ZINEKontaktSpolupráceRedakceLinksDatabáze koncertů

Fobia zine

INFO BOX

ENTER THE ETERNAL FIRE 2017 - infočíst info »

22. ročník Brutal Assault nabírá na síle. Přijedou MASTER´S HAMMER, EMPEROR, MORBID ANGEL nebo ELECTRIC WIZARD - infočíst info »

RAGNAROK (Norway), CVINGER (Slo), INFINITYUM (Fr), AETERNUM VALE (Ire) - infočíst info »

Květnové Grimner Tour - infočíst info »

CAULDRON, LAID TO WASTE – infočíst info »

Švédský trippy doom rock SALEMS POT poprvé v Praze - infočíst info »

MetalGate Czech Death Fest se vrací již podeváté a opět v plné palbě! - infočíst info »

DEATH COFFEE PARTY 5. - infočíst info »


Další nové články

13. 5. 2017 | Postřehy
Ceny Břitva za rok 2016 rozděleny. 1. místo MASTER'S HAMMER – Formulӕ, Brutal Assault, Hluboká orba nebo Papagájův Hlasatel...celý článek »

1. 5. 2017 | Postřehy
Květnové tipy – alba & koncertycelý článek »

16. 4. 2017 | Ankety
MISFOLDED – „Deset otázek“celý článek »

9. 4. 2017 | English
MORD'A'STIGMATA - Hope is most cruel emotion we experience. It makes our suffering longer.celý článek »

8. 4. 2017 | Postřehy
DAEDRIC TALES – Potřeby v kapele musí být prioritou před osobním životem!celý článek »

1. 4. 2017 | Postřehy
Dubnové tipy – alba & koncertycelý článek »

30. 3. 2017 | Ankety
PAINTING MEMORIES – „Deset otázek“celý článek »

17. 3. 2017 | Postřehy
LEMURIA – Doufáme, že čeští fanoušci budou šílet na našich koncertech.celý článek »


Koncerty

26. 5. 2017
Rock Club KAIN, Praha
DEAD DANIELS + NOBODY KNOWS...

26. 5. 2017
Mladá Boleslav - Orthodox club / Farářova sluj
PÁTEK 26. 5. 2017 Orthodox club / Farářova sluj - ...

26. 5. 2017
Písek - U Vavřiny
Peru (Lublin, Polsko - surovej noise rock, postave...

26. 5. 2017
Vsetín - VESMÍR
----- VOLE > zlý násilnický hardcore punk skate, ...

27. 5. 2017
U-Klub Olomouc
ROTTEN FEST XVI. speciál ORPHALIS/ger.,CLITGORE/r...

27. 5. 2017
Bar Maják Partizánske
Ilegality, Zputnik, Cheap talk, Psychicky na dne,...

27. 5. 2017
Sušice, U Chovatelů
PGGore&LG Noise tentokrát multižánrový koncert v ...

27. 5. 2017
Pohoda, Darkside, Plzeň
Pamatujete si ještě první ročník? Zhruba 2 roky zp...

Naše profily

RSS kanál RSS kanál
myspace
bandzone

Web Archiv


flash player not installed
» Rozhovory » WAR FOR WAR – „Illud Tempus“ znamená „onen čas“ nebo „mýtický čas“ a odkazuje k přesvědčení, že v podzemí plyne čas jinak, kovy a nerosty zrají podle vlastních, odlišných zákonitostí.

30. 4. 2017WAR FOR WAR – „Illud Tempus“ znamená „onen čas“ nebo „mýtický čas“ a odkazuje k přesvědčení, že v podzemí plyne čas jinak, kovy a nerosty zrají podle vlastních, odlišných zákonitostí.

WAR FOR WAR otočili kormidlem od black metalu k metalu industriálnímu, zapojili ženské vokály a vydali nové album „Illud Tempus“.

Proč se tak stalo, jak došlo k navázání spolupráce mezi Morbivodem a Lenkou Machovou, jak nahrávka vznikala, jaké jsou další plány aktuálně i koncertující kapely... nejen o tom jsme si povídali s oběma hlavními protagonisty.

Ahoj, můžete na úvod prozradit, jak jste se vůbec dali dohromady? Od koho vzešel první impulz?

Lenka: Ahoj. S Morbivodem jsme se potkali na turné ADOR DORATH, kdy poslední dva koncerty byly se STÍNY PLAMENŮ. Padli jsme si do oka a při následné výměně fotek jsme se shodli, že by nebylo špatné dát dohromady nějaký projekt. Spolupráce s ADOR DORATH se opět komplikovala, a po pravdě jsem se začínala poohlížet po jiných kapelách, ve kterých bych se mohla uplatnit.

Morbivod: Lenka mi nápad na spolupráci navrhla sama od sebe, což mě příjemně překvapilo, asi by mě původně ani nenapadlo, že by na něčem takovém mohla mít zájem. A přišlo to v pravý čas. Již nějaký čas jsem uvažoval WAR FOR WAR znovu oživit, a právě více elektronickým směrem. Měl jsem napsaných několik textů a sbíral poznatky ohledně komponování, ale sám materiál jsem ještě neskládal, neboť jsem dělal na jiných věcech. Ženský zpěv jsem tam chtěl jen na doplnění a než jsem vůbec začal přemýšlet, koho na to oslovit, nabídla se Lenka sama, tak to bylo hned jasné. Psali jsme si, jakým hudebním směrem se to bude a nebude ubírat, naprosto jsme se shodli, tak vcelku zanedlouho mi vzhledem ke skutečnému zájmu a prověřeným vysokým kvalitám zpěvu přišlo nejlepší, když se připojí jako plnohodnotný člen, bude mít prostor ve většině skladeb a že budeme do budoucna myslet i na možnost koncertování.

Lenko, než ses stala součástí WAR FOR WAR, znala jsi předchozí nahrávky projektu a tvorbu dalších Morbivodových kapel? Nebo sis musela doplnit „vzdělání“? A baví Tě kolegova muzika? Která z kapel nejvíc?

Lenka: Přiznám se, že moc neznala. O to větší překvapení pro mě bylo, když jsem slyšela, jak široký záběr má Morbivodova tvorba. Baví mě velmi, s lehkou preferencí STÍNŮ, jejichž sestava tvoří živý line-up WAR FOR WAR.

Ještě bych vrátil do minulosti. V podstatě raketově jsi vyletěla vzhůru hned po vydání první nahrávky ADOR DORATH, kapely bylo všude plno i díky Tvému pěveckému vkladu, který tady do té doby nikdo nepoužil, myslím operní soprán do black metalu. Ale po „Symbols“ jsi musela se zpěvem skončit ze zdravotních důvodů. Mrzelo Tě to tehdy, že se slibná kariéra zastavila?

Lenka: Při slově kariéra se musím usmívat. Kdybych chtěla se zpěvem udělat kariéru, tak bych asi zůstala u opery. Konec s ADOR DORATH mě hodně mrzel z trochu jiného důvodu. Po jednom hlučném koncertě mě potkalo to, co spoustu muzikantů, začalo mi pískat v uších. Byla jsem z toho dost vyplašená, chtělo to pár vyšetření a na chvíli uši šetřit. No a místo potřebné podpory mě kapela vyhodila. A co víc, aby si nerozhádali fanoušky, tak oznámili že jsem „odešla“. To jsem jim měla za zlé asi nejvíc. Byla jsem u začátků kapely, vymyslela jsem jí název, psala texty a starala se o výtvarnou stránku, měla jsem dojem, že si takové chování nezasloužím.  

Skoro deset let o Tobě nebylo slyšet, až v minulých dvou třech letech jsi zahostovala své bývalé kapele na posledním albu a pomohla s obaly CD několika kapelám. Během té pauzy jsi s hudbou neměla co do činění?

Lenka: Po ADOR DORATH jsem byla dost znechucená. Dělala jsem jiné věci, víc jsem se věnovala kresbě a malbě. ADOR DORATH mě kontaktovali znova v roce 2014, když jim došlo, že další album beze mě neudělají… byla to už nějaká doba, co o ADOR DORATH nebylo slyšet. Řekla jsem si, že bych jim už mohla odpustit, na kapele mi přece jen pořád záleželo. Na spolupráci jsem tedy kývla. Napsala jsem chybějící texty, všechno přeložila, připravila vizuální podobu alba, nazpívala melodické linky, starala se o Facebook kapely a přijela jsem na důležitě koncerty… přes všechnu moji snahu se ale kapela znova rozhodla působit bez zpěvačky. Někteří členové kapely mají představu, že přítomnost zpěvačky zbytečně zastiňuje ostatní. Podle mě je to škoda, ale v tomhle nejde nikoho nutit. Po krátkém nadechnutí se s „The Very Essence Of Fire“ se ADOR DORATH dostal tam, odkud se v současném stavu věcí posune už jen těžko.  

To, že ses zapojila do WAR FOR WAR i na pódiu, znamená, že se Ti zdravotní stav zlepšil natolik, že zase můžeš dělat muziku aktivně?

Lenka: Stav se nezlepšil, s tím se prostě člověk naučí žít… a hudba mi chyběla. Naštěstí technika je už dneska jinde než před deseti lety. Při koncertech používám kvalitní in-ear odposlech, to hluk na pódiu značně redukuje.

WAR FOR WAR byli dosud víceméně blackmetalovým projektem. Co Tě přimělo k nové cestě do industriálních vod? Už na předchozím albu jsi s něčím takovým koketoval, přišlo Ti zajímavé se pustit na neprobádané území?

Morbivod: V průběhu let jsem se více zaposlouchal do některých kapel tohoto ražení, a snad ještě více do EBM. Náznaky toho na minulém albu nebyly moc promyšlené, bylo potřeba od základu změnit přístup ke skládání, a to vyžadovalo dlouhé přemýšlení a pokusy. Potřeba tvorby přišla a přirozeně bylo jasné, že tenhle směr bude pod WAR FOR WAR, a bude v tom duchu celé album zcela bez blackmetalových prvků. Tedy krom některých mých vokálů.

Nakolik se do komponování hudby zapojila Lenka? Přišla, jak se říká, k hotovému, nebo jste na tom dělali společně, případně jak? Jestli se nepletu, Lenka pochází z Moravy, což je do Plzně přece jen kousek cesty. Používali jste při tvorbě moderní komunikační prostředky a posílali si nápady sem a tam?

Morbivod: Většinou jsem přišel s prakticky hotovou skladbou, kde sice byly jen některé nástroje, zvuk provizorní, ale pro účel komunikace to stačilo, vzdálenost přes 1000 km v tom nehrála roli. V některých případech jsem pro Lenku složil i zpěv, to jsem naznačil nějakým provizorním syntetickým zvukem, jinde se do skládání zapojila sama. Obojí funguje, společný na tom je zápal pro věc. Od začátku tvorby až do termínu nahrávání zpěvu ve studiu jsme se viděli akorát jednou na festivalu ve Spáleném Poříčí. Samo nahrávání na celé album proběhlo během několika hodin, měla to perfektně nazkoušené.  

Lenka: Ona ta cesta je ještě delší - žiji a pracuji v současnosti v jižní Francii. Hudbu psal výlučně Morbivod, já dodala jenom občas nějakou svoji linku. Samozřejmě jsme komunikovali přes internet.

Odkud jste lovili použité samply? Existuje nějaká databanka, kde je lze nakoupit, nebo jsou některé originálními dílky z vaší vlastní kuchyně?

Morbivod: Prosím vás, jaké samply? Upřesním pojmy, abychom se nezamotali v terminologii. Dost muzikantů i zvukařů si z nějakého záhadného důvodu zvyklo říkat elektronickým syntezátorovým nástrojům samply, jenže to je nesmysl. Sampl je vzorek, vzorek nějakého živého hudebního nástroje, případně nějakého ruchu. Na takové vzorky jednotlivých tónů se pak přes software dá hrát, jako kdyby se hrálo na ten opravdový nástroj. Tomu se pak říká virtuální nástroj, a to v našem případě je použito jen minimálně. Je tam párkrát klavír, který běží ze vzorků opravdového klavíru. Pak ještě existují nástroje, které vzorky kombinují se syntetickým zvukem, ale říkám si, že nic z toho jsi stejně asi na mysli neměl. Veškeré linky elektronických nástrojů a ploch jsou zahrané nebo naprogramované na syntezátorech. Všechny rytmy a melodie jsou výhradně naše práce. Jsem hrubě uražen a do běla rozpálen, pokud jsi měl pocit, že jsme přímo melodické smyčky vzali z nějaké databáze.

Dá se v případě „Illud Tempus“ mluvit o nějaké inspiraci? Poslouchali jste třeba obdobně laděné kapely, abyste pochytili

nějaké rozumy, postupy, know how? Nebo jste na to šli cestou pokus-omyl?

Morbivod: Musím zmínit album „Animatronic“ kapely THE KOVENANT, to je dílo, které mě jen tak nepřestane fascinovat. A pak bych za příklad označil DEATHSTARS, ty mám také v oblibě, obě kapely měly kořeny v black metalu, ale už to s tím následně nemělo společného nic. Někdy se jednoduše působící skladby po podrobném zkoumání ukazují jako velmi vyspěle složené kompozice. Dá se říci, že jsem se rozborem jejich skladeb naučil na co při skládání a aranžování myslet.   

Předpokládám, že napřed vznikla nějaká kostra skladby, hlavní linky a motivy a do těch jste potom implantovali elektronické prvky. Jak jste přišli na to, že právě ten a ten (pa)zvuk se hodí? Bylo to na dlouhé přemýšlení, nebo jste příliš neexperimentovali?

Morbivod: Ano, napřed skoro vždy vznikala kostra celé skladby, ale prvotně na těch elektronických nástrojích, což jsou právě ty hlavní linky. Obvykle jsem tam měl při komponování přiřazené zvuky jen provizorní, tudíž ne moc pěkné, ale už s představou, co přibližně by tam mělo být ve finále. Průběžně to pak dlouhé přemýšlení a piplání detailů bylo. Bylo nutné uvažovat nad aranžemi, aby se nikde nic netlouklo, aby všechny použité zvuky dobře fungovaly pospolu a hlavně s kytarami aby to pak dobře sedělo. V některých případech už jsem dopředu jasně věděl, co bude dobré, jinde jsem vyzkoušel desítky možností přesného zvuku než to bylo ono.

Bicí samozřejmě musí být strojové, ale jak je to se zvuky použitých samplů? Používal jsi totožné reálné samply jako v jiných projektech, nebo jsi sáhl po odlišných? Je důležitý vlastní zvuk bubnů, nebo jde spíše o jejich poskládání do daných rytmů?

Morbivod: Obstaral jsem kvalitnější zdroj a také pokročil v následném zpracování, jinak to vzniká na stejném principu, jaký používám u některých nahrávek už asi šest let. Zvuk je velmi důležitý, stejně jako co se na to hraje.

U textů jste jako autoři uvedeni oba (údaj o autorství hudby v bookletu chybí). Podobná otázka - jak jste slova dávali dohromady? A čím to, že jste se potkali na podobné, abstraktní vlně?

Morbivod: Zřejmě jak jsme se shodli na hudebním směřování, přišlo to podobně i s psaním. Ke konkrétním vizím mě motivovaly popisy důlních neštěstí z minulého století, ale i štěstí. Vedle toho se do dvou textů promítla progresivní situace z práce, jejíž dobrý dopad jsem abstraktní formou zasadil do důlního prostředí. Budu rád, když si každý posluchač ponechá vlastní představivost a evokuje mu to třeba něco z vlastního světa. Četl jsem opakovaně básnické sbírky Otokara Březiny, velice se mi líbí jeho propracované vykreslování pocitů, řekněme, že mi při psaní občas napovídal.

Lenka: O psaní textů jsme se podělili - například text skladby „Černé duše mráz“ vznikal experimentálně, každý z nás napsal postupně jednu strofu.

Texty jsou v češtině, což je u Morbivoda spíš více než méně běžné, ale Lenka dosud pěla v angličtině, případně ve vymyšlené „adordorathštině“. Jaká to pro Tebe byla změna, pracovat s mateřštinou? Je to těžší?

Lenka: Na češtinu jsem byla zvyklá z klasického operního materiálu, žádný velký šok to nebyl.

Texty jsou v bookletu jen v češtině, znamená to, že nemáte ambice poslat svou muziku do světa?

Morbivod: Já myslím, že by to v bookletu nevypadalo hezky, kdyby tam byly dvojí texty. Zahraniční posluchači si snadno mohou udělat alespoň přibližnou představu, o čem to je, pokud je to bude opravdu zajímat. V celosvětové přesycenosti hudby angličtinou může právě ten náš jazyk spíš zaujmout, tak jako já mám třeba rád švédštinu, aniž bych jí rozuměl. Latinský název alba v tomto ohledu vhod přišel, info o nahrávání v angličtině je.

Lenka: Nemyslím si, že by čeština světu nějak vadila.

Jak vlastně došlo k dohodě s MetalGate ohledně vydání CD? Vybírali jste potenciálního vydavatele z více možností? Je složité v dnešní době sehnat label? Počítám, že ve vašem případě nejde o nějaké velké požadavky co do podpory, nahraješ si to sám a nemusíš utrácet za drahé studio, což Ti asi vyjednávací pozici usnadňuje...

Morbivod: Příliš jsme nehledali, v průběhu skládání jsem tuhle otázku neřešil vůbec, to až po dokončení. Vzhledem k tomu, jak orientované kapely MetalGate vydává, a také že se známe, tak jsem to pak nabídl k vydání a zájem měli, rovnou jsme se dohodli a už jsem nic jiného nehledal. Nevím, jak to třeba dělají u jiných kapel, ale s námi samozřejmě nebyly spojené jiné náklady než sama výroba CD, nějaká reklama a rozeslání na recenze. Obecně je dnes asi těžké sehnat label pro novou kapelu, která není v povědomí lidí, i když je třeba nahrávka hodně dobrá. Ale jakmile už to nějakou historii má, obvykle se toho někdo ujme.

WAR FOR WAR v minulosti koncertovali sporadicky. Chystá se teď změna, objevíte se na více akcích, když už jste postavili kapelu pro živé hraní a nazkoušeli nový materiál? A kdo aktuálně tvoří sestavu?

Morbivod: Aktuální sestavu pro koncerty doplňují stejně jako před pár lety členové STÍNŮ PLAMENŮ, tedy Sheafraidh, Opat a Egon, není pro ně problém zahrát jak black metal, tak tohle. Koncertovat budeme zřejmě o něco více, již to nebudou jen jednorázové akce. Bude záležet nakolik naše tvorba zaujme různé pořadatele a co nám dovolí čas.

Jaké zatím máte pocity z odehraných koncertů? Jaká sorta lidí na ně přišla? Jak reagovali metalisté na novou formu kapely?

Morbivod: Dobrý dojem mám, jak k tomu všichni zúčastnění přistupují zodpovědně a s chutí, každý se to naučil sám podle podkladů a pak stačila jedna společná zkouška a rovnou odehrát koncert. Na těch dosavadních několika akcích bylo cíleně na WAR FOR WAR jen minimum příznivců, ale zato je to zajímalo výrazně. Pak nějaký počet těch, co mají rádi veškerou mou tvorbu, a pak nás třeba viděli ti, co byli na jiné kapely. Ohlasy byly pochvalné, to potěší.

Lenka: Koncerty jsou skvělé, na pódiu se sešla výjimečná parta lidí, odezva zatím výlučně pozitivní.

A máte už nějaké zajímavé nebo překvapivé reakce obecně, jak od metalistů, tak třeba z jiných kruhů?

Morbivod: Na to je zatím brzy, rozhovor vzniká ve chvíli, kdy to ještě moc lidí neslyšelo, anebo slyšelo, ale neměli potřebu nám výrazněji psát. I tak už u předběžných ukázek bylo několik docela nadšených komentářů. Celkově to chce čas, na každého člověka se valí ze všech stran nepřeberné množství hudby a nelze se tím prokousat hned. Z těch jiných kruhů je možné, že přijde nějaká vlna zájmu od přátel hornictví, podzemí a průmyslu, to jsem pozoroval již v minulosti.

Dá se už dnes, krátce od vydání alba, odhadnout, jestli budete v podobném modelu pokračovat?

Morbivod: V hlavě mám v tuhle chvíli dvě vize. Možná půjde jen o minialbum pro digitální distribuci, ale chci udělat několik výhradně EBM skladeb. Hlavně chci, aby byla celá ta nahrávka v jednom stylu. Metalové prvky, pokud tam vůbec bude pro ně prostor, budou spíše nenápadně skryté pod tlustými vrstvami elektronických basů nebo špíny. Následně, anebo průběžně vedle toho, by mohly vznikat skladby pro další řadové album, které by se modelu industrial metalu zhruba ve stávající podobě mohlo držet. Plány se mohou i průběžně změnit, jednoznačně lze říci jen to, že budeme pokračovat v činnosti.

A ještě jedna věc mi vrtá v hlavě, jaký je správný překlad názvu „Illud Tempus“ a co jím chcete vyjádřit?

Lenka: Znamená to „onen čas“ nebo „mýtický čas“ a odkazuje to k přesvědčení, že v podzemí plyne čas jinak, kovy a nerosty zrají podle vlastních, odlišných zákonitostí. Dobře to vystihuje celkovou hornicko-abstraktní tématiku alba.

RECENZE „Illud Tempus“

www.facebook.com/warforwar
www.bandzone.cz/warforwar
www.warforwar.bandcamp.com

 

sdílet
Přečteno: 1494x Autor: Johan | Další články autora
Datum: 30. 4. 2017

FotoGalerie (Počet obrázků: 1) WAR FOR WAR

Diskuze (Počet příspěvků: 6)
Ador
jak se praví: na každem šprochu pravdy trochu :-) novinky na webu AD 1x ročne, dobře namazaný stroj :-D Pity | 17. 5. 2017 23:04:31
...
hlavně ať se z toho sporu nestane citronáda svěcená křížkem... Bhut | 16. 5. 2017 12:41:10
Ador
I tady to je Ihttp://www.adordorath.com/czech/index.html Jery | 15. 5. 2017 20:50:52
Ador
Ty věci o Ador dorath asi nebudou jak tady píše zpěvačka :-o no kukněte co napsali na jejich stránkách http://bandzone.cz/adordorath Jery | 15. 5. 2017 20:40:49

celá diskuze » | vložit příspěvek »



Novinky

25. 5. 2017 | Autor: Coornelus
UFOMAMMUT se na podzim vrátí do Čech.čtěte zde »

25. 5. 2017 | Autor: Peťan
Poslechněte si nový song od MUNICIPAL WASTE!čtěte zde »

24. 5. 2017 | Autor: Johan
KURTIZÁNY Z 25. AVENUE zahrají před RAMMSTEINčtěte zde »

24. 5. 2017 | Autor: Peťan
POSSESSED po 31 letech s novým albem!čtěte zde »

23. 5. 2017 | Autor: Peťan
Nové video od TANKARD!čtěte zde »

23. 5. 2017 | Autor: Coornelus
RUBUFASO MUKUFO "Violent Show"čtěte zde »

22. 5. 2017 | Autor: Johan
SYSTEM OF A DOWN letos v Praze!čtěte zde »

22. 5. 2017 | Autor: Peťan
Poslechněte si nový song od M.O.D.!čtěte zde »

22. 5. 2017 | Autor: Johan
TEXTURES zahrají 25. 11. 2017 ve Futuručtěte zde »

21. 5. 2017 | Autor: Peťan
Poslechněte si nové KAOSQUAD!čtěte zde »

další novinky ...

Reklama

flash player not installed

Nejčtenější za 30 dní

14. 5. 2017 | Rozhovory
ROOT – Muzika není řehole. Muzika není dřina. Muzika není utrpení. Muzika je hlavně láska k muzice. Milovat muziku je celoživotní radost.celý článek »

30. 4. 2017 | Rozhovory
WAR FOR WAR – „Illud Tempus“ znamená „onen čas“ nebo „mýtický čas“ a odkazuje k přesvědčení, že v podzemí plyne čas jinak, kovy a nerosty zrají podle vlastních, odlišných zákonitostí. celý článek »

13. 5. 2017 | Postřehy
Ceny Břitva za rok 2016 rozděleny. 1. místo MASTER'S HAMMER – Formulӕ, Brutal Assault, Hluboká orba nebo Papagájův Hlasatel...celý článek »

8. 5. 2017 | Reporty
ČAD, CATASTROFY, KAAR, DIPHTERIAcelý článek »

10. 5. 2017 | Reporty
ČAD, CATASTROFY, LAHAR, CONOPEDcelý článek »

15. 5. 2017 | Recenze
ASMODEUS – Oko Horovocelý článek »


Partnerské weby

Fobia Distribution e-shop Metalopolis.net Metal Forever & Metal Man True empress

Reklama