žádným jejich počinem nemám problém. Ano, v diskografii naleznu desky silnější i ne tak silné, úroveň ale vždy zůstala v nadprůměru. Asi nejvíc si na SATYRICON cením toho, že prostě zůstali sví. Dělají to, co sami chtějí, a tak by to mělo být.

Před vydáním „Deep Calleth Upon Deep“ jsem měl takové to klasické mrazení v zádech z velkého natěšení a očekávání věcí příštích. Zároveň jsem byl zvědav na další tvůrčí posun, i vzhledem k Satyrovým výrokům. Před dvěma roky mu byl nalezen mozkový nádor, přesto se rozhodl pokračovat v náročném hudebním kolotoči a před vydáním nové desky mimo jiné uvedl: „Měl jsem v hlavě to, že buď půjde o začátek něčeho nového, nebo to bude moje poslední nahrávka. Pokud bude poslední, musí to být něco speciálního. Pokud jich bude víc, chci si být jist, že to bude dost odlišné od předchozího alba, aby to působilo jako nový začátek.

„Deep Calleth Upon Deep“ vzbuzovala rozruch každým dalším oznámením. Ať už to bylo zveřejnění atypické obálky, na níž se skví kresba „Dødskyss“ („Polibek smrti“) Edvarda Munche z roku 1898, nebo první vypuštěný titulní singl. Posléze byl k poslechu dostupný i další track „To Your Brethren in the Dark“, který už někteří vzali na milost více. No a pak už bylo možno hltat celou devátou studiovku…

První dvě skladby „Midnight Serpent“ a „Blood Cracks Open the Ground“ mě bez milosti rozsekaly. Zatímco úvodní song připomene období skvostů „Now, Diabolical“ nebo „Volcano“ a bez jakéhokoli intra se okamžitě vytasí se syrovým riffem, a i přes následné zpomalení si udržuje svůj standard, „Blood Cracks…“ je nejprogresivnější kompozice SATYRICON za dlouhá léta. Pořádně zašmodrchaná záležitost, na které se zejména Frost vyřádil. Možná o této skladbě mluvil Satyr v rozhovoru pro Revolver Magazine, když tvrdil: „Byly pasáže, v nichž jsem nemohl vysvětlit Frostovi, co od něj vyžaduji. Přizvali jsme tedy bubenického kouče jako takového prostředníka. Fungoval jako katalyzátor mezi námi dvěma. Často jsme tomu věnovali 16 hodin denně, ale nakonec z toho je album, jaké jsme chtěli.

Když jsou úvodní dva tracky tak nadupané, je hodně těžké udržet vysokou laťku po celou stopáž. A musím přiznat, že další skladby už tak dechberoucí nejsou, i když i v nich se najde množství perfektních pasáží. Následující „To Your Brethren in the Dark“ a „Deep Calleth Upon Deep“ jsem měl docela naposlouchané před vydáním a obě mě bavily od začátku. „To Your Brethren…“ je hodně melancholická věc, až doomová, s repetitivní slokou, kterou při jednom z opakování povyšuje velmi podmanivá melodie. Oproti tomu „Deep…“ je absolutní hitovka, jež by šla přirovnat třeba k „Nekrohaven“ z předchozího eponymního alba.

S pětkou „The Ghost of Rome“ mám ale i po mnoha posleších problém. Příliš podbízivé melodie, taková trochu hoblovačka, v níž fakt nenacházím nic, co by mě výrazněji chytlo. „Dissonant“ také vyžadovala mnoho pokusů, aby se zaryla do hlavy a přinesla ono kýžené potěšení, zde se to ale povedlo. Trochu cirkusový začátek mě sice maličko irituje i nyní, jako celek ale skladba i

díky své rytmické nespoutanosti funguje dobře a zapojení saxofonu (v současnosti v metalu poměrně časté) potěšilo. Na svědomí jej má Håkon Kornstad, který se též postaral o důležité čisté vokály v „Deep Calleth Upon Deep“ a „The Ghost of Rome“.

Když jsme u těch nemetalových nástrojů, SATYRICON si přizvali hosty na kontrafagot, lesní roh, basklarinet, mellotron, violoncello nebo housle. Nezakomponovali je ale do skladeb příliš násilně, některých si při prvních posleších možná ani nevšimnete. Působí jako takové dokreslení, dotvářejí atmosféru. Zajímavostí též je, že se poprvé od alba „Rebel Extravaganza“ (1999) ve studiu zapotil též Anders Odden, jenž je už nějakou dobu součástí koncertní sestavy SATYRICON a nahrál některé kytary i basu.

Zpět ke skladbám… Poslední dva songy „Black Wings and Withering Gloom“ a „Burial Rite“ jsou zase blíže obvyklé podobě SATYRICON. Přesto jsou od sebe výrazně odlišné. „Black Wings…“, jež pojednává o lidech, kteří bránili Norsko a bojovali proti nacistické okupaci za druhé světové války, je možná snahou o potěšení fanoušků black metalové éry. Spousta klasických žánrových melodií, skandinávská aura je přímo hmatatelná, přesto mě úplně pohltit nedokázala. Jednoduše proto, že ač se jednotlivé kytarové stopy perfektně prolínají, samotné melodie a riffy nejsou ničím výrazně zajímavé a neotřelé.

To závěrečná „Burial Rite“ je jiná káva, náladou trochu připomínající otvírák „Midnight Serpent“. A spojuje je též to, že dle Satyra byly právě tyto dvě kompozice dokončeny na poslední chvíli a u druhé jmenované ani nevěděl, zda skutečně na albu bude. No ještěže se povedlo je dovést k finiši, vždyť obě patří k tomu nejlepšímu, co „Deep Calleth Upon Deep“ nabízí. Přesně tahle poloha, které se drží už od „Now, Diabolical“ a dále ji postupem let rozvíjejí, mi k současným SATYRICON pasuje. Ovlivnění sedmdesátkovým (prog) rockem je hmatatelné, zároveň přetransformované do typického soundu Norů.

Rozhodl jsem se tentokrát popsat alespoň v krátkosti jednotlivé songy, zejména z důvodu, že album obsahuje docela variabilní hudební náplň. Tím mu možná chybí určitá konzistence, na kterou jsme byli zvyklí dříve. První a poslední skladbou, které jsou podobného ražení, je ale celý epos logicky ohraničen. Uvnitř se nachází rozmanitá sbírka písní, již samozřejmě spojují určité prvky (zejména výrazné melodie, často ovlivněné tradičním severským folkem), nějakým uceleným konceptem ale nedisponuje.

Produkce „Deep Calleth Upon Deep“ je poplatná kompozicím, s explicitně vyjádřeným nádechem sedmdesátých let. Při některých kytarových melodiích bych přidal i nějaký rytmický podklad, občas to zní až příliš suše (i vzhledem k nepříliš vytažené base), ale to není poprvé. Na předchozí desce „Satyricon“ bych též podobné pasáže našel. Jinak se dá těžko něco vytýkat, SATYRICON už jsou příliš zkušení na to, aby si sound nepohlídali.

SATYRICON určitě nevydali své nejlepší album, ani nejlepší album po-blackové éry. Důležité ale je, že jim ho i s nějakými těmi nedostatky věřím. A cením, že nezůstali stát na místě, přestože po vypuštění prvního singlu měly o opaku jasno snad všechny internety. Album skrývá skvosty, dobré skladby i trochu slabší věci. Občas si z něj vytáhnu ty silnější songy, jindy si jej pustím rád jako celek. Záleží na aktuálním rozpoložení. Rozhodně mě ale Satyr s Frostem nezklamali.

Přesné hodnocení: 7.5/10
 

Seznam skladeb:

  1. Midnight Serpent
  2. Blood Cracks Open The Ground
  3. To Your Brethren In The Dark
  4. Deep Calleth Upon Deep
  5. The Ghost Of Rome
  6. Dissonant
  7. Black Wings And Withering Gloom
  8. Burial Rite

Čas: 43:34

Sestava:

  • Satyr – zpěv, kytary
  • Frost – bicí


Hosté:

  • Anders Odden – kytary, basa
  • Håkon Kornstad – zpěv (4, 5), saxofon (6)
  • Frode Carlsen – kontrafagot
  • Jan Olav Martinsen – lesní roh
  • Arild Stav – basklarinet
  • Kjetil Bjerkestrand – mellotron, orchestrální aranže
  • Tom Ottar Andreassen – dechové nástroje
  • Hans Josef Groh – violoncello
  • Bjarne Magnus Jensen – housle

http://www.satyricon.no/
http://label.napalmrecords.com/

sdílet
Přečteno: 831xHodnocení autora: 8/10

Autor: Opat | Další články autora
Datum: 31. 10. 2017

FotoGalerie (Počet obrázků: 2)

Diskuze (Počet příspěvků: 0)
celá diskuze » | vložit příspěvek »



Novinky

22. 7. 2018 | Autor: Mikael
HUS!MAN Fest proběhne v Tachověčtěte zde »

22. 7. 2018 | Autor: Johan
GREEDHALE – nové songy online k poslechučtěte zde »

21. 7. 2018 | Autor: Mikael
Brněnská ROSA NOCTURNA dokončila nový videoklipčtěte zde »

21. 7. 2018 | Autor: Johan
Pražští folk coristé CRUADALACH představují klip k nové písni!čtěte zde »

20. 7. 2018 | Autor: Coornelus
Skotská špinavost SCUMPULSE za doprovodu MÖRKHIMMEL zahraje v Prazečtěte zde »

19. 7. 2018 | Autor: Johan
PSILOCYBE LARVAE představují nový singlčtěte zde »

19. 7. 2018 | Autor: Coornelus
Destruktorrr IV. press je venku!čtěte zde »

18. 7. 2018 | Autor: Johan
Vyšla první česká pohádková kniha pro rockeryčtěte zde »

18. 7. 2018 | Autor: Johan
PAŘÁT vydá v reedici dvě dema AGGRESSIVE TYRANTS z 90. letčtěte zde »

17. 7. 2018 | Autor: Johan
AGONY hledají zpěvačku a hráče/ku na klávesyčtěte zde »

další novinky ...

Reklama

flash player not installed

Nejčtenější za 30 dní

4. 7. 2018 | Recenze
CATASTROFY – Besnotacelý článek »

27. 6. 2018 | Recenze
Štefan Margita – Mapa láskycelý článek »

15. 7. 2018 | Rozhovory
DROM – Chceme znít jako DROM. A DROM je cesta. A na cestě se neustále učíš a poznáváš to, co ti doposud unikalo.celý článek »

28. 6. 2018 | Postřehy
ZEMĚTŘESENÍ – Hlavně to udělat dobře!celý článek »

8. 7. 2018 | Reporty
EXODUS, SAVAGE MESSIAHcelý článek »

16. 7. 2018 | Recenze
IMMORTAL – Northern Chaos Godscelý článek »


Poslední diskuse

KALMAH – Palo
Datum: 16. 7. 2018 11:40:28
Autor: DW
Titulek: Dharmito

diskuse k článku »

NECNON MORTUSS – Válečné konflikty 20. století
Datum: 14. 7. 2018 20:09:42
Autor: Johan
Titulek: Texty

diskuse k článku »

NECNON MORTUSS – Válečné konflikty 20. století
Datum: 14. 7. 2018 11:28:15
Autor: Opat
Titulek: ...

diskuse k článku »

KALMAH – Palo
Datum: 14. 7. 2018 10:17:01
Autor: Johan
Titulek: LYFT

diskuse k článku »

KALMAH – Palo
Datum: 14. 7. 2018 09:59:35
Autor: Dharm
Titulek: Kalmah

diskuse k článku »

BALLSQUEEZER – Itching Balls
Datum: 13. 7. 2018 19:03:06
Autor: Corvus
Titulek:

diskuse k článku »


Partnerské weby

Fobia Distribution e-shop Metalopolis.net Metal Forever & Metal Man True empress

Reklama